9 Reacties

18 dagen geleden

Ik ben 5 kg aangekomen. Ben er echt blij mee. Ben 17 weken. Met me vorige zwangerschap was dat al 10 kg

18 dagen geleden

ik ben van 15+1 en van 48 kilo naar 60 gegaan dus al 12 kilo aangekomen had wel erg ondergewicht

18 dagen geleden

Ik ben nu 17+6 en 10 kg aangekomen (van 58 naar 68kg). Bij mijn vorige zwangerschap in totaal 25 kg aangekomen, en dat is er allemaal weer vanzelf af gegaan. Het lijkt wel alsof mijn lichaam alles meteen opslaat en ik denk ook dat ik wat vocht vasthoud. Ik eet iets meer dan voorheen, maar niet extreem. Ik ga het wel weer zien.. kan er toch weinig aan veranderen op dit moment.

18 dagen geleden

Lijkt me goed om dit met je verloskundige te bespreken, ben ook wel benieuwd. Bij mij was er wel een maximum aangeraden van 12 kg wat ik heel de zwangerschap mocht aankomen en ik heb een normaal BMI maar ben kleiner dan jij (160).

17 dagen geleden

Ik ben ook zoveel aangekomen, maar ik eet ook wel echt te veel 🤣

17 dagen geleden

Reactie op Ruby3.1

Lijkt me goed om dit met je verloskundige te bespreken, ben ook wel benieuw ...
Een maximum? Gemiddeld komen vrouwen 12 tot 16 kg aan tijdens de zwangerschap en dat is voornamelijk gewicht dat in de zwangerschap zelf zit. Extra bloed, vocht, placenta, baby, grotere baarmoeder, borsten, melkklieren etc. Een maximum van 12 kg zou aan die ondergrens liggen en kan vrouwen helemaal gek maken, terwijl al die veranderingen aan ons lichaam al zo lastig kunnen voelen.

17 dagen geleden

Reactie op nikkii1988

Een maximum? Gemiddeld komen vrouwen 12 tot 16 kg aan tijdens de zwangersch ...
Ja ze heeft me echt een maximum aangeraden dus dat maakt soms wel dat ik denk oei, ik moet niet te veel aankomen. Maar ik probeer verder niet te veel bezig te zijn met de cijfers … denk dat zolang je wel overwegend gezond eet en niet te veel (voor 2) het vast goed moet komen. Maar ik vind het wel spannend en gek dat je lichaam zoveel verandert

17 dagen geleden

Reactie op Ruby3.1

Ja ze heeft me echt een maximum aangeraden dus dat maakt soms wel dat ik de ...
Heel begrijpelijk, het is ook bizar wat er allemaal in ons lichaam gebeurt en dat er gewoon een heel mens in ons kan groeien. Echt zo bijzonder! Maar inderdaad ook iets dat zorgt voor veel onzekerheid, omdat er aan ons uiterlijk ook zoveel verandert. Ik ben diëtist, er is gelukkig geen maximum. Het belangrijkste is dat je je goed voelt en inderdaad, dat je niet voor 2 eet. Maar onze energiebehoefte tijdens het 2e en 3e trimester ligt wel 350 tot 450 kcal hoger dan normaal, dus het is ook weer niet zo dat we precies zo moeten eten als we eerst deden. Het komt inderdaad allemaal wel goed zolang je overwegend gezond blijft eten 😄 Een groot deel van het gewicht 'verlaat' ons gelukkig al met de bevalling en de rest volgt daarna ook in de meeste gevallen gevallen. Wel heel vreemd van je verloskundige, lijkt me dat zulke opmerkingen juist ongezondere consequenties hebben, zoals onnodig piekeren of vrouwen die minder eten dan dat ze eigenlijk nodig hebben, puur omdat ze dat maximum overschreden hebben.

16 dagen geleden

Reactie op nikkii1988

Heel begrijpelijk, het is ook bizar wat er allemaal in ons lichaam gebeurt ...
Thanks voor je verhelderende reactie 🤍