76 Reacties

één maand geleden

Kwestie van het respecteren van je kind. Het gaat niet om jou maar om een heel nieuw mens die jij al willens en wetens een achterstand aan het geven bent in ontwikkeling en groei.

één maand geleden

Reactie op Pareltje2023

Pfff wat een heftige reacties terwijl er duidelijk gevraagd is om aardig te ...
Echt hè mensen niet begrijpen blijkbaar hoe een verslaving werkt of zich daar enige voorstelling van kunnen maken. En je dan gaat roepen weet je wel wat je je kind aandoet!

één maand geleden

Reactie op nice88

Echt hè mensen niet begrijpen blijkbaar hoe een verslaving werkt of zich da ...
De reacties tot nu toe zijn harstikke respectvol. Als je goed leest zie je juist dat heel veel mensen wel degelijk weten hoe een verslaving werkt, want velen zeggen dat ze zelf hebben gerookt. En sommigen daarvan hebben/hadden blijkbaar ook moeite, en sommigen totaal niet en snappen dan niet dat anderen wel moeite hebben. Mag toch? Maar de verwoordingen zijn tot nu toe harstikke netjes.

één maand geleden

Reactie op nice88

Echt hè mensen niet begrijpen blijkbaar hoe een verslaving werkt of zich da ...
Je kan nou eenmaal niet over een onderwerp als roken tijdens de zwangerschap verwachten dat je alleen maar reacties krijgt als "oh nee wat erg voor je, blijf vooral roken als je het zo moeilijk vind!" Ik heb ook mijn halve leven gerookt, en veel ook. Dus ik begrijp een verslaving echt wel. En toch vraag ik me af of je weet wat je je kindje aan doet, als je kiest om te blijven roken 🤷‍♀️. Want ik denk dat iemand die echt weet wat je je kindje ermee aan doet, er altijd voor zal kiezen om te stoppen. Hoe moeilijk misschien ook 🤷‍♀️ Ik vind dat iedereen zich netjes verwoord.

één maand geleden

Reactie op S09022025

Ik rook zelf ook nog, ik heb hulp ingeschakeld om te stoppen, maar helaas ...
Zelfde hier, ik begrijp dat mensen er wat van vinden, maar mij lukt het gewoonweg niet om helemaal te stoppen, ook dmv een project en hulp van alles proberen, maar zelfs me verloskundige zegt, je ervaart veel stress van het moeten stoppen met roken van jezelf, dat dat ook slecht is, en ze stelt me gerust met de uitspraak; elke sigaret minder is er een gewonnen.

één maand geleden

Reactie op nice88

Echt hè mensen niet begrijpen blijkbaar hoe een verslaving werkt of zich da ...
Tijdens een zwangerschap zadel je je kindje wel op met de gevolgen van je verslaving waar het zijn/ haar hele leven last van kan houden. Ik ben niet gekend met een verslaving dus weet niet hoe het voelt (misschien een beetje door een eetstoornis verleden), maar ik vraag me dan ook wel af of het lichaam en de gezondheid van je kindje niet genoeg motivatie is om die sigaret ver uit de buurt te houden en zelf met het ongemakt te leven in plaats van het je kindje te geven?

één maand geleden

Ik wil hier zoveel over zeggen en tegelijkertijd niks. Ik vraag me alleen af: heb je al hulp gezocht? Is je omgeving op de hoogte? Krijg je steun vanuit je omgeving? Ik hoop zo voor je dat je de motivatie vind om te stoppen.

één maand geleden

Reactie op Sammieej22

Ik rook ook nog helaas lukt het stoppen ook nog niet maar ik blijf het prob ...
Hi Sammie, en hoelang ben je nu zwanger? Ik wens je heel veel succes met stoppen en het is ook ontzettend moeilijk. 😞 ik hoop dat we snel gestopt zijn.

