20 Reacties

één maand geleden

Ik ben maandag 11 weken en ik ben denk ik ook al zeker 5 kilo aangekomen (misschien zelfs meer, zal me straks eens wegen). De maand voordat ik zwanger werd kreeg ik ineens heftige paniekaanvallen, eerst 's nachts en daarna ook overdag (en heel de dag), kon m'n eten niet wegkrijgen of binnenhouden door de stress in mijn lichaam, daardoor viel ik ruim 6 kilo af en woog ik nog geen 50 kilo meer. Voor ik zwanger werd, deed ik ook aan intermittent fasting, en at ik alleen tussen 12.00 en 20.00. Sinds mijn zwangerschap heb ik mijn voedingspatroon direct omgegooid naar 3 maaltijden per dag en zeker 2 tussendoortjes. Daarbij ben ik ook nog gestopt met roken. Dus bij mij vliegen de kilo's er ook aan haha, maar ik probeer te denken dat het voor een goed doel is. En ik heb ook vaak gehoord dat als je gewoon gezond eet en daardoor aankomt, de zwangerschapskilo's er daarna ook veel gemakkelijker af gaan. Ik zou je er dus niet al te druk om maken 😘 Daarbij zou je je ook af kunnen vragen waarom je waarde hecht aan afvallen en een bepaald gewicht? Je lichaam is een bijzonder werktuig en je gaat een mensje op de wereld zetten. Het aantal kilo's dat jij weegt verandert niets aan de persoon die jij van binnen bent, verandert niet jouw hart en jouw rol als moeder. We leven in een tijd die best gefocust is op schoonheid, uiterlijk en zogenaamde perfectie, maar (beetje cliche, maar waar) echte schoonheid zit van binnen 😘 Als het om medische of gezondheidsredenen is, dan staat dat er natuurlijk boven. Sorry als ik ongevraagd advies geef of iets zeg dat niet fijn binnenkomt, ik bedoel het goed.

één maand geleden

Net gewogen, er zit al zeker 7 kilo aan 😁

één maand geleden

Reactie op MichelledeHaar

Ik ben maandag 11 weken en ik ben denk ik ook al zeker 5 kilo aangekomen (m ...
Dankjewel voor je uitgebreide berichtje! Ik ben nieuwsgierig hoe het bij de rest gaat. Het is meer dat ik een goede balans tussen eten en sporten had gevonden, en nu dat weer zoek is ik even bang ben om een lange tijd na de bevalling niet lekker in mn vel te zitten. Ook mis ik de krachttraining, ik zie wel echt het belang in van sterke spieren voor het dragen van een baby, en je herstel na de bevalling. Maar ik hecht geen waarde aan een bepaald gewicht hoor en ik zie zeker het wonder dat momenteel in mij groeit en dat mijn lichaam dit aan kan🤍 Jij hebt ook geen makkelijk weg gehad met de paniekaanvallen zeg. Fijn hoe jij erin staat zal vast veel rust geven 🤗

één maand geleden

Ik was tegen 8 weken (weet het niet precies meer) al 3 kilo aangekomen, daar is er weer 1 van af gegaan en nu met 12+3 is het nog steeds +2 kilo. Ben benieuwd hoe het 2e trimester gaat. Naar het schijnt komt je dan het meest aan. Het 3e zou dan enkel nog het groeien van de baby zijn. Ik heb wat rondgekeken op verschillende fora en de vrouwen die in het 1e trimester veel aankwamen, merkten inderdaad een tragere toenamen in het 2e trimester. Tenzij je echt gaat overeten weet je lichaam wel wat het doet 😊

één maand geleden

Ik ben nu 12+4 en nog amper een kilo aangekomen. Ik schommel een beetje tussen de 0,7-1 kilogram. Fijn, maar maakt toch ook wel onzeker. Ben benieuwd wat het tweede trimester doet!!!

