23 Reacties
2 dagen geleden
Hi,
Mijn zoontje wordt volgende week woesnsdag 10 maanden en hij kan ook nog niet kruipen. Tijgeren en slepen over de grond doet hij maar zitten ho maar, hij valt af en toe nog voorover ook omdat hij weer op zn buik wilt liggen 😂.
Ik maakt me altijd druk met wat mijn baby al wel of nog niet kon, zeker omdat hij 6 weken te vroeg geboren is waardoor ze dit vaak gooien op hij is pas 8.5 maand ipv 10.
Geloof me, gooi alles uit je hoofd over wat je leest/hoort over babies wat ze nu al kunnen. Elke baby doet zn eigen ding.
Een vriendin van mij haar dochter is 6 weken ouder en die kan al lopen met dr karretje. En ik voelde me zo rot over wat zij al kon en voelde of ik iets verkeerd deed. Heb dit los gelaten en ik kijk gewoon wat mn zoon goed doet en kijk hoe ver hij komt elke dag.
Maak je niet druk mama voor je t weet loop je achter m aan tot je gek wordt haha
💙
2 dagen geleden
Hier precies hetzelfde! Ik maak me er geen zorgen over hoor! Komt vanzelf wel op zijn eigen tempo ☺️
2 dagen geleden
Mijn zoon is nu 10 maanden en 1 week en begint vandaag een beetje vooruit te komen. Maar het lijkt nog niet op kruipen. Ik vind het wel relaxt dat hij niet zo snel is. Maak me totaal geen zorgen, het komt inderdaad vanzelf.
2 dagen geleden
Als jij jullie zoontje in zittende positie moet zetten kan hij niet zelfstandig zitten :).
Sorry maar zelfstandig zitten valt echt onder zelfstandig gaan zitten. En niet neergezet worden en oh me kind zit stevig.
Je kan altijd de fysio contacteren, zou ik ook zeker doen. Al is het maar om te vragen van hé wat moet mijn kindje kunnen of zou je eens hem willen observeren.
Navragen en laten mee kijken kan altijd en is echt niks mis mee! Al is het maar om jezelf gerust te stellen 😊.
Onze dochter wordt de 18e 10 maanden en gaat sinds afgelopen dinsdag pas in de vooruit. Echt tijgeren doet ze niet, ze trekt zich naar voren en zet half haar knietjes eronder. Ik zeg dus dat ze tijger kruipt haha.
Eerder ging ze wel 3-4 maanden al in de achteruit bewegen 🤣.
Onze fysio heb ik ooit nog app contact mee als ik over iets twijfel :).
2 dagen geleden
Hier precies hetzelfde. Maar het is mijn tweede dus dan weet je dat het wel goed komt. Bij mijn eerste had ik er ook meer stress over. Die was met grove motoriek ook niet snel, maar hij praat echt supergoed. Eerste woordjes was echt prima verstaanbaar. Ging al heel snel over op zinnen. Dus dat gaat jouw zoontje misschien ook wel doen.
2 dagen geleden
Mijn baby is 9 maanden en tijgert alle kanten op, kruipen en zitten nog niet. Hij heeft inmiddels wel 4 boven tandjes en 2 onder tandjes. Komt helemaal goed & alles op zn tijd
2 dagen geleden
Omg geniet er aub nog van dat ie nog niet kan kruipen. Die van ons begon met 7 maanden en kon al trap op met 8 maanden en begint nu overal te klimmen en te staan. Hij geeft me élke dag zowat een hartverzakking. Ik houd mn hart vast als die straks gaat lopen 🥲 Maak je niet druk, het komt vanzelf!
gisteren
Reactie op DiedevanH
Lekker laten zitten. Onze eerste heeft tot 1 jaar gezeten en begon toen kon ...
