32 Reacties

één maand geleden

Nee, de muziek staat vaak te hard en dat voelt niet meer goed. Ligt wel aan type concert en zaal, maar over het algemeen is het dus wel echt te hard voor de baby.

één maand geleden

Ik heb deze vraag net bij de verloskundige neergelegd. Zij wisten het ook niet en gaan er nu een studie van maken :). In eerste instantie zei ze geen probleem. Maar na een check op het RIVM begonnen ze te twijfelen. Later in de week komen ze als het goed is met antwoord.

één maand geleden

Ik ken veel mensen in de muziekwereld, dus naar optredens van bekenden ga ik wel, maar soms wat korter en niet helemaal vooraan.

één maand geleden

Ja, waarom niet? Pas vanaf 21 weken kan de baby geluid waarnemen (zover ben ik nog niet). Ook daarna zou ik me niet zo gauw laten tegenhouden naar een feestje/concert te gaan. Deze zomer ben ik ook naar festivals geweest zoals defqon. Afgezien van dat het fysiek wat zwaarder viel om de hele dag te lopen/staan, nergens last van gehad. Vk zei ook dat 't helemaal geen kwaad kon

één maand geleden

Reactie op Jeannette0511

Ik heb deze vraag net bij de verloskundige neergelegd. Zij wisten het ook n ...
Vind het vrij zorgelijk dat je vk dit niet weet..😅? Dit is toch algemene basiskennis, zelfs ík weet het. Het hele internet staat vol met artikelen over de ontwikkeling van het gehoor van de baby in de buik, en hoe het wordt afgeraden vanaf een bepaald aantal weken naar luidruchtige evenementen te gaan. Ook voor de werkvloer gelden regels, zoals niet langer dan 8u blootgesteld worden aan 80 decibel. Oei ik groei geeft specifiek 21 weken aan: https://oeiikgroei.nl/zwangerschap/week-voor-week/zwanger-week-21/

één maand geleden

In de 24 baby podcast van je zwangerschapsweek zeiden ze dat t prima kan als t maar niet te vaak is. Aangezien ook zangeressen zwanger worden. Dus nouja ik dacht zolang t af en toe is moet t vast wel kunnen.

één maand geleden

Nooit fan van geweest. In mijn 6e week was ik op reis met een vriend en kwamen we onverwacht een stadsfeest tegen waar hij even doorheen wilde. Die bas voelen in mijn buik vind ik echt niet fijn, lijkt me ook niet fijn voor het kindje in je buik?

één maand geleden

Ik heb half november een concert gepland. Maar meer een theatervoorstelling. Daar ga ik wel gewoon heen. Dat is niet zo oorverdovend hard (ben er eerder geweest). Ben sowieso niet zo'n concert/festival ganger, maar zou persoonlijk wel selectief zijn in wat wel/niet te doen. Dus niet naar een concert waar je zelf al (bijna) oordoppen voor nodig hebt

één maand geleden

Bij mij gaf de gynaecoloog aan dat een keer naar een concert gaan echt geen kwaad kan toen ik het vorige week vroeg.

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Vind het vrij zorgelijk dat je vk dit niet weet..😅? Dit is toch algemene b ...
Ik vind het vrij eerlijk dat ze ervoor uitkomen dat ze deze vraag niet eerder gehad hebben en dus eerst zelf op onderzoek gaan. Het RIVM geeft advies voor de werkvloer maar niet voor concerten. Op het internet staan beide geluiden, zowel het kan prima als het kan niet. Ik verwacht dat de verloskundigenpraktijk met een onderbouwd antwoord komt. 😊

één maand geleden

Ja hoor. Aankomende zondag ga ik naar een concert. Ik zorg dat ik gewoon ergens halverwege / achteraan ga staan, ver weg van de geluidsinstallatie. Ik zorg dat ik extra oplet en meer rust tussendoor neem. Dan komt het vast wel goed.

