20 Reacties
7 maanden geleden
Ik vind dit persoonlijk ook niet passend. Ik wil mijn kinderen leren dat je alleen kusjes geeft aan familie of mensen die heel dichtbij je staan. Een leidster van het kinderdagverblijf hoort daar dus niet bij. Om nog maar even niet te beginnen over verspreiding van bacteriën en virussen als ze dit bij alle kinderen zo doet.
Gepaste afstand en nabijheid vind ik belangrijk. Ik zou dit dan ook bespreekbaar maken met de leidster.
Deed dit zelf ook nooit toen ik als pedagogisch medewerker op de groep werkte. Ik zei dan geef maar een handje/high five(bijv. Bij het weggaan)of een knuffel.
7 maanden geleden
Ik heb het op zowel de 0-2 groep als nu bij de 2-4 groep wel eens 1 van de leidsters het zien doen. De leidsters zijn echt superlief en helemaal gek op haar. Gek genoeg heb ik er nooit zo het probleem van ingezien. En ik ben écht de makkelijkste niet 😅. Maar ik weet niet, ik vond dit eigenlijk wel schattig.
Maar als je het niks vind, is het echt belangrijk dat je daar wat van zegt. Ik snap dat het lastig is om iemand zo face-to-face te confronteren, maar je kunt beter nu beginnen met oefenen, want er zullen vaker situaties ontstaan en dan moet je wel je mannetje durven staan! Denk aan de toekomst, bijvoorbeeld op de basisschool. Ik zou nu dan ook geen app of mail sturen, maar juist zelf oefenen met confronteren. Confronteren is echt belangrijk maar ook voor veel mensen heel lastig.
Wat is het ergste wat er kan gebeuren? De leidster zal je vast begrijpen en het niet meer doen. En als ze je niet begrijpt, doet ze in elk geval alsof ze je wel begrijpt en zegt dan waarschijnlijk achter je rug om dat je een zeikerd bent 😉. So what 🤷♀️! Dat is het ergste wat kan gebeuren en over 2 weken is iedereen het weer vergeten.
7 maanden geleden
Vraag me ook af of het wel mag zonder toestemming van de ouders. Ik weet dat ze bij ons op het kdv (zoontje van bijna 3 ) altijd een high 5 of knuffel geven. Maar moet wel zeggen als hij het uit zichzelf zou doen (op de wang/voorhoofd) ik het niet erg zou vinden (hij kust ons altijd op de mond hebben we hem niet zo aangeleerd)ze zorgen toch voor hem 4 dagen in de week dus snap het ergens ook wel. Nu bij de 2e ken ik de leidster vanwege de oudste (super lieve leuke meid) en gek genoeg als ze nu mijn kleine een kus kusje op het hoofd/wang zou geven zou ik er geen moeite mee hebben (ga er vanuit dat ze het niet doet en hij moet nog beginnen daar niet van).
Wat betreft bacteriën verspreiden die kids lopen elkaar ook te kussen op bepaalde momenten en spelen allemaal met hetzelfde speelgoed en snottebellen zijn er ook genoeg, dus heb daar een beetje zoiets van die worden toch wel verspreid.
Maar als je er moeite mee hebt zou ik het zeker aankaarten. Wat ik ook al aangaf weet niet eens of dit wel mag.
7 maanden geleden
Bij de opvang van ons oudste weet ik dat ze het wel deden. Lekker veel knuffelen en dan ook echt wel eens kusjes op de wang geven bijvoorbeeld. Zelf vond ik het heel liefdevol om te zien, maar dit waren wel zijn vaste leidsters voor meerdere dagen pw en een lange tijd achter elkaar. Wat betreft bacteriën, inderdaad snot en kwijl overal en baby's die op hetzelfde speelgoed en elkaar sabbelen of handen in elkaars monden stoppen of in die van de leidsters... Dus een kus zal het verschil niet maken vrees ik 😅 maar 100% eens met dat je moet luisteren naar je eigen gevoel, en als het niet goed voelt dan zeker iets van zeggen!
7 maanden geleden
Even een aanvullend / ander perspectief en begrijp helemaal als anderen het hier niet mee eens zijn. Ik vond het in het begin best lastig en wennen om mijn eerste kind bij een ander te laten, zelf een heleboel waardevolle momenten te missen door werk (wat ik met plezier doe) en de band met haar leidsters te zien groeien. In de loop van de tijd zag ik echter de liefde en fantastische zorg die de leidsters mijn dochter boden en realiseerde ik me dat als ik het niet zelf kan doen, dan hoop ik in ieder geval dat de persoon die op dat moment wel voor haar zorgt dat niet alleen als taakje ziet maar ook echt om haar geeft. En dat lijkt me met een leidster die een knuffel of kus geeft zeker het geval - fantastisch cadeau voor je kind om ook door anderen geliefd te worden, zo zie ik het nu.
