18 Reacties

één maand geleden

Ik vind je nog niet heel vroeg met kijken, wij hebben in juli getekend voor een opvang maar nu vorige maand besloten voor een andere te gaan (ook vanaf juni 25). Zijn naar 5 gaan kijken en bij de 4de kwamen ze heel veel buiten waardoor dat onze voorkeur had. Ook hebben we gekeken naar de staat vd opvang, zagen we schimmel op de plafonds ofzo, openingstijden, reistijd en wel of niet incl eten en pampers

één maand geleden

Wij hadden een heel slechte eerste opvang, waarbij het gevoel na de rondleiding eigenlijk al niet zo goed zat. We hadden net als jij, weinig keuze. De reviews waren vreemd genoeg wel goed, dus we besloten er maar voor te gaan. Nja ons kind werd daar ongetwijfeld niet mishandeld ofzo maar voor de rest...echt een vreselijke opvang waar ik al vaker over heb geschreven op dit forum 😅. Toen we verhuisden naar Papendrecht hadden we nog minder keuze, maar we besloten naar ons gevoel te luisteren. De eerste was ronduit vre-se-lijk, ik zou liever thuismoeder worden. Ik was overigens ook bereid om dat te doen als we hier niks konden vinden. De tweede opvang echter voelde gelukkig suuuupergoed. Fantastisch gebouw, kleinschalig, grote ruimtes, lieve juffies, enzovoort. Natuur staat centraal, en toevallig een gezond -eten beleid. En nu zijn we echt superblij, en peuter ook :). Dus op je vraag hoe wij de keuze maakten: wij vroegen bij de rondleiding niet zo naar 'eten ze wel gezond' en 'hoe zit het met slaaptijd' of 'hebben jullie montessori speelgoed' blablabla. Dat interesseerde ons niks. We wilden gewoon een goed gevoel, op basis van wat ze vertelden en op basis van hoe de boel is opgezet/ingericht. Ik merk overigens ook wat jij zegt: de ene opvang is superwit en de ander 'supergekleurd' 😅. Er zitten bij ons echt maar twee of drie donkere kindjes. Zo weinig dat het opvalt. Ik heb daar zelf geen moeite mee, ze komt later op school ofzo ongetwijfeld genoeg in aanraking met andere culturen enzo. (En Papendrecht is nu eenmaal grotendeels blank volgens mij.) Als je eenmaal hebt getekend, mag je volgens mij gewoon nog opzeggen tot 1 of 2 maanden voor aanvang. (Correct me if I'm wrong.)

één maand geleden

Ik wilde een opvang dat de hele dag buiten is. Gekozen voor een kleinschalige opvang op een boerderij. Ze spelen ook in de regen buiten met regenpakken of onder de grote schuur. De bedjes staan indd in een hokje maar goed hij heeft toch de ogen dicht dus dat maakt me niet zoveel uit. Buiten slapen kan er ook en dat gebeurt ook wanneer je dit zelf wilt. Ze spelen buiten van 10 tot etenstijd en van 3 tot ophaaltijd dus heel fijn! Maar daar heb ik dus na gekeken. Plus de groep zelf ziet er ook heel fijn uit. Veel gericht op motorische ontwikkeling en geen speelgoed speelgoed maar juist zelf ontdekken speelgoed zodat ze zelf jog een beetje leren nadenken wat Ze kunnen doen

één maand geleden

Wat fijn om jullie ervaringen te lezen! Daar kan ik echt wat mee. Dé opvang hebben wij naar mijn gevoel gewoon nog niet gevonden en ik wil niet ‘gedwongen’ worden ergens voor te moeten kiezen omdat er niks anders is. Dan inderdaad maar andere oplossingen bedenken, minder gaan werken etc. Maar gelukkig is het nog niet zo ver en vinden we hopelijk een opvang waar ik een goed gevoel bij heb.