één maand geleden

Zeker! Net nog 5 dagen op Vlieland festival geweest

één maand geleden

Voordat ik zwanger was fervent festivalganger geweest, maar nu geen behoefte aan. Bij drukte toch bang dat iemand in mijn buik port per ongeluk, het geluid staat te hard (gehoor is weliswaar nog niet volledig ontwikkeld maar de baby kan al wel geluiden waarnemen). Voor mij voelt het niet meer fijn en heb er ook weinig zin meer in moet ik zeggen. Komt straks wel weer als ze is geboren en ietsje ouder is! 😙

één maand geleden

Reactie op mickey23

In de 24 baby podcast van je zwangerschapsweek zeiden ze dat t prima kan al ...
Deze redenatie slaat nergens op. Bedenk ook dat je van 1x zelf ook al oorsuizen kunt krijgen of doof kunt worden, dus ik zou zeker niet te makkelijk denken over 'af en toe kan geen kwaad '. Als het iets is waar ik zelf oordopjes bij wil dragen (en dat doe ik tegenwoordig best snel, want gehoorschade krijg je zo!), dan is het automatisch ongeschikt om nog heen te gaan als zwangere vanaf 20/21 weken.

één maand geleden

Reactie op Zjanies

Deze redenatie slaat nergens op. Bedenk ook dat je van 1x zelf ook al oorsu ...
Eindelijk iemand die het snapt. Ga maar eens naar de bios met 30 weken (guilty vorige zwangerschap). Ik wist niet hoe snel ik weg moest. De baby schopte alles bij elkaar en was overduidelijk oncomfortabel. Het is niet zo dat kamp A zegt dat het af en toe mag, en kamp B zegt nooit. Het is gewoon een feit: na 21 weken, niet meer doen, klaar.

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Eindelijk iemand die het snapt. Ga maar eens naar de bios met 30 weken (g ...
Haha inderdaad!

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Eindelijk iemand die het snapt. Ga maar eens naar de bios met 30 weken (g ...
Hier ben ik het helemaal mee eens. Gehoorschade heb je zo opgelopen, en de buik/vruchtwater dempt geluid lang niet afdoende. Ook met 1 keer kan je gehoorschade oplopen, het is gewoon een van de dingen die je even zal moeten overslaan tijdens (de helft van) je zwangerschap.

één maand geleden

Heeft iemand misschien een bron hiervan? Dat het schadelijk is? Twee gynaecologen hebben tegen mij gezegd dat ik mij daar echt geen zorgen om moet maken en volgende week (21 weken) gewoon kan gaan. Nu ik deze reacties lees twijfel ik heel erg.

één maand geleden

Reactie op Bloemmetje2

Heeft iemand misschien een bron hiervan? Dat het schadelijk is? Twee gynaec ...
Een kleine greep uit de Google opdracht 'zwanger concert schadelijk'. https://www.goedgezind.be/zwanger/gehoorschade-bij-baby/#:~:text=De%20luide%20muziek%20tijdens%20concerten,Vinck%20van%20de%20Universiteit%20Gent. https://oeiikgroei.nl/zwangerschap/week-voor-week/zwanger-week-21/#:~:text=Overrompel%20hem%20niet%20door%20nu,je%20vanaf%20nu%20beter%20vermijden. https://www.oudersvannu.nl/zwanger/harde-muziek-op-festivals-schadelijk-voor-gehoor-ongeboren-baby~dfbaaeb Ik durf te wedden dat ik zo nog tien websites vind met andere zoekopdrachten. Ik vind het echt verontrustend dat de ene vk het blijkbaar niet weet, en dat gynaecologen zeggen 'ga maar gewoon hoor'. Mocht hun opleiding lang geleden zijn gevolgd; ze moeten toch bijscholen of iets? Dit moet toch algemene kennis zijn jongens...

één maand geleden

Reactie op Bloemmetje2

Heeft iemand misschien een bron hiervan? Dat het schadelijk is? Twee gynaec ...
https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/gehoorschade-de-buik Zoals hierin ook benoemd wordt, dempt de buik maar zo'n 5 decibel. Je zal je verbazen over hoe snel je al aan 80 decibel zit (vanaf dat niveau kan blootstelling schadelijk zijn). De gemiddelde deurbel of een laawaaig schoolplein is al zo'n 80 decibel, je kan je voorstellen dat je daar met veel optredens al snel flink boven zit. Een popconcert al snel op 110, en een heavy metal concert op 120. Een bioscoopfilm zal gemiddeld zo tussen de 80 en 89 decibel liggen, met pieken van 92 decibel. Als je dan bedenkt dat de buik zo'n 5 decibel dempt, en geluid vanaf 80 decibel schadelijk kan zijn (voor onze ontwikkelde oren), lijkt het me een makkelijke conclusie dat dat voor een baby met een ontwikkeld gehoor alles behalve wenselijk is. Ik vind het echt een slechte zaak dat er verloskundigen en gynaecologen zo slecht over geïnformeerd zijn, maargoed gehoorschade is dan ook niet echt hun vakgebied helaas.