8 Reacties

één maand geleden

Geen ervaring met overgewicht, maar je bent wel gewoon zwanger geworden. Dat betekent dat je lijf goed genoeg is om een baby in te laten groeien! Als het echt zo slecht was geweest, was je echt niet zwanger geworden. En daar mag je best trots op zijn hoor!

één maand geleden

Ik heb ook overgewicht en ik was bij mijn eerste zoontje ontzettend bang en voelde me precies zoals jij voelde. Ik werd ook enorm bang gemaakt. Probeer het los te laten, als je lichaam het niet aan zou kunnen zou je niet zwanger zijn❤️ Inmiddels zwanger van ons tweede kindje (dwars door de pil heen) dus een kans op duizende met mijn te zware lichaam. Ook heb ik centering gevolgd bij de verloskundige (als je het niet kent even google) ik (met mn overgewicht) heb een zwangerschap inclusief bevalling (duurde maar 2 uur) zonder complicaties gehad. Andere meiden in mijn centering groep, hebben wel complicaties gehad met hun normale bmi. Het zegt niks, als je erover wilt praten mag je me altijd een berichtje sturen. Je kan het!❤️

één maand geleden

Ik heb een BMI van 31 en ben voordat ik zwanger werd bewust gaan leven, eten, bewegen (ongeveer 2 jaar traject), BMI veranderde niet, vetpercentage wel en spieren ook. Beloond met een zwangerschap toen we eenmaal besloten kinderwens door te zetten. Ik ben zelf psycholoog en ken alle studies waarin wordt gezegd hoge BMI geeft risico op van alles bij moeder en kind. Dat klopt, maar het zijn risicos geen exacte voorspellingen. Alles wat je voor en tijdens je zwangerschap kan doen om die risicos te verminderen, die je zegt zoals bewegen, gezond eten, zijn weer allemaal protectieve kanten voor jezelf en kind. Van dat ene koekje dat je eet, gaat je kind geen ernstige schade ontwikkelen. Probeer je te focussen op wat je wel kan doen, aan je overgewicht kan je in 1 nacht niets aan veranderen, het gaat om je levensstijl in het algemeen en daar hoor ik al allerlei goede dingen aan jouw kant! Als je meer wil weten of wil praten, stuur gerust berichtje!

één maand geleden

Wat hiervoor allemaal al geschreven is sluit ik me bij aan en daarbij: gezond bmi zegt echt niet alles over je gezondheid an sich! Ik ken genoeg mensen met een acceptable bmi die gewoon alles naar binnen schuiven maar er toevallig niet van aankomen. Dus leuk dat je dan een gezond gewicht hebt maar je hebt dan niet perse een gezond lijf. Eet voedzaam, daar doe je je baby het grootste plezier mee en dan kun je prima.af en toe wat lekkers nemen!

één maand geleden

Vervelend dat je je zo schuldig voelt ! Het is nu wat het is en zo te horen doe je wel gewoon je best door voldoende groente en fruit te eten en dagelijks te wandelen. Zwemmen is trouwens ook heel fijn , dan belast je ook je gewrichten niet. Af en toe mag je heus wat lekkers, niet te streng voor jezelf zijn. Wat betreft bang maken…overgewicht/obesitas geeft helaas inderdaad meer risico’s op bepaalde dingen maar gelukkig zijn er ook vrouwen met overgewicht waarbij het alsnog goed verloopt en zij gezonde kinderen krijgen, probeer daarin te berusten en verder alsnog te genieten van je zwangerschap , anders is het zo zonde.

één maand geleden

Gewoon gezond en genoeg eten. Niet te veel snoepen maar een beetje kan echt geen kwaad. En lekker veel wandelen indd . Niet teveel druk maken, eerlijk is eerlijk ze kunnen keihard en soms zelfs gemeen zijn in het ziekenhuis, laat ze ook niet te ver gaan hoor ! Altijd zo oordelend. Zolang jij je best doet komt het echt wel goed 👌🏻

één maand geleden

Heel herkenbaar ik was voor deze zwangerschap 20 kilo afgevallen nu alweer wat bijgekomen maar eet wel gezond en als ik trek krijg probeer ik er bewust over na te denken wat ik eet. Bij mijn vorige zwangerschappen kreeg ik ook lullige opmerkingen zoals ik pak voor jou even de breedte bloed druk meet band want die andere past niet goed bij jou 🤣🥱 ze was zelf ook erg dik die vrouw maar vond dit onaardig van der is wel blijven hangen toen.

één maand geleden

Dat je niet mag afvallen is alweer achterhaald. Geen heftige crash dieeten nee. Maar dat is nooit gezond. Ik heb een te hoog bmi en de verloskundige gaf aan -als ik dat wilde- best een callorietekort kan doen. Het hoeft ook niet hard te gaan, maar het is wel belangrijk om een afleidende schaal te voorkomen dat je na je zwangerschap nog meer hebt om mee te dealen. En af en toe een 'cheat treat' kan echt geen kwaad. Maar af en toe is 2x per week bijvoorbeeld en niet 2x per dag. Ik had echt 0 energie ij het 1e trimester, ik hoop dat in het 2e meer sporten en bewegen lukt. Gewoon gezond eten en dan vind ik het voor mezelf wel best. Met 2x per week een cheat 😉