22 Reacties

3 maanden geleden

Die medicatie die voor 5 dagen mocht, is dat metoclopramide? Ik moet na iedere 5 dagen minimaal 1 dag stoppen en dan mag ik weer verder gebruiken. Omdat de stopdag echt nog heel heftig is stop ik ook maar 1 dag. De huisarts wilde ook dat ik dit navroeg aan de verloskundige, dus misschien is het ook voor jouw huisarts niet helemaal duidelijk? Mits het helpt hoor voor je

3 maanden geleden

Misschien contact opnemen met de gynaecoloog omdat je daar al op gesprek bent geweest ?

3 maanden geleden

Je kan contact opnemen met de gynaecoloog waar je op gesprek bent geweest. En anders je huisarts vragen contact op te nemen met je gynaecoloog, en je kan haar doorverwijzen naar de stichting ZeHG. Je mag het langer slikken mits je geen neurologische klachten heb, bij mijn laatste 2 zwangerschappen heb ik het weken geslikt. Tot nu toe gaat het goed. Je verloskundige kan je ook doorverwijzen, weet even niet of ze het ook mogen voorschrijven.

3 maanden geleden

Het is inderdaad metoclopramide. Nadeel is alleen dat ik nog aan die pillen zit/zat en het braken alsnog begon.. Maargoed, zonder die pillen zal het vast allemaal al een stuk heftiger zijn. De VK gaat kijken wat ze voor me kan doen en me mogelijk doorverwijzen. Maar anders bel ik gewoon zelf inderdaad, heb ik helemaal niet aan gedacht. Bedankt meiden! 🙏🏽

3 maanden geleden

Reactie op Cuti

Je kan contact opnemen met de gynaecoloog waar je op gesprek bent geweest. ...
Heb je het weken achter elkaar geslikt of wel met stopdagen?

3 maanden geleden

Reactie op Blubbie

Heb je het weken achter elkaar geslikt of wel met stopdagen?
Nee achter elkaar, zonder kon ik de dag niet doorkomen bij mijn 2e was het echt het heftigst ze wilde toen uiteindelijk zofran voorschrijven maar ik durfde dat niet Maar veel hg patiënten hebben daar baat bij. En bij de jongste had ik hg in mindere maten dus kon ik de dag beter aan, maar ook toen tot zeker 20 weken geslikt. En dan op dagen dat het beter ging slikte ik minder. Merk wel dat de ha niet goed weten hoe om te gaan met hg patiënten want de gynaecoloog had samen met de metocl ook emesafene voorgeschreven, omdat het niet goed ging, vond ze toen dubbel op. Maar de gynaecoloog zei nee beide nemen.

3 maanden geleden

Reactie op DC22

Het is inderdaad metoclopramide. Nadeel is alleen dat ik nog aan die pillen ...
Ik had de zetpillen, en alleen toen er tekort was heb ik pillen gekregen voor tijdelijk.

3 maanden geleden

Ik zit zelf ook aan de metoclopramide. Ben 6 weken zwanger van tweeling en ontzettend misselijk gedurende de dag en overgeven. Ik doe nu 3x per dag 1 zetpil metoclopramide en haalt wel de erge randjes er vanaf, maar is verre weg van helemaal verdwenen. Heb ook emesafene geprobeerd maar bij mij helpt metoclopramide toch beter. Huisarts gaf aan bij mij vanmiddag een combi van beide in te nemen omdat er in elk weer andere stoffen en dit dan niet schadelijk kan zijn..

3 maanden geleden

Ik heb ze opnieuw voorgeschreven gekregen, op aandringen van de VK en in overleg met de gynaecoloog ☺️ Hoef niet een dag te stoppen, kan ze gewoon voorschrijven. De huisarts is inderdaad minder bekend met alles ten opzichte van een gynaecoloog (gaf ze net zelf ook toe gelukkig). Mochten deze pillen niet meer werken en mijn klachten toenemen word ik doorverwezen naar de gynaecoloog. Hopelijk is dat niet nodig 🤞🏽

3 maanden geleden

Reactie op DC22

Ik heb ze opnieuw voorgeschreven gekregen, op aandringen van de VK en in ov ...
je mag de metroclopramide doorslikken dan 3x per dag toch? Zonder stop? Altans dacht dat dat tegen mij ook gezegd was maar even voor duidelijkheid haha

3 maanden geleden

Reactie op emms2821

je mag de metroclopramide doorslikken dan 3x per dag toch? Zonder stop? Alt ...
Haha ja! 😄👌🏽

3 maanden geleden

Reactie op DC22

Haha ja! 😄👌🏽
super dankjewel!! ☺️

2 maanden geleden

Zo! Even een update: Na een prima echo gister geen nieuwe medicatie voorgeschreven gekregen. Geen idee eigenlijk waarom niet 😅 Ik moet vanmiddag op consult bij de gynaecoloog, waar ze zullen gaan bloedprikken en m’n urine zullen testen. Sinds het stoppen met de pillen ben ik vannacht non-stop misselijk en alleen nog maar aan het spugen. 🤢 Ik weet in elk geval nu wel wat het verschil is tussen met en zonder pillen.

