5 Reacties

15 dagen geleden

Ik zou persoonlijk de volgende echo afwachten. Het is wel spannend maar de arts gaf al aan dat het een milde casus is. Vooral als je geen fijn gevoel hebt bij de punctie. Ik weet niet wat de inhoud van die afwijking is en hoe erg. Zou je die punctie ook nog over twee weken kunnen doen ?

15 dagen geleden

Ik zou de echo afwachten. Ik heb onlangs een punctie gehad omdat er trisomie 13 uit de nipt was gekomen. Men zegt dat je dan 50% kans hebt dat het in de baby zit. Hierop een vruchtwaterlunctie laten doen. De uitslag van de sneltest was dat de trisomie niet in de baby zat, dus wellicht een foutieve uitslag of het zat in de moederkoek. Een week daarna, zei de kweek van het vruchtwater dat er toch een trisomie 13 mozaïek variant was gevonden (kans 1 op 1000) nu zeggen ze dat ik 50/50 kans heb dat het of in de moederkoek zit, of in de baby. Dat is dus dezelfde uitslag als voor de punctie. Zelf ben ik er niets mee opgeschoten én voel ik me verschrikkelijk. Ik heb voor deze nutteloze informatie het risico op een miskraam genomen,, terwijl we er niets wijzer van werden. Weeg het goed af, en denk na over wat een uitslag teweeg zal brengen. Uiteindelijk zal je een beslissing moeten nemen. Heel veel succes en veel sterkte

15 dagen geleden

Reactie op Vlm

Ik zou persoonlijk de volgende echo afwachten. Het is wel spannend maar de ...
Bedankt voor je reactie! De punctie kan nog de gehele zwangerschap, alleen als we een keuze zouden willen hebben om de zwangerschap af te breken, dan moet ik dit komende maandag of dinsdag ondergaan. Ik lees nu ook veel dat als je de uitgebreide NIPT hebt gedaan, de vruchtwaterpunctie heel beperkt extra informatie kan geven.

15 dagen geleden

Reactie op DappereSequoia153854

Ik zou de echo afwachten. Ik heb onlangs een punctie gehad omdat er trisom ...
Bedankt voor je reactie en wat fijn om ook eens een ervaring van iemand anders te lezen! Ik kan mij helemaal indenken in hoe jij je voelt! Gelukkig is de punctie bij jou veilig verlopen, maar inderdaad nu ben je nog niets verder en heb je wel een groot risico genomen. Dat is ook zeker wat er door ons hoofd heen gaat! Nogmaals bedankt en ik wens jullie veel geluk!

15 dagen geleden

Reactie op Ro2930

Bedankt voor je reactie! De punctie kan nog de gehele zwangerschap, alleen ...
Allereerst natuurlijk heel spannend en onzeker om dit allemaal te horen en voor dit soort keuzes te komen staan. Er is zeker geen goed of fout en mijn advies is om je eigen gevoel te volgen. Wel zit er verschil in de informatie die uit een uitgebreide nipt kan komen en uit een vruchtwaterpunctie. Bij de Nipt wordt gekeken naar grote chromosomale afwijkingen: 3 chromosomen ipv 2 chromosomen of bijvoorbeeld grote stukken chromosoom die missen. Bij een vruchtwaterpunctie wordt er ook gekeken naar genen (kleine stukjes informatie op een chromosoom, dus een heel klein stukje chromosoom). Hierdoor kunnen ook andere afwijkingen naar boven komen die niet onderzocht kunnen worden met de nipt. Dit kun je eventueel de arts ook vragen. De uitslag van een punctie kan rust geven, of je voorbereiden op wat komen gaat. Het kan helaas ook voor moeilijke beslissingen en onzekerheid zorgen. Volg je gevoel en heel veel sterkte.