27 Reacties

2 maanden geleden

Ik heb zelf geen ervaring met nachtdiensten, maar je bent wel beschermd tijdens de zwangerschap. Ze mogen je in principe niet verplichten nachtdiensten te draaien. https://www.fnv.nl/werk-inkomen/zwanger-ouderschap/werktijden-tijdens-zwangerschap Ik zou het vertellen zodra dat voor jou goed voelt. Vorige zwangerschap heb ik het bij 5/6 weken verteld op het werk. Ik wil het nu ook weer snel gaan vertellen omdat ik wat problemen voorzie mocht de vlokkentest weer niet goed zijn. Dat zou precies samenvallen met de drukste periode in het jaar op mijn werk namelijk. Dan heb ik liever dat ze daar nu alvast voorbereidingen voor kunnen treffen. En daarnaast: mocht het een miskraam worden of er is iets anders niet goed (laten we dat niet hopen!), dan zou je ook een tijdje uitvallen en ik vind het dan prima dat ze weten wat er is zonder dat ik het op dat moment hoef uit te leggen.

2 maanden geleden

Hi! Ik heb zelf op mijn werk het al een dag na de positieve test verteld. Dit omdat ik met straling werk en mijn werk dus niet meer veilig voelde om te doen. Vond het eerst heel vervelend, maar merkte juist alleen maar blijdschap en begrip van iedereen :-). Al mijn nachtdiensten zijn om die reden ook geschrapt. Ook hier voelde ik me eerst schuldig over naar de rest van het team; maar nu ik 8 weken ben ontzettend blij mee, want ik ben zó misselijk en moe, zou niet weten hoe nu een nachtdienst te draaien. Volg dus je gevoel, maar kan niet anders zeggen dan dat ik blij was met de keuze. Wel tegen iedereen gezegd dat ik het onwijs spannend vond omdat we nog geen echo hadden gehad; maar ook dat begreep iedereen en daardoor ook niet te veel vragen :-). Succes!
Ik werk als zzp’er in de terminale en palliatieve nachtzorg dus ik werk alleen maar nachten. Ik vond de nachten juist heerlijk vooral omdat het lichamelijk niet zo zwaar is. Echter door problemen in beide zwangerschappen optijd moeten stoppen. Maar doe wat zelf goed voor je voelt!

2 maanden geleden

Ik herken je verhaal wel, bij de eerste had ik geluk, zat precies in een stage waar ik geen nachtdiensten hoefte te doen, dus hoefde het ook niet te vertellen. Maar nu begin ik volgende week aan een nieuwe baan en ga dan over een aantal weken weer nachtdiensten doen en meteen ook best wel veel door de zomervakantie. Maar ik ben dan net 8,5 week en volgens mij CAO hoef je vanaf 12 weken geen diensten meer te doen. Maar ga ik dat dan vertellen meteen, vanwege t rooster dat nog gemaakt moet worden, of wacht ik nog even...helemaal omdat het een nieuwe baan is...waren wel bezig voor een 2e, maar laatste maanden niet echt heel druk, dus dit is ook wel een beetje verrassing en dus misschien wat ongelukkig getimed😕

2 maanden geleden

Reactie op LVW 1234

Ik herken je verhaal wel, bij de eerste had ik geluk, zat precies in een st ...
Pff ja echt een dilemma kan ik me voorstellen… zit je in een proefperiode ook nog en heb je een vaste aanstelling? Ik heb dus deze week al nachten en wil eigenlijk nog niet dat het team het ook gelijk doorheeft. Ook omdat ik nu 4+5 ben en er dus nog van alles kan gebeuren.. maar dat maakt juist dat ik zo gezond mogelijk ritme wil behouden om mn lichaam te helpen

2 maanden geleden

Ik herken het wel, ik werk namelijk alleen maar nachtdiensten. Helaas valt dit mij toch zwaarder dan verwacht en heb ik dus wel gemeld dat ik zwanger ben. Ook omdat wij cliënten hebben met bepaalde infectie ziekten waar je als zwangere niet mag komen.

