15 Reacties

één maand geleden

Zou het helpen om in een ander ziekenhuis te bevallen?

één maand geleden

Heb je trauma therapie gehad om je vorige bevalling te verwerken? Ik heb dit wel gehad en samen hebben we toen ook (realistische) wensen voor mijn volgende bevalling opgesteld. Dit heeft mij heel erg geholpen! Heel naar dat je zo’n ervaring hebt gehad 😘

één maand geleden

Wat vervelend voor je! Zou een geplande keizersnede met vrouwelijke artsen een optie kunnen zijn? Of een geplande inleiding, zodat meer te timen is wie er dienst heeft?

één maand geleden

Reactie op M&M 21

Zou het helpen om in een ander ziekenhuis te bevallen?
Niet aan gedacht eigenlijk

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

Heb je trauma therapie gehad om je vorige bevalling te verwerken? Ik heb di ...
Jazeker heb ik hier traumatherapie voor gehad, veel geholpen, maar wil mijn bevalling van “mij” houden als dat een beetje logisch klinkt.

één maand geleden

Hoi mama, Ik heb ook een heel vervelende, traumatische ervaring gehad bij mijn eerste bevalling. Ik herken dat gedeelte waarin je zegt dat al je wensen terzijde zijn geschoven en ik herken ook de problematiek wat betreft mannelijke artsen. Bij mijn eerste bevalling (ingeleid, geen spoed oid) zijn letterlijk al mijn wensen en mijn hele geboorteplan genegeerd en deelde de dienstdoende verpleegkundige de lakens uit na mijn bevalling (lees: ik mocht mijn dochtertje, hoewel in zeer goede gezondheid, niet zelf uit bedje tillen, het eerste flesje niet zelf geven, eerste badje niet doen, zelfs geen luier op eigen initiatief verschonen). Dit in combinatie met de ervaring tijdens de bevalling en gedurende de zwangerschap heeft bij mij destijds een postpartum depressie veroorzaakt. Bij mijn tweede was ik helaas verplicht (vanwege ook weer medische redenen) om in het zelfde ziekenhuis weer te bevallen. Hier heb ik extra gesprekken voor aangevraagd, een duidelijk en realistisch geboorteplan opgesteld en vast laten leggen dat dit de leidraad zou zijn indien de bevalling normaal verliep en zolang er geen sprake was van spoedeisende situaties waardoor er afgeweken moest worden van het geboorteplan. Bij mijn tweede bevalling is niet afgeweken van het vooraf opgestelde geboorteplan met mijn wensen. Alles verliep goed en mijn wensen konden volledig gerespecteerd worden hierin. (Tuurlijk zullen er situaties zijn waarin dat niet kan, maar zolang het kan, kan het.) Hierdoor heb ik toch een positievere ervaring overgehouden aan mijn tweede bevalling in hetzelfde ziekenhuis. Ik voelde mij veel meer gehoord en gerespecteerd. Ik wil je graag laten weten dat het dus wel kan, ga het gesprek aan en geef duidelijk en helder aan waar jouw grenzen liggen. Begin daar gewoon op tijd al mee zodat het vast ligt. Ik hoop dat dat voor jou ook een positievere ervaring op zal leveren, want uiteindelijk kan het zoiets moois zijn. Het is toch fijn als je met een positieve blik erop terug kunt kijken later. Ik wens je ontzettend veel succes en een mooie zwangerschap en ik hoop dat je de negatieve ervaring achter je kunt laten en je kunt focussen op een positieve ervaring dit keer💕 Liefs

één maand geleden

Reactie op Zjanies

Wat vervelend voor je! Zou een geplande keizersnede met vrouwelijke artsen ...
Staat wel op de eventuele ijst met opties, maar mijn voorkeur gaat uit naar een volledig natuurlijke bevalling

één maand geleden

Reactie op trotsemoeder4

Jazeker heb ik hier traumatherapie voor gehad, veel geholpen, maar wil mijn ...
Dat snap ik heel goed! En het inhuren van een doula die goed oplet dat jouw wensen worden gerespecteerd? Dan kan jij wat meer ontspannen en in je bubbel gaan. Ik zat zelf bij mijn tweede zwangerschap (en nu weer) in een soort bevallingstrauma/angst protocol en ze waren super lief voor me! Ze hebben alles gedaan wat ik vroeg, gelijk ingeleid toen ik dat wilde en een ruggenprik gekregen bij amper ontsluiting. Dit protocol was toen vrij nieuw (oktober ‘22).

