14 Reacties

één maand geleden

Moet je ook iets van progesteron gaan nemen om de kans te verkleinen en weten ze wat de reden is van de vroeggeboorte bij de eerste?

één maand geleden

De kans op herhaling is inderdaad verhoogd, maar persoonlijk vind ik het wel interessant dat ze al van vroeggeboorte spreken bij 36 weken. Bij ons is dat pas onder de 34 weken geloof ik. Je zou met je arts de mogelijkheid op gebruik van progesteron kunnen bespreken. Dat ga ik deze zwangerschap ook gebruiken, maar ik was vorige zwangerschap bevallen met 21+6

één maand geleden

Reactie op Fier

De kans op herhaling is inderdaad verhoogd, maar persoonlijk vind ik het we ...
Ik las inderdaad ook dat je als bevallen bent onder de 36 weken dat je inderdaad progesteron etc. Kan nemen of een ringetje kan plaatsen. Maar ik vroeg mij ook af of dit dan ook moet bij 36 weken. Als het moet doe ik dat uiteraard. Gelukkig volgende week maandag al een gesprek bij gynaecoloog.

één maand geleden

Reactie op Mamarie22

Moet je ook iets van progesteron gaan nemen om de kans te verkleinen en wet ...
Hi! Zover bekend is er geen reden van vroeggeboorte bij de eerste. Placenta was nog onderzocht en daar kwam niets uit. Bevalling was ook spontaan begonnen (vliezen braken). Progesteron is inderdaad een optie, maar lees daar ook niet hele positieve dingen over (qua klachten die je daarvan krijgt). Aankomende maandag heb ik het eerste gesprek!

één maand geleden

Mijn oudste zoon is ook met 36 weken geboren. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik toen ook de extra controle gekregen die jij beschrijft maar daar kwam niks uit. Mijn tweede zoon is keurig met 38 weken en 2 dagen geboren. Het kan dus ook heel goed “normaal” verlopen bij een tweede 😊

één maand geleden

Reactie op Ivankaa

Ik las inderdaad ook dat je als bevallen bent onder de 36 weken dat je inde ...
Niets moet he! Dat is ook aan jou waar je je goed bij voelt. Hopelijk geeft de afspraak met de arts wat duidelijkheid

één maand geleden

Reactie op lily1992

Mijn oudste zoon is ook met 36 weken geboren. Bij mijn tweede zwangerschap ...
Dank je wel voor je berichtje. Toch fijn om te horen dat het daarna ook later kan ofzo en dus ‘normaal’.

één maand geleden

Een vriendin van mij zijn met 36+ 5 de vliezen spontaan gebroken, en de kleine is met 37 weken geboren. Haar zoontje erna is met 39+5 geboren!

één maand geleden

Reactie op LV00

Een vriendin van mij zijn met 36+ 5 de vliezen spontaan gebroken, en de kle ...
Ah thanks voor je reactie! Er is hoop haha. 🙈

één maand geleden

Ik had dan geen vroeggeboorte, maar gewoon even voor je informatie. Mijn eerste kindje kwam begin 38 weken in 6 uur en mijn tweede kindje kwam ver in de 41 weken met 43 minuten. Dus zo verschillend.

één maand geleden

Ons eerste kindje was ook te vroeg geboren, ik slik nu ascal en krijg vanaf 20 weken extra groei echo’s. Maar dat is denk ik eerder omdat ons kindje te klein (2kg, p2) dan te vroeg (36+4) was geboren

één maand geleden

Reactie op JohannaLinda

Ons eerste kindje was ook te vroeg geboren, ik slik nu ascal en krijg vanaf ...
Thanks voor het delen! Goed dat je extra controles krijgt om dat in de gaten te houden. Ons kindje was met 36 weken wel 2900gr, alleen had daarna nog een tijdje extra hulp nodig met o.a. eten. Hopelijk mogen jullie nu ook een ‘normale’ bevalling hebben.

één maand geleden

Ik ben zelf bevallen in juni 2023 met 35+2 door gebroken vliezen zonder oorzaak. Nu ben ik 14 weken zwanger en geeft de verloskundige aan dat er inderdaad een iets verhoogde kans is op vroeggeboorte dan iemand die met 40 weken is bevallen, maar gezien er geen oorzaak voor gevonden is probeer ik me er minder druk over te maken. Wel ga ik van week 16 t/m week 36 progesteron gebruiken. Hier heb ik over getwijfeld maar alle kans die ik kan nemen om het te voorkomen grijp ik toch graag aan (heb hier wel even over na moeten denken of ik dit wilde). Hopelijk bevallen we beiden dit keer na 37 weken!:)

één maand geleden

Reactie op maxime25

Ik ben zelf bevallen in juni 2023 met 35+2 door gebroken vliezen zonder oor ...
Hi! Dan zijn we even ver. Ik heb aankomende maandag bij de gynaecoloog een gesprek dus hoor dan pas wat eventueel opties zijn. Wat was jouw overweging voor wel/geen progesteron (als je dat wil delen)? Hopelijk mogen we inderdaad beide nu bevallen na de 37 weken!