47 Reacties

één maand geleden

Hoi hoi, mijn vorige bevalling is een volledig natuurlijke thuisbevalling geweest. Ondanks dat gedurende de zwangerschap mijn wens was om in het ziekenhuis te bevallen dacht ik daar gedurende de bevalling anders over. Het verliep snel en ik voelde mij krachtig, vertrouwd en veilig genoeg om in mijn eigen omgeving te bevallen. Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft gehad maar ik ben een uur voor de uitgerekende datum bevallen, binnen 6 uur en heb geen hechtingen oid nodig gehad. Ik vertrouw er inmiddels op dat een lichaam zelf het tempo bepaald en daarmee het herstel ook beter verloopt mits de bevalling uiteraard zonder complicaties verloopt.

één maand geleden

Hoi, ik ben ook bij mijn eerste kindje natuurlijk bevallen zonder pijnstilling. Dit was van te voren ook mijn wens maar ik wist natuurlijk niet hoe het zou lopen. Was prima te doen, zoals Lien6 hiervoor ook schrijft. Ik had geen hechtingen alleen schaafwondjes. Ik vond het fijn dat je tussen de weeën kort de tijd hebt om wat bij te komen. Ik denk dat je dit van te voren natuurlijk niet helemaal kan bepalen, het is afhankelijk van hoe je bevalling loopt en evt complicaties oid. Badbevalling leek en lijkt me niks en heb geen ervaring met tens. Ik hoop bij de tweede bevalling net zo’n ervaring als de eerste te hebben, maar ook dat is maar afwachten.

één maand geleden

Ik wil het ook graag, maar meer omdat ik bang ben voor een epidurale 😅 Ik denk, zoals de voorgaande reacties ook aangeven, dat het goed is zonder al te veel verwachtingen de bevalling in te gaan en op het moment zelf te kijken wat je het beste lijkt.

één maand geleden

Mn ontsluiting verliep zo snel dat ik niet meer naar het ziekenhuis kon (wat ik wel wilde), dus ik moest accepteren dat ik met de pijn moest dealen zoals die was 😅 Uiteindelijk moest ik alsnog met ambu naar ziekenhuis (niet vorderende uitdrijving) om daar oxcytocine te krijgen. Moet zeggen dat mn ervaring in ziekenhuis er juist voor heeft gezorgd dat ik nu graat thuis wil bevallen. Ik weet nu dat ik met de pijn kan dealen dus hoef zoals het nu lijkt geen extra pijnstilling is vorm van morfine of ruggenprik

één maand geleden

Moet trouwens zeggen dat ik om me heen vooral vrouwen ken die een ruggenprik hebben gehad omdat de bevalling erg lang duurde en niet omdat ze dat perse op voorhand wilde. Snap helemaal dat als je al +24u bezig bent en uitgeput bent zo ruggenprik een verademing is. Daarnaast dus ook rekening mee houden dat zelfs als je op voorhand wel pijnstilling zou willen, dat hele feestje misschien niet doorgaat haha

één maand geleden

Ik wilde heel graag natuurlijk bevallen van mijn eerste, maar de bevalling heeft 30 uur geduurd, ik kwam in een verschrikkelijke weeënstorm die uren aanhield, en de ontsluiting vorderde niet (bleef steken op 4cm). Uiteindelijk werd me aangeraden om toch een ruggenprik te nemen omdat ik uitgeput raakte, en bleek mijn zoontje verkeerd te liggen, dus die moest draaien. Ik raad vooral aan om zonder al te veel verwachtingen de bevalling in te gaan, maar het is wel goed om je alvast te oriënteren op soorten pijnstilling, als het dan niet zonder gaat hoef je niet op dat moment nog te bedenken wat wat is, en wat je wil. Ik hoop voor je dat je bevalling gewoon verloopt zoals je hoopt natuurlijk! Ik ga ook deze keer weer voor een natuurlijke bevalling ❤️

