18 Reacties

één maand geleden

Opzich een prima keuze gezien je ervaring. Maar ik zou er zeker niet eerder mee beginnen dan 37 weken omdat het ook de bevalling in werking zou kunnen zetten. Succes!

één maand geleden

Ik wil me hier ook in verdiepen! Bij de eerste is de borstvoeding niet gelukt en daar heb ik het na 2,5 jaar nog steeds moeilijk mee. Ik hoop dat ik dan ook kan voorkomen om te moeten bijvoeden ivm meer dan 10% afvallen en al dysmatuur bij de geboorte. Maar verder dan het idee ben ik nog niet gekomen, dus ik lees graag mee!

één maand geleden

Heb het vorige keer gedaan vanaf week 37. Omdat het kindje in m’n buik heel groot was en er dan misschien ingezet zou worden op bijvoeding, dan had ik alvast wat achter de hand. Deed het twee keer per dag 20 minuutjes, met de hand en een theelepel, en dan opzuigen met spuitjes van 5 ml (en later 10 ml). In 3 weekjes totaal zo’n 250 ml bij elkaar. Vond het kolven an sich best vervelend maar ook meditatief/leerzaam (hoe meer stress over de lage hoeveelheid, hoe slechter de opbrengst). Maar al met al blij mee. Productie kwam super goed op gang na de geboorte, was fijn voor m’n kindje Ik denk dat ik het deze keer weer ga doen

één maand geleden

Ik zou dit alleen doen in overleg met een lactatiekundige. Dat is ook het advies. Dat je direct nog geen melk hebt is logisch, dat is bii iedereen zo. En de kraamzorg doet vaak al panisch bij 7%, terwijl die 10% vaak helemaal niet gehaald wordt. Een borstvoedingscursus kan heel veel stress weghalen! Ik heb goede dingen gehoord over de cursus van Teddy Roorda!

één maand geleden

Reactie op mimumo

Heb het vorige keer gedaan vanaf week 37. Omdat het kindje in m’n buik heel ...
Wat fijn om te lezen dat het goed beviel! Was het kolven vervelender voor de bevalling dan daarna? En kwam de borstvoeding gelijk na de bevalling al goed op gang? Had je een natuurlijke bevalling? Sorry voor alle vragen haha!

één maand geleden

Reactie op QueXan

Ik zou dit alleen doen in overleg met een lactatiekundige. Dat is ook het a ...
Wat een goeie om naar een cursus te kijken, gek genoeg nog niet in me opgekomen. Dankjewel voor de tip

één maand geleden

Reactie op diplodocus

Ik wil me hier ook in verdiepen! Bij de eerste is de borstvoeding niet gelu ...
Zo herkenbaar dat je het er nog moeilijk mee hebt.. ik hoop dat door voor te kolven en op die manier voorbereid te zijn er het ook een stuk stress wegneemt. Hopen dat het kan en werkt 😊

één maand geleden

Ik heb ook prenataal gekolfd. Ik had niet veel opbrengst, een stuk of 10 kleine spuitjes. Maar ik was er achteraf heel blij mee. Mijn borstvoeding kwam niet goed op gang door veel bloedverlies en mijn zoontje moest worden bijgevoed. Uiteindelijk heeft hij ook wat kunstvoeding gehad, maar niet zoveel als wat ik gekolfd had. Dus ik ben blij dat ik hem toch wat extra colostrum heb kunnen geven.

één maand geleden

Zeker! Goede ervaringen mee :) heb het bij mijn zoontje gedaan vanaf week 37 in de zwangerschap na overleg met verloskundige en lactatiekundige. Ben rustig begonnen met spuitjes te vullen en in te vriezen en ben er ontzettend gelukkig mee geweest na de geboorte. Nu weer zwanger en ga opnieuw vanaf week 37 starten met een voorraad aan te leggen

één maand geleden

Ik ga ook met de hand afkolven in de zwangerschap ivm diabetes. Je consultatiebureau geeft vaak gratis borstvoedingscursussen. Verdiep je daar in en stel je vragen daar.

één maand geleden

Ik wist niet dat dit eerder mocht? Mij werd verteld dat door te kolven je de bevalling kan opwekken. Ik heb zowel bij mijn vorige zwangerschap als nu al lekkende borsten. Mijn borstvoeding kwam ook wel direct op gang, maar ik vind het zonde nu van alle melk die ‘verloren’ gaat. Ik ga het bespreken met de gynaecoloog ben benieuwd hoe zij hiernaar kijken.

één maand geleden

Reactie op februari2022mama

Ik wist niet dat dit eerder mocht? Mij werd verteld dat door te kolven je d ...
Als je elke dag intensief mechanisch gaat afkolven, kan dat de bevalling opwekken. Je mag vanaf een bepaald aantal weken met de hand afkolven ik gok zo.. 15, 20 minuten per borst. :) dan kan het geen kwaad

één maand geleden

Reactie op ingrid94

Wat fijn om te lezen dat het goed beviel! Was het kolven vervelender voor d ...
Prenataal kolven is met de hand, dat vind ik een stuk belastender en confronterend omdat je de heel tijd bezig bent met druppeltjes tellen. En ook steeds naar beneden kijken, nekkramp ligt op de loer. Ik verwarmde mijn borsten voor met een kruik, dat hielp. En verder probeerde ik heel ontspannen te zitten zonder het risico gestoord te worden. Postnataal had ik er geen moeite mee, had een fijne handsfree kolf. Borstvoeding kwam gelijk op gang, direct na de bevalling gaan drinken en daardoor ook makkelijke placenta geboorte gehad zonder oxytocine injectie. Natuurlijke bevalling in bad, was een fijne ervaring ;)

één maand geleden

Reactie op MarleenÇ

Als je elke dag intensief mechanisch gaat afkolven, kan dat de bevalling op ...
Omg! Wat fijn om dit zo te lezen. Ik ga het verder uitzoeken. Want dan kan ik nu al het een en ander opslaan ipv dat het elke keer eruit lekt door druk wanneer ik bijv erop lig.

één maand geleden

Omg! Wat fijn om dit zo te lezen. Ik ga het verder uitzoeken. Want dan kan ...
Volgens mij is een 'bepaald aantal weken' niet nu al toch? Ik lees hieronder vanaf 37 weken? Maar wellicht goed om met je verloskundige/gynaecoloog te overleggen

één maand geleden

Omg! Wat fijn om dit zo te lezen. Ik ga het verder uitzoeken. Want dan kan ...
Je mag altijd beginnen nadat je groen licht gehad hebt van je arts/vk. Bij zo’n cursus kunnen ze je ook veel uitleggen en ook laten zien hoe het moet. Als je het eenmaal onder de vingers hebt, dan is het super makkelijk.

één maand geleden

Ik wil het ook gaan doen . Mij is geadviseerd om net begin van je verlof ermee te beginnen .

één maand geleden

Heb het vorige (2e) zwangerschap gedaan denk vanaf week 37, heb wel aangegeven bij verloskundige en dat was prima. Ik lekte al wat dus ben dat gaan opvangen eerst. Op einde met de handgreep kolf op laagste stand 5 minuutjes max. Maar veel kolfde ik nooit hoor maar paar ml per keer. Tip: bij de apotheek kan je kleine spuitjes halen om de eerste druppels op te vangen die spuitjes kan je direct invriezen, ik had ze van een paar ml. Kreeg ze gratis mee.