22 Reacties

2 maanden geleden

Hey, ik heb voor alles gekozen, dan weet je waar je aan toe bent. Er was geen twijfel voor mij.

2 maanden geleden

Wij hadden geen twijfels we hadden zo iets als we het doen dan willen we ook alles weten of het nu goed of fout is

2 maanden geleden

Mijn man en ik hebben er bewust voor gekozen geen NIPT test te laten uitvoeren. De bloedtest heeft geen risico's, maar eventuele vervolg onderzoeken wel. Ik zou niet kunnen leven met die onzekerheid en ik wil ook geen risico nemen, nadat het me zoveel moeite heeft gekost om zwanger te worden. Bovendien heb ik het gevoel dat al die extra stress ook niet goed kan zijn voor het kindje. Ik ben nu al bang dat mijn angsten van invloed zijn.

2 maanden geleden

Hier dezelfde twijfel en dan vooral betreft de nevenbevindingen. Ook omdat ik geen idee heb wat voor bevindingen hieruit zouden kunnen komen. De verloskundige kon dit ook niet helder uitleggen.

2 maanden geleden

Wij hadden bij mijn vorige zwangerschap gekozen zonder nevenvestigingen Deze keer doen we met. Onze verloskundige zei dat het binnenkort geen keuze meer is dus we hadden zoiets van doe ze er dan maar bij

2 maanden geleden

Alleen nipt geen nevenbevindingen, ik wil ook nog vertrouwen hebben op mijn eigen lichaam en ik hoef niet helemaal binnenstebuiten gekeerd te worden en de baby al helemaal niet. Ik vind de 20 weken echo daarentegen een mooie afsluiting om de baby nog 1 x medische helemaal te checken.

2 maanden geleden

Wel nipt, zonder nevenbevindingen. Wij vinden dat we moeten leven zoals we leven en niet dat je in angst gaat leven omdat uit die nevenbevindingen een bepaalde uitslag komt. Als je zou leven met die angst en het duurt jaren kom je misschien wel door iets anders om het leven. Heb je jaren in angst geleefd. Zonde!

2 maanden geleden

Ik heb beide gedaan, verloskundige zei dat het vanaf 2025 erbij zit (nevenbevindingen) dus ik dacht dan doe ik het gewoon. Uitslag was goed overigens 😊

2 maanden geleden

Wij hebben ook gekozen voor alleen de nipt. De verloskundige vertelde dat er van alles uit kan komen, waarbij je misschien moet wachten tot de baby is geboren om te zien hoe ernstig het is. Die onzekerheid willen wij niet. Vandaar alleen de nipt.

2 maanden geleden

Heel herkenbaar! Wij hebben ons gesprek ook gehad gisteren en twijfelen enorm (ik vooral). Mijn vriend zei gelijk: 'zonder nevenbevindingen'. Mijn vriend is een behoorlijke piekeraar. Er kan wat uit de nevenbevindingen komen en dan hoeft het niet eens bij een kindje te zitten, het kan weken duren voordat we daar dan uberhaupt meer duidelijkheid over hebben (als we uberhaupt kiezen voor vervolg onderzoek waar risicos aan kunnen zitten). Ik weet dan al precies hoe dat gaat hier thuis. Moet zeggen dat mijn eerste ingeving ook zonder was. Dus eigenlijk zijn we er al uit maar toch blijf ik twijfelen haha.

2 maanden geleden

Wij hebben bij onze dochter nipt met nevenbevindingen gedaan en kiezen daar nu weer voor. Anders ga ik er toch constant aan denken wat als? En dan wordt ik daar weer onrustig van.

2 maanden geleden

Reactie op Cristel1991

Ik heb beide gedaan, verloskundige zei dat het vanaf 2025 erbij zit (nevenb ...
Ja voor ons was dat ook een reden om het dan maar alvast met te doen ook. Vind het wel spannend. Ik ga vandaag laten prikken.

2 maanden geleden

In 2021 de nipt gedaan zonder nevenbevindingen. Omdat ze toen nog echt alles melde. Meer stress voor iets wat geen probleem hoeft op te leveren. Tegenwoordig als er bij de nevenbevindingen wat uit komt, gaan ze eerst verder onderzoeken voor ze iets melden. Als het dan niet relevant is, melden ze het niet. Maar hier ook nog twijfel of je met of zonder doen dit keer. Ik neig naar zonder.

2 maanden geleden

Wij doen wel de nipt, maar zonder nevenbevindingen. Heb in mijn omgeving al te vaak gezien dat er dan kans zou zijn op iets, ze niet weten wat en dat het kindje 100% gezond is. Ik heb geen zin om dan nog maanden in spanning te zitten daardoor 😅

2 maanden geleden

Ik wil alles weten, dus met nevenbevindingen. Ik vind het struisvogelgedrag om dingen niet te willen weten, al kan er iets naars uit komen.

2 maanden geleden

Reactie op Cristel1991

Ik heb beide gedaan, verloskundige zei dat het vanaf 2025 erbij zit (nevenb ...
Hoe snel had je de uitslag?🥰

2 maanden geleden

Hier ook van plan om weer de nipt te doen met nevenbevindingen. Willen het graag in een vroeg stadium weten als er iets niet goed zou zijn, en niet pas met 20 weken. Ik ben 35 en dat geeft toch al wat extra risico. Je kan natuurlijk niet alles uitsluiten, er kan na de geboorte of jaren later ook nog van alles medisch aan de hand zijn. Maar dingen die je toch wel had kunnen weten, wil ik wel graag weten zodat we daar nog eventueel een keuze in hebben.

2 maanden geleden

Ik zie mensen zeggen dat ze nu voor nevenbevindingen kiezen omdat het in 2025 verplicht is. Maar het onderzoek in 2025 gaat ook een iets andere vorm krijgen. Bepaalde uitkomsten worden niet meer gedeeld. Dus het is volgens mij niet helemaal hetzelfde onderzoek als nu.

2 maanden geleden

Reactie op baby2196

In 2021 de nipt gedaan zonder nevenbevindingen. Omdat ze toen nog echt alle ...
Klopt de test is al vaker versoepeld. Vanaf 2025 is het idee dat ze alleen nog de grote afwijkingen gaan melden en eventueel een ernstige ziekte bij de moeder

2 maanden geleden

Hier twee keer een nipt zonder nevenbevindingen gedaan, voelde toen beter, want we wilden niet een te onzekere uitslag. Ditmaal doen we nipt met nevenbevindingen. Het is het derde kindje en ik voel heel erg de verantwoordelijkheid tegenover mijn andere kinderen, ik wil ze geen beperkt broertje/zusje geven. Al weet je het natuurlijk nooit 100%, wil ik dit stukje zekerheid mee pakken dit keer!