38 Reacties

3 weken geleden
Wij houden een wakkertijd van zo'n 75-90min aan.
Dan doen we voeden/verschonen als het nodig is.
En anders gewoon slaapzak aan, in bed leggen, boekje voorlezen, liedje zingen en kus geven.
Vaak wil ze niet direct haar speen, zetten we white noise aan en lopen we weg. Dan begint ze wat te jammeren en gaan we terug voor de speen. Soms moeten we er dan even bij blijven zitten. We doen dan onze hand op haar borst leggen en met 1 vinger de speen tegenhouden. Meestal wordt ze dan rustig en kunnen we weglopen. Ze valt dan zelf in slaap.
Dit is hoe wij het doen. Tegenwoordig heb ik het idee dat ze de white noise ook echt nodig heeft om in slaap te vallen

3 weken geleden
Hoe wat waar wanneer? Gewoon, doen! Leg hem gewoon eens wakker neer in bed. Hij is 4 maanden dus ongeveer 2 uur wakkertijd. Het beste begin je met oefenen met alleen het 1e dutje van de dag, dat is de makkelijkste.
Dus 7.00 wakker.
8.50 ga je naar boven en doe je je ritueeltje: luier verschonen, slaapzak aan, speen in, white noise aan, optillen en paar minuutjes wiegen terwijl je langzaam de prikkels wegneemt (lamp voor lamp rustig uitzetten). Zoiets 🙂.
9.00 leg je hem neer in zijn eigen bedje. Ogen wijd open of niet. Je loopt de kamer uit en gaat boven rommelen. Elke keer als je hem hoort, kun je er ff naartoe. Speen terugstoppen, even wiegen, etcetera. Het kan een hoop geduld vergen als je 10x terug moet omdat ie begint te mopperen, maar geef niet op! Pas wanneer ie om 9.30 nóg niet slaapt (of als ie echt overstuur raakt), zou ik hem eruit halen en de draagzak pakken ofzo. Je wilt ook niet dat ze compleet overprikkeld en uitgeput raken.
Op een gegeven moment snapt ie echt wel dat ie in slaap moet vallen.
(Hier een wonderslaper dus heb makkelijk praten. Maar het begint met gewoon proberen, en een hoop geduld!)

3 weken geleden
Hier ook ventje 17 weken. Ik ben 3 weken geleden begonnen met een "ritueeltje" voor alle slaapjes. Tussen aanhalingstekens want ik doe ook maar wat 😂 Wat ik doe is: beneden een rondje maken (en dan korte uitleg wat hij ziet bijv. dit is papa's koffiehoekje of dit is de kast met kaartjes van allemaal mensen voor jouw geboorte etc.) en dan ook een rondje boven door onze en zijn slaapkamer. Hij slaapt nog bij ons in de slaapkamer dus daar heb ik ook ritueel verzonnen: slaapzak aan, rondje maken, dan naar onze slaapkamer deurtje dicht, white noise aan, en dan lamp uitzetten en dan nog 3 of 4x heen en weer lopen in de kamer en dan op bed zitten. Omdat ik dit structureel heb gedaan elke dag, zit hij al te gapen bij het dichtdoen van de deur en valt hij vaak binnen 5 minuten in slaap. Enig probleem is dat ik hem bijna nooit in zijn co-sleeper kan wegleggen. Daar ben ik nu mee aan het oefenen. Maar voorheen moest ik hem ALTIJD mega lang wiegen totdat hij in slaap viel 😅 dus dit is voor mij al een dikke win. Hij slaapt namelijk niet in de kinderwagen of in de auto. Wel in de draagzak maar dat duurt ook vaak lang en aan de borst meestal avond of nacht. Ik heb wel vaak stress hoor over zijn slaapjes, vind het maar lastig.. Ben al bij dat ik iets kan doen wat werkt

3 weken geleden
Ons meisje is nu ook 17 weken. Op aanraden van het cb zijn wij met 6 weken oud al gestart met een slaapritueeltje: voeden, uurtje tot 1,5 uur (soms 2) wakker, dan als ze moe is (ogen wrijven en gapen) verschonen op de commode, haar in de slaapzak leggen, een rgb lampje met muziekje aan, fiep in haar mondje en handje vasthouden/bolletje aaien tot ze bijna slaapt (dan legt ze haar handjes achter haar hoofd). Dan lopen we weg. Meestal is ze met dit ritueeltje binnen 10 min in slaap.

3 weken geleden
Hier is ook de 4 maanden regressie begonnen. Ik probeer een wakker tijd aan te houden van ongeveer 90 min en dan verschonen, borst en dan leg ik hem naast mij neer met de speen (in ons bed wel). Hij wilt de laatste week dan niet slapen, maar ik blijf hem dan gewoon knuffelen en ik streel wat over z’n rug en hoofdje, tot hij in slaap valt. Zelfs met die hitte wilt hij dat ik zo dicht mogelijk tegen hem aan lig met m’n gezicht haha. Hij heeft die geborgenheid denk ik gewoon even nodig.
De ene keer duurt dit langer dan de andere keer.
Als hij echt niet in slaap komt, probeer ik nog even een boekje of een beetje (rustig) in bed te spelen tot dat hij wel moe genoeg is.
Het vergt in deze fase vooral veel geduld, dan ligt niet aan jou of je kindje.
Omdat jullie geur in jullie bed zit. Zou ik proberen hem daar in slaap te krijgen, dit voelt vertrouwd. Je kan hem als hij diep slaapt daarna altijd nog in zijn eigen bedje leggen. (Althans mijn zoontje slaapt vaak wel door als ik hem verplaats)
Succes!