één maand geleden

Herkenbaar. Ik ben gaan kijken bij 3 KDV’s en een gastouder. Vooral op zoek naar een stabiele, educatieve en natuur georiënteerde opvang. De kdv’s hier hebben allemaal een buitenplaats, maar betegeld, geen enkele plant of gras. Ik kreeg de uitleg dat de kindjes de planten eten of dat het te onhygiënisch is. Dit was het eerste wat me opviel. Qua speelgoed en de ruimte was het wel oké. Ik ben bij een montessori opvang gaan kijken en die doen ook veel met sensorische ontwikkeling, dat vind ik wel goed. En Ja de kindjes slapen in een soort konijnenhokken en dat ziet er gek uit maar dat is vanuit de GGD zo bepaald begreep ik. Ik woon toevallig ergens waar de binnentuin grenst aan de tuin van een ander KDV en daar hoor ik de leidsters regelmatig tegen elkaar en tegen de kinderen schreeuwen. Sowieso een heel ‘luide’ opvang ook met feesten voor de kinderen met schreeuwerige vreselijk harde muziek, springkussens en zelfs een MC 🥲😭 Dus ik ben ook nog echt totaal niet overtuigd. De gastouder leeft in een klein huisje met zes kinderen, volgepakt met speelgoed en rommel, ik vond dat echt helemaal niks ook. Ik weet niet of ik nou veeleisend ben? Gelukkig kunnen opa en oma twee dagen opvangen, en ik kan zelf een dag minder gaan werken dus dan is het nog maar een dag (waarvan ik dan weer hoor dat 1 dag te weinig is om het kind aan een KDV te laten wennen….😣) dus ja… niet makkelijk! Waar ik naar vraag is of er een stabiele groep leidsters is, hoeveel wisselingen er zijn geweest afgelopen tijd, en wat ze belangrijk vinden om met de kindjes te doen. Gaan de idd naar een speeltuin, park, dierentuin, dagen ze de kinderen uit? Maar ook dingen als hoe de leidsters uit hun ogen kijken en hoe ze met de kindjes omgaan. Ik vind het er niet bij iedereen even liefdevol uit zien en mijn hart breekt dat mijn meisje straks op schoot zit bij zo’n verveeld kijkende 20jarige 😭

één maand geleden

In welke regio zoek je opvang als ik vragen mag? Ik herken dat beeld van hier uit de regio niet (Wel het ruimte tekort trouwens, wij hebben ingeschreven toen ik 5 weken zwanger was en waren net aan op tijd). Ik zou wel echt op zoek gaan naar een plek die goed voelt, je brengt wel je kindje erheen. Mag je bij de opvang waar je nu een aanbod voor hebt gekregen ook niet eerst komen kijken? Dat zou dan voor mij wel een eis zijn voor ik iets teken. Qua "gekleurd" of niet zou ik me niet al te druk maken eerlijk gezegd. Bij mijn zoontje op de opvang zitten op dit moment eigenlijk geen gekleurde kindjes, maar dat komt dalijk op school vast ook wel, ik ga daar niet specifiek een opvang op uitzoeken.

één maand geleden

Mijn zoontje zit nu al meer als een jaar op de opvang maar zodra het hier een beetje weer is mogen ze naar buiten, bijna de hele dag wel. De deur staat gewoon open dan, en per groep 1 leidster buiten (afhankelijk dan van hoeveel er van de groep buiten spelen). Daarnaast mogen ze 2x per dag een uur naar de speelzaal, dus zijn ze ook buiten hun groep met andere kindjes. Ik vind bij ons de ruimtes niet klein, en een raam op de slaapkamers is er geloof ik wel, maar is altijd dicht + gordijn dicht omdat er altijd wel een kindje slaapt (groep van 0 t/m 4 jaar) dus dat zou me niet uitgemaakt hebben. Ik had zelf gewoon een goed gevoel bij deze KDV, en op basis daarvan gekozen. Verder hadden we ondanks het wonen in een dorp ook maar keuze van nog 1 andere (4 andere zaten vol met wachtlijst), naar die was zó kleinschalig dat ik daar een iets minder fijn gevoel bij had. Buiten dat hadden we ongeacht ik wel een fijn gevoel bij de kleinschaligere had gehad, we sowieso voor die ander gekozen. Alleen al van de buitenkant waren we enthousiast geworden.

één maand geleden

Reactie op Thomas1989

Ik vind je nog niet heel vroeg met kijken, wij hebben in juli getekend voor ...
Eens betreft het vroeg kijken! Bij mijn zoontje hadden de rondleidingen met 9 en 10 weken en moest me ook echt dan inschrijven anders kwamen we sowieso op de wachtlijst, zelfs met 10 weken inschrijven waren we niet verzekerd van een plek.