één maand geleden

Reactie op Eeneneen

Ik rookte voor mijn eerste zwangerschap een pakje per dag, maar ben vanaf h ...
Nou precies dit , het negatieve effect van roken zie je helemaal niet op echo”s dus ik vind het enigszins storend om hier te lezen dat zoveel rokende vrouwen zeggen “mijn kindje doet het goed op de echo’s”. Dat het slecht is staat vast en bovendien zijn het vaak verborgen effecten

één maand geleden

Reactie op Pareltje2023

Pfff wat een heftige reacties terwijl er duidelijk gevraagd is om aardig te ...
Ja dit is dus ook de reden dat vrouwen er niet over durven te praten omdat mensen zo erg fel zijn erop maar goed ze hebben wel gelijk het is slecht voor je baby.. het is alleen lastiger voor sommige dan andere en dat begrijpen mensen niet

één maand geleden

Reactie op Kusjevan.L

Ja dit is dus ook de reden dat vrouwen er niet over durven te praten omdat ...
Het beste wat mij hielp in het begin, was vervanging zoeken voor de momentjes. Het ging me al niet meer zozeer om de sigaret, zoals bij de meeste, maar om het 5 keer 5 minuutjes buiten staan 's avonds. En dat overheerlijke peukie in de auto met het raam open. En dat eerste peukie na je ontbijt. Wat doe je op die momenten dat je 'rookalarm' af gaat, en dat je er 1 op wilt steken? Zodra mijn 'rookalarm' afging, zette ik een kop thee. Zo heet mogelijk, zodat ik er minimaal 10 minuten over deed. Dan was dat rookalarm even bevredigd en ging pas een uurtje later weer af. Weer thee, of iets te eten. Ik kwam ook best wel wat aan in die tijd, doordat ik wat meer snoepte. Ook niet altijd even gezond, maar afvallen kan later wel weer :). Ook at ik veel smintjes en poetste ik m'n tanden vaker. Die mintsmaak hield het rookalarm tegen, en tevens wilde ik zo lang mogelijk genieten van een schone mond dus dat motiveerde elke keer uitstellen. Eigenlijk moet je het heel simpel zien; je vecht tegen een rookalarm. Dat alarm schakelt zichzelf altijd uit na 5 à 10 minuten, maar die 5 à 10 minuten moet je zien te overleven zonder sigaret. Zodra het alarm afgaat, moet je zorgen dat ie uit gaat met bepaalde bezigheden of 'trucjes'. Je kunt ook mediteren, of snel je jas pakken en de deur uitgaan (zonder sigaretten uiteraard en zonder pinpas zodat je niet kan kopen), even sporten, tanden poetsen, podcasts luisteren of iets andere media-actiefs...enzovoort. Kijk wat voor jou werkt. Ooit op een dag, geloof het of niet, is de batterij van je rookalarm op en gaat ie niet meer af. (Behalve soms, héél soms, als je bijv. in de zon zit met een pilsie 🤤.. Zelfs nu, na bijna drie jaar, zijn zon+pilsies mijn enige momenten dat het alarm af wilt gaan. Maar na zo'n lange tijd is het zo vanzelfsprekend dat je niet gaat roken, dat het alarm héél snel vanzelf uitgaat. Je hebt als het goed is dan überhaupt niks in huis, dus het kan simpelweg niet.) Het is een vorm van jezelf continu voor de gek houden, eigenlijk. Het is al moeilijk als je niet zwanger bent, omdat je dan een extreme intrinsieke motivatie nodig hebt om te stoppen. Maar je hebt nu een kindje in je buik waar je het voor moet doen. Doe je best!