3 weken geleden
Ik lees even mee. Mijn zoon van 18 weken moet ik nog steeds in slaap wiegen, maar met die hitte is dat voor mij echt niet te doen.😩
Alleen is hij zo alert en nieuwsgierig naar alles dat als ik hem wakker neerleg, hij alles wil bekijken en weigert te slapen. Hydrofiel over zijn hoofd werkt niet, daar wordt hij alleen maar wilder van.

3 weken geleden
Wij houden een wakkertijd van 1,5 tot 2 uur aan.
Smiddags: in ledikant leggen, slaapzak aan, kusje geven lamp uit en gaan. Moeten vaak 1 keertje terug voor de speen terug te geven.
Dit heeft wel veel moeite gekost want eerst sliep ze overdag echt alleen maar in onze armen. Maar het is gewoon blijven proberen. Eerst in slaap wiegen en dan wegleggen, keer erna erbij blijven zitten en in bedje beetje wiegen, en zo steeds meer afbouwen.
Savonds:
Kleren uit, pyama uit, slaapzak aan, gordijnen dicht, verhaaltje voorlezen, kusje en gaan (en uiteraard ergens speentje in). Ook hier vaak 1 á 2 keer terug voor de speen en dan is het goed. Ik blijf er dan nooit lang bij omdat ik dus niet wil dat ze alleen in slaap kan vallen als wij erbij blijven. (Uiteraard huilt ze dan ook niet, ik laat haar niet huilen.)
Savonds

3 weken geleden
Reactie op LV00
Wij houden een wakkertijd van 1,5 tot 2 uur aan.
Smiddags: in ledikant leg ...
Ps. Wij voeden bij wakker worden, niet bij naar bed gaan. Dus wakker worden is fles (zo ongeveer) en dan zeg ander half uur later naar bed. Heb ik zo ook bewust bij ons zoontje gedaab omdat ik niet wil dat het voeden een slaapassociatie wordt en ze dat dus als ritueel gaan zien. (Dus ook savonds niet)
Werkt hier goed!

3 weken geleden
Reactie op mynameissen
Wij hebben de Moonboon hangmat en wieg. Lifesavers 🫣
Wij hebben deze ook! De hangmat dan. Laat jij je kindje er ‘s nachts ook in slapen? Onze dochter slaapt er alleen overdag in. Ik noem haar wel eens een pizza; je legt haar erin, zet een timer en dan haal je haar er weer uit 2.5 uur later, geen omkijken naar (meestal). Maar ben je niet bang dat jullie kindje niet zonder wiegen in slaap kan vallen? Als ik hier lees hoe smooth de avond rituelen gaan, denk ik wel oei…bij ons kan het maar zo een uur duren… denk dus ook omdat ze dan niet geschommeld wordt. Hoe is dat bij jullie?

3 weken geleden
Reactie op LV00
Waarom doe je niet gewoon het licht uit/kamer donker? Dan kan hij ook niets ...
Hahah het licht is uiteraard uit en kamer zo donker mogelijk. Alleen komt er langs zijn rolgordijn een beetje licht (waar ik al een doek langs hang maar werkt maar half) en heb ik raampjes boven de deuren waar dus ook een beetje licht doorheen komt als ik hem naar bed breng.
Heb wel besloten om hem te verplaatsen naar een andere kamer, daar heb ik ook de mogelijkheid om een volledig verduisterend gordijn op te hangen zonder randen aan de zijkant. Maar net 2 maanden terug verhuisd, en alleenstaand dus weinig tijd om de ‘rommelkamer’ om te toveren naar zijn slaapkamer. 🥴
Staat zeker op de planning! Dan kan ik kijken of het daar aan ligt. Mijn zoon is over het algemeen namelijk heel hyper en nieuwsgierig.

3 weken geleden
Reactie op kdc1997
Hahah het licht is uiteraard uit en kamer zo donker mogelijk. Alleen komt e ...
Ah snap ik!!! Ja dat is dan wat lastiger.
Ik heb ook zo’n mega alert meisje die echt álles om haar wil zien🥲 ook tijdens fles geven, dit gaat zooo onrustig hierdoor.
Bij haar werkt een volledig donkere kamer dus wel heel goed, vandaar de suggestie! Haha. Hopelijk zal het werken😊

3 weken geleden
Nou ik heb zojuist van al jullie “ritueeltjes” wat gepakt, luier verschonen, slaapzakje aan, lampjes aan en gordijnen dicht, beetje rustig lopen, zitten, lampjes uit maar meneer dacht er toch anders over🤣 weglopen zat er niet in want bij het neerleggen begon hij al te huilen. Na een tijdje proberen heb ik m toch even aan de borst gelegd maar vervolgens nog wel iets wat wakker in z’n cosleeper gelegd op een t-shirt met mijn geur eraan. Even schommelen en hij slaapt! Volgende slaapje ga ik het weer proberen en dan hopelijk zonder borst. Wil nu over naar voeden na het slaapje ipv ervoor ☺️bedankt voor jullie tips en verhalen dames!

3 weken geleden
Reactie op oemmi21
Nou ik heb zojuist van al jullie “ritueeltjes” wat gepakt, luier verschonen ...
In kleine stapjes doen! En consistent blijven. Het zal niet van de 1 op de andere dag meteen veranderen haha. Volgens mij las ik ergens dat het 2 weken duurt voordat een kind een routine herkent (of zoiets). Je kan het 😊