2 maanden geleden

Reactie op Chirv

Pff ja echt een dilemma kan ik me voorstellen… zit je in een proefperiode o ...
Gelukkig geen proeftijd, maar wel een rare constructie van eerst 2 maanden contract en dan nog eens 24maanden (fellow). Ik ben net zo ver als jij, dus snap je helemaal, dat je nog niks wilt zeggen, maar ook gezond ritme wilt hebben. Kan je niet een paar diensten ruilen, dat het er in ieder geval minder zijn. Ik heb er straks zoveel, dat dit helaas niet gaat ben ik bang :(

2 maanden geleden

Reactie op LVW 1234

Gelukkig geen proeftijd, maar wel een rare constructie van eerst 2 maanden ...
Oh ja wel lastige situatie ook hoor.. Jaa ik had dus net een paar nachtdiensten overgenomen. Die nachten zijn altijd lastig te ruilen. Ik sta dus ook deze week met een invaller omdat niemand kan dus kan deze niet wegruilen al. Dus deze kijk ik even aan denk ik!

2 maanden geleden

Ik werk in de zorg en heb veel te maken met ESBL en BMRO en clostriudium , ik vermijd deze patiënten nu zoveel mogelijk en vraag of iemand die wilt ruilen. Ik heb het mijn manager al vertelt dat ik toen net 4 weken zwanger was. Ik ben nu bijna 5 weken en kreeg enorm veel begrip . We hebben afgesproken dat ik het mag gooien op mijn kwetsbare gezondheid nu en dat indien mensen daar problemen mee hebben ze naar de manager mogen. Nachtdiensten staan nog wel bij mij op de planning. Ik heb enorm last van krampen en ben vooral nu aan bed en bank en pcm en kruiken gebonden, voor nu geregeld dat ik morgen boventallig loop en indien ik een kramp aanval krijg ik even van de afdeling afmag. Ik denk dat ik het dus ook eerder aan mijn collega's moet vertellen maar naar 2 jaar wachten en in een ziekenhuis traject vind ik het alleen maar fijn om dingen te delen. Nu hopen dat de kleine spuit ondanks de krampen lekker blijft zitten .

2 maanden geleden

Ik vertel het altijd vroeg aan mijn leidinggevende, zo wordt er al rekening mee gehouden met de toekomstige roosters. Dan hoeven ze tegen die tijd niet alles over de kop om de nachten op te lossen. Ik werk morgen mijn laatste 2 nachtdiensten en dan ben ik er vanaf

2 maanden geleden

Ik heb ook al heel vroeg aangegeven geen nachtdiensten te willen werken. Ik zit in de nacht alleen op 18 cliënten, is prima te doen normaal maar ik las een artikel van een Deens onderzoek dat onregelmatig werk en met name nachtdiensten een verhoogde kans kunnen geven op een miskraam. Na het lezen van dat artikel wou ik absoluut geen nachtdiensten meer werken. Maar het is maar net hoe je jezelf erbij voelt, collega van mij heeft tot 20 weken zwangerschap alleen maar nachten gewerkt, dan heb je toch een soort van regelmaat. Maar nachten en dan weer vroege en dan weer nachten eist toch wel zn tol. Dan maar vroeg vertellen ipv dat ik mezelf misschien van alles ga verwijten mocht het misgaan.

2 maanden geleden

Ik werk ook alleen nachten (12 nachten per maand) en van mijn zoon heb ik tot 30 weken in de nacht gewerkt toen kwam het zo uit dat ik 3 weken vakantie had en dan 6weken voor mijn uitgerekend datum was, dus lekker met zwangerschapsverlof gegaan. Wel moet ik zeggen dat we met zijn 2 werken in de nacht en mijn collega's toppers waren om het zwaardere werk te doen of over te nemen.