Dit wil je volgens mij juist niet doen (het passief neerzetten in zithouding). Je kunt het best je kind veel tijd op zijn buik geven om zelf in zijn eigen tempo te ontdekken - het klinkt alsof TS dat wel doet-, en zelf te gaan tijgeren, kruipen en zitten. Kindjes die vaak in zit worden neergezet terwijl ze hier fysiek nog niet aan toe zijn gaan inderdaad kontschuiven. Op zich niks mis mee, maar volgens mij is het natuurlijker om ze hun eigen proces en tempo te laten volgen.
gisteren
Onze zoon van 9,5 maand kruipt ook nog niet. Kan ook goed rechtop blijven zitten en zichzelf zo vermaken. Zittend hoor je hem niet mopperen 🤷🏼♀️ We kwamen al bij de fysio voor zijn hoofdje en die gaf aan dat wij ons niet zo’n zorgen hoefte te maken. Ieder kind ontwikkeld op zijn eigen tempo. Toch wel af en toe op zijn buik laten spelen want het zou voor zijn ontwikkeling ‘makkelijker’ zijn om te kruipen. Je kan je vanuit de ligstand makkelijker optrekken dan dat je moet billenschuiven en vanuit die positie je moet optrekken. Het is geen ramp maar dan duurt het iets langer.
gisteren
Ons kindje van 9,5 mnd kan nog niet zelfstandig zitten, tijgeren of kruipen.
Ik dacht ook : komt wel. En dat kómt ook wel, maar toch kun je je kindje hierin ondersteunen door naar een kinderfysio te gaan.
Door gerichte oefeningen maken ze de spieren sterker en zie je sneller resultaat, maar wel op zijn eigen tempo.
Bij ons was dat echt nodig nav aantal testjes loopt hij -10 lijn achter.
Wij zijn nu 3x geweest en merken verschil. Dagelijks doen we meerdere oefeningen met hem. Sterkere romp, zit steviger, onderneemt meer om zelf te oefenen.
Vooral op de buik laten spelen, schootoefeningen (van voor naar achter van links naar rechts..)
Je kan evt een fysio raadplegen, dan weet je vanzelf of het wel of niet nodig is. Het word vergoed vanuit de basisverzekering, je hebt geen verwijzing nodig. Juist ideaal.
gisteren
Ons zoontje kan ook nog niet kruipen of tijgeren. Hij kan wel rollen en een rondje draaien. En zitten kan hij ook als ik hem neerzet, maar hij kan nog niet zelf naar de zithouding komen. Ik heb begrepen dat als ze met 1 jaar nog niet vooruitkomen dat je dan even met het cb of kinderfysio contact op moet nemen. Dus nog even geduld hebben. En je baby veel op zijn buik laten spelen, want vanuit die houding moeten ze het uiteindelijk gaan leren.
gisteren
Ik herken dit van onze oudste zoon. Hij heeft uiteindelijk het tijgeren, kruipen en cruisen compleet overgeslagen en kon vlak voor zijn eerste verjaardag lopen. Hij wordt in februari drie jaar en heeft een hele grote motorische voorsprong op zijn leeftijdsgenoten. Dat hadden we toendertijd echt niet kunnen bedenken. We hebben toendertijd zelfs contact gehad met de kinderarts (ook vanwege andere medische problemen). Deze gaf toen aan dat we het nog wel even konden aankijken en door konden met de standaard adviezen. Ik denk dus niet dat je er wat mee moet, maar je kan altijd even overleggen met het CB, de kinderarts of een kinderfysiotherapeut bijvoorbeeld.
gisteren
Ik heb mijn zoontje altijd op zijn rug gelegd zodat hij zelf actief bleef in het zelf doen. Hij kruipte met 8 maanden en ging ook vrijwel meteen naar zelfstandig zitten. Misschien een idee om wat minder neer te zetten, maar juist op zijn rugje te leggen zodat hij misschien toch wel uit die positie gaat kruipen.
Ik weet het niet hoor! Jij kent je kindje natuurlijk het beste :)
gisteren
Aan je naam te zien is je kindje van 26/02/25?
Mijn zoontje is van exact dezelfde datum en doet ook niets als zitten. En alleen als we hem in deze positie zetten.
Tijgeren, kruipen of aanstalten maken om te kruipen is er niet.
Hij rolt van zijn rug op zijn buik maar verder niets.
Ook nog geen tandjes. Wel zwaaien en kletsen, heeeel veel kletsen maar verder niets.
Ik denk ook wel ooit van is dat wel goed? Maar weet ook dat dat wel komt.
gisteren
Reactie op Momm2502
Aan je naam te zien is je kindje van 26/02/25?
Mijn zoontje is van exact d ...
Off topic: Onze baby is ook geboren op 26.02.2025 🤗
16 uur geleden
Hier precies zelfde hoor met onze dochter! Alles op z’n tijd. Het enige wat ik vervelend vind dat mensen in onze omgeving gaan zeggen, oh maar die van ons kon het al met 8 maand.. en dan begin ik soms wel te twijfelen.