80 Reacties
één maand geleden
Bij twijfel zou ik het gewoon doen. Ik had bij de vorige zwangerschap weinig klachten, alleen veel dorst en veel plassen, maar had wel zwangerschapsdiabetes. Geen insuline nodig gehad, mijn waardes waren met een dieet goed onder controle. Deze zwangerschap met 16 weken de test al gehad, ook nu weer zwangerschapsdiabetes met weinig klachten. Tot nu toe met het dieet weer goed onder controle, de diëtiste heeft wel aangegeven dat de kans groter is dat ik verder in de zwangerschap wel insuline nodig ga hebben, omdat ik het nu al zo vroeg heb (inmiddels ruim 25 weken zwanger)
25 dagen geleden
Reactie op Kirsten.:)
Zit nu ook in de wachtkamer, mag echt niet teveel bewegen alleen als je ech ...
Ik zit nu ook te wachten voor de tweede x bloedprikken. Ben misselijk! 🤮 het drankje viel deze x echt mee maar mijn God wat voel ik me ellendig nu hahah. Kan niet wachten om te eten 🤣
25 dagen geleden
Die van mij zit er nu op en mn broodje heeft nog nooit zo goed gesmaakt 😂😂 ik was ook ZO MOE tijdens de test, mijn hemel zeg. Ik heb ook maar even gebeld dat ik opgehaald word voor de zekerheid haha
25 dagen geleden
Hier zit de test er al wat uurtjes op. Ik moet zeggen ik vond het zo meevallen na alles wat je leest, het is echt een soort bangmakerij. Het suikerdrankje in 1x naar binnen gieten, dan proef je er ook niets van. Ook heb ik mij geen seconde slecht gevoelt. Ik heb zojuist al de waardes in de portal staan dus alles is ook lekker snel gegaan.
25 dagen geleden
Ik heb de test gehad, maar in de vorm van een ontbijttest. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten en wilde liever niet zoveel glucose binnenkrijgen. Dus ik heb de ontbijttest gehad waarbij je ipv het drankje te drinken gewoon ontbijt. Er wordt dan wel 3x bloed geprikt, maar dat nam ik voor lief.
25 dagen geleden
Ik heb vandaag de test gehad. Uit voorzorg heb ik besloten het te doen omdat m’n BMI te hoog is. Beter het zekere voor het onzekere.
En om eerlijk te zijn vond ik het geen pretje. Ik begon het na 30 min enorm warm te krijgen en te zweten… na verloop werd het wel minder maar vond het zeker niet prettig.
na die twee uur een broodje naar binnen gewerkt en eenmaal thuis voelde ik me na een paar uur beter.
Succes met jouw keuze 🍀!
24 dagen geleden
Hoi, weten jullie vanaf welke waarden er gesproken wordt van diabetes?
Ik heb de test gehad. Mijn waarde was na 2 uur 8.3. Ik las dat boven de 7.8 wil zeggen dat je diabetes hebt. Maar ik ben gebeld met de uitslag dat ik het niet heb.
Ik ga het nogmaals navragen, maar weet iemand hier misschien daar ook iets over?
24 dagen geleden
Reactie op Mushi2468
Hoi, weten jullie vanaf welke waarden er gesproken wordt van diabetes?
Ik h ...
Net niet, kijk maar naar de referentiewaarden
24 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Ik wist helemaal niet dat dit bestond. Is dit in Nederland? En hoe werkt da ...
Ja, dit is gewoon in Nederland. Ik ben onder controle bij de gynaecoloog en gaf aan dat ik liever geen glucose drankje wilde nemen. Toen werd me verteld dat een ontbijt test ook mogelijk is, maar dat je dan wel 3 keer geprikt moet worden ipv 2 en dat het langer duurt. Na de eerste prik mag je dan ontbijten (zelf ontbijt meenemen), een uur na de eerste moest ik terug voor de 2e en een half uur later voor de 3e.
17 dagen geleden
Ik was behoorlijk nerveus voor de test door alles wat ik had gelezen. Was nergens voor nodig. Vond het nuchter blijven wat minder, beetje weeïg gevoel. Suikerdrankje stelt niets voor. Is suikerwater. Gelukkig niet te koud, dus viel prima op de maag. Zit nu te wachten op de tweede keer prikken.
