71 Reacties

2 maanden geleden

Feitelijk zou de vraag moeten zijn; wil je überhaupt een vruchtwaterpunctie of vlokkentest. Dat is nl de vraag wat de NIPT test bij negatieve uitslag > vervolgonderzoek van je vraagt. Anders zegt de NIPT iets wat ook mogelijk niet zo is, het blijft een kansberekening.

2 maanden geleden

Wij hebben gister de nipt test gehad, ben benieuwd. Vind het wel erg spannend!

2 maanden geleden

Ik ga wel weer de nipt doen zonder nevenbevindingen. Vorige 2 zwangerschappen ook gedaan. Vooral voor de Edwards of patausyndroom. Daarbij zijn de kinderen niet voor levensvatbaar. Vond het wel fijn dit vroegtijdig te weten.

2 maanden geleden

Reactie op Beanie2025

Feitelijk zou de vraag moeten zijn; wil je überhaupt een vruchtwaterpunctie ...
Ik wil het geslacht weten 🤣 maar dat wordt enkel in België erbij gegeven dacht ik? Ik zou de vervolgonderzoeken wel doen, maar zelf zonder zou ik de nipt doen. Als het het kindje hoe dan ook laat komen kan je je zo ook voorbereiden op mogelijke problemen. Als het kindje gezond blijkt (hele kleine kans toch bij een negatieve uitslag?) Dan is dat alleen maar goed meegenomen. Ik vraag me nu wel af, bij een belaald syndroom moet je te vroeg bevallen omdat het kindje anders teveel vocht vasthoudt en niet door het geboortekanaal past. Verplichten ze je dan niet toch vervolgonderzoeken of op z'n minst meer echo's te doen?

2 maanden geleden

Mijn VK heeft gezegd als je geen vervolgonderzoek wilt kun je het beter niet doen, het is namelijk niet zeker bij een negatieve uitslag dat het alleen in de placenta zit of ook echt bij je kindje, dat kan je alleen zeker weten met de punctie of vlokkentest. Ze zei ook dat je alleen het down syndroom mist, de rest is op de echo dmv afwijkingen te zien. Wij doen de nipt daarom niet, want als je op internet kijkt zijn de uitslagen niet heel duidelijk die je kan verwachten. 13 en 20 weken echo doen we wel. Ik ben medisch door mijn bloedziekte, dus er wordt gelukkig al veel bij mij uitgezocht. 😊

2 maanden geleden

Reactie op DrKimberly1990

Zijn er dames die eerder zwanger waren, de NIPT deden (incl nevenbevindinge ...
Ik woon in België en daar worden die wel bekend gemaakt als je dat wenst. Onze nipt was normaal bij mijn dochter, incl nevenbedingen en geslachtschromosomen. Ga ik dit keer weer doen. Ik ben ook al 41 dus verhoogd risico op afwijkingen.

2 maanden geleden

Wij gaan sowieso een nipt doen. We hebben al 2 kindjes en vinden kwaliteit van leven voor het kindje en van de andere 2 voorop staan. Ookal is het risico op een foutive uitslag en is er verder onderzoek nodig. Ik zou geen kindje op de wereld willen zetten die niet levensvatbaar is en moet lijden na zijn of haar geboorte. Dat wil geen een mama voor haar kind natuurlijk

2 maanden geleden

Reactie op Momof2boysss

Wij gaan sowieso een nipt doen. We hebben al 2 kindjes en vinden kwaliteit ...
Zo denk ik ook. Ik ben even aan het googlen naar verhalen en in een schreef een vrouw met een kindje dat het down syndroom heeft dat ze iemand sprak die het ook heeft en die aangaf dat hij wou dat hij normaal was. Dat komt zo hard aan! Je kan als gezond persoon nog zo hard roepen dat het kindje gewenst en geliefd is, het veranderd niet dat die mensen een enorm veel zwaarder leven hebven en veel van hen slim genoeg zijn te beseffen dat ze anders zijn en hun leven anders is. Daarnaast hebben ze een grotere kans op zware gezondheidaproblemen en veel ziekenhuisbezoeken. Net daarom vind ik ook, zelf al laat je je kindje dit leven leven, dat je je best al voor de geboorte kan voorbereiden. Stel je kindje heeft meteen zorg nodig dan zijn de juiste mensen al op de hoogte.

2 maanden geleden

Wij gaan ook zeker voor de NIPT test, ik twijfel alleen nog zo erg om hem wel/niet met nevenbevindingen te doen. Ik lees idd vaak dat er iets uitkomt op nevenbevindingen, angst ontstaat en na weken uitkomt dat er toch niks met het kindje is.. pfff vind die keuze wel echt lastig. Aan de andere kant zou het ook wel prettig vinden om te weten dat alles (incl. nevenbevinding) goed is.