15 Reacties

18 dagen geleden

Hier ook zwanger van de tweede (en waarschijnlijk laatste) kindje. Ik heb op werkgebied een grote verandering in mijzelf doorgemaakt toen ik weer begon met werken nadat de eerste geboren was. Ik merkte toen al dat mijn focus veel meer op thuis lag en ik veel minder ambitieus was. Ik ben afgelopen oktober begonnen met een nieuwe baan. Dichter bij huis en wat simpeler werk. Het is enorm gezellig werken want de collega's zijn heel leuk en dat compenseert het simpelere werk. Ik heb dan wel geen phd maar heb wel met phd'ers gewerkt in mijn vorige baan. Ik weet dus heel erg goed wat voor werkdruk dat kan geven. Ik vind het heel knap van je dat je het combineert! Maar misschien kun je eens gaan rondkijken naar banen en gewoon eens het een en ander lezen en vooral laten bezinken. Schrijf voors en tegens op van bepaalde banen en misschien kan dat helpen met je keuze en het minder hormonaal maken. Weet wel dat deze gedachte echt niet gek is. Iedereen die ik vertelde dat ik wat 'makkelijker' werk wilde met minder werkdruk en dichter bij huis begreep dat echt heel erg goed. Je bent niet de enige! :)

18 dagen geleden

Hi! Hier ook zwanger van de tweede en op dit moment ook een PhD aan het doen. Eerste kindje gekregen toen ik 1,5 jaar bezig was met de PhD en heb een contract van 3 jaar. Dat betekent dat einde van deze maand mijn contract afloopt en niet wordt verlengd (zoals vaak bij PhDs). In mijn situatie ga ik na mijn zwangerschapsverlof in mn eigen tijd verder, maar ik besef me heel goed dat bepaalde deadlines heel anders gaan zijn met 2 kindjes thuis en een nieuwe baan (hopelijk). En mbt een nieuwe baan, ben ik ook een heel andere richting op aan het denken dan voordat ik aan mijn PhD begon. In mijn omgeving wordt er gelukkig goed op gereageerd! Hopelijk gaat dit bij jou straks ook allemaal op z'n plekje vallen!

18 dagen geleden

Ik ben bij mijn zoontje met 1 jaar weer van 3 naar 4 dagen werken gegaan. Nu heb ik de wens bij de 2e (eerste jaar sowieso 3 dagen) om 3 dagen te blijven werken in ieder geval totdat mijn zoon naar de basischool gaat, of zelfs tot beide naar de basisschool gaan. En dat zie ik meer om mij heen!

18 dagen geleden

Toen ik zwanger raakte van de oudste, was ik net mijn baan kwijt. Daardoor is het balletje gaan rollen en hebben mijn ex en ik besloten dat ik thuis zou blijven voor de baby. Dus toen de tweede geboren werd, was ik al huismoeder. Ik ben 5 jaar thuis geweest en heb dat met liefde gedaan, maar was ook wel heel blij toen ik weer kon gaan werken. De oudste twee zijn inmiddels 12 en 11. De jongste is 15 maanden en ik heb meteen tegen mijn vriend gezegd dat ik niet wilde stoppen met werken. Ik werk 28 uur per week, 1 dag op kantoor en de rest thuis, vriendlief is thuis om voor de baby te zorgen als ik werk en heeft een bedrijfje vanuit thuis op comissiebasis. Intussen ruim 26 weken zwanger van nummer vier, we gaan gewoon zo door, de kleine gaat vanzelf in het ritme mee

18 dagen geleden

Hoi! Ik ben ook zwanger van onze tweede en hoogstwaarschijnlijk laatste kindje. Momenteel werk ik 20 uur, ben ik een opleiding aanhet afronden en bezig met mijn rijbewijs. Mijn streven is ook dat ik met de opleiding en rijbewijs klaar ben voordat de tweede er is. En dan blijf ik daarna in ieder geval de eerste 2 jaar ook gewoon 20 uur werken. Meer tijd voor allebei vind ik nu belangrijker dan werken. Over 2-4 jaar is er wel weer tijd voor volle werkweken en carriere, maar voor nu voel ik ook heel erg het verlangen veel thuis te zijn zijn en de kiddo's opvoeden. Dus je bent zeker niet alleen! ;)

18 dagen geleden

Hier ook zwanger van tweede en laatste kindje. Ik heb eerst 3.5 dag gewerkt na mijn verlof bij de eerste, maar na ongeveer een jaar teruggegaan naar 3 dagen. Ik verwacht dat ik dat de komende jaren zal blijven doen, tot ze allebei naar school gaan. Minder werken past niet bij mijn MT-functie en daar word ik ook geen leukere moeder van. Met 3 dagen voelt het voorlopig goed. Ik ben vanwege schoolvakanties en aanvullend ouderschapsverlof het eerste halfjaar thuis, dus dat voelt ook wel fijn en voldoende om van een bijzondere tijd te genieten.

17 dagen geleden

Hoi iedereen, heel fijn om jullie vergelijkbare ervaringen te lezen. @bosdieren: ik begrijp je keuze heel goed! Werkte je eerder zelf ook in het onderzoek? En in welke sector ben je nu werkzaam? Ik overweeg ook zo'n stap te maken! @RMZ94: wat leuk dat je ook een PhD doet! Lijkt me wel heel pittig om na je zwangerschapsverlof in je eigen tijd verder te gaan, ik hoop dat het niet al te veel werk meer is om je PhD af te ronden. In welke richting ben jij momenteel aan het denken?

