40 Reacties

2 maanden geleden

https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-februari-2025/roken-en-zwanger-Od9wPEo Negatieve reacties vrees ik kan je niet helenaal voorkomen. "Gewoon 5 per dag" is ook niet bepaald "gewoon zo weinig". Goed dat het wel lukte te stoppen met blowen! Om je vraag te beantwoorden. Mijn zus had 2 keer de placenta voor en voelde haar kindjes beide keren vanaf een week of 20.

2 maanden geleden

Als ik het zo lees ben je op zoek naar geruststelling? In dat geval hou je jezelf wel een beetje voor de gek. Roken is en blijft (hoeveel of weinig je ook rookt) slecht. Elke sigaret die je rookt zorg voor verminderd zuurstof in het bloed waar je kindje last van heeft. Ik denk ook niet dat je hier positieve/geruststellende reacties op gaat krijgen. Het maakt het niet oke omdat je baby’tje het goed doet. Ben zelf ook een verstokte roker geweest dus weet dat het moeilijk kan zijn. De gedachte dat ik mijn kindje hiermee schade aanricht was voor mij al genoeg. Hoop voor jou dat je alsnog kan stoppen. Het is namelijk nooit te laat!

2 maanden geleden

Hee jou verhaal komt me bekend voor ik rook ook en ik weet dat het slecht is maar stoppen is zo moeilijk heel me familie rookt en ook tijdens hun eigen zwangerschap ik weet dat ik fout bezig ben en wil zo graag stoppen maar alle stress werk kind is het toch makkelijk om een siga te pakken terwijl je voelt er vrij weinig van dan dat je blowt het zit tussen je oren maar ik weet het ben nu 18 weken en heb al een paar pogingen gedaan word er gek van

2 maanden geleden

Hoi allemaal, We begrijpen dat het ontzettend lastig is om te stoppen met roken. Maar roken tijdens de zwangerschap is bewezen schadelijk voor je ongeboren baby. Laten we niet zoeken naar mensen bij wie het goed is gegaan, maar laten we elkaar motiveren om te stoppen met roken. Het is ontzettend lastig, maar zó belangrijk. Je moet nu al goed voor het kindje in je buik zorgen. Stoppen met roken is daarbij een hele belangrijke stap. Ik weet zeker dat je dit kan! Kom op! Dus meelezers: Drop hier je tips om te stoppen met roken :)! Laten we elkaar dus niet veroordelen maar vooral helpen.

2 maanden geleden

Misschien moet je dit even lezen

2 maanden geleden

Ik rookte een pakje per dag en ben cold turkey gestopt! Ik rookte btw 18 jaar ongeveer. Ook blowde ik maar daar al lange tijd nu mee gestopt. Misschien kan je stoppen met roken programma proberen? Dit krijg je vergoed uit het basis pakket. Daarnaast het boek stoppen met roken van Allen Carr lezen? Of een podcast over stoppen met roken. Zijn er triggers die je hebt waardoor je nog rookt? Bedoel bij mij was dat alcohol maar dat valt natuurlijk sowieso al weg. Ook een bakkie koffie doe ik nu niet meer want dat gaat bij mij ook samen. Zelf wandel, sport of zwem ik. Ik eet gezond en drink water en thee. Drink elke ochtend een groente sapje. Mediteer en lees. Ook doe ik tegenwoordig aan kleuren. Of terwijl ik zorg dat ik bezig ben op een gezonde manier. En dat ik rust heb in mijn hoofd waardoor ik geen stress ervaar door het stoppen met roken. Het is je gelukt om te stoppen met blowen, super goed! 👏 Ik denk daarom dat als je het echt wil je ook kan stoppen met sigaretten. Dit gaat je sowieso lukken!! Succes!🍀

2 maanden geleden

Ik ben twee jaar terug gestopt met roken en toen ik stopte heb ik het afgebouwd met Nicotine kauwgom vrij snel en ben sporten gaan oppakken in de sportschool dit heb ik toen opgebouwd , wellicht kun je mocht je het lukken bijvoorbeeld kunnen gaan zwemmen of wandelen zodat je wat afleiding ervaart. Ik heb zelf 15 jaar gerookt en weet hoe moeilijk het is , hopelijk vind je de kracht om het een kans te geven. Dikke knuffel van mij

2 maanden geleden

Reactie op nadine12345na

Hee jou verhaal komt me bekend voor ik rook ook en ik weet dat het slecht i ...
Zelfde verhaal hier.. we weten dat het slecht is maar het is gewoon makkelijker gezegd dan gedaan stoppen met roken, wat een rot verslaving! Ik voel me ook echt slecht erover dat ik ook nog rook maar het is gewoon zoooo lastig !!! 😥

2 maanden geleden

Reactie op Ikigai

https://community.24baby.nl/forum/geboorteclub-februari-2025/roken-en-zwang ...
Ja voor niet rokers klinkt 5/6 heel veel maar voor rokers is dit niet veel ofzo aangezien er 24 uur per dag is. Maar ik geef je wel gelijk dat het geen smoes is en roken is gewoon slecht voor de baby punt uit.. ☺️

2 maanden geleden

Reactie op Micky | 24baby

Hoi allemaal, We begrijpen dat het ontzettend lastig is om te stoppen met r ...
Dit vind ik een heel mooi bericht. Laten we elkaar vooral helpen te stoppen. We zijn tot veel meer in staat dan we zelf denken! Als je maar genoeg intrinsieke motivatie hebt om iets te veranderen... You can do it!!

