851 Reacties
10 dagen geleden
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat ik sochtends (of snachts eens tussendoor) wakker wordt en dan blijkt dat ik op mijn rug lig, terwijl ik overal hoor en lees dat je vanaf eind 2e trimester niet meer plat op je rug mag gaan liggen ivm het dichtdrukken van een bloedvat. Ik heb al lage bloeddruk deze zwangerschap en daarnaast schijnt het ook niet goed te zijn voor je baby. Wie kan me hier meer over vertellen? En hoe zorg ik er voor dat ik niet in m’n slaap toch telkens op m’n rug draai met de armen boven mijn hoofd lig te ronken 🙈
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat ik sochtends (of snachts eens tussend ...
Misschien toch iets van een kussentje in je rug voor het slapengaan? Ik heb dat inderdaad ook een tijdje gehad maar nu al een tijdje niet meer. Ik kan sowieso slecht/kort op mijn rug liggen. Krijg het dan helemaal benauwd.
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Ik denk persoonlijk dat het niet helemaal te voorkomen is. Ik lees ook wel verschillende dingen over op je rug slapen. De een zegt dat het prima de hele zwangerschap kan,(want als je die ader al zou knellen, zou je daar eerst zelf last van krijgen en automatisch al anders gaan liggen) de ander zegt van niet. Je kan evt een zwangerschapskussen proberen, kijken of dat helpt om niet op je rug te gaan liggen, verder heb ik ook geen tips helaas
10 dagen geleden
Welke tog waarde moet het wiegdekentje hebben voor de co sleeper? En raden jullie een puckababy inbakerslaapzak aan, of pas als je merkt dat je kindje anders niet goed slaapt?
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Ik lig zelf het fijnst op mijn rechterzij, maar word ook regelmatig wakker op mijn rug.
Hier in het buitenland het advies gekregen, dat je in elke houding mag slapen waar je je prettig bij voelt (niks over schadelijk benoemd). Als het namelijk niet prettig meer voelt, dan draai je vanzelf om 😅.
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Mijn verloskundige zei: je kan op elke mogelijk manier slapen. Jij zal eerder last ondervinden dan de baby. Dus als jij misselijk wordt, naar, duizelig etc, moet je gaan verliggen (linkerzij is dan t beste), en je baby zal op dat moment nog niets gemerkt hebben/last ondervinden.
10 dagen geleden
Reactie op Opgoedgeluk
Welke tog waarde moet het wiegdekentje hebben voor de co sleeper? En raden ...
Wij hadden een dekentje van 3 tog, dat was hier prima!
Inbakeren zou ik pas doen als het nodig is, je moet het namelijk uiteindelijk ook weer afleren.
Wij hebben heel kort (ik denk 2 weken?) ingebakerd met een meyco inbaker zakje (een stuk goedkoper dan de puckababy) omdat hij heel onrustig sliep. Toen hij hier zijn armpjes uit kon krijgen zijn we ermee gestopt, zo hebben we het nooit echt af hoeven leren.
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Als je vaten dicht gedrukt worden dan wordt je wakker en voel je je niet lekker. Zo lang dit niet het geval is hoef je nergens bang voor te zijn!
Je kan eventueel een kussen in je rug leggen maar ik rol alsnog op mijn rug altijd. Ik gebruik hem alleen niet hiervoor maar voor rugpijn.
10 dagen geleden
Reactie op Opgoedgeluk
Welke tog waarde moet het wiegdekentje hebben voor de co sleeper? En raden ...
Afhankelijk van de temperatuur in de slaapkamer. Er zijn van die schema's voor die je als richtlijn kan gebruiken. Je kan er makkelijk een dekentje bij leggen mocht dat nodig zijn. Door met laagjes te werken kun je het makkelijk aanpassen.
Inbakeren zou ik pas doen als je denkt dat je kindje dat nodig hebt. Lang niet alle kindjes vinden dat fijn! Mijn zoon heeft het nooit nodig gehad bijvoorbeeld en als je er niet mee begint hoef je het ook niet af te leren :)
10 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Geen zorgen om maken. Zoals hier al werd gereageerd zal je het echt wel merken als je je moet draaien. Ik lig nig vaak bewust op mijn rug. Vaak gaat het goed, soms voel ik me naar worden en draai ik.