2 maanden geleden

Reactie op DC22

Zo! Even een update: Na een prima echo gister geen nieuwe medicatie voorges ...
Oh waarom geen nieuwe medicatie meer? Dat is gek… ik zou ook niet zonder kunnen hoor jeetje! Vind de echo nog steeds spannend ivm dat medicatie gebruik maar zal vast geen kwaad kunnen😅

2 maanden geleden

Reactie op emms2821

Oh waarom geen nieuwe medicatie meer? Dat is gek… ik zou ook niet zonder ku ...
De gynaecoloog wilde me op consult. Inmiddels een opname gehad vanwege uitdroging en zofran voorgeschreven gekregen voor 5 dagen… 2 juli weer van de medicatie af en kijken hoe ik daarop reageer. Ze hopen dat het ergste weg is omdat ik dan over de 9 weken ben.. Wel elke dag in het ziekenhuis even de kleine kunnen zien. 🥰

2 maanden geleden

Reactie op DC22

De gynaecoloog wilde me op consult. Inmiddels een opname gehad vanwege uitd ...
Och jeetje! Helpt de zofran goed? Heb zelf die andere medicatie nog. Hopelijk gaat t nu beter met je! Denken ze dat t na 9 weken afneemt? ben zelf 8 weken bijna dus hoop het dan ook😅🤣 word gekkkk

2 maanden geleden

Reactie op emms2821

Och jeetje! Helpt de zofran goed? Heb zelf die andere medicatie nog. Hopeli ...
De Zofran heeft er tot nu toe in elk geval voor gezorgd dat ik maar 1x braak per dag (eind van de dag). En ik kan weer een boterham eten. Dus het werkt voor mij 100x beter dan de emesafene en Primperan. Ze zeggen dat de piek van je HcG opbouw rond de 9 weken zwangerschap zit. Daarna loopt het weer heel langzaam af. Het is dus niet zo dat je na 9 weken geen klachten meer hebt, maar in veel gevallen nemen de klachten af. Ik hoop daar dus enorm op, maar bij mijn vorige zwangerschap heeft het tot week 19 geduurd!

2 maanden geleden

Reactie op emms2821

Och jeetje! Helpt de zofran goed? Heb zelf die andere medicatie nog. Hopeli ...
Hopelijk heb jij ook snel minder klachten!! Werken bij jou de medicijnen een beetje?

2 maanden geleden

Ik heb bij mijn eerste ook hg gehad en vanaf week 6 t/m week 16 extreem misselijk geweest en werkelijk alles kwam eruit. Kon niks eten of drinken en de wc en mijn bed was het enige wat ik zag op een dag. Ik heb emasafene zetpillen gehad, omdat ik die niet mee kon uitspugen. Deze hielpen enigzins. En gelukkig werd het vanaf de 16 weken geleidelijk minder en was ik er vanaf! Bij mijn 2e zwangerschap was ik er ook zo bang voor dat ik weer hg zou krijgen, maar wonder boven wonder viel dit alles mee! Wel weer vanaf week 6 misselijk, maar met medicatie gelukkig bijna niet hoeven overgeven. Met 17 weken was ik er volledig vanaf en slikte ook geen medicatie meer. Helaas kwam de misselijkheid na 20 weken terug🥲 en is blijven aanhouden tot het einde, maar nog wel onder controle kunnen houden met medicatie. Ik heb helaas geen tips voor je, omdat bij mij de eerste keer ook niks hielp. Maar ik weet wel dat als je huisarts niet meewerkt je via de gyneacoloog ook medicatie kan krijgen. Die mag dat namelijk ook voorschrijven en neemt je vaak wel sirieuzer als de huisarts

2 maanden geleden

Reactie op DC22

De Zofran heeft er tot nu toe in elk geval voor gezorgd dat ik maar 1x braa ...
Oh pff ik hoop het ook dan!! Maar heel fijn dat de zofran goed helpt!! Kan je deze zomaar aanvragen bij huisarts of enkel vanuit ziekenhuis dat je die kan krijgen? De emesafene helpt bij mij ook heel weinig, gebruik de metroclopramide nog wel en die helpt opzich, enkel eind de middag en savonds werkt t niet meer goed en veel braken