69 Reacties
één maand geleden
Hallo,
Ik kan alleen maar adviseren om hem wel te doen! Ik heb vb een normaal gewicht, geen familiale voorgeschiedenis, ik eet best wel gezond maar de suikertest heeft aangetoond dat ik tóch zwangerschapsdiabetes heb. Als je dit onbehandeld laat, kan dit wel gevolgen hebben voor je zwangerschap zoals vroeggeboorte, macrosomie, hypoglycemie bij je baby bij de geboorte. Ik merkte er niets van, misschien wat meer vermoeid/slapper, hogere hartslag en plassen 1 a 2 uur na de maaltijd, maar niet opvallend en had hier niet meteen iets achter gezocht.
Het drinken van dat drankje is ook niet erg om te doen, gewoon heel erg zoet, het neemt 2 uur tijd in beslag.
VRIEND
één maand geleden
Ik heb 'm gedaan ivm diabetes in de familie en ook diabetes in mijn vorige zwangerschap. Heb geen klachten, maar op papier wel opnieuw zwangerschaps diabetes. Ik prik 2 dagcurves per week en die zijn altijd in orde. Dus ik merk er ook niks van maar heb het blijkbaar wel. De kans op een groter kindje is daardoor groter, al was mijn eerste heel klein 😅 dus ik voldoe eigenlijk vrijwel niet aan de criteria maar heb het wel haha
één maand geleden
Reactie op Zjanies
En wat doe je vervolgens met de informatie dat je het toch hebt? Als je ver ...
Met de informatie die je zal krijgen aan de slag gaan, denk ik dan? Afhankelijk van jouw situatie zal je met bepaalde regelmaat je bloed moeten testen, je suikerinname in kaart moeten brengen en al dan niet insuline moeten spuiten. Maar dit is echt persoonsgebonden wat er effectief van jou verwacht wordt. Een van de grote gevaren van zwangerschapsdiabetes is net dat het niet opgemerkt wordt met mogelijks grote gevolgen.
Onbehandeld laten brengt heel wat risico’s voor jou als voor de baby met zich mee. Lees onder andere dit artikel eens: https://www.gezondheid.be/artikel/zwangerschapsdiabetes/wat-is-zwangerschapsdiabetes-601
Er zijn trouwens verschillende manieren om het te testen. Vorige keer heb ik de uitgebreide test gehad, ik vond dat drankje best lekker. Nu mag ik een kortere doen omdat ik het de vorige keer niet had.
één maand geleden
Ik heb hem al met 16 weken gehad en heb zwangerschapsdiabetes helaas. Ik heb er geen klachten van maar wordt wel behandeld met insuline.
één maand geleden
Reactie op zowelkom2023
Met de informatie die je zal krijgen aan de slag gaan, denk ik dan? Afhanke ...
Ik vraag het meer omdat het me opvalt hoeveel mensen deze test doen bij wie er niks uitkomt. En bij de mensen bij wie er wel wat uitkomt, hoeft meestal ook niet zoveel extra te gebeuren. Ik kreeg de test ook aangeboden ivm verwachting dat dit een groot kind wordt, maar mag nu toch eerst extra groei-echo's doen.
één maand geleden
Reactie op MamavanE12enF23
Ik heb hem al met 16 weken gehad en heb zwangerschapsdiabetes helaas. Ik he ...
En spuit je dit dan of hoe gaat dat? Prik je dan elke dag in je vinger voor/na maaltijd om te meten, of wat precies moet ik me voorstellen bij de behandeling van zwangerschapsdiabetes?
één maand geleden
Toen ik 9 jaar geleden zwanger was van mijn dochter was ik heel slank en had ik helemaal geen klachten. Het jongste zusje van mijn vader was toen ook zwanger en zij bleek zwangerschapsdiabetes te hebben. Ik heb toen aan mijn verloskundige gevraagd of dit in de familie kon zitten waarop zij heeft besloten om de test te doen. Ik bleek toen dus ook zwangerschapsdiabetes te hebben en ben toen gelijk doorgegaan naar de gynaecoloog. Ik heb die zwangerschap insuline gespoten en ben met 38 weken ingeleid. Zwangerschapsdiabetes is niet alleen een risico op een “grote” baby maar kan ook meer gevolgen hebben.