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

Dat snap ik heel goed! En het inhuren van een doula die goed oplet dat jouw ...
Oh dat is inderdaad wel een interessant idee, zal daar zeker even naar kijken! :)

één maand geleden

Een doula is ook een goede optie! Ik zie dat iemand dat al zei Ik heb zelf een verloskundige die bij de bevalling blijft, ookal wordt je medisch; dat is ook een fijne gedachte! Die heeft aardig dr bekkie bij zich dus die komt wel voor me op, waar ik dat zelf niet durf/kan.

één maand geleden

Heel herkenbaar wat je schrijft ik heb bij mijn eerste zwangerschaps hoge bloeddruk gehad en heb toen een mannelijke arts gehad dit was niet wat ik wou ivm een trauma uit het verleden maar er was geen andere dienstdoende arts beschikbaar! Er werd helemaal niet aan mijn wensen voldaan ben ingeleid en verging van de pijn er is mij niet gewezen op pijn medicatie terwijl ik dit wel aangegeven had vind ik zeer storend. Daarnaast vind ik het ook een vrouwen beroep en snap niet goed dat een man gynaecoloog of verloskundige wil worden maargoed ieder zijn ding hè 😉

één maand geleden

Reactie op nice88

Heel herkenbaar wat je schrijft ik heb bij mijn eerste zwangerschaps hoge b ...
Wat naar zeg! Hopelijk mag deze bevalling wel een fijne ervaring worden! Ts, voor jou hetzelfde natuurlijk! Ik vind het niet gek dat een man geïntereseerd is in het ontstaan van nieuw leven. Vind dat zelf niet bepaald een vouwen ding om interesse in te hebben 😉 maar er zou eigenlijk altijd een man en een vrouw aanwezig moeten zijn. Zou dat zoveel moeilijker zijn om te realiseren 🤔 ze weten zelf ook wel dat veel vrouwen moeite hebben, gek dat hier nog niets mee wordt gedaan!

één maand geleden

Ik had een medische indicatie en ik ben bevallen in het WKZ Utrecht. Een zeeer goede ervaring opgedaan met zeer kundig en vriendelijke medewerkers. Ze hebben mij ontzettend goed begeleidt! Daarmee wil ik aangeven dat ziekenhuis bevallingen ook positief kunnen verlopen!

één maand geleden

@TS. Ik begrijp je angst.. het lijkt mij niet makkelijk voor je. Wellicht kan je extra hulp vragen hierbij, zoals een doula. Ander ziekenhuis inderdaad….? Sterkte ermee!

één maand geleden

Mijn vorige bevalling van mn eerste was ook medisch, ik heb vanaf het begin al aangegeven dat ik geen mannelijk personeel op de kamer wil en dat het personeel mijn toestemming moet vragen voor elke aanraking zelfs een hand op mn schouder. Het personeel heeft dit ontzettend netjes en goed opgepakt, is maar twee keer vergeten te vragen op een volle dag (ik zag het gelukkig aankomen) en ik had gelukkig geen mannelijk personeel. Wel heb ik met mijn man erbij kennis gemaakt met de mannnelijke gyneacologen tijdens de zwangerschap, zodat als het puntje bij paaltje kwam en er was een mannelijke gyn nodig met spoed, ze niet compleet vreemd voor me waren, dit was lastig maar ging goed. Verder heb ik gedurende de bevalling steeds gevraagd om wat ik nodig had, intern onderzoek? Liever nu niet, kan dat ook later? Vliezen breken? Is het mogelijk om daarmee een uur te wachten? En telkens kreeg ik uitgebreid de voors en tegens te horen en maakte ik samen met het personeel mijn keuzes. Ik heb zelf dus alleen maar een super ervaring gehad en ik ben super blij dat ik nu weer medisch bij hetzelfde team loop Hopelijk wordt jouw komende ervaring ook zo fijn!