Lieve dames,
Ik ben op mijn 17e achter gekomen dat ik PCOS heb en een uterus septum. Dit was een hele zware werkelijkheid voor mij om te beseffen. Ik droomde altijd al van een grote familie en mij werd verteld dat dit heel erg moeilijk zou zijn voor mij of bijna zelfs onmogelijk.
Ik ben na 2 negatieve pogingen IUI, toch op natuurlijk wijze zwanger geraakt. Ik was afgelopen zaterdag 5+2 toen ik met verbazing erachter kwam dat ik zwanger bleek te zijn doordat ik een aantal dagen overtijd was.
Doordat ik PCOS heb is het elke maand toch weer een kleine onzekerheid of ik een regelmatige cyclus ga hebben of dat het toch wat langer is dan gewoonlijk. Ik moet wel zeggen dat ik nu al een hele lange tijd een regelmatige cyclus heb doordat ik ben gaan letten op mijn voeding en veel ben afgevallen.
Ik had een schommelige afgelopen maand gehad met veel verdriet en poespas waardoor het dus echt als een verrassing was toen ik ‘zwanger’ zag staan op de zwangerschapstest. Doordat ik al een paar dagen overtijd was heb ik een paar keer getest op verschillende dagen en voor mij gevoel waren die niet positief omdat ik een heel licht 2e streepje zag (achteraf bleken die wel positief te zijn haha). Ik besloot toen een zwangerschapstest te halen waarop er duidelijk stond ‘zwanger’ of ‘niet zwanger’. Dat was toen ik er dus achterkwam dat ik toen al 5+2 zwanger ben. Ik was dol gelukkig en kon het niet geloven. Ik heb een hele lange tijd gewerkt en gehoopt voor deze dag en eindelijk was het zo ver, mijn eerste zwangerschap.
Helaas was dit voor korte duur… 2 dagen later 5+4 had ik lichte bloeding bij het afvegen en een paar druppels in de wc pot. Dit veranderde na een paar uur al vrij snel in een heftige bloeding met veel slijm (geen stolsels) bij het afvegen. Dit was toen ik me zorgen begon te maken. Ik wist door het googlen dat het wellicht een innestelingsbloeding kon zijn en moest op verzoek van de huisarts het nog even aanzien. Het bloeden bleef aanhouden en daarom heb ik de volgende dag de verloskundige gebeld om een beter advies te krijgen en hopelijk snel op afspraak te kunnen komen om erachter te komen wat er nou precies speelt. Ik heb een vroege echo afspraak laten maken voor volgende week wanneer ik 6+6 zou zijn. Ik heb de zelfde dag dat ik begon met bloeden een bloedtest laten afnemen in het ziekenhuis voor de hcg + progesteron waardes. Die waardes waren goed maar wel aan de lage kant voor iemand die dus al bijna 5+5 was. Ik heb afgelopen donderdag 6+0 opnieuw de hcg + progesteron laten meten om te kijken of die waren verdubbeld/ verhoogd wat wel moet gebeuren als het een gezonde zwangerschap is. Gisteren werk ik gebeld door de huisarts en heb ik te horen gekregen dat de hcg waarde flink is gedaald wat dus waarschijnlijk betekend dat het om een miskraam gaat… 💔
Ik ben dus in totaal 2 dagen goed gaan bloeden met veel slijm en rood bloed. Dat is bij de 3e dag al heel veel verminderd met licht rood/roze bloed bij het afvegen en sinds vandaag bloed ik niet meer. De afspraak voor de echo staat nog wel en al hoewel ik verdrietig ben, ben ik ook erg zenuwachtig.
Ik probeer me sterk te houden aan de gedachten dat ik eindelijk weet dat ik daadwerkelijk zwanger kan worden en aan die vreugdegevoel die ik daarvan heb mogen hebben. Ik heb zoveel vragen omdat dit allemaal erg nieuw voor mij is maar ik laat alles voor nu op mij afkomen. Hopelijk lukt het de volgende keer wel🙏🏼.
Ik wil de dames bedanken voor jullie topics die hebben veel informatie en geruststelling gegeven.