één maand geleden

11+1 en 3,5 kilo afgevallen, dat was iets meer maar gelukkig weer wat erbij kunnen eten. Ik ben erg misselijk, ik zou willen dat ik lekker kon eten aan en kon komen! Vorige zwangerschap 8 kilo afgevallen en daardoor ging mijn herstel na de zwangerschap ook echt niet lekker, weinig reserves en dan wel borstvoeding geven. Je komt normaalgesproken niet voor niks wat aan in een zwangerschap, dat is straks na de bevalling echt fijner hoor!!

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

11+1 en 3,5 kilo afgevallen, dat was iets meer maar gelukkig weer wat erbij ...
Oh wat lijkt me dit lastig! Krijg je hulp van je huisarts/ verloskundige?

één maand geleden

Reactie op dutch-baby

Ik ben nu 12+4 en nog amper een kilo aangekomen. Ik schommel een beetje tu ...
Volgend de tabellen hoef je helemaal niet aan te komen in het 1e trimester. Geen zorgen hoor 😊

één maand geleden

Ik ben 5 kilo aangekomen tot nu toe (ruim 12 weken). Ik eet echt ontzettend veel (zeker wel 3000kcal) en heb de hele tijd honger. Ik ben bijna niet misselijk geweest en als ik het was hielp eten... 🙈 Ook heb ik flinke carvings gehad en ik heb daar aan toegegeven 🙂 Voor deze zwangerschap was ik juist 5 kilo afgevallen om weer een gezond BMI te hebben (onder de 25). Ik was wat zwaarder geworden na een miskraam. In die zwangerschap had ik ook veel gegeten en daarna lukte het niet (door verdriet, fysieke pijn en mentale ellende) om weer actief te sporten en af te vallen. Na een tijdje lukte het wél en toen ben ik ook weer zwanger geworden (met een traject). Normaliter voetbal ik 2x per week en daarnaast wandel ik graag. Ik ben nu zó moe dat sporten nog niet gaat. Ik ga er net als jij vanuit dat het heel snel weer zal komen 🙂 Ik start volgende week al met zwangerschapsgym lekker in een park 💪🏻 Ik vind het soms best ingewikkeld dat m’n lichaam verandert. Ik heb vooral een dikkere buik, bredere heupen, grotere borsten en merk dat er meer vet op m’n rug zit (met omdraaien in bed). Ik had er eerst best wel last van maar begin het nu redelijk te omarmen. Het is vooral de combinatie met hijgen als je een trap op loopt, steeds zo moe zijn etc wat ik lastig vind. Alsof ik een soort luie koe ben 🙈 Maar het komt gewoon door m’n lage bloeddruk icm hoge hartslag. En die 5 kilo… ach, ik weet dat ik die ook zo weer kwijt kan zijn 🙂 Het komt wel goed!

één maand geleden

Hier vanwege extreme moeheid 0 gesport sinds week 5, maar ondertussen wel extreme honger. Ik kan niet eens fietsen. Ben gelukkig wel maar 2,5 aangekomen, zit nu in week 12.

één maand geleden

11+2 hier. Amper misselijk geweest en wel enorme cravings naar dingen die met een P begonnen (pizza, patat, pannenkoeken) zorgden ervoor dat ik vrij snel iets van 3/4 kilo ben aangekomen. Maakte me best zorgen, maar merk nu sinds week 11 dat de cravings gestopt zijn. Lekker veel bewegen (fietsen en zwemmen) en normale porties gezond eten zorgen er nu voor dat ik me niet meer zo bol en opgeblazen voel. Dus denk dat mijn lichaam gewoon even wat reserves aan wilde leggen en nu oké is. Je lichaam weet wat het doet inderdaad ♥️

één maand geleden

Bijna 15 weken en 1 kg bijgekomen. Aangezien ik al zwaarder ben, houden ze me extra in het oog voor m'n gewicht en de risico's die erbij komen.