9 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Mijn verloskundige heeft aangegeven dat het niet zoveel kwaad kan. Je merkt het gauw genoeg als het bloedvat wordt dicht gedrukt, dan wordt je duizelig en misselijk en uit reactie ga je draaien. Ook als je slaapt. Zodra de baby groter wordt ga je het vanzelf merken als het oncomfortabel wordt. Ik kwam met dezelfde vraag aangezien ik ook nog iedere nacht onbewust het liefste op mijn rug slaap.
8 dagen geleden
Reactie op Ruby3.1
Hi, nu m’n baarmoeder steeds hoger begint te staan (ben ook klein van stuk) ...
Mocht je flink benauwd worden of erbij pijn op je borst krijgen, trek dan even aan de bel. Ik had dat twee dagen geleden en dacht dat t door de ligging van de baby kwam. Toch even langs de huisarts die voor de zekerheid wilde bloedprikken. Zit ik dezelfde avond nog op de spoed en na uren onderzoek en wachten blijkt het longembolie. Gelukkig waren we er snel bij en was de huisarts dus doortastend.
8 dagen geleden
Reactie op kdc1997
Weet iemand of je een draagzak ook kan gebruiken als je dik bent/dikke heup ...
Je kunt dan sowieso ook een draagdoek gebruiken! Dat is een soort one size fits all, maar als je liever echt een draagzak hebt weet ik ook wel zeker dat deze tot echt grote maten verstelbaar zijn. In de winkel mag je ze vaak sowieso altijd wel even passen
8 dagen geleden
Reactie op IreneEmma
Je kunt dan sowieso ook een draagdoek gebruiken! Dat is een soort one size ...
Jaa draagdoek heb ik ook naar gekeken inderdaad. Ik dacht alleen misschien is een draakzak makkelijker, omdat je die in 1 keer vastklikt. Al lijkt een draagdoek me juist weer meer secure ofzo. Ik ga eens een keer kijken in de winkel. Thanks voor je antwoord!
8 dagen geleden
Normaal ben ik niet zo van de klachten analyseren, maar ik vind dit nu toch wel opvallend worden: al een paar dagen heb ik nogal een drukkend gevoel van onder. En dan niet onderin mijn buik, nee, echt op m'n vagina. Als ik bijvoorbeeld opsta, voel ik heel m'n vagina/schaamlippen samentrekken ofzo 😅? Ik kan het niet zo goed omschrijven. Het lijkt een beetje vanuit mijn liezen te komen misschien, en dan een soort van naar binnen te trekken waardoor ik de spierpijn echt voel in m'n schaamlippen ofzo. Zou dat ook onder bandenpijn vallen? Het is overigens niet alleen tijdens opstaan, het is eigenlijk heel de tijd wel lichtjes aanwezig, ook tijdens lopen.
Verder heb ik momenteel eventjes totaal geen fysieke klachten. Geen rugpijn, geen heuppijn... Alleen deze rare poespijn 🤪. En ook wel wat urineverlies trouwens, maar dat had ik al heeeel vroeg in de zwangerschap. Is dit herkenbaar voor iemand? Ik twijfel een beetje om het de vk te vragen, ik ben meestal meer van het 'ach joh het hoort erbij, stelt niks voor, trekt wel weg', en het doet ook niet suuuperpijn ofzo. Ik vind het gewoon een beetje gek en onherkenbaar. En een beetje algemeen vervelend.
8 dagen geleden
Reactie op Kiimi
Normaal ben ik niet zo van de klachten analyseren, maar ik vind dit nu toch ...
Het klinkt voor mij wel als een vorm van bandenpijn! Ik heb zoiets na de bevalling van de eerste gehad, mijn bekkenbodem was overactief. Daardoor ook snel stress incontinentie omdat je de hele tijd al 'op spanning' staat dus de extra spanning die dan gevraagd wordt is al snel teveel (of zoiets vertelde ze 😅)
8 dagen geleden
Reactie op Eeneneen
Het klinkt voor mij wel als een vorm van bandenpijn! Ik heb zoiets na de be ...
Nu je het zo zegt: het is inderdaad best wel herkenbaar met het gevoel van ná de bevalling! Ook zo'n gedempte spierpijn ofzo. En ik voel volgens mij ook dat ik continu aanspan, om urine op te houden misschien? En als ik nies moet ik alle zeilen bijzetten om mezelf niet onder te zeiken (sexy praat) 😂.
Zou dit nadelig kunnen zijn voor de bevalling? Of juist gunstig omdat je een heel sterke bekkenbodem hebt? Of zal het een soort schijn-sterkheid zijn en is ie oververmoeid..