73 Reacties

één maand geleden

Wij hebben ook bewust gekozen voor nipt zonder nevenbevindingen. Vond nevenbevindingen heel ruim er om heen zitten.

één maand geleden

Reactie op Motherin2025

Wij hebben ook bewust gekozen voor nipt zonder nevenbevindingen. Vond neven ...
Ja dat vond mijn vriend ook. Ook omdat je dan verder getest gaat worden en er alsnog niks uit kan komen

één maand geleden

Hier wel voor nevenbevindingen gekozen omdat ik anders juist stress krijg als ik het niet weet 😅

één maand geleden

Onze verloskundige zei dat met nevenbevindingen ook niet alles wordt genoemd. Alleen herkenbare en benoembare dingen worden gedeeld. Er wordt dus wel gespecificeerd.

één maand geleden

Wij hebben het dit keer met nevenbevindingen gedaan. Vooral zodat we ons een beetje kunnen voorbereiden mochten er toch afwijkingen zijn. Ik vond dat een fijner idee omdat dit kindje niet alleen een impact maakt op ons leventje, maar ook op dat van ons zoontje. De eerste zwangerschap overigens niet voor gekozen met dezelfde rede als die je zelf noemt.

één maand geleden

Wij hebben geen nipt gedaan. Volgende week wel de 13 weken echo.

één maand geleden

Wij hebben deze keer wel met nevenbevindingen gedaan omdat de verloskundige aangaf dat tegenwoordig alleen de nevenbevindingen vermeld worden waar informatie overgegeven kan worden, als er dus iets gevonden wordt waarvan ze niks weten wordt het ook niet gedeeld.

één maand geleden

Het is zo ontzettend mooi dat je zoveel kunt testen en enorm luxe tov vroeger. Geeft ook meer keuzestress. Zelf vonden wij de NIPT zonder bevindingen een goede keuze. Dit was op gevoel en hadden we beiden hetzelfde. Geen goed of fout, vooral wat bij jullie past en wat je zoekt in de bevestiging.

één maand geleden

Ik heb de NIPT test gedaan met nevenbevindingen. Werd vanmorgen gebeld dat er bij het eerste onderzoek bij mij HIV positief was geconstateerd en tweede onderzoek HIV negatief. Nu moet ik over 3 weken weer bloedprikken om het uit te sluiten. Lees er veel verhalen over dat het vaker voorkomt en het uiteindelijk negatief is maar ik ben wel enorm in de stress nu en dan over 3 weken weer prikken en wachten op een uitslag…. Ik weet dus achteraf even niet wat beter is….

één maand geleden

Reactie op arianne86

Ik heb de NIPT test gedaan met nevenbevindingen. Werd vanmorgen gebeld dat ...
HIV zit gewoon in de standaard dingen die geprikt worden door de vk, net als hepatitis etc. Dat wordt ook geprikt als je geen NIPT doet.

één maand geleden

Reactie op arianne86

Ik heb de NIPT test gedaan met nevenbevindingen. Werd vanmorgen gebeld dat ...
Sterkte met de stress uiteraard, heel vervelend die onzekerheid.

één maand geleden

Hier twee keer NIPT met nevenbevindingen. Je hebt dan minder kans op onaangename verrassingen bij de 20 weken echo (veel van de afwijkingen die ze daar kunnen zien hebben een genetische basis, maar niet alles uiteraard). Ik wil dat liever eerder in de zwangerschap weten dan later in verband met de mogelijke consequenties en afwegingen.

één maand geleden

Bij doen ‘m incl nevenbevindingen. Bij de eerste ook gedaan. M’n vk vertelde vanochtend wel dat vanaf januari 2025 de nevenbevindingen standaard in de NIPT zitten zodat je geen keuze meer “hoeft” te maken. Je doet de NIPT dan dus met alles of je doet ‘m niet

één maand geleden

Ik vind het erg lastig. Genoeg verhalen gehoord ook over mensen die nipt gedaan hebben met nevenbevindingen. Iets gevonden, mallemolen in maar alsnog een gezond kind geboren zonder afwijkingen. Dan heb je alsnog lang in de stress gezeten eigenlijk om niks 😅. Plus als er nevenbevindingen zijn gevonden waar ze nog niks mee kunnen of over weten hoor je alsnog niks. Dan is zogenaamd alles goed? Dus eigenlijk nevenbevindingen dan voor niets gedaan of hoe moet ik dat zien? Plus het kan dus ook zijn dat er uit de nipt en nevenbevindingen niks komt maar de 20 weken echo wel?

één maand geleden

Reactie op ethrym

HIV zit gewoon in de standaard dingen die geprikt worden door de vk, net al ...
Vanwege gezondheid prik ik regelmatig en dit is er nog nooit uitgekomen.

één maand geleden

Zonder neven. Het is nog in studie en ze vinden vaak dingen wat achteraf niks is en je een stressvolle medische zwangerschap hebt! Vandaar onze keuze

één maand geleden

Wij hebben de nipt met nevenbevindingen gedaan, gelukkig alles goed!🤗 Ik had er zelf geen twijfel over, wilde gewoon weten mocht er iets zijn, en dan met vervolgonderzoek uitwijzen of het echt zo bleek of niet, gelukkig niet nodig geweest!

één maand geleden

Reactie op jopieee

Zonder neven. Het is nog in studie en ze vinden vaak dingen wat achteraf ni ...
Dit is niet waar. Sinds 2023 is het niet meer een studie. De 13-weken echo wel.

één maand geleden

Precies door de reden die jij omschrijft hebben wij gekozen voor de nipt zonder nevenbevindingen. Beide was dit onze eerste ingeving en zijn hier bij gebleven. Maar, ondanks dat we de uitslag al hebben en alles goed is denk ik soms nog: wat nou als we wel met nevenbevindingen hadden gedaan. Was dan wel alles goed geweest. Zucht.... Ik denk gewoon goed luisteren naar je gevoel!!! Wij zijn bewust bij ons eerste ingeving gebleven.

één maand geleden

Reactie op dutch-baby

Precies door de reden die jij omschrijft hebben wij gekozen voor de nipt zo ...
Was dan ook alles goed geweest* bedoel ik.