18 Reacties
20 dagen geleden
In het Martini Ziekenhuis kun je gaan voor een gentle sectio. Dan is het licht gedempt, wordt het kindje er rustig uitgehaald, zodat hij een bevalervaring heeft. Kindje wordt gelijk op de borst gelegd enz. Heb er geen ervaring mee, maar vind dit wel een mooi idee!
Verder zou je nog eens kunnen kijken naar vaginal seduction. De Groene Vrouw heeft hier dingen over geschreven. Het is een manier om te zorgen dat je kindje tóch de vaginale/anale bacteriën binnenkrijgt, die hij door de keizersnede mist. Deze bacteriën heeft je kindje nodig om z'n eigen darmflora op te bouwen.
20 dagen geleden
Bij de eerste ook een geplande keizersnede gehad, ik zag er ook totaal niet tegen op en liet het over me heen komen. Opzich vond ik het best fijn dat het gepland was en dat ik wist waar ik aantoe was. Wij konden meekijken, gentle sectio, en ik ben heel blij dat dat kon! Ook hebben wij foto's laten maken met mijn mobiel door een assistente, en ik ben zo blij dat we die foto's hebben. Omdat het zo snel gaat allemaal (20 minuutjes ongeveer) krijg je echt niet alles mee.. regelmatig kijk ik de foto's nog eens terug. Ik sta nu ook weer voor de keuze, en denk dat ik weer voor een geplande keizersnede ga...
20 dagen geleden
Ik had ook een geplande keizersnede in 2021 ivm stuitligging. 2 dagen voor de datum kreeg ik toch al weeën🤭 die middag is onze dochter alsnog met de keizersnede gehaald.
Ik heb een hele goede ervaring gehad in het ziekenhuis in Zwolle. Personeel was heel relax en lekker vrolijk en actief. Foto's worden gemaakt door een assistente.
Ik werd de hele tijd goed ingelicht wat ze gingen doen. Met ongeveer klein kwartiertje wordt je baby al bij je gelegd na een snelle controle, en die blijf lekker bij je liggen tot je weer dicht zit😉 ook constant iemand bij je die vraag hoe het gaat, en je partner zit er ook naast natuurlijk.
De ruggenprik heb ik zelf niks van gevoeld, de katheter plaatsen vond ik wel ff vervelend.
Tijdens de operatie krijg je idd weinig mee van wat er achter het scherm gebeurt. Die wel dicht was bij ons. Tot dat de baby eruit wordt gehaald, dan kan je even door een transparant scherm meekijken.
Dit keer ga ik ook weer voor een geplande keizersnede. Voor mij alleen maar positieve ervaring geweest.
20 dagen geleden
Ik ben bij de eerste bevallen met een spoed sectio. Nu ga ik voor een vbac, maar heb ook veel gelezen over een Mac (moeder geassisteerde keizersnede). Niet alle ziekenhuizen doen dit en ik weet niet waar je vandaan komt. Aflevering 21 van ‘studio VBAC’ op spotify gaat hier ook over. Misschien heb je er wat aan ❤️❤️ veel liefs en een mooie geboorte!
17 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Ik ben vooral benieuwd of je ook bij je eerste mag “kiezen” voor een geplan ...
Ja dat kán, als jij via een therapeut of iets (arts) kan aantonen dat je om wat voor reden dan ook meer baat zal hebben bij een buikgeboorte dan is dat mogelijk! Heb je met je verlos hierover gesproken? Misschien kunnen jullie samen naar de gynaecoloog om te vragen wat hierin de mogelijkheden zijn en wat je daarvoor moet laten zien! Ik ken wel wat mensen die omdat er bepaalde psychische redenen waren niet vaginaal wilde bevallen! Succes ❤️
17 dagen geleden
Reactie op jasmijn1234
Ja dat kán, als jij via een therapeut of iets (arts) kan aantonen dat je om ...
Bedankt! Ik heb er al eens over gesproken. Ik ben inderdaad echt (buitensporig en extreem) bang en tevens is er bij mij grote kans dat de placenta niet vanzelf los gaat laten. Dit alles maakt dat ik gewoon graag zeker wil zijn en dan maar bij voorbaat een geplande keizersnede wil, zo heb ik voor mijn gevoel de meest voorspelbare structuur. Maar ik merk dat zowel VK als gyneacoloog hier niet in mee willen omdat ze “oxytocine via infuus gaan toedienen na de bevalling en daarmee gaat ie wel loslaten en anders gaan we trekken”. Dit vergroot mijn onrust :(
17 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Bedankt! Ik heb er al eens over gesproken. Ik ben inderdaad echt (buitenspo ...
