18 Reacties

één maand geleden

Hoii, ik zelf vind het super lastig om gezond te eten omdat ik gewoon niet goed weet wat maar ondaks dat ik hier en daar ongezond eet probeer ik als snackje iets gezonds te eten

één maand geleden

Ja die filmpjes online vind ik vaak onrealistisch haha! Ik eet meestal het volgende ongeveer op een dag: 1.Yoghurt met fruit en noten 2.6 tot 8 boterhammen met bijvoorbeeld kaas, een ei, pindakaas of bepaalde vleeswaren en daar eet ik vaak Tomaatjes,Komkommer, sla, paprika of radijsjes of zo bij. 3. Tussendoor eet ik nog meer fruit of als ik echt trek heb gewoon een boterham. 4. Als avondeten eet ik van alles maar zorg meestal dat er wel flink veel groente in zit en dan wissel ik af met vega, vlees of vis. Misschien heb je hier iets aan? Volgens mijn centering pregnancy boekje krijg ik zo de meeste voedingsstoffen binnen en tegelijkertijd is dit voor mij ook haalbaar.

één maand geleden

Ik ben al blij als ik honger heb 😅. Sinds de zwangerschap is eten een soort van gevecht. Soms moet ik echt proppen terwijl ik geen honger heb. Maar als ik niets eet word ik ‘s nachts wakker met een rammelende maag 😅. Als ik zie wat sommige eten vraag ik me echt af waar jullie dat laten 🙈. 6-8 boterhammen is echt veel, dat at ik voor de zwangerschap niet eens. Maar wel oprecht petje af als het allemaal gezond is! Alleen er is niks mis natuurlijk met elke dag een tosti of iets lekkers. Als je er omheen maar gezonde dingen eet, genoeg fruit en groente :)

één maand geleden

Reactie op Ghisjhe

Ik ben al blij als ik honger heb 😅. Sinds de zwangerschap is eten een soor ...
Vind dat je behoorlijk oordelend reageert, niet heel aardig. 6 tot 8 boterhammen is hartstikke prima:) doordat ik mezelf goed voed met gezonde dingen snack ik (bijna) nooit met ongezonde dingen als chips, koeken, chocolade. Daarbij heb ik nooit honger en dat geeft mijn lichaam het geruststellende gevoel dat het geen extra vet hoeft vast te houden. Oh en btw: een tosti is hetzelfde als een boterham met kaas (het is een fabel dat gesmolten kaas ongezonder is), alleen de saus die je erbij eet is natuurlijk niet gezond. Geniet er lekker van😀

één maand geleden

Reactie op floortje17

Vind dat je behoorlijk oordelend reageert, niet heel aardig. 6 tot 8 boterh ...
Wilde je verdedigen, maar zie dat je het zelf al deed haha. Klopt, de meeste mensen snacken in plaats van een boterham te eten. 3 koekjes is al een mager belegde boterham zonder dat mensen het door hebben. Een klein zakje chips is al gelijk aan 2 mager belegde boterhammen... Als je zelf puur de calorieën zou uitrekenen van die tabellen die zeggen 250 groenten, 2 stuks fruit, 4 tot 6 boterhammen, 100 gram vlees, ... dan kom je nog niet eens uit op genoeg calorieën voor een volwassen persoon die niet heel de dag in bed ligt. Helemaal geen gekke hoeveelheden. 😊

één maand geleden

Iedereen heeft zijn eigen leefpatroon, dus die richtlijnen waar we het over hebben, moeten we wat meer loslaten. Waar sommige bijvoobeeld met gemak 6-8 boterhammen kunnen eten, lukt anderen dat niet, maar dat betekend niet dat zij minder goed en gezond gevoed zijn. Eten zij soms dan iets minder goed tussendoor? Misschien wel, maar als een extra boterham of iets anders met tegenzin word gegeten, kan dit voor een negatieve eet obsessie leiden, vooral tijdens een zwangerschap waarbij je al onder hoogspanning staat (spreek uit ervaring + opleiding Diëtist) en daar moeten we echt vanaf. Met mate 'snacken', kan juist ook heel goed voor je zijn! Ik weet ook dat ik niet alles binnenkrijg (moeilijke eter) en ook niet meer eet (en/of beweeg) dan voor de zwangerschap (voelt niet goed voor mij), maar dat betekend niet dat ik niet goed en gezond gevoed ben of hierdoor een slecht gewicht heb. Mijn waardes zijn goed (en baby groeit ook gemiddeld), dus ik doe wat prettig voor mij voelt en vul dit dan (helaas) aan multivitamines. Hier heeft je baby uiteindelijk veel meer aan. Doe wat goed voor jou voelt! ❤️

