21 Reacties

één maand geleden

Ik pik stiekem wel eens een enkel garnaaltje, bijvoorbeeld pil-pil uit de oven in de olie. Overdaad schaadt, maar als het je stress geeft niet doen!

één maand geleden

Ik eet ze wel, maar met mate, dus max. 1 keer per week en alleen bij de visboer vandaan, dus geen vacuüm supermarkt vis

één maand geleden

Mijn verloskundige heeft aangegeven dat ik prima garnalen kan eten zolang het ‘normale’ hoeveelheden zijn. Dus niet elke dag 3 porties. Ze gaf aan dat je een hoop garnalen moet eten om veel van die stoffen binnen te krijgen. Ik zou zeggen: volg hierin je gevoel!

één maand geleden

Dus jullie eten bijvoorbeeld wel garnalenkroketjes? Daar zou ik ook best trek in hebben namelijk...Niet te vaak natuurlijk, maar bijvoorbeeld als voorgerechtje of op brood als lunch zou ik heerlijk vinden.

één maand geleden

Is veranderd sinds een paar jaar. Gaat vooral om de opeenstapeling van, dus een keertje bij de sushi of elders moet geen probleem zijn, maar als je veel soorten vis eet die dubieus zijn qua bestandsdelen (bijv ook nog tonijn, of kibbeling, of lekkerbek) dat het dan een probleem wordt. Ook hierin geldt, volg je eigen gevoel!

één maand geleden

Er is ook “verborgen schade”; als je veel kwik en PFAS hebt geconsumeerd betekent dat niet dat je kind er gemuteerd of met een duidelijke afwijking uit komt. Het is nu vooral geassocieerd met een grotere kans op het krijgen van kanker later bij het kind. Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. De een krijgt het wel en de ander niet maar dat kun je niet van tevoren voorspellen, wat in ieder geval vast staat is dat het geen fijne stofjes zijn die goed zijn voor je gezondheid. Ik vind het zelf het beste om hierin de wetenschap te vertrouwen. Hoe minder vervuilde vis je eet hoe beter, hoe meer vervuilde vis je eet hoe slechter. Wat in de app staat geldt overigens allemaal voor Nederland, in sommige landen is de vis minder vervuild. Er zijn trouwens ook genoeg rokers die zeggen : oh ik heb gewoon een gezond kind gekregen en gerookt. Terwijl je niet weet of je kind nog astma oid zal krijgen. En ook als je kind astma krijgt , zal je nooit zeker weten of het echt door het roken komt maar wat we wel weten is dat roken tijdens de zwangerschap het risico hierop (en andere aandoeningen) vergroot bij het kind.

één maand geleden

Mijn vk zei dat je prima af en toe garnalen kan eten, zolang het niet elke dag is en geen bakken vol. Ik heb gister nog 3 garnalen ofzo op.

één maand geleden

Ik mocht de vorige zwangerschap en nu van de vk prima af en toe een garnalen eten!

één maand geleden

Ik heb vandaag lekker een broodje met zalm van de visboer gegeten. Gaf aan ‘m aan dat ik zwanger was en toen zei tie ook echt oké dan mag je deze niet hebben en deze mag je wel eten. Garnalen heb ik tijdens de vorige zwangerschap ook af en toe gegeten, dus niet elke week maar echt wanneer ik er zin in had zoals bijv bij sushi ofzo. Een vriendin van mij mocht tijdens haar zwangerschap, en haar dochter is een jaar ouder dan de mijne, geen pepernoten meer eten volgens ZwangerHap terwijl ik ze wel weer gewoon mocht eten.

één maand geleden

Heb vanavond heerlijk bij de wok wat sushi op met garnaal en ook in een gerecht. Was top! Nu is de vakantie weer om en zal ik het niet zo snel meer eten dus dat zit wel goed.

één maand geleden

Reactie op Debbsss02

Ik heb vandaag lekker een broodje met zalm van de visboer gegeten. Gaf aan ...
Hmm🥰 welke zalm heeft hij je dan gegeten die “wel” mocht??

één maand geleden

Ik eet zo af en toe ook wel wat garnaal ofzo hoor. Maar ik kijk wat ik in een week binnen krijg bijv. Geen kibbeling en garnalen in 1 week en natuurlijk een kleine tot normale portie. Maar ik hou me verder vooral aan de regels die mijn moeder had in de zwangerschap: geen drugs geen alcohol en geen rauw vlees/vis

één maand geleden

Reactie op amomisborn89

Hmm🥰 welke zalm heeft hij je dan gegeten die “wel” mocht??
Echt de verse. Het gaat vooral om het vacuüm verpakt dat word afgeraden omdat de kans op listeria daardoor vele malen groter is dan wanneer je echt verse zalm hebt.

één maand geleden

Ik zat hier zelf ook erg over te twijfelen. En na wat zoeken op het internet kwam ik o.a. dit tegen: https://wibnet.nl/gezondheid/verrassende-nieuwe-kennis-over-vis-en-kwik Daarnaast heb ik ook gekeken naar de hoeveelheid kwik in zalm en garnalen en dit ligt dichtbij elkaar: https://supersnelgezond.nl/vis-en-zware-metalen/ Ik eet dus nu af en toe wel gefrituurde garnalen (sushi), maar met mate voor de zekerheid.

één maand geleden

Reactie op amomisborn89

Hmm🥰 welke zalm heeft hij je dan gegeten die “wel” mocht??
Zalm mag toch sowieso gewoon?

één maand geleden

Reactie op LV00

Zalm mag toch sowieso gewoon?
Ze heeft het denk ik over Gerookte zalm

één maand geleden

Ik heb het laatst aan mijn verloskundige gevraagd omdat ik echt houd van garnalen, maar zij zei echt niet eten vanwege het hoge kwik gehalte. ZwangerHap werkt samen met verloskundige praktijken, daarom altijd die volgen ipv internet is mij verteld door haar.

één maand geleden

Reactie op noesje25

Ik zat hier zelf ook erg over te twijfelen. En na wat zoeken op het interne ...
Maar dit artikel is toch oud? Komt uit 2015. Inmiddels is onze vis die we in NL eten meer vervuild… In sommige landen is het alweer anders en kun je gewoon garnalen en tonijn eten.

één maand geleden

Reactie op noesje25

Ik zat hier zelf ook erg over te twijfelen. En na wat zoeken op het interne ...
Heel interessant!

één maand geleden

Reactie op Ina33

Ze heeft het denk ik over Gerookte zalm
Ja. Als het warmgerookt is en niet vacuum dan mocht het geloof ik