één maand geleden

Ik heb 2 eerdere bevallingen zonder pijnstilling gehad. Allebei in het ziekenhuis. De eerste was een regelrechte hel. Het ging zo snel, zat totaal niet in mijn bubbel. Volledig verrast door de mega helse pijn omdat ik ineens een weeën storm kreeg. Een half uur later was mijn dochter geboren maar volledig uigescheurd. Totaal 2 liter bloed verloren en ze waren 1,5 uur bezig met hechten. En doordat ik geen pijnstilling had deed dat echt meeeega pijn. Tweede bevalling ook in het ziekenhuis ivm bloedverlies 1e bevalling. Dit keer zat ik wel lekker in mijn bubbel. Bevalling verliep nog sneller dan de eerste maar dit keer geen scheuren en bloedverlies. Alleen de placenta wilde niet komen. Dus kreeg nog weeenopwekkers. Derde bevalling het liefst weer in het ziekenhuis en twijfel enorm over de pijnstilling. Vond 't heel mooi zonder pijnstilling maar weet niet of ik dit mentaal nog een keer aankan. 😅 Ze zeggen dat je de pijn vergeet. Maar ben de eerste nog niet vergeten. Is al 6 jaar geleden 🤣

één maand geleden

3 keer natuurlijk bevallen. Nu ga ik dat weer doen, maar wil ik om de weeën op te vangen in bad zitten. Weet nog niet of ik wil bevallen in bad. Ik heb gehoord dat zo'n kam in je hand en dan knijpen tijdens een wee heel veel kan helpen. Ik zoek manieren voor natuurlijke pijnstilling. :)

één maand geleden

Heyy Ik ben bij mijn eerste kind natuurlijk bevallen maar ik smeekte de laaste half uur voor een ruggenprik. Alleen was ik er blijkbaar te laat voor😅 mijn man steunde me heel erg met ademhalingstechnieken die we ervoor hadden “geleerd”. Dat hielp me wel. Ik ben niet in een bad bevallen maar heb vele positieve verhalen erover gehoord. Maar een bevalling kan zomaar anders verlopen dan dat je had gepland of gewild. Ik zou hier erg open in staan om later teleurstelling te voorkomen.

één maand geleden

Ik stond wel open voor pijnstilling, zeker als ik uitgeput zou raken en/of de pijn niet meer aan zou kunnen. Had erg graag een ruggenprik gewild, maar VK vond dat te laat. Heb veel weeën lopend, voorover leunend, in bad en met TENS opgevangen. Uiteindelijk toch medisch geworden dmv weeënopwekkers, knip en vacuüm. Maar voelde wel zo goed als het ging als een natuurlijke bevalling en dat zou ik nu weer willen proberen :)

één maand geleden

Ik denk dat bijna elke vrouw in beginsel natuurlijk wilt bevallen.. Het overgrote deel van de ruggenprikken is sowieso niet gepland, maar het wordt gedurende de bevalling besloten om te doen. Ik ga deze keer (weer) voor natuurlijk. Alleen vorige keer eindigde dertien uur RUGweeënstorm toch echt in de o-zo-niet-gewenste ruggenprik, weeënopwekkers, twee keer een katheter, en zo'n 'plakkertje' op m'n babies hoofd terwijl ze er nog in zat om de hartslag te monitoren (wat eigenlijk een minuscuul schroefje bleek te zijn. Ik heb daar de nodige huilbuien om gehad. Ik voelde me zo schuldig en gefaald. Als ik echt down ben kan ik hier nog steeds om huilen... Ze had na de bevalling echt zo'n korstje op het midden van haar hoofd 🥺. Vreselijk.). Op het moment dat de prik gezet was, was ik 1 en al happiness en zei ik zelfs 'joh, volgende keer weer'. De opluchting was zo groot. Maar de mentale klap kwam achteraf, ik vind het vreselijk dat ik 'em hem moeten krijgen. Helaas heb je niet alles zelf in de hand..ik kon echt niet meer. Poging twee in februari. Dit keer met bevalbad, thuis plan (vorige keer wilde ik wel in het zkh bevallen, voor de veiligheid), en veel, veel meer voorbereiding op de weeën wegpuffen en pijn handelen 🙂.

één maand geleden

Bij mijn vorige zwangerschap natuurlijk bevallen, maar dat was met 21+6 dus wel een iets andere situatie. Die bevalling ging uiteindelijk heel snel, in 4u tijd was ze er, gerekend vanaf het moment dat ik weeen kreeg. Vanaf de gebroken vliezen gerekend was het zo'n 15u, maar had in die tussentijd in die zin nergens last van. Als dit is hoe bevallingen voor mij lopen, hou ik het goed vol zonder pijnstilling, maar ik hou er wel rekening mee dat een bevalling met een voldragen kindje anders is en pijnstilling dan wel wenselijk kan zijn. Ik hoop het dus niet, maar zou er voor open staan als het nodig is. Maar liever geen ruggenprik, grootste angst. Net zoals een keizersnede. Hopelijk heb ik het beiden niet nodig 🙈