één maand geleden

Ik eet inderdaad ook makkelijker iets ongezonds. Ik probeer bij boodschappen doen te letten op gezonde vezels (groente, fruit, noten) en koop bv. Expres van die kleine (kinder) kwarkjes omdat ik iets meer calcium wilde innemen voor de botten van die kleine (ik eet verder eigenlijk nooit zuivel, dus wilde daar extra op letten). En ik experimenteer soms met eten wat ik eerder eigenlijk niet at (ik heb gehoord dat dat evt kan helpen dat de baby dit eten later makkelijker accepteert.) Maar hier gaat dagelijks de airfryer aan voor snacks halverwege de middag. En een standaard lunch is een cup a soup met brood. En de laatste weken is de chocolade-wens ook weer groot. Ik doe wat ik kan (ik houd het ook bij in voedingscentrum app, dat deed ik al voor ik zwanger werd en ben dat blijven doen). Dus ik heb overzicht in wat ik eet, wat er gezond is en wat er beter kan. Maar ik voel me niet schuldig als ik een dag minder gezonde voeding heb gegeten, waarschijnlijk eet ik de dag erna wel weer beter. Als je zelf denkt dat je gezonder moet gaan eten is mijn tip: zorg voor makkelijke, gezonde opties in huis (noten, fruit, soep(blik + soepgroenten)) zodat je makkelijk kan kiezen voor gezond.

één maand geleden

Reactie op floortje17

Vind dat je behoorlijk oordelend reageert, niet heel aardig. 6 tot 8 boterh ...
Ik heb nergens gezegd dat 6-8 boterhammen niet prima is. Ik geef aan dat ik dit echt veel vindt en voor de zwangerschap niet eens at. Als jij dat oordelend vindt mag dat, wil niet zeggen dat ik het zo bedoel :).

één maand geleden

Reactie op Ikigai

Wilde je verdedigen, maar zie dat je het zelf al deed haha. Klopt, de meest ...
Precies! ☺️

één maand geleden

Reactie op Ghisjhe

Ik heb nergens gezegd dat 6-8 boterhammen niet prima is. Ik geef aan dat ik ...
Ik vond het ook helemaal niet oordelend! We zijn allemaal zo licht geraakt tegenwoordig. Ik zou ook niet weten waar ik acht boterhammen moet laten, maar eet behalve fruit ook nauwelijks iets ongezonds tussendoor. Iedereen heeft een ander eetpatroon, en een andere stofwisseling. De één is sneller verzadigd dan de ander en al helemaal in een zwangerschap want dat is voor iedereen anders. Volgens mij was dat wat je bedoelde. 😉 en ben het met je eens dat je best af en toe wat lekkers eet zolang het allemaal in balans is. En vooral wat goed voelt voor jezelf.

één maand geleden

Reactie op YH89

Iedereen heeft zijn eigen leefpatroon, dus die richtlijnen waar we het over ...
Amen.

één maand geleden

Die filmpjes kan ik überhaupt niet serieus nemen tbh 🤭. Ik eet redelijk gebalanceerd. Misschien nu wel iets minder dan voor mn zwangerschap, omdat ik een hoop dingen die ik graag eet en gezond zijn nu niet mag en heb vervangen door minder voedzame dingen (bijv. broodje gerookte zalm is vervangen door broodje brie) en ook omdat mn trek gewoon minder is. Ik eet nu kleinere porties en dan vaker per dag. Ik geloof zelf heel erg in balans. Ik zal de laatste zijn die zal beweren altijd gezond te eten, want ik houd evengoed van mn patatjes en pizza. Maar zolang het in balans is, is het allemaal prima. En wat anderen ook al zeiden, iedereen heeft een andere calorie behoefte. Ik ben al blij als ik 2 boterhammen weg krijg waar de ander er met gemak 6 weg werkt. Is allemaal oké.