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Het beste wat mij hielp in het begin, was vervanging zoeken voor de momentj ...
Dit vind ik echt super omschreven! Hier ging het rookalarm soms echt alleen uit door even flink bezig te gaan, poetsen met harde muziek hielp hier goed. Mijn huis is zelden zo schoon geweest 😂. Ook hielp het voor mij om het niet op de lange termijn te bekijken. "Ik mag nooit meer roken" is heel zwaar. "Deze sigaret sla ik even over" is een stuk makkelijker. Ik zei dit tegen mezelf bij elke keer dat ik zin had in een sigaret. "Deze keer niet, deze sla ik even over". Zorgen dat het niet in huis is, en desnoods even mensen mijden die roken, behalve als ze echt beloven het niet te doen als ze bij jou zijn (ook niet in je tuin, ook niet buiten, gewoon even niet). Ergens op kauwen hielp hier ook goed, dropjes, groentjes (die menthol snoepjes), en soms gewoon een reep chocolade, afvallen komt idd wel weer 😂. Wat hier ook nog wel eens wilde helpen bij zin in een sigaret was heel overdreven diep in en uit ademen, totdat de trek gezakt was. Dat ontspant her lichaam namelijk ook, en geeft eigenlijk bijna hetzelfde effect als een sigaret, het diepe inhaleren en uitblazen is een deel van de verslaving, hoe gek dat ook klinkt. Ook hier gaat het "alarm" soms nog af als ik met mensen buiten een (0.0 ) biertje drink in het zonnetje, zeker als een ander dan wel een sigaretje opsteekt, maar dat duurt eigenlijk nooit meer meer dan een paar seconden, een soort zenuwtrekje bijna, herinnering aan wat ik deed 😅. Ik ben nu na ruim 2 jaar alleen maar echt heel blij dat ik gestopt ben. Voor mijn kindjes, maar ook voor mezelf. Mensen (en ook ik) kunnen soms fel uit de hoek komen over dot onderwerp, maar ze bedoelen het niet verkeerd, ze hebben het beste met je kindje voor, en ook met jullie allemaal.

één maand geleden

Naja ik rook er zelf ook nog 4 per dag. Daar is mn gynaecoloog ok mee. Ze weet wasr ik vandaan kwam. Maarja nu zal het inderdaad los gaan. Dat is het zelfde als ik tegen mensen zeg dat ik een keizersnee wil en niet wil borstvoeden. Iedereen heeft zn eigen mening is ok. Maar respecteer de mijne ook.

één maand geleden

Reactie op lotje20011994

Naja ik rook er zelf ook nog 4 per dag. Daar is mn gynaecoloog ok mee. Ze w ...
En hoelang ben jij al zwanger lieverd? Tis ook lastig. Wees niet te streng voor jezelf en komt goed!

één maand geleden

Reactie op Ikigai

Tijdens een zwangerschap zadel je je kindje wel op met de gevolgen van je v ...
Voor veel mensen blijkbaar niet anders zouden ze niet doorgaan met roken. Kijk je kan een mening geven over hoe slecht roken is wat ik hier 100 x lees of mensen gewoon in een waarde laten en niet bemoederen in de zin het is zo slecht er komen geborgen gebreken aan dat kan zeker wel maar waarom moet dit zovaak door mensen benadrukt worden daar krijg ik nogal kots neigingen van. Het feit dat iemand hierover een topic durft te openen en er eerlijk over is vind ik meerwaarde hebben aan of het slecht is of niet. Bedoel overigens jouw niet in persoon met mijn reactie maar in het algemeen de mensen die klakkeloos reageren. Een verslaving heet niet voor niets een verslaving als het zo makkelijk was geweest waren deze mensen allang gestopt. Wees blij denk ik dan dat jezelf niet doet maar steun iemand waar je kan , soms met een berichtje al boel betekenis aan woorden gegeven.