17 dagen geleden

Hi! Ik ben net 29, heb 5 jaar mn eigen goedlopende fotostudio met personeel en werk 4 dagen (9:30-17:00). Ben inmiddels bijna 26 weken van de tweede en geheel onverwachts alleenstaand. Ik had de drang bij mn zoontje heel erg voordat ik weer aan het werk ging om te minderen, ik vind mezelf voornamelijk een mama en de rest is bijzaak. Toen ik toch weer aan het werk ging na het verlof beviel het mij zo goed om los van mama ook nog echt Kim te zijn en dit heeft me echt geholpen. Ik merk nu dat ik juist niet de drang heb om minder te gaan werken. 4 relatief korte dagen en 3 volle dagen met mn 2 mannetjes straks houden mij goed in balans. Elke ochtend en avond heb ik echt de volle aandacht voor ze. Op het werk ben ik gewoon Kim. Ik neem ook niet extreem veel vrije dagen op maar het is zo fijn om niemand een antwoord verplicht te zijn als ik een keer wat later ben of een dagje niet open ga ‘s zomers wanneer het wat rustiger is.

17 dagen geleden

Reactie op Dautsen

Hoi iedereen, heel fijn om jullie vergelijkbare ervaringen te lezen. @bos ...
Ja ik was Research Technician in een academisch ziekenhuis maar de projecten waar ik aan werkte was voor phd studenten die zelf bezig waren met co-schappen dus ik deed gewoon al het labwerk. Nu werk ik als analist in een klinisch chemisch lab in een regionaal ziekenhuis dichter bij huis. Heel ander labwerk en routine maar het is een hele gezellige club collega's en dat maakt het erg leuk!

17 dagen geleden

Ik werkte 3 dagen en toen mijn zoontje geboren werd ging ik 2,5 dag werken. Nu ik weer zwanger ben en we straks een gezin van 4 zijn wil ik financieel iets beter verdienen als nu.. helaas verdient mijn sector (tandarts assistente) heel weinig. Daarom ga ik een opleiding doen tot gastouder waardoor ik straks met mijn kindjes thuis kan blijven en extra kindjes kan opvangen bij mij thuis. Scheelt ook veel opvang kosten voor onszelf. Dit wil ik dan 4 dagen gaan doen.

13 dagen geleden

Ik deed een phd en zat in het laatste jaar toen onze oudste geboren werd. Het was corona-tijd, mijn controle liep af en 20 maanden na de eerste werd de tweede geboren. Inmiddels ben ik zwanger van de derde en alweer 4 jaar aan het werk bij een andere werkgever. Dit verdient beter, de arbeidsvoorwaarden zijn gunstiger (zeker met een jong gezin) en het biedt meer stabiliteit en rust qua werktijden. Als iemand vraagt waarom ik niet gepromoveerd ben, zeg ik altijd dat het leven er tussen gekomen is. Thuis ben je onvervangbaar en voor je kinderen telt die docter-titel echt niet. Die willen gewoon hun mama. Ze groeien al zo snel 🥰

13 dagen geleden

Reactie op ABC1237

Ik deed een phd en zat in het laatste jaar toen onze oudste geboren werd. H ...
Controle = contract

13 dagen geleden

Grappig, ik herken het helemaal niet. Ik ben ook zwanger van ons tweede en laatste kindje. Na de eerste ben ik van 36 naar 32 uur gegaan en zal dat ook blijven doen als de tweede er is. Mijn werk is ontzettend belangrijk voor me en ik haal er veel voldoening uit. Mijn werk werd denk ik zelfs belangrijker na de komst van de kleine; gewoon ‘mij’ zijn, cognitieve uitdaging naast alle luiers/flesjes etc, in contact zijn met collega’s en ik hecht veel waarde aan volledige financiële onafhankelijkheid, juist met kinderen. Al 14 jaar een hele fijne relatie, maar als het moet, kan ik morgen mijn spullen pakken en alleen een ander huis kopen. Dat geeft me ook een gevoel van stabiliteit voor de kindjes. Voor mij gaat er dus niks veranderen. Ik ervaar een super goede werk-privé balans en heb een verantwoordelijke, uitdagende baan. Maar ik scheid het wel; thuis is thuis en daar gaat de laptop niet meer open. Ik krijg alles mee qua ontwikkeling van onze dochter en geniet elke dag enorm van haar. Ik ben dus helemaal happy ermee en verwacht eigenlijk dat de tweede zo mee zal rollen in dit ritme. Ik zou niet weten waarom niet 😉.

13 dagen geleden

Reactie op diplodocus

Grappig, ik herken het helemaal niet. Ik ben ook zwanger van ons tweede en ...
Zo lekker verhelderend deze reactie. Het kan mij ook soms ineens aanvliegen, een tweede kindje, hoe gaan we dat doen, krijgt de eerste nog genoeg, blijft er genoeg ruimte voor onszelf. Maar inderdaad; waarom zou de baby niet mee gaan in dit ritme 💜

11 dagen geleden

Reactie op Dautsen

Hoi iedereen, heel fijn om jullie vergelijkbare ervaringen te lezen. @bos ...
Ja ik verwacht ook dat het wel een pittige combinatie gaat zijn. Het zal vooral schrijfwerk zijn verwacht ik en de echte data analyse hoop ik wel afgerond te hebben. Ik doe nu een PhD in de cardiologie kant en ik wil na mn verlof een baan zoeken als fertiliteitsarts. Dus totaal de andere kant op, maar geen avond- en nachtdiensten wat voor mij toch wel een belangrijk ding is. Over het ouderschapsvetlof nog: Ik heb wel gevraagd aan mijn leidinggevende of het mogelijk was om de ouderschapsverlof dagen nog 'terug te kunnen krijgen' als extra tijd aan het einde van je contract aangezien je vaak aangenomen bent voor een bepaalde hoeveelheid tijd/geld. Bij mij was dat gelukkig deels mogelijk.