2 maanden geleden

Ik heb inderdaad gekeken wat ik zelf toch het prettigst vind en ook in acht nemend dat ik een gezond ritme wil behouden… ik heb nu mijn adj. manager op de hoogte gebracht en kreeg ook inderdaad een hele fijn reactie! Ik zal deze week ook mijn laatste twee nachtdiensten mogelijk draaien en dan zullen ze de andere eruit halen. Ivm mijn gezondheid zullen ze aangeven voor de roosteraars. Ik vind het nu ook wel fijn dat zij op de hoogte zijn, stel het gaat even niet zo lekker.

2 maanden geleden

Reactie op Chirv

Ik heb inderdaad gekeken wat ik zelf toch het prettigst vind en ook in acht ...
Ah wat goed zeg!! En zo fijn dat ze zo reageren! Ik vind het zo lastig met mn nieuwe baan, dat ik denk ik eerst maar even de eerste echo afwacht. Ken er niemand, dus geen idee hoe ze gaan reageren, dus eerst komende weken maar even kijken hoe iedereen een beetje is

2 maanden geleden

Reactie op LVW 1234

Ah wat goed zeg!! En zo fijn dat ze zo reageren! Ik vind het zo lastig met ...
Kan ik heeel goed begrijpen, ik denk dat dat inderdaad geen kwaad kan. Vooral naar je gevoel luisteren!

2 maanden geleden

Bij ons op het werk zijn er ook mensen die nachtdiensten draaien ik werk in de jeugdhulpverlening maar die draaien slaap diensten ik weet wel dat het bij ons niet verplicht is en collega s ook vaak kiezen het niet te doen , ik zal vooral je gevoel volgen

één maand geleden

Nou inmiddels zit ik een aantal weken op mijn nieuwe werkplek en morgen mijn eerste avond/nachtdienst (16u)...maar ik zie er echt zo ontzettend tegen op, voel me namelijk deze zwangerschap veel slechter dan de vorige, niet overgeven, maar wel de hele dag super misselijk en zo zo zo ontzettend moe...ben echt bang dat ik het slecht ga trekken...hoe gaan jullie om met de nachtdiensten qua eten etc?

één maand geleden

Reactie op LVW 1234

Nou inmiddels zit ik een aantal weken op mijn nieuwe werkplek en morgen mij ...
Pfff ontzettend vervelend hoor! Ik draai geen nachten meer gelukkig nu. Ik voel me ook anders dan jij dus vind het lastig om advies te geven maar dit is mijn advies: Goed van te voren even slapen zodat je wat rust hebt gehad. Neem genoeg verschillende snackjes of eten mee zodat je geen honger krijgt en keuze hebt zodat je altijd wel iets weg krijgt. Af en toe zeker even een frisse neus halen als dat mogelijk is. Gember thee mee voor de misselijkheid. En verder zou je altijd kunnen benoemen bij je collega van de nacht dat je er niet zo fit bij loopt,zodat ze er rekening mee kunnen houden. Momenteel gaan er veel griepjes enz rond en ook hooikoorts is momenteel weer op aan het steken! Dus gebruik dat denk ik dan als: dat zal het wel zijn

één maand geleden

Ik heb inderdaad maar van alles en nog wat meegenomen, zodat ik kon kiezen, dus dat ging oke. Gelukkig was het rustig en kon ik om 11 uur naar bed en inderdaad tegen collega's gezegd dat ik niet fit was. Heb wel de roosteraar maar ingelicht en ik moet gewoon per dienst maar kijken hoe het gaat en op tijd aangeven als ik geen dienst meer wil doen. Donderdag weer dienst, dus zullen zien hoe het dan gaat

21 dagen geleden

Reactie op LVW 1234

Ik heb inderdaad maar van alles en nog wat meegenomen, zodat ik kon kiezen, ...
Ah wel fijn dat je nog optijd naar bed kon dan!