één maand geleden

Ik vind er op zich ook wat van dat vrouwen blijven roken maar tegelijkertijd weet ik vanuit mijn directe omgeving dat sommige verslavingen gewoon ontzettend hardnekkig kunnen zijn en niet op commando gestopt kunnen worden, zelfs niet met een baby. Sommige lukt het wel, super! Maar voor de mensen die het niet lukt zit de verslaving waarschijnlijk dieper en dat is al vervelend genoeg. Waar ik overigens wel echt héél allergisch voor ben is het 'stress is nog slechter voor de baby'. Ik heb verschillende bronnen gezien waaruit blijkt wat roken met een baby doet, dan moet je echt onmenselijk veel stress tegenaan gooien om dat te evenaren. Ben je verslaafd, dan moet je daar tegen vechten, net als elke verslaving maar je hoeft je niet te laten veroordelen door anderen. Ga alleen niet doen alsof je blijft roken omdat stress zo slecht is voor de baby want dat zou echt al een hele verbetering zijn denk ik.

één maand geleden

Reactie op nice88

Voor veel mensen blijkbaar niet anders zouden ze niet doorgaan met roken. ...
Ja snap ik hoor, maar snap ook de negatieve reacties en dit is ook wel wat ik me dan afvraag.

één maand geleden

Reactie op Kusjevan.L

En hoelang ben jij al zwanger lieverd? Tis ook lastig. Wees niet te streng ...
18 weken jij?

één maand geleden

Hoi topicstarter, goed en dapper idee. Jammer van de vele oordelen. Wel te verwachten, mensen hebben vooral op fora altijd een hele sterke neiging om hun superioriteit te etaleren. Ja, dat zijn het, oordelen. Niet sjiek. Heel makkelijk om op je hoge paard te zitten, op een anoniem forum en daar te verkondigen hoe makkelijk het voor jou/etc was. Dat is absoluut niet relevant, helpend of nuttig. Ook als er wetenschappelijk bewijs is dat iets schadelijk is voor de ongeboren vrucht is het nog steeds een oordeel. Je mag er vanuit gaan dat elke moeder/ouder doet wat in haar macht ligt om een zo goed mogelijke moeder te zijn en haar kindje een zo goed mogelijk leven te geven. Als dat om wat voor reden dan ook niet lukt dan verdient deze moeder onze steun en compassie. Dat zou haar trouwens ook de grootste kans geven om een succesvolle stoppoging te ondergaan. Overigens: als wetenschapper vind ik het altijd interessant om te zien hoe leken bepaalde zaken interpreteren. Wetenschap zegt per definitie niks over individuele gevallen, alleen over kansen binnen een grote groep op een bepaalde uitkomst. Iedereen kent wel een verstokte roker van 95. Bij mijn eerste zwangerschap wist ik tot 4 maanden niet dat ik zwanger was en rookte en dronk toen nog flink. Ja ik heb me schuldig gevoeld maar het kind lijkt er absoluut niet onder te hebben geleden, hij is kerngezond in 5vwo en heeft vorige week aan een landelijke wiskundefinale meegedaan. Zou dit anders zijn geweest als ik niet had gerookt en gedronken in die fase? Je weet het niet. En er zijn trouwens nog meer dingen bewezen schadelijk voor het ongeboren of geboren kind. Soms zelfs met ook enorme effectmaten (denk aan kunstvoeding). Soms zijn dit zaken die maatschappelijk geaccepteerd zijn (ik noem maar wat: schermgebruik door baby’s/peuters).

één maand geleden

Reactie op mimumo

Hoi topicstarter, goed en dapper idee. Jammer van de vele oordelen. Wel te ...
Dit bericht vind ik heel prettig, mensen oordelen anoniem, vooral mensen die zelf niet met een verslaving te maken gehad hebben. Ook ik ben 21 weken zwanger met 10 mislukte stop pogingen, probeer er alles aan te doen, wel flink geminderd, ook de verloskundige stelt me gerust om te zeggen dat ik te veel stress om het proberen te stoppen met roken, en elke sigaret die ik niet rook, 1 gewonnen is. Iedereen op de hele wereld weet dat het slecht is, maar zo makkelijk kom je er niet vanaf. Het is gewoon verschrikkelijk hoe sommige mensen zich bemoeien met het feit dat ik af en toe nog een sigaret opsteek, echt niet leuk