15 Reacties

7 maanden geleden

Mijn dochter heeft nu al een maand maar eens per week een poepluier.. was ook zomaar ineens! Verloskundige gaf aan dat je bv dan zo dusdanig is afgesteld op je kindje dat het alle voedingsstoffen gebruikt en daarom bijna geen ‘afval’ meer heeft. Maar idd gek dat het zo van de ene op de andere dag verandert he?

7 maanden geleden

Hier 11 weken en ook hier neemt het ineens drastisch af. Wij zaten op elke luier een poepluier, vaak wel 8-10 per dag. Sinds een week ofzo ineens maar 2-3 per dag. Ik begreep dat bij borstvoeding echt alles oke is, van 10 per dag tot 1 per 10 dagen en alles ertussenin. Ik maak me er dus geen zorgen om ☺️

7 maanden geleden

Bij ons ook eerst dagelijks, dan plots zaten er een paar dagen tussen (daar had hij wel last van de eerste keer), maar dan weer om de dag. Nu is het weer een paar dagen dagelijks. Er is echt geen lijn in te trekken, maar nu heeft hij geen last meer als hij er een paar dagen tussen laat, dus ik probeer er niet verder over na te denken.

7 maanden geleden

Bij mijn (identieke) tweeling gebeurt het regelmatig dat baby A dagenlang niet poept terwijl baby B in diezelfde periode 2 of 3 poepluiers per dag produceert 😅

7 maanden geleden

Hier zaten er laatst zelfs 10 dagen tussen ipv 2 a 3 dagen eerder. Toen wel aantal dagen achter elkaar meerdere luiers, maar nu alweer een paar dagen niet🤷‍♀️ we zien het wel.

7 maanden geleden

Ja hier ben ik vooral blij om dat ik in de nacht niet meer altijd moet verschonen 😂

7 maanden geleden

Hier ook ! Wel dagelijks nog een poepluier ipv elke luier vol met poep, zomaar ineens. Maar als de poepluiers dan komen, houd je vast! Vorige keer was ik net op tijd en was de kleding nog heel, maar de luier was zo verschrikkelijk vol poep dat ik er een tweede luier bovenop heb moeten leggen om alles op te nemen voordat ik het in de prullenbak kon doen. Had het nog nooit zo heftig gezien! Voor de rest is mijn mannetje nog steeds vrolijk, dus volgens mij vindt hij het best

7 maanden geleden

Dan heeft de die voedingsstoffen gewoon beter verwerkt :) een baby die borstvoeding krijgt “mag” 2 weken niet poepen, bizar he!

7 maanden geleden

Hier ook! Mijn zoontje van 12 weken poepte sinds de geboorte iedere dag 2-3 keer. Nu opeens sinds 1,5 week een klein beetje om de zoveel dagen. Alleen die eerste 2 dagen had ik het idee dat hij er een beetje last van heeft, maar nu niet meer. Hij blijft vrolijk en alert en plast wel veel meer heb ik het idee.

7 maanden geleden

Bedankt voor alle reacties! Fijn om te weten dat het bij meerdere gebeurd. Ik blijf het wel bijzonder vinden. Weet iemand wat echt de reden is dat dit veranderd na 3/3,5 maand? Werken de darmen anders?

7 maanden geleden

Volgens chat GPT: Dat is heel herkenbaar bij borstgevoede baby’s! Rond de leeftijd van 6 tot 12 weken (dus ook bij 3 maanden) verandert hun stoelgang vaak drastisch, en het is volkomen normaal dat ze ineens dagenlang niet poepen. Hier zijn wat geruststellende punten: Waarom dit gebeurt: • Je baby verteert moedermelk heel efficiënt. Er blijft soms zo weinig over dat er gewoon weinig tot geen ontlasting gevormd wordt. • De darmwerking verandert naarmate je baby groeit; de peristaltiek (darmbewegingen) wordt trager, waardoor het poepen minder frequent wordt. • Het betekent niet dat je baby verstopt is, zolang de poep zacht blijft als het komt. Wat is normaal? • Bij volledig borstgevoede baby’s kan het variëren van meerdere keren per dag tot eens in de 7-10 dagen normaal zijn. • Als je baby tevreden is, voldoende natte luiers heeft (minstens 5-6 per dag), groeit, en geen pijn lijkt te hebben, is er meestal geen reden tot zorg. Wanneer wél even opletten of overleggen: • Als de ontlasting hard, droog of keutelachtig wordt. • Als je baby veel huilt, ontroostbaar is, of een hard buikje heeft. • Als er bloed bij de ontlasting zit. • Als hij ook niet plast of niet goed drinkt.

7 maanden geleden

Hier ook! Ze is nu 14 weken en al 3 dagen niet gepoept terwijl ze eerst rustig 3 poepluiers op een dag had 😅

7 maanden geleden

Hier ook! Heb begrepen dat dit met de ontwikkelingen rond deze tijd te maken heeft (4e sprong enz enz) en ze de voedingsstoffen wat harder nodig hebben dan ervoor. Dit “mag” tot 10 dagen begreep ik van het consultatiebureau.

7 maanden geleden

Bij mijn zoon van 13 weken zat er de afgelopen 3 weken ineens zo’n 5- 7 dagen tussen. Hiervoor ook dagelijks poepluiers. Nu sinds 3 dagen weer elke dag. Schijnt te maken te hebben met de rijping van de darmen en dat ze moeten ‘leren’ poepen heb ik gelezen.

7 maanden geleden

Ik vind 24u al lang haha. Gisterochtend flinke spuitluier en daarna niks meer. Ben ik echt niet gewend. Was eerst na bijna elke voeding een poepluier, werd wel iets minder al