7 maanden geleden
Reactie op Dautsen
Bij de opvang van ons oudste weet ik dat ze het wel deden. Lekker veel knuf ...
Dus omdat er al veel virussen en bacteriën zijn moeten we verdere hygiëne maatregelen aan de kant zetten want ze zijn er toch al? Beetje gekkige redenatie en in mijn ogen juist reden om dingen die je kunt doen om verspreiding te voorkomen ook te doen. Dus nee dan zou ik niet alle kindjes gaan kussen nee. Als ik zelf iets onder de leden heb zeg ik ook tegen mensen ik hou even afstand hoor.
7 maanden geleden
Reactie op Joycani
Dus omdat er al veel virussen en bacteriën zijn moeten we verdere hygiëne m ...
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt want ik heb het niet over het schrappen van (alle) verdere hygiëne maatregelen, alleen dat af en toe een liefdevolle kus in mijn optiek daarin niet het verschil maakt. Aansluitend op wat Juli_ hieronder heeft geschreven, vind ik persoonlijk de nadelen/risico's van een kus niet opwegen tegen de voordelen. En wat betreft jouw laatste zin heb ik het volste vertrouwen dat leidsters die iets onder de leden hebben, daar rekening mee zullen houden. Maar nogmaals, vanuit mijn kant veel begrip voor ouders die zich hier niet prettig bij voelen.
7 maanden geleden
Ik denk dat iedereen eigen grenzen heeft op dit gebied en dat je die kan aangeven als je er echt mee zit.
Verder reageer ik even omdat ik in een reactie lees 'ongepast gedrag' en dat vind ik zwaar overdreven. En ook kwalijk. Ik zou het prima vinden als een leidster mijn kindje kusjes geeft, lijkt mij juist vervelend als hij weinig of geen affectie krijgt op de opvang. Als de leidsters bij het minste of geringste worden beticht van ongepast gedrag wil straks niemand meer in de kinderopvang werken en dat is voor niemand goed.
Ik hoop dat je grenzen aangeeft en dan zullen ze er vast mee ophouden.
7 maanden geleden
Ik zou het niet persoonlijk brengen maar het algemeen houden. Je kan iets zeggen van: “ik vind het heel fijn dat jullie zo liefdevol naar mijn kindje zijn , alleen vinden we het niet fijn als ze kusjes krijgt”. En dan kijken wat ze hierop reageren.
Wat vind je er lastig aan, ben je bang dat het een conflict wordt oid ?
7 maanden geleden
Ik zou dit écht niet oké vinden! Ik ben zelf manager van twee kinderdagverblijven. Maar dit is bij ons écht niet toegestaan. Ik zou ook adviseren om het pedagogisch werkplan te lezen (mocht je dat nog niet gedaan hebben), daar staat namelijk heel specifiek in beschreven hoe zij werken
7 maanden geleden
Reactie op Joycani
Zomaar benieuwd. Wat is/zijn voor jou de reden(en) dat het niet ok is als m ...
Ik vind het niet aan pedagogisch medewerker om te beslissen om dat te doen, dan zouden ze eerst jou wensen hierin moeten weten. En daarbij, wie weet hebben zij een koortslip, dragen zij ziektes over.
7 maanden geleden
Reactie op MiekeUtrecht
Ik vind het niet aan pedagogisch medewerker om te beslissen om dat te doen, ...
Ja ik ben het er mee eens hoor! Ik vind je hebt ook een voorbeeld functie in afstand nabijheid bijv. Vind het ook niet passend om als pedagogische medewerker kindjes te kussen idd.
7 maanden geleden
Reactie op Joycani
Ja ik ben het er mee eens hoor! Ik vind je hebt ook een voorbeeld functie i ...
En een baby is sowieso te jong om zelf aan te geven dat hij of zij het wilt.. Ik zou het bespreekbaar maken met de pedagogisch medewerkers en als je dat lastig vind contact opnemen met de manager om te vragen naar de werkwijze hierin en aan te geven dat je je er niet prettig bij voelt. Heel logisch ook écht!
7 maanden geleden
Reactie op Joycani
Ik ben niet de topic starter he 😉. Ik zou dit soort dingen inderdaad bespr ...
Ah dat zie ik nu, haha!