één maand geleden

Ik merk dat ik vrij slecht ga op de term ‘natuurlijke bevalling’. Elke bevalling is natuurlijk, of het nou spontaan begonnen is, inleiding of een keizersnede is. En ga er maar vanuit dat elke vrouw het beste voor haar kind wil, dus als dat bevallen met pijnstilling is, zal daar een goede reden voor zijn 😉 Ga er open in, niet teveel vast pinnen op verwachtingen, het loopt zoals het loopt. Het valt niet te plannen. En je bent zeker niet ‘beter’ als je zonder pijnstilling hebt kunnen bevallen, dan heb je in mijn ogen ook wel een dosis geluk gehad.

één maand geleden

soms heb geen optie mijn 1e bevalling duurde 4 dagen ik had rug en been weeen dus noet weg te puffen op dag 4 toch echt wel ruggenprik gekregen zo dat ik even energie kon opladen voor de bevalling zelf

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

Ik merk dat ik vrij slecht ga op de term ‘natuurlijke bevalling’. Elke beva ...
+1, helemaal mee eens. Ik kan me wel voorstellen dat er vrouwen zijn die vooraf in meerdere of mindere mate open staan voor pijnstilling maar uiteindelijk weet je nooit hoe t loopt dus ook al sta je dr niet voor open heb je t toch nodig of trek je het niet meer. Ik val overigens wel in de categorie dat ik er open voor sta. Bevallen kan zo’n hard natuurgeweld zijn

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

Ik merk dat ik vrij slecht ga op de term ‘natuurlijke bevalling’. Elke beva ...
Oke, alleen dit is eenmaal de term waarmee een bevalling zonder anesthesie en ingrepen benoemd wordt, daar kan ik ook niks aan doen.🤣 Verder zeg ik ook zeker niet dat mensen die geen pijnstillers oid hebben gekregen beter zijn dan mensen die dit wel hebben gehad. Ik weet niet precies waar je dit uit heb gehaald… Maar goed, ik snap dat het niet te plannen valt! Ik zou dit alleen zelf zo graag mogelijk willen vermijden, dit heeft andere redens dan me ‘beter’ willen voelen dan anderen. Ieder zijn ding!!! Was alleen benieuwd naar ervaringen, wist niet dat mensen dit beledigend zouden opvatten.

één maand geleden

Ik ben 2x in het ziekenhuis vaginaal bevallen zonder pijnstilling (zonder tens ook) waarvan de 2e een badbevalling is geworden. Voor deze bevalling wil ik graag thuis in bad bevallen zonder pijnstilling. Mijn bevallingen gaan zo vlot dat ik steeds te laat ben voor pijnstilling. Bij de eerste wilde ik een epiduraal maar voordat de anesthesist tijd had, zat ik al op 8cm. En bij de tweede wilde ik dus snel naar ziekenhuis maar ging de bevalling zo snel dat er ook geen tijd was voor een epiduraal. Dus deze laatste ronde geef ik het op 😂

één maand geleden

Niets is te plannen! Ik had een TENS, had verwacht dat t de hemel was maar was echt eerder hel met rug weeën. Wilde ziekenhuis, eindigde thuis zonder hulp inderdaad.. zou meerdere opties paraat hebben en dan zien hoe t loopt.

één maand geleden

Reactie op Lauwiene

Ik merk dat ik vrij slecht ga op de term ‘natuurlijke bevalling’. Elke beva ...
Pff nou dat laatste.. ik heb bij m'n eerste een ruggenprik gehad (scheef gezet, niet gewerkt en langdurige chronische pijnklachten van gekregen, bijna 8 jaar verder en nog altijd last van!) Bij m'n tweede durfde ik, om bovenstaande reden, de ruggenprik niet meer en besloot ik het zonder pijnstilling te doen. Nou, de hel is er niks bij.. 🙈 daarom nu bij de derde, komt er echt wel pijnstilling. Al weet ik nog niet in welke vorm. De ruggenprik doe ik sowieso nooit meer.

één maand geleden

Ja, wilde ik graag en heb ik ook gekregen. Nou ik weet niet waarom ik dat zo graag wilde.. deze keer zou ik denk ik voor een pompje willen gaan. Tens had ik ook. Vond ik irritant. I