één maand geleden

Reactie op bobbie3000

Herkenbaar. Ik ben gaan kijken bij 3 KDV’s en een gastouder. Vooral op zoek ...
Mijn zoontje is het hele eerste jaar (vanaf 3 maanden) maar 1 dag geweest, dat ging echt prima! Nu gaat hij 2 dagen maar merk niet perse verschil in gedrag Het is vooral wanneer je je kindje vanaf 1 jaar bijvoorbeeld pas naar de opvang doet, dat dan het wennen lastiger kan gaan en 2 dagen wellicht beter is

één maand geleden

Mijn zoon heeft vanwege verhuizing op 2 verschillende opvangen gezeten en gaat straks wederom (ivm keuze basisschool) naar andere opvang. Moet zeggen dat ik bij alle drie een goed gevoel had. Ene is wat oudbolliger ingericht dan de andere maar ach. Volgens mij zijn de slaapplekken altijd klein; ze slapen bij alle drie de kdv met 4-5 kindjes in een..tja hok, valt nauwelijks kamer te noemen haha, denk max 8m2. Bedjes zijn boven elkaar maar zolang het maar goed donker is en het enigzins op gehoorafstand of babyfoon is vond ik het prima. Ik zou ook navragen hoe het zit met het personeel. Bij de eerste kdv had hij 4 vaste vrouwen en bij de 2e waren en veel meer wisselende gezichten, wat ik vervelender vond. Dat is nu wat gelijker geworden en dan is het leuk dat ze de namen van de leidsters enzo kennen. Verder zat hij eerst op een groep van 0-2 en nu van 0-4. Was daar eerst wat huiverig voor maar merk nauwelijks verschil. Grootste positieve verschil vind ik dat ze bij 0-4 veel meer naar buiten gaan. Denk dat met 0-2 minder is want tja, gewoon meer gedoe met die leeftijd en ze kunnen dan nog zo weinig buiten zelf. Daar kun je eventueel nog naar kijken! Over het contract; volgens mij is het gewoon altijd 30 dagen opzegtermijn dus je kunt denk ik prima tekenen en mocht je later toch wat anders vinden dan zeg je deze op

één maand geleden

Wij hebben in ons eigen dorp een opvang met alleen een tegelspeelplaats. Om die reden en daarnaast wat slechte verhalen ben ik daar eigenlijk niet eens naartoe gegaan. Wel had ik mij aangemeld bij een gastouder bureau maar daar was helaas geen plek en later geen passende plek op de juiste dagen. Wel zijn we bij een relatief nieuwe opvang in een dorp verderop gaan kijken. Een melkveebedrijf waarbij de vrouw een opvang heeft. Kwa locatie totaal onhandig want niet op de route voor ons beide. Maar wat zijn we blij met deze plek!! Ze gaan door weer en wind naar buiten en hebben kaplaarzen en regenbroeken hangen (zelf zorg je voor een waterdichte jas). Ze gaan ook naar alle dieren. Naast de koeien zijn er geiten, kippen, konijnen en schapen. Ook gaan ze bijvoorbeeld kijken als er voer gebracht wordt. Kindjes vinden de vrachtwagens natuurlijk prachtig! De dames zijn allemaal erg vriendelijk en lief zover ik gezien heb. Ze zijn ook niet van het extreme gezonde. De kinderen zijn veel buiten en dus mag een boterham met zoet beleg gewoon lekker gegeten worden! Dus eigenlijk hebben wij een onhandige locatie maar een heel tevreden gevoel. Mijn zoon vind het daar fantastisch!

één maand geleden

Reactie op LV00

Eens betreft het vroeg kijken! Bij mijn zoontje hadden de rondleidingen met ...
Belachelijk eigenlijk....moet wel zeggen, heb mij ingeschreven na de eerste goede echo (7/8 weken) en eigenlijk heb ik bij alle 5 te horen gekregen dat ik 3 dagen kon krijgen. Bij 2 hadden ze uitgebouwd en ik reageerde net toen ze opende (heel toevallig). Diegene waar we voor gaan heeft alleen in juni en juli 25 niet de 3 dagen die we wilde beschikbaar. Mja ik dacht ik regel wel iets. Vanaf aug 2025 wel gewoon wat we vroegen. Kraamzorg zelfde ervaring maar ik ben dan wel heel vroeg geweest, wist mijn uitgerekende datum niet eens.

