19 Reacties

één maand geleden

De nevenbevindingen kunnen ook alleen in de placenta zitten dus dat betekend dat het kindje het niet hoefd te hebben. Meestal voor zekerheid kan je een vruchtwaterpunctie doen, maar dit is niet risicoloos. Vandaar dat ik zonder nevenbevindingen heb gekozen.

één maand geleden

Niet teveel over nadenken allemaal joh 😊! Ik vind dat we gebruik moeten maken van de medische vorderingen en moeten testen wat we testen kunnen, om zo onszelf en ons ongeboren kind zoveel mogelijk leed te besparen. Vroeger kon dit allemaal niet; nu wel. Waarom niet gretig gebruik van maken? Zó veel nipt testen zijn gewoon goed. En mocht ie fout zijn; dán pas moet je na gaan denken over je vervolgstappen. Volgend jaar heb je overigens geeneens een keuze meer. Dan worden ze allemaal met nevenbevindingen gedaan.

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Niet teveel over nadenken allemaal joh 😊! Ik vind dat we gebruik moeten ma ...
Heb jij het ook gedaan?

één maand geleden

Zeker niet dom! Misschien stelt dit je wat gerust over je keuze: https://amazingerasmusmc.nl/kind-zwanger/nevenbevindingen-nipt-kunnen-belangrijk-zijn-voor-gezondheid-moeder-en-kind/

één maand geleden

Reactie op Anne-Lize

Heb jij het ook gedaan?
Ja zeker! Twee weken terug de (goede) nipt, vandaag de (goede) 13-weken echo, en straks ook de 20 weken echo 😊. Ik moet er wel bij zeggen: ik heb een meervoudig gehandicapt zusje (niet aangeboren), dus ik weet hoe vre-se-lijk zwaar het is voor zowel de ouders als de broers/zussen, en voor het kind zelf, om op te groeien met een handicap. Ons gezin is kapot gegaan, mede hierdoor. Het levert zo vreselijk veel stress en zorgen op. Om deze reden wil ik zoveel mogelijk van te voren weten. Ook zou de keuze voor potentieel afbreken van de zwangerschap, hoe pijnlijk ook, relatief makkelijk gemaakt zijn voor mij. Ik zou het namelijk echt niet aankunnen om nog meer jaren met een gehandicapt kind om me heen te leven. En natuurlijk geeft de nipt geen uitsluitsel. Er zijn nog zat andere ziektes, of simpelweg niet aangeboren letsel (bijv. een aanrijding), die ervoor kunnen zorgen dat je kindje het alsnog zwaar krijgt. Maar waar mogelijk wil ik zoveel mogelijk uitsluiten!

één maand geleden

Hoi, ik heb ook nipt met nevenbevindingen gedaan hoor. Wilde inderdaad ook graag gebruik maken van de opties die we krijgen aan onderzoeken en graag zo veel mogelijk juist wel weten van tevoren

één maand geleden

Nipt + nevenbevindingen gedaan zowel nu als bij de zwangerschap van mijn zoontje! Beide goede uitslag! Iedereen maakt de keuze die het beste bij haar/beide past! Er zijn geen domme keuzes in deze, alleen de juiste keuze voor jezelf en je gevoel.😊

één maand geleden

De kans op nevenbevindingen is niet zo groot, er is maar bij 4 op de 1000 vrouwen sprake van. Het voelt misschien een beetje alsof de kans groot is dat ze iets vinden omdat ze bij de nevenbevindingen meer testen dan de drie bekende trisomieën, maar het valt dus mee!

één maand geleden

Ik heb ook beide gedaan en een goeie uitslag 🙏🏻

één maand geleden

Ik heb ook een nipt met nevenbevindingen gedaan en alles was goed

één maand geleden

Hier ook de nipt met nevenbevindingen gedaan en alles was ook goed, daarna de 13 weken echo gehad en was ook helemaal goed. Je moet doen wat voor jou goed voelt om te doen he!!

één maand geleden

Wij hebben 9 augustus geprikt voor NIPT met nevenbevindingen.... En kregen vandaag de uitslag dat alles goed was De keuze hadden we nu (bij onze andere kinderen was die keuze er niet) en we verwachten Twinnies dus wilde ondanks dat ze niet kunnen zeggen welk kindje de eventuele afwijkingen zou hebben toch alles checken. Beide ook al op leeftijd (39&46) Vond het ook heel spannend maar wij maakte de afweging dat de spanning als je het niet laat doen is vele malen groter en langer is.... (2 weken in spanning voor de uitslag of 6 maanden in onzekerheid. Voor ons was die keuze snel gemaakt😅) Dom ben je iig zeker niet als je het laat testen of dat uiteindelijk niet doet.... Succes met je keuze 🪷

één maand geleden

Wij hebben dat gedaan. Zou voor ons niks veranderen, maar als er wat was, zouden we ons kunnen voorbereiden. Uiteindelijk was alles gelukkig helemaal goed!

één maand geleden

Wij hebben de nipt niet gedaan omdat dat niks uithaalt, de vervolgonderzoeken doen we toch niet. Wel 13 weken echo, omdat ik de baby zoooo graag wil zien. Alles was toen goed gelukkig. Syndromen bereid ik me sowieso op voor zover dat kan, want ik ben al wat ouder

één maand geleden

Wij hebben de nipt + nevenbevindingen gedaan. Wilden zo goed mogelijk geïnformeerd en voorbereid zijn mocht er iets aan de hand zijn. Gelukkig was alles goed 🎈

één maand geleden

Net gebeld alles is goed!!!!

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Ja zeker! Twee weken terug de (goede) nipt, vandaag de (goede) 13-weken ech ...
Ik heb ook de nipt met nevenbindingen gedaan, en wacht nog op de uitslag. Wij overwegen om om de zwangerschap te beëindigen als er echt iets wordt gevonden. Ik vind een gezond kind al spannend en dat zal veel energie kosten. Ik denk dat ik eronder door ga als ik een kindje krijg wat zoveel zorg nodig heeft. We hebben ook nog niemand verteld dat ik zwanger ben. Totdat ik mensen kan vertellen dat ik zwanger ben van een gezond kindje of dat ik misschien een abortus ga plegen. Maar nog even afwachten. De grootste kans is gezond, dus daar ga ik vanuit! Succes met je keuze.

één maand geleden

Reactie op Anne-Lize

Net gebeld alles is goed!!!!
Yeah 🥰

één maand geleden

Ik heb ook alles laten testen, vond het toch fijn om alles te weten. Ook wat evt bij mij of in de placenta zou kunnen zitten. Gaf mij een goed gevoel. 1 augustus geprikt en 8 augustus werd ik al gebeld met een goede uitslag