71 Reacties

3 maanden geleden

Hier ga ik alles doen. Nipt met neven bevindingen. Bij mijn vorige zwangerschap ook gedaan.

3 maanden geleden

Ja absoluut.

3 maanden geleden

Ja, dit hebben we bij de vorige zwangerschap ook gedaan, wegens erverlijke ziekten in de familie en dat we erop voorbereid zijn dat er mogelijk direct medische hulp nodig is bij de geboorte.

3 maanden geleden

Reactie op beau07

Wat bedoelt u met nevenbevindingen? Het is onze eerste zwangerschap
Wij doen het juis voor de nevenbevindingen, omdat dat op meer ziekten getest wordt dan zonder nevenvestigingen.

3 maanden geleden

Reactie op KIM19983

Ik ga hem ook weer doen maar dan ook weer zonder nevenbevindingen. Ik zou g ...
Ik begrijp hem niet helemaal. Je wil wel de nipt laten doen, maar zonder nevenbevindingen omdat je wil weten wat er is zodat jullie je kunnen voorbereiden. Spreekt elkaar in mijn ogen wat tegen 🙈. Tenzij je bedoeld met nevenbevindingen

3 maanden geleden

Reactie op Marieke8585

Vorige zwangerschap nipt test gedaan, geen goede uitslag. Terwijl op de 13 ...
Dat lijkt me ook vervelend dan. Dus je nipt was niet goed maar hebt wel een gezond kindje gekregen?

3 maanden geleden

Vorige zwangerschap zeker gedaan. Waarom zou je het inderdaad niet doen? Als mijn kindje geen kwaliteit van leven heeft dan is dat voor niemand wat. Met nevenbevindingen ook

3 maanden geleden

Wij gaan zeker een NIPT doen, vorige zwangerschap kwam er tot ons verdriet trisomie 18 (Edwards syndroom) uit. En ik zou ook deze zwangerschap willen weten waar ik aan toe ben.

3 maanden geleden

Reactie op beau07

Wat bedoelt u met nevenbevindingen? Het is onze eerste zwangerschap
Bij de nipt test, dan testen ze op 3 chromosoomafwijkingen en als je met nevenbevindingen test, dan testen ze op alle chromosoomafwijkingen. De afweging om hier niet op te testen is voor ons dat ze bij de nevenbevindingen iets kunnen zien, terwijl het geen ernstige chromosoomafwijking blijkt te zijn.

3 maanden geleden

Reactie op lid12345

Bij de nipt test, dan testen ze op 3 chromosoomafwijkingen en als je met ne ...
Dan testen ze dacht ik ook dingen bij de mama? Ik dacht dat dit vaak de reden is dat sommige geen nevenbevindingen willen. Is wel mijn reden om te twijfelen. Zou het maar gek vinden om nu te horen dat ik een lichte afwijking heb 😅 Ik ben net even gaan googlen en zag dat ze, als het echt nodig is, wel de nevenbevinding zeggen zoals gevonden kanker bij de mama of iets wat echt bij een syndroom kan horen. Ze testen het blijkbaar standaard, maar zeggen het enkel als je wil of als het belangrijk is.

3 maanden geleden

Ik wil de nipt absoluut niet doen. Hoe klein het risico ook is, ik vind het te groot.

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Ik wil de nipt absoluut niet doen. Hoe klein het risico ook is, ik vind he ...
Wat bedoel je hiermee? De test zelf? Dat is een kwestie van bloed afnemen en geeft geen gevaar voor je kindje

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Ik wil de nipt absoluut niet doen. Hoe klein het risico ook is, ik vind he ...
Dit snap ik niet zo goed. Nu klinkt het alsof je ergens meer risico op krijgt als je een nipt test doet, maar dat bedoel je er vast niet mee?

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Ik wil de nipt absoluut niet doen. Hoe klein het risico ook is, ik vind he ...
Wat bedoelt u precies? Bloedprikken is totaal geen risico toch? Meest onschuldige wat je kan doen lijkt me ..

3 maanden geleden

Reactie op Cristel1991

Wat bedoelt u precies? Bloedprikken is totaal geen risico toch? Meest onsch ...
Tijdens m'n eerste zwangerschap is mij verteld dat als het resultaat fout was, dat er vervolgens vruchtwater onderzocht moest worden, wat risico's met zich mee brengt. Bloedprikken is niet gevaarlijk, maar dus niet voldoende. Of ben ik toen verkeerd voorgelicht?

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Tijdens m'n eerste zwangerschap is mij verteld dat als het resultaat fout w ...
Dit klopt inderdaad. Áls er iets gevonden wordt, dan komt daarna een vruchtwaterpuctie. Die wil ik ook absoluut niet doen, dus voor mij ook de reden om niet voor de nipt te gaan. Echt geen zin om in onzekerheid te zitten als er wel iets gevonden wordt, terwijl het mogelijk ook alleen in de placenta is

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Tijdens m'n eerste zwangerschap is mij verteld dat als het resultaat fout w ...
Dat klopt wel inderdaad, een punctie brengt zeker risico’s met zich mee..gebeurt niet vaak maar er is toch een kleine kans. Ik dacht even dat u het bloedprikken opzich als risico zag vandaar 🤭

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Tijdens m'n eerste zwangerschap is mij verteld dat als het resultaat fout w ...
Je hoeft de vervolgonderzoeken niet te doen. Ik denk wel dat als ze weten waarop ze moeten zoeken, je dan met een echo al een richtlijn kan krijgen of vervolgonderzoek nodig is of niet. Een foutieve niptuitslag is heel erg klein. Ook het risico op een miskraam na een vruchtwaterpunctie is 0.1% tot 0.2%. Even ter vergelijking te kans op een kindje met een afwijking is 3% (volgens google).

3 maanden geleden

Zeker wel! Bij de eerste ook gedaan en wij wisten ook dat als er iets afwijkends uit zou komen waardoor de kwaliteit van leven slecht zou worden wij daar dan niet voor zouden kiezen. Maar alles was goed en bij de tweede gaan we ook weer een nipt doen

3 maanden geleden

Reactie op Theldwyn

Tijdens m'n eerste zwangerschap is mij verteld dat als het resultaat fout w ...
Ik had een fout resultaat en daarna mag je zelf weten wat je doet. Wij kregen eerst een echo en mijn vriend en ik hadden van tevoren samen afgesproken dat als hier niets op te zien zou zijn we geen vlokkentest of vruchtwaterpunctie zouden laten doen. Maar helaas zag ze op de echo meteen al verschillende afwijkingen, dus toen besloten een vlokkentest te laten doen (was nog niet ver genoeg zwanger voor een vruchtwaterpunctie).