één maand geleden

Ik vond het ook heel moeilijk om op basis van een rondleiding een opvang te kiezen. Uiteindelijk kregen we een plek aangeboden waar we nog niet waren wezen kijken. Gelijk een rondleiding gepland en daar hadden we allebei meteen een goed gevoel bij (terwijl we bij de andere opvangen waar we waren wezen kijken een neutraal of minder goed gevoel hadden). Wat ik heel fijn vind aan onze opvang is dat ze echt vaste leidsters hebben die op de groepen staan. Zelden heb ik er een invalster gezien. Ze gaan niet heel veel op pad, maar er is wel een leuke buitenspeeltuin met deels kunstgras waar de jongere en oudere kindjes elkaar ook kunnen ontmoeten.

één maand geleden

Met de vorige zwangerschap hadden we ons aangemeld bij meerdere locaties. 1 had direct plek, de ander was de kans groot dat ze geen plek zouden hebben (lange wachtlijst). Gezien we geen familie in de buurt hebben die kunnen oppassen, zijn we toen voor degene gegaan die direct plek had. Was een prima plek voor ons dachten we na de rondleiding. Ik was niet dolenthousiast, maar gewoon prima. Tot we alles moesten regelen qua contract enzo, dat vond ik toen echt minder fijn gaan. We hadden aangegeven dat we aan 3 dagen zaten te denken, maar kwamen er toen thuis achter dat dit teveel was. Dus toen had ik 2,5 aangegeven , maar dat was toen ineens gedoe omdat het niet goed zou zijn voor het kind om minder dan 3 dagen op de opvang te zijn (grootste onzin als je het mij vraagt). We konden het toen uiteindelijk wel regelen voor die 2,5 dag, maar de manier waarop was echt niet fijn. Gezien de zwangerschap toen eerder stopte, hebben we nooit gebruikt gemaakt van die opvang, maar nu dus wel bewust gekozen om daar niet terug te gaan. Bij de opvang waar we nu zitten, zullen vast ook nadelen zijn. En misschien dat we ons bij de andere opvang meer op onze plek hadden gevoeld, maar deze plek heeft qua haal/breng tijden wel echt betere opties en konden ons gelukkig nog een halve dag bieden. Dus we gaan het zien hoe het in de praktijk gaat zijn. Als het tegenvalt, kunnen we altijd zeggen dat we overstappen naar een andere

één maand geleden

Ik heb mijn keuze gemaakt op basis van gevoel en locatie. Reviews zeggen uiteindelijk niets over jouw eigen ervaring. Gelukkig was er bij ons in de wijk (om de hoek) gewoon plek :) Maar ook gelijk een contract moeten tekenen, ook pas opvang vanaf 1/6/2025.

één maand geleden

Reactie op Thomas1989

Belachelijk eigenlijk....moet wel zeggen, heb mij ingeschreven na de eerste ...
Ja is ook echt belachelijk, maarja vol is vol natuurlijk. Wij hadden eerst niet de dagen die we wilde, dus stress, maar uiteindelijk, echt 2 maanden voor hij zou starten toevallig toch de dagen die we wilde omdat een ander kindje van dagen was gewisseld! Maar dat was nog wel even een dingetje anders..

één maand geleden

Voor mij was het ‘t allerbelangrijkste of ik er een goed gevoel over had. M’n buurvrouw raadde de opvang aan waar haar kinderen ook naartoe gingen en toen ik daar kwam wist ik meteen hier wil ik mijn kinderen hebben. Het is een kleinschalige opvang gerund door één iemand. Wat ook positief is, is dat ze weinig verloop hebben qua personeel, dat zegt ook veel. Verder een babygroep voor baby’s t/m 1 jaar, dit vond ik heel fijn en geborgen. Op dit moment hebben ze een stop op nieuwe aanmeldingen (alleen broertjes/zusjes). Ons zoontje zit inmiddels al op de basisschool maar ze wist dat we nog een kinderwens hadden (ging helaas niet zo gemakkelijk) en toen zei ze ook jullie kindje kan sowieso terecht!

één maand geleden

Namen zeggen niks.. die van mij is een halfbloedje half indisch en half koerdisch met “buitenlandse” achternaam, en de enige in de klas met bruine haren. De rest: allemaal blond, en niemand met beide ouders die in nederland geboren zijn 😂 (allemaal halve of volledige expats).