Vervelend dat ze niet goed naar je luisteren. Trekken aan de placenta (CCT) is trouwens ook niet per sé de beste manier om te garanderen dat de placenta wel (en volledig) komt. Hebben ze je verteld wat de reden is dat je placenta waarschijnlijk niet goed los gaat komen?
17 dagen geleden
Reactie op vph1990
Vervelend dat ze niet goed naar je luisteren. Trekken aan de placenta (CCT) ...
Mijn navelstreng zit niet volledig vast aan de placenta, deels in de vliezen gegroeid. Dit maakt dat als mijn zoon geboren wordt, er niet echt nog een lijntje overblijft aan de placenta waardoor ie er makkelijk mee achteraan komt. Normaliter zetten ze dan heel voorzichtig wat druk op de navelstreng (werd me verteld) en met wat buikmassage en persen komt de placenta dan zo mee. De kans dat bij mij de navelstreng loskomt van de placenta en daarmee én achterblijft in de baarmoeder én flink gaat bloeden is groter. Door dan oxytocine toe te dienen en mij weeën te geven ná de bevalling, hopen ze dat mijn baarmoeder ‘m op die manier er zelf uit perst… maar mijn angst hier over is echt through the roof :(
13 dagen geleden
Reactie op ambeeehu
Wanneer kwamen ze hier definitief achter? Ze geven mij heel weinig informat ...
Bij mij zag ze het op de 20 weken echo. In mijn verloskundigepraktijk is het standaard dat je voor de 13 en 20wk naar een andere praktijk gaat omdat dit medische echo’s zijn en ze daar betere apparatuur hebben die alles kunnen bekijken. Ze zag het daar vrijwel direct op. Als info gaf ze er over dat ze het niet vaak zien, en ze gaf aan dat het beter is om naar het ziekenhuis te gaan ten tijde van bevallen omdat er een vergrote kans is op veel bloedverlies. Daarnaast geven ze sowieso oxytocine ná de bevalling omdat met velamenteuze insertie de placenta wss wat minder goed uit zichzelf komt, maar ze kunnen dan geen druk zetten op de navelstreng. Dat maakt dat er een kleine kans bestaat dat de placenta operatief verwijderd moet worden na de bevalling, de baby mag dan gelukkig zijn skin-to-skin bij mijn man doen zodat ie dit niet mist. Het geheel geeft mij zelf veel onrust, maar ik ben ook gewoon een stresskip en vind bevallen sowieso al spannend. Mijn verloskundige gaf aan zich niet zoveel zorgen te maken maar dat ze mij en placenta vooral goed in de gaten houden zodra de baby eruit is. Ik heb lager wel nog extra echo gekregen in het ziekenhuis om de precieze plaats van ingroeien te bepalen, als ie onderaan de placenta de vliezen ingaat ipv bovenin dan kan de navelstreng voor de baarmoedermond liggen en kun je niet vaginaal bevallen. Maar ik neem aan dat je nog extra echo’s hebt tegen het einde hier voor? Sorry voor het langr verhaal 🙈
12 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Bij mij zag ze het op de 20 weken echo. In mijn verloskundigepraktijk is he ...
Ah ja bij mij zagen ze het ook bij 20 weken maar ze kon het niet zeker zeggen. Daarna inderdaad bij 24 weken nog een echo was het weer niet zeker maar hoogstwaarschijnlijk wel. Dit was in het zkh. Volgende echo weer volgende week. Maar ze zei bij mij wel dat die inderdaad (waarschijnlijk) dat de navelstreng aan de bovenkant zit maar allemaal nog onzeker. 🥲 Verder nog geen actieplan behalve dat ik sowieso in het zkh moet bevallen. Heb verder geen info gekregen over de placenta of wat ze dan extra toedienen. Allemaal onzeker en zeker geen fijn idee dus snap je wel. Heb je al zekerheid waar jouw navelstreng erin gaat? Boven of onder? Bij mij ligt de placenta ook heel laag blijkbaar 😅
12 dagen geleden
Reactie op ambeeehu
Ah ja bij mij zagen ze het ook bij 20 weken maar ze kon het niet zeker zegg ...
Bij mij ligt de placenta ook laag, maar dat heeft naar mijn weten niet zo veel te maken met die velamenteuze insertie. Ik maak me daar ook niet zo druk om omdat die vast nog wel omhoog groeit in de komende 10 weken 🙃 de navelstreng zit bij mij wat meer naar beneden vast, maar zoals het er nu uit ziet kon ik wel nog vaginaal bevallen. Alleen is het nog zo losse polsen werk zo met 25wk zwanger, dat we pas met 28&30&32&36 weken opnieuw alles gaan bekijken en dan pas echt plan de campagne maken.