2 maanden geleden

Oh lieve H0101, JAMMER dat er alsnog mensen negatief reageren. Dat is absoluut niet helpend!!! Het is voor een zwangere al moeilijk genoeg en dan zit je niet te wachten op zulke veroordelende opmerkingen. Hou dan gewoon je mond dicht. Sorry hoor, maar je durft zo amper een topic te openen. Ik vind het heel dapper van je door het toch te doen. Thnx😊 🙋🏿‍♀️ Hier ook een mama die het niet lukt om te stoppen. (Ook max 6 per dag) Ben echt al meer dan 2 jaar bezig. (Door miskramen en stress met mn ex en kids. Was het ook niet te doen. En nee, voor de negatievelingen dit is geen excuus) Meerdere hulp gehad, vooral ook het psychische stuk achter t roken. En inmiddels de stap gezet om toch met hulpmiddelen te stoppen. Heb me via het ZH aan laten melden bij SineFuma. De middelen worden vergoed door je verzekering. Ik heb gister de bestelling binnen gekregen. Start met pleisters en indien nodig een zuigtablet. Mag volgende week starten met plakken en dan ook gelijk de sigaret neerleggen. Vind het heel spannend, niet omdat ik niet wil stoppen. Maar omdat ik heel erg bang ben om te falen. Want ik ken mezelf en heb iets destructiefs nodig en heb buiten het roken om geen alternatieven meer. Waardoor ik bang ben dat ik daardoor met stress (wat er wederom is rondom m'n oudste kids) weer terugval. En dat is het laatste wat ik wil.... Maar kan niet wachten om te starten. Hopelijk gaat t met helpen. Knap overigens dat je wel gestopt bent met blowen! Daar heb je al zoveel mee gewonnen. Super! En op je vraag over het voelen van de baby kan ik je niet zo zeer helpen. De mijne heeft ook de placenta voor, maar ik ben zwanger van een tweeling. Dus ik voel sowieso veel baby's. Dat ik niet weet of ik enkel de ene voel of ook die met de placenta voor. Ze hadden wel gezegd dat het kon zijn dat ik de ene pas na de 24 weken ga voelen. Hebben ze jou daar niks over gezegd bij de VK? En wat betreft t roken. Het is al super knap dat je gestopt bent met blowen. Doe wat voor jou goed voelt. Alles op z'n tijd. Dikke knuffel voor jou 🪷

2 maanden geleden

Voor mij heeft vlak voor de zwangerschap hypnotherapie geholpen (3 sessies), het werkt denk ik alleen als je echt heel graag wilt stoppen. Succes!🙏🏽✨

2 maanden geleden

Hallo! Dapper bericht van je dit! Ik Herken je verhaal wel. Vorige zwangerschap lukte het mij in 1x met blowen en roken te droppen. Deze keer ging dacht echter moeizamer. Wel blowen meteen gestopt, met de ambitie na 8 weken echo te stoppen met roken. Helaas heb ik dit nog beperkt door gerookt tot 12 weken termijn echo. Mijn beste advies is: probeer vooral de eerste 3 dagen door te komen! Die vond ik echt het heftigste, hierbij had ik een lullig "bouw je eigen dierentuin" spelletje op mijn telefoon gezet dat ik iedere keer als ik een peuk wilde roken een paar minuten ging spelen. Dit hielp best goed haha, echt iets zoeken dat je dus op alle momenten even een paar minuten kan doen net zoals je met die sigaret vroeger deed. Ik moet toegeven, ben nu 19 weken en Vd week toch de mist in gegaan op vakantie weer een paar sigaretjes van mijn man te roken, maar terug van vakantie is die trek gelukkig minder. Krijg ik wel trek ga ik m'n spelletje weer downloaden hihi. Succes ik hoop dat je wat hebt aan mijn steun en tips! Oja met 17,5 week ging ik de baby voelen, placenta aan de voorzijde :) het is nog wel zachtjes maar ik herken 't gevoel van vorige zwangerschap :)

2 maanden geleden

Reactie op MamaMetBrandwonden

Oh lieve H0101, JAMMER dat er alsnog mensen negatief reageren. Dat is abso ...
Sorry hoor, maar ik vind het jammer dat er nog zoveel domme reactie worden gepost op roken tijdens je zwangerschap. En dat terwijl mensen ervaring hebben met een miskraam! Het verbaast mij gewoon hoeveel domme en naïeve mensen hierop zitten

2 maanden geleden

Reactie op Lisa 1987

Sorry hoor, maar ik vind het jammer dat er nog zoveel domme reactie worden ...
Dat noemen ze een verslaving en daarom is het moeilijk voor deze groep mensen. Googlen kunnen wij allemaal een het blijft slecht voor het kind maar een verslaafd persoon dit laten lezen is echt niet genoeg om te stoppen dat zou makkelijk zijn!