één maand geleden

Ik ben al 7 kilo aangekomen, door dezelfde reden als jij. Veel moeten eten om de misselijkheid onder controle te houden en amper kunnen bewegen door extreme vermoeidheid. Ik weet wel dat het ook nog een groot deel vocht is, maar het staat bij mij alweer een week of 3 stil. Nu de misselijkheid zo goed als voorbij is zal het wel weer wat beter gaan. Ik vind het zelf wel heel lastig omdat ik juist in de afgelopen 1,5 jaar veel ben afgevallen. Maar probeer me er nu maar niet teveel op de focussen.

één maand geleden

Ik ben in mijn 1e trimester ook best veel aangekomen. Ik woog altijd 59/60 kg en nu weeg ik 66.8 kg. Ik had ook continue honger en grote behoefte aan meer eten en ik heb geen snoep, ongezond eten en fastfood gegeten. Ik denk dat mijn lichaam gewoon veel reserves is gaan aanleggen ofzo, want nu heb ik er veel minder last van sinds ik in het 2de trimester zit. Elk lichaam reageert anders. Zou me dr niet teveel zorgen om maken als ik jou was.

één maand geleden

Hai, Vandaag precies 11 weken en vanochtend nog op de weegschaal geweest, tot nu toe zit er maar 200 gram aan. Ik ben gestopt met roken toen ik wist dat ik zwanger was dus ik let wel onwijs op mijn eten, tot nu toe lukt dat gelukkig goed. Het scheelt ook dat ik eigenlijk geen last heb van cravings 😅 anders was het ook wel anders gelopen denk ik.

één maand geleden

Bijna 11 weken, 2-3 kilo lichter dan voor de zwangerschap. Geen HG of wat dan ook, en ik eet belachelijk veel. Vorige zwangerschap ook niet aangekomen in het eerste trimester, uiteindelijk in de hele zwangerschap 7-8 kilo. Er is geen goed of fout wat dat betreft. Vorige keer had ik daar wel stress over, dit keer laat ik het los.

één maand geleden

Ik ook al 3 kilo aangekomen met pas 10 weken. Maar na vorige zwangerschap en miskraam waren mn hormonen echt van slag en toen wat aangekomen, was net weer beetje stabiel en toen werd ik weer zwanger. Nu weer zoveel honger en toegegeven aan cravings. Ergens valt 3 kg me dan nog mee maar vind het ook wel echt lastig omdat ik nu buikje heb maar dat is helemaal niet vd baby maar food baby. Schaam me dr een beetje voor en helemaal niet lekker in mn vel dus voorzie nog wel dat dit ingewikkeld gaat worden komende weken. Fase waarin je gewoon echt zwanger bent aanbrengt ipv deze vage fasr waarin ik me alleen maar dik voel 🫣 Cravings nu wel minder dus hoop ook dat t tweede trimester bijtrekt

één maand geleden

Ik ben in het eerste trimester aangekomen van 52 naar 57 kilo… flink wat vind ik, zeker omdat ik zo misselijk was. Maar idd ook nauwelijks kunnen sporten die eerste tijd.

één maand geleden

Reactie op Ikigai

Oh wat lijkt me dit lastig! Krijg je hulp van je huisarts/ verloskundige?
Ja ze houden me goed in de gaten! Ik krijg medicatie en ze willen me aan het infuus als ik teveel uitdroog, ik balanceer een beetje op het randje. Maar 100% de misselijkheid wegkrijgen gaat niet lukken helaas.. Vorige zwangerschap tot het einde toe misselijk geweest, maar we zullen zien hoe het nu gaat 😉

één maand geleden

Hier tot nu toe helaas al bijna 10 kilo afgevallen, ben nu 12+2 weken zwanger. Ik heb ernstig hg en hou niks binnen. Vorige zwangerschap had ik een mildere vorm van hg en was ik rond deze termijn zo'n 2 kilo aangekomen, en dat is echt veel beter! Aankomen is echt okay in je zwangerschap, zeker als je van jezelf al wat lichter woog, je lichaam wil reserves opbouwen en die heb je dalijk echt nodig 😉