73 Reacties

één maand geleden

Bellen ze je eigenlijk altijd meteen op zodra de uitslag er is? Of het nou goed of slecht is? Ik heb de eerste keer zonder nevenbevindingen gedaan. Dit keer met. Ik hoorde pas van iemand dat er toevallig bij een bekende via de nevenbevindingen ontdekt werd dat de moeder kanker had. Nou dan schrik je ook even! Denk dat het soms ook een schijnveiligheid is aangezien we logischerwijs ook denken, de kans op een positieve uitslag van 3 opties is kleiner dan wanneer er ook nog op nevenbevindingen getest wordt. Begrijpelijk ook wel.

één maand geleden

Reactie op Cupcake19

Bellen ze je eigenlijk altijd meteen op zodra de uitslag er is? Of het nou ...
Wij hebben onze verloskundige gevraagd of dit in de NIPT zat, maar zij vertelde ons dat ze niet op dit geb gingen prikken. Wij wilden dit vooraf weten aangezien de kans is dat ik, als moeder, het gen draag.

één maand geleden

Reactie op xKir

Wij hebben onze verloskundige gevraagd of dit in de NIPT zat, maar zij vert ...
Ze prikken ook niet op het gen maar het liet wel zien dat er op dat moment een actieve kanker aanwezig was. Verder weet ik het ook niet precies.

één maand geleden

Reactie op Ghisjhe

Dat snap ik! Mag ik vragen waarom er een vrij grote kans is dat het niet bi ...
Uit de TRIDENT studies (van Prooyen Schuurman et all, 2022) is gebleken dat wanneer er een nevenbevinding gevonden wordt dit bij 22% om een afwijking bij de foetus gaat, in 53% vd gevallen om een afwijking in de placenta en bij 25% bij de moeder.

één maand geleden

Wij hebben met nevenbevindingen gedaan en gister een goede uitslag gekregen 🎉 ben blij dat ik Het heb gedaan

één maand geleden

Reactie op bobbie3000

Volgens mij is dit niet waar?
Jawel dat klopt Kuipers wil dat er één lijn wordt getrokken. Dus over een half jaar kan je waarschijnlijk niet eens meer kiezen.

één maand geleden

Wij hebben nipt met nevenbevindingen gedaan en alles was goed. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we graag zoveel als mogelijk van tevoren willen weten, ook als het niet goed is.

één maand geleden

Reactie op Ina33

Uit de TRIDENT studies (van Prooyen Schuurman et all, 2022) is gebleken dat ...
Ooh oké! Dat geldt dan voor iedereen eigenlijk? Wel fijn om te weten :)

één maand geleden

Hi wij hebben ook zonder gedaan en ben blij met de uitslag. Ik heb niet het gevoel dat ik nu medische informatie mis over mijzelf of het idee had ik nou maar wel de bevindingen gedaan

één maand geleden

Reactie op Ghisjhe

Ooh oké! Dat geldt dan voor iedereen eigenlijk? Wel fijn om te weten :)
Heb het onderzoek niet helemaal gelezen, maar dit waren in 2022 in ieder geval de algemene stastieken.

één maand geleden

Wij hebben bewust gekozen voor de standaard nipt en niet voor de nevenbevindingen. Volgens onze verloskundige kan de uitgebreide test ook voor veel onrust zorgen. Er zijn veel mensen met een chromosoom afwijking, zonder dat je dit weet. Dat kan je zelf zijn, de buren zijn of vrienden van je. Als je de uitgebreide test doet, kan er dus een chromosoom afwijking naar boven komen die helemaal niet schadelijk is (ze testen vrijwel alleen op chromosoom afwijkingen). Maar dat kan je dus niet uit de test halen. Volgens haar geeft de nevenbevindingen vaak extra stress en onnodige onrust. Als er echt een andere afwijking is, zie je dat wel terug op de 13 of 20 weken echo. Vorige week woensdag heb ik geprikt en vandaag de uitslag gekregen. Alles is goed 👏🏻

één maand geleden

Ik heb met nevenbevindingen gedaan na heel lang twijfelen. Maar het is denk ik een keuze die je alleen zelf kan maken. Onthoudt wel dat de kans heel klein is dat er wat wordt gevonden of je nu met of zonder doet. Hou je daar aan vast. En wat ik hier ook al lees kies je zonder kunnen ze ook nog veel zien bij de 20 weken echo. Maar het blijft een lastige keuze dat vond ik ook!

één maand geleden

Reactie op Feyre2024

Vanaf volgend jaar kan je niet meer kiezen, en zit de nevenbevinding er sta ...
Dit klopt maar half. Ze gaan deel van de nevenbevindingen standaard doen en deel gaat er uit. https://www.pns.nl/professionals/nipt/algemeen/besluit-minister-kuipers-over-nevenbevindingen-nipt

één maand geleden

Wij hebben het zonder gedaan. Onze verloskundige gaf aan dat met nevenbevindingen er soms nog iets gevonden kan worden waarvan de artsen niet weten wat het is, en je hier dan de hele zwangerschap over gaat nadenken. Ik heb vrijdag 26/7 geprikt en zag gister m'n uitslag in het portaal (kennelijk stond die er al 2 dagen), maar gelukkig niets gevonden! Succes met je keuze 🩷💙

één maand geleden

Dankjewel iedereen voor de reacties! Wordt zeer gewaardeerd 🤍

één maand geleden

Reactie op MamavanE12enF23

Hier wel voor nevenbevindingen gekozen omdat ik anders juist stress krijg a ...
Hier het zelfde ook gekozen voor nevenbevingen erbij

één maand geleden

Gister heb ik geprikt dus ben benieuwd wanneer de verloskundige belt met de uitslag 😊

één maand geleden

Hier geprikt met neven bevindingen en was goed. Redenatie erachter was toch echt wel dat we alles wouden uitsluiten mocht er wel wat zijn.

één maand geleden

Hier met nevenbevindingen. Van dichtbij gezien wat het inhoud om een zeer beperkt kind te hebben. Dat gunnen we ons kind ook niet.

één maand geleden

Hier geprikt met neven bevindingen en alles was gelukkig goed.