30 Reacties

茅茅n maand geleden

Ja dat klopt is in Nederland ook 馃槈

茅茅n maand geleden

Toen ik mij hier aanmeldde voor de 22 weken prik was het advies ook om de griepprik erbij te halen. Ik heb volgende week de afspraak, maar haal alleen de vaccinatie voor de kinkhoest.

茅茅n maand geleden

Ja dat klopt, dat is hier ook het advies. Ik heb het in mijn vorige zwangerschap ook gedaan, toen werd het ook geadviseerd.

茅茅n maand geleden

Hier in Belgi毛 ook. Ik haal hem ook want vorig jaar 3 keer kort opeen goed ziek geweest en zie dat niet zitten zo vlak voor of zelf tijdens de bevalling.

茅茅n maand geleden

In Nederland niet standaard hoor, heb hier bij beide zwangerschappen niets over gehoord. Ik kan hem wel via mijn werk halen omdat ik in het ziekenhuis werk en doe dat uit mezelf

茅茅n maand geleden

Bij de GGD kun je allebei in Nederland krijgen en krijg je ook vergoed.

茅茅n maand geleden

Reactie op Bosdieren

In Nederland niet standaard hoor, heb hier bij beide zwangerschappen niets ...
Toch wel hoor, bij mijn verloskundige hangt zelfs een grote poster van de campagne van de overheid.

茅茅n maand geleden

Hier ook ja, ik heb vorige week mijn kinkhoest vaccinatie gekregen en was precies de eerste dag van het seizoen dat ze in hier de griepprik ook weer gaven. Vroeg of ik er gelijk 1 wilde.

茅茅n maand geleden

Reactie op diplodocus

Toch wel hoor, bij mijn verloskundige hangt zelfs een grote poster van de c ...
Hangt er vanaf wanneer je uitgerekend bent. In nl kan je hem halen als je tussen half oktober en begin maart 22 weken bent. Val je daar buiten dan kan je hem dus niet halen. @ts ik ga hem ook halen. Vind wat extra bescherming voor mezelf en de baby wel zo fijn :)

茅茅n maand geleden

Hier in Luxemburg ook dezelfde ervaring! Al vond mijn gynaecoloog de 2e keer dat ik ernaar vroeg opeens dat de ik de kinkhoest vaccinatie beter dichter op de bevalling kon nemen 馃. Ga zelf toch eerder halen denk ik, door te kijken of ik het kan combineren met de griepprik rond deze periode.

茅茅n maand geleden

Reactie op YH89

Hier in Luxemburg ook dezelfde ervaring! Al vond mijn gynaecoloog de 2e kee ...
Ohja, mijn gynaecoloog vind zelfs dat ook alle andere 1e lijn betrokkenen (dus partner, ouders etc) zich ook zouden moeten laten vaccineren. Vond dat advies persoonlijk iets teveel van het goede 馃檲

茅茅n maand geleden

Ja hier kan dit ook. Ik ben nu 22+2 en krijg hem straks :)

茅茅n maand geleden

Via mijn verloskundige wordt alleen gezegd dat er de mogelijkheid is hem te halen, maar wordt het niet perse aangeraden (zal wellicht per persoon verschillen) Ik neem hem niet, alleen de kinkhoest vaccinatie wel. Heb hem nog nooit gehad, ook niet in mijn vorige zwangerschap en heb tevens gelukkig ook nooit griep, wat ook de reden is dat ik hem dus niet ga nemen.

茅茅n maand geleden

Ik heb vanmorgen de kinkhoestvaccinatie gehaald samen met de griepvaccinatie. Hier werd het wel geadviseerd om ook de griep te nemen omdat we nu wel 茅cht dat seizoen ingaan en je het liever voorkomt tijdens zwangerschap om hevige griep te krijgen 馃槉. Maar was natuurlijk uiteindelijk m鈥檔 eigen keuze.

茅茅n maand geleden

Je krijgt het wel aangeboden. Gaven aan dat ook de baby hierdoor beschermt is na geboorte, dus ik heb hem wel laten zetten. 馃槉

茅茅n maand geleden

Reactie op YH89

Hier in Luxemburg ook dezelfde ervaring! Al vond mijn gynaecoloog de 2e kee ...
Dit is misschien omdat er recent een onderzoek gedaan is waaruit blijkt dat als je de kinkvaccinatie voor de 24 weken zwangerschap krijgt het kindje niet zo goed beschermt blijkt

茅茅n maand geleden

Reactie op Joycani

Dit is misschien omdat er recent een onderzoek gedaan is waaruit blijkt dat ...
https://www.mednet.nl/nieuws/minder-kinkhoestantistoffen-bij-vaccinatie-voor-24-weken-zwangerschap/

茅茅n maand geleden

Reactie op Joycani

https://www.mednet.nl/nieuws/minder-kinkhoestantistoffen-bij-vaccinatie-voo ...
Dit gaat alleen over prematuur en aterm

茅茅n maand geleden

Reactie op Bosdieren

Dit gaat alleen over prematuur en aterm
Ja a term is tussen de 37 en de 42 weken 馃槄. Dus zeg maar de grootste hoop.

茅茅n maand geleden

Reactie op Joycani

https://www.mednet.nl/nieuws/minder-kinkhoestantistoffen-bij-vaccinatie-voo ...
Ik heb ook nog even gegoogled, vond zelf de tekst van het rivm duidelijker: https://www.rivm.nl/nieuws/minder-kinkhoest-antistoffen-bij-vaccinatie-voor-24-weken-zwangerschap#:~:text=Minder%20kinkhoest%20antistoffen%20bij%20vaccinatie%20v%C3%B3%C3%B3r%2024%20weken%20zwangerschap,-Publicatiedatum%2001%2D08&text=Baby's%20hebben%20minder%20antistoffen%20tegen,geboren%20kinderen%20en%20hun%20moeders. Er staat wel dat er waarschijnlijk wel voldoende bescherming is, maar blijkbaar dus wel minder dan als je het later in de zwangerschap neemt Ik heb best een grote kans dat de baby eerder komt, dus vind het zelf prima om nu al gevaccineerd te worden (afspraak staat woensdag met precies 22 weken). Als het echt niet nuttig zou zijn, zouden ze wel actie ondernomen hebben verwacht ik, gezien dit artikel in augustus al uitgekomen is :)