één maand geleden

Ja ik ik eet echt gezond dit komt omdat ik een maagverkleining heb gehad en ik niet teveel wil bijkomen dat is echt een trauma in mijn hoofd ik probeer wel gewoon normaal hierover te denken overigens maar snoepen of vette dingen eet ik echt amper zo probeer ik toch zo weinig mogelijk extra vet te kweken Ik eet volkoren brood met of vleeswaren of kaas / ‘s morgens wel 2 broodjes met zoet beleg en kop thee met druppel honing. ‘s middags altijd 2 broodjes met hartig beleg ham/ salami kaas / smeerworst / smeerkaas En avonds gezond warm eten. In het weekend eten we wel eens een patatje 😉

één maand geleden

Ik ben eerlijk gezegd al blij als ik gewoon een ontbijt lunch en avondeten weg krijg 😂 Voor ontbijt doe ik altijd volle yoghurt met een handjevol cruesli, en een appel&banaan en een klein lepeltje jam. Maar krijg dit de laatste weken amper helemaal op 😅 Voor de lunch is het vaak 1 of 2 harde broodjes met ham, op werk (horeca) kan ik op dit moment niks anders vinden waar ik niet 🤢🤢 van word 😂 En voor avondeten probeer ik wel op te letten qua groente enzo. Dus wij eten vaak verspakketten van de AH, of anders gewoon AVG 😅 maar ook hiervan eet ik wel minder dan voorheen, Ben nu dan zelf ook al 2,6 kilo afgevallen in 7 weken, maar ben van mezelf al wat voller, dus dat is gelukkig geen probleem nog 😁

één maand geleden

Ik vraag me altijd af waarom mensen een tosti zo ongezond vinden?🙈 Het zijn gewoon 2 sneetjes brood met ham en kaas ertussen. Dat je ze tussen een tostiapparaat doet maakt ze niet ineens ongezonder? Dus lekker eten! Ps. Wat het ongezond maakt is vaak de saus die erbij gegeten word, als je hier een beetje op let/welke saus is het dus een prima gezonde maaltijd!

één maand geleden

Oh nee ik niet, ik ben echt een snoepkont geworden, elke middag eet ik gewoon toostjes , broodjes of iets dergelijks. Maar ‘s avonds eet ik toetje, chocolade, soms taart. Echt snoepen🙈 fruit mag echt veeel meer bij mij. Maar ga chocola is mijn craving 🥺🙈

één maand geleden

Ik probeer wel altijd dagelijks voldoende groente en fruit te eten . Maar ik haal het ook niet elke dag om 250 gram groente te eten en 2 stuks fruit , soms zit ik eronder. Verder raden ze 2 plakjes kaas aan dus een tosti lijkt me prima als je het met volkoren brood maakt !

één maand geleden

Zoals eerder gezegd is een tosti met kaas (en ham) niet ongezond. Als jij je brood dan lekkerder eet, zeker doen! Met brie is het ook erg lekker en dat eet ik zelf regelmatig. Als je er saus bij eet is dat het 'ongezonde' deel, maar ik denk echt niet dat je voeding dan meteen ongezond is. Het hangt er vanaf wat je verder eet op de dag. Ik eet als ontbijt magere kwark met muesli/granola weet ik het wat. Voorheen at ik wel echt gezinde maar nu wil ik chocola 😂 er is wel suiker vrije/ arme dus die eet ik momenteel. Echter heb ik in de ochtend moeite met eten ondanks dat ik wel echt trek heb na dat ik buikgriep gehad heb. Met honing krijg ik meer weg waardoor ik beter verzadigd ben, gaat vast wel weer over een doe het ook gewoon. Tussendoor eet ik fruit als ik tijd heb, soms vergeet ik het als ik druk ben met mijn zoon en geef alleen hem iets. Dan eet ik 2-3 boterhammen voor lunch. Gewoon beleg zoals kaas, vlees en vaak 1x zoet zoals hagelslag, nutella of een 100% notenpasta. Middag nog een keer fruit Avond gewoon Nederlandse maaltijd, voorheen altijd ruim 200gr groente maar daar heb ik nu meer moeite mee, ik zit sneller vol. Voorheen altijd magere yoghurt na maar dat krijg ik meestal niet op. 's Avonds snoep ik altijd wel wat. Probeer dan voor zo gezond mogelijk te gaan. Zoals een handje nootjes, rijste- of maiswafel, melba toast met dun beleg. Maar er gaat ook regelmatig ships in hoor 🤷🏼‍♀️