15 dagen geleden
Nou ik vond het zo spannend om dit te doen.. had ‘m vanmorgen op de planning maar zag er als een dijk tegenop. Niet gegaan (ik heb een paniekstoornis waardoor ik oa dit soort dingen echt giga groot maak in mijn hoofd) maar tegelijkertijd ben ik ook nuchter genoeg om te bedenken dat voor mijn baby ik liever een keer te veel dan te weinig test op iets, ook al is de kans nihil dat er uit zou komen dat ik zw-diabetes heb. Verloskundige gebeld hier over.. gaf ze doodleuk aan dat dit echt wel vaker gebeurd en ik ook gewoon even bij haar in de praktijk mag langskomen voor een vingerprik, thuis even wat gaan eten en dan na 1.5u terugkomen voor weer een vingerprik, en dan weet je ook direct hoe of wat 😅 ik vind dit ZO veel makkelijker dan die hele ziekenhuistest dat ik me bijna afvraag waarom we dan met z’n allen zo’n goor drankje achterover slaan 🤣
15 dagen geleden
Ik heb de test afgelopen woensdag gehad en t stelde echt niks voor. Ze hebben alleen een klein infuusje aangelegd zodat ze niet constant hoefde te prikken, dat ding vond ik nog t irritante (ik word ook altyd licht in mijn hoofd van zo'n dingen). Drankje is net een energiedrankjes, heb ik rustig achterover liggen nippen en voor de rest heb ik wat gekletst en gewoon op mijn laptop gewerkt (je moet wat 3,5uur lang). Na afloop kregen we een gewenst drankje en een broodje maar ik had niet eens honger. Andere vrouwen hebben een suiker dip gekregen maar ik voelde mij goed eigenlijk. Begon nuchter met 4,4 en na een uur al 6,7. Helemaal goed dus :)
14 dagen geleden
Reactie op Opgoedgeluk
Net niet, kijk maar naar de referentiewaarden
Huh echt ? Waar is deze waarde van? Bij mij kwam er na 2u 7.9 aan en heb nu wel de diagnose zwangerschapsdiabetes.
14 dagen geleden
Reactie op Motherin2025
Huh echt ? Waar is deze waarde van? Bij mij kwam er na 2u 7.9 aan en heb nu ...
Precies dit had ik ook. In het zkh waar ik kom is 7.8 de grens en ik had 7.9 dus wel diagnose gekregen, vind het ook apart dat dit per ziekenhuis verschilt
14 dagen geleden
Precies dit had ik ook. In het zkh waar ik kom is 7.8 de grens en ik had 7. ...
Ja bij mij dus ook! Blijf die hele test ook raar vinden eigenlijk… overal andere streefwaarden, overal andere voorwaarden aan die test. Wel/niet mogen lopen, wel/niet water mogen drinken.
14 dagen geleden
Reactie op Motherin2025
Ja bij mij dus ook! Blijf die hele test ook raar vinden eigenlijk… overal a ...
Jaa precies, dat ik denk wanneer weet je het nou echt zeker. Ik prik mijzelf nu al een week elke keer een uur na de maaltijd en nuchter en zit altijd aan de ondergrens. Maar voor de baby blijf ik mezelf prikken
14 dagen geleden
Jaa precies, dat ik denk wanneer weet je het nou echt zeker. Ik prik mijzel ...
Ja ik had afgelopen woensdag de test en gisteren het apparaatje in huis gekregen. Komende donderdag mag ik naar de diëtiste, maar ik eet al gezond en let altijd al wel op de koolhydraten en verdeling hiervan. Dus ben benieuwd.
13 dagen geleden
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik deze test gedaan, maar ik vond het geen succes. Werd misselijk en duizelig van het drankje en moest echt even gaan liggen (voelde me erg bezwaard). Er kwam niks uit de test gelukkig. Bij de huidige zwangerschap naar veel wikken en wegen gekozen om thuis 2 x een dagcurve te prikken, op advies van de verloskundige. Ik vroeg of dat net zo "goed" qua resultaat was. Verloskundige stelde me gerust dat dat altijd een volgende stap is als er uit de glucosegehalte iets uitkomt om het zeker te weten