26 Reacties

4 maanden geleden

Mijn neef en nicht werden met 10 en 7 jaar weer grote broer en zus. Dit werd juist als heel positief ervaren. De oudste waren zelfstandig genoeg waardoor er weinig veranderde in de dagelijkse bezigheden en ze konden juist heel betrokken zijn. Het enige wat misschien opvallend was, was dat de jongste dus wel erg veel vertroeteld werd door iedereen in de omgeving en dus lang "klein" bleef. Ondertussen is de jongste 15 en zijn broer en zus uit huis. Nu merk je dat de jongste dus ook wel graag sneller groot wil zijn. Ik vond en vind het als grote nicht dus echt geweldig (10 jaar ouder) en heb het dusdanig positief ervaren dat mijn man en ik ook over flink wat jaar positief tegen over een "nakomeling" staan .

4 maanden geleden

Verschil tussen mijn jongste broertje en ik is 20 jaar dus valt mee hoor hahahah hij is 4 en ik 24

4 maanden geleden

Mijn oudste twee zijn 11 en 10, de jongste 10 maanden. Ze vonden het geweldig dat er een baby bij kwam, zijn ook echt gek op hun broertje

4 maanden geleden

Ik scheel zelf 8 en 10 jaar met mijn broer en zus. En wij komen allemaal heel goed overeen. Als jongste was het af en toe wat vervelend om te zien dat zij al zo veel verder stonden en vaak geen interesse meer hadden in mijn ervaringen wanneer ik eindelijk kon meepraten over bepaalde onderwerpen. Het voordeel was dan weer dat ik niet alleen door mijn ouders maar ook door hen enorm graag gezien werd en altijd iemand had op wie ik kon rekenen. Nu we ouder zijn, valt het leeftijdsverschil bijna niet meer op. We zien en horen elkaar meermaals per week en hebben een heel hechte band! Maak je dus zeker geen zorgen over het leeftijdsverschil, dat komt helemaal goed :)

4 maanden geleden

Mijn bonus dochter was 12 toen ze een zusje kreeg. Ze is nu 15 en er is nog een kleintje onderweg :)

4 maanden geleden

Ik heb een broertje van 14 jaar jonger. Vond het altijd erg leuk! Nu scheelt mijn broertje toevallig ook 14 jaar verschil met mijn dochter/ zijn nichtje. Het is een heel bijzondere band

4 maanden geleden

Mijn dochter is 11 en jongste is 6 maanden. Ze vond de zwangerschap heel leuk en was heel betrokken. Ze kreeg alles zo goed mee. Nu is ze af en toe wat jaloers maar gaat eigenlijk heel goed.

4 maanden geleden

Ja hier! Heb een dochter van 11 , toen zij haar zusje kreeg was ze 7 inmiddels is zusje volgende maand 5! Nu weer 7,5 maand geleden bevallen en is 11 jaar verschil! Nu naar 7,5 maand weer zwanger heeel onverwachts van de 4e dus zal dan 12 jaar verschil zijn!

4 maanden geleden

Ik kreeg een broertje toen ik 18 was en ik vond het toen geweldig😅 maak je geen zorgen zou ik zeggen😇

4 maanden geleden

Heb nu zwanger van de tweede met straks 2 jaar ertussen. Daarna is het voor mij wel even goed maar heb juist de droom van een nakomertje ergens over een paar jaar. Lijkt me juist leuk

4 maanden geleden

Zelf heb ik niet zo’n groot leeftijdsverschil tussen de kids. Maar een vriendin van mij wel. Ik had hier laatst een blog over gelezen; Oudere kinderen voorbereiden op kraamvisite. Echt interessant.

4 maanden geleden

Hier is de oudste 9 en de middelste 7 en ons Vera ( ons cadeautje) nu bijna 11 maanden. Ze lopen helemaal met haar weg..zijn dol op haar En het genieten is zoveel anders als met maar 2 jaar verschil ertussen. Minder rennen en vliegen en alle stapjes relaxter en bewuster meemaken. Ik raad het iedereen aan😊

4 maanden geleden

Mijn jongens zijn bijna 12, bijna 8 en net 1. Die oudste vinden het fantastisch! Lopen de hele dag met hem rond. Vanaf het begin al. Bij mijn nicht zit er nog meer leeftijdsverschil tussen en ook die genieten van het jongste broertje. Ik denk dat het dus wel mee valt. Go with the flow! Oowh en soms is het verdacht handig ook dat leeftijdsverschil. Nu de jongste een jaar is neemt de oudste hem regelmatig vast mee naar beneden dat ik mezelf rustig kan aankleden enzo 😉 altijd oppas in huis haha

4 maanden geleden

Ik heb 4 kids van 10, 8, 5 en 9 maanden. De oudsten twee lopen weg met hun kleine zusje, ze zijn de hele dag met haar in de weer (en het zijn nog wel jongens ook). Het komt vast en zeker helemaal goed ☺️

4 maanden geleden

Reactie op Brecht98

Zelf heb ik niet zo’n groot leeftijdsverschil tussen de kids. Maar een vrie ...
Je hebt toch nog geen kids? “25 jaar en zwanger van de eerste”?

4 maanden geleden

Wij hebben na lang bidden en wachten weer een kindje op komst. Grote zus is rond de uitgerekende datum 8 en grote broer is dan 5. Er zit langer tussen de kids omdat we twee kindjes hebben verloren in de tussentijd. Veel verdriet om gehad en soms nog, maar tegelijk ook erg dankbaar voor dit babytje. Ik vind t heerlijk dat de kinderen nu al zoveel zelf kunnen, en ik zie er naar uit om ze met de baby te zien knuffelen 🥹

4 maanden geleden

Mijn vader was middelste en was 7 toen zijn jongere broertje werd geboren. Van hem hoorde ik altijd wat minder positieve verhalen, maar ik denk dat het vooral ermee te maken hebt hoe je ermee omgaat. Hij had het gevoel veel te hebben moeten laten omdat hij zich moest aanpassen aan de baby. Dus denk belangrijke om ook te focussen op de oudste en de baby gewoon af en toe op sleeptouw mee te nemen 😊😅

4 maanden geleden

Wat leuk om te lezen. Heb nog geen ervaring, maar een zoon van bijna 8, een van 10 en net zwanger van de 3e. Het was een heel bewuste keuze. Ik wilde altijd 3 kinderen maar had aan de oudsten toen ze klein waren echt mijn handen vol. Nu wordt dat Wat makkelijker, heb ik een relaxter baan en is er echt ruimte gekomen voor nr 3.

4 maanden geleden

Ja hoor, mijn oudste scheelt 11 en 15 jaar met haar zusje en broertje, en met de baby 17 jaar

4 maanden geleden

Ik kreeg zelf nog een broertje en zusje toen ik 13 en 15 was en ik vond het heel leuk