Nu deze zwangerschap heb ik de test met 9 weken al gedaan. Dit keer waren de waardes heel hoog en ben ik weer direct begonnen met insuline.
Echt klachten heb ik niet behalve als ik echt een hoge of lage suiker heb maar dan zit ik of rond de 12 of rond de 3 en dat gebeurd gelukkig vrij weinig.
één maand geleden
Reactie op Zjanies
Ik vraag het meer omdat het me opvalt hoeveel mensen deze test doen bij wie ...
Aangezien de minderheid van de vrouwen zwangerschapsdiabetes krijgt, lijkt het me logische dat bij de meesten er niets uitkomt.
Voor mij persoonlijk zijn er te veel risico’s om het niet te testen en als ik dan positief zou testen, dan wil ik dit ook consequent opvolgen om de risico’s tot een minimum te beperken.
Hieronder nog een betrouwbare bron waaruit ook die screenshot komt: https://www.uzleuven.be/nl/zwangerschapsdiabetes#:~:text=Zwangerschapsdiabetes%20komt%20voor%20bij%205,tweede%20helft%20van%20de%20zwangerschap.
één maand geleden
Reactie op Zjanies
Ik vraag het meer omdat het me opvalt hoeveel mensen deze test doen bij wie ...
Bij +/-90% van de zwangeren zal de test normaal zijn. Bij ongeveer een 10% is er zwangerschapsdiabetes (wat eigenlijk best veel is).
Wat er dient te gebeuren is heel persoonsgebonden. Bij sommigen zullen de suikerwaarden goed blijven bij volgen van een aangepast eetschema, dieet en meer bewegen. Bij anderen volstaat dit helemaal niet en moet er met insuline gestart worden.
één maand geleden
Ik zou de test wel doen als deze je wordt aangeboden. In NL is dit niet standaard, dan bieden ze het alleen aan voor bepaalde 'risicogroepen'. Daar viel ik volgens de vk dus buiten tijdens mijn 1e zwangerschap. Uiteindelijk ben ik bevallen van een baby van bijna 5kg die erg lage glucosewaarden had na de bevalling. Hij werd uiteindelijk met een keizersnede gehaald en moest de 1e nacht op de afdeling Neonatologie worden opgenomen aan het infuus (kon dus niet bij mij blijven, mocht hem op een schermpje volgen...). Lage glucosewaarden kan schadelijk zijn voor de baby. Achteraf bleek ik dus wel zwangerschapsdiabetes te hebben, omdat het hoge geboortegewicht icm zulke lage glucosewaarden na de geboorte niet op een andere manier te verklaren was. Als het tijdens de zwangerschap gewoon getest was (en behandeld, wat kan tot op zekere hoogte) had het ons denk ik wel wat ellende bespaard. Deze zwangerschap word ik daarom wel getest, toevallig heb ik de glucosetolerantietest komende woensdag. Dus ik ben benieuwd...
één maand geleden
Reactie op IreneEmma
En spuit je dit dan of hoe gaat dat? Prik je dan elke dag in je vinger voor ...
Ik spuit kortwerkende insuline voor elke maaltijd. Na 1 uur prik ik dan in m’n vinger en dan moet de waarde onder de 7.6 zijn. Elke week contact met de diabetesverpleegkundige om te kijken hoe het met de waardes gaat en of ik eventueel de insuline moet ophogen.
één maand geleden
Ik heb hem gedaan ivm verhoogd risico ivm diabetes in de familie. Als er geen verhoogd risico is zou ik het enkel doen in overleg met arts als je klachten er veel op lijken
één maand geleden
Ik ben benieuwd ik moet aanstaande vrijdag de glucosetest doen, dit ivm erg veel vruchtwater