2 maanden geleden

Reactie op MamaMetBrandwonden

Oh lieve H0101, JAMMER dat er alsnog mensen negatief reageren. Dat is abso ...
Jammer dat je niet overtuigd bent dat je het kunt. Ben je bekend met programma's als kamp Waes en kamp van Koningsbruggen? Hier zie je hoe belangrijk de mentale kracht is dus geloof in jezelf!! Er bestaan ook boeken hierover met praktische tips en oefeningen. Andere tip: Visualiseer jezelf zonder sigaretten, bijv dat je ze weggooit of dat je het vind stinken, en met een alternatief, bijv dat je op die momenten je baby aan het knuffelen bent, een stukje gaat wandelen of een glas water gaat drinken. Waarom zou jij het niet kunnen als zoveel mensen het wel kunnen? Jouw "excuses" zijn niet anders dan die van een ander, iedereen heeft zijn struggles. Het verschil zit hem in die mentale kracht en mentale weerbaarheid!!! Op het moment dat je trek hebt in een sigaret ben je al snel geneigd hieraan toe te geven vanwege de dopminekick op korte termijn maar denk dan aan je einddoel: er alles aan doen om je baby een zo gezond mogelijke start te geven. Dit bericht is niet bedoeld als negatief maar meer als schop onder je reet! Hopelijk helpt het, veel succes!

één maand geleden

Hier helaas nog niet helemaal gestopt nu moet ik wel zeggen dat ik bij mijn zoon van nu 10 wel heb gerookt geboren met 38+5 hij heeft er niks aan overgehouden zelfs 10 jaar later niet.. bij mijn dochter wel gestopt met roken 6 jaar is ze nu nu de zwangerschap verliep echt naar is uit eindelijk geboren met 32 weken en ze heeft astma en een lichte achter stand in ontwikkeling en heel veel problemen met ziek zijn.. bij deze zwangerschap is het me helaas nog niet gelukt te stoppen zelfs niet na een programma op te stoppen maar toch hoop ik te kunnen stoppen maar het lukt me helaas heel slecht.. succes mama

één maand geleden

Het klinkt heel erg of je opzoek bent naar verhalen waarbij het roken niet voor ernstige gevolgen heeft gezorgd, waardoor je door kan gaan op deze manier. Maar vraag jezelf af wil je dat risico echt nemen? Het is bewezen dat het heel schadelijk is en als je leest wat er allemaal mis kan gaan lijkt dat me genoeg reden om te stoppen toch? Kan je niet naar de dokter of verloskundige gaan en aangeven dat je hulp nodig hebt om te stoppen? Ook ‘maar’ 5 of 6 sigaretten is gewoon schadelijk. Zelfs met meeroken moet je al oppassen. Heb zelf nooit gerookt, maar hoor van mensen die gestopt zijn dat het vooral een mindset is. Je moet t gewoon echt willen en er niet meer aan toegeven. Geen excuses voor jezelf bedenken waarom je wel zou roken, er zijn altijd meer redenen om het niet te doen.

één maand geleden

HoiiiHoiii Zelf ben ik wel gestopt met roken rond de 15 weken ongeveer maar dat komt omdat ik misselijk er van werd en over moest geven. Nu ben ik 21+6 💙 en ik merk dat ik het wel echt lastig vind hoor om geen sigaret aan te steken maar omdat ik nu al tijdje gestopt ben vind ik het gewoon zonden om weer te beginnen en ben bang weer misselijk te worden er van. Mijn Gynaecoloog is hier wel blij mee dat ik gestopt ben MAAR ze heeft wel gezegd ik heb liever dat je 3/4 sigaretten rookt per dag dan stres ervaart dus persoonlijk vind ik dat je moet doen waar JIJ je goed bij voelt. Mijn moeder heeft ook toen ze zwanger was van mij door gerookt en dan spreek ik 1/2pakjes per dag en ik ben gewoon gezond op de wereld gekomen. Tuurlijk het is beter om het niet te doen dat weten we allemaal maar doe gewoon waar jij je goed bij voelt jij voelt zelf wat goed voelt en wat niet. ❤️❤️❤️

één maand geleden

Reactie op Kel K

HoiiiHoiii Zelf ben ik wel gestopt met roken rond de 15 weken ongeveer maa ...
Sorry maar het stukje “doen waar jij je goed bij voelt” vind ik belachelijk advies en niet motiverend om iemand te laten stoppen. Is het niet belangrijker om te doen waar de baby zich goed bij voelt in deze? Ik heb zelf zwaar gerookt en werk in de verslavingszorg dus weet echt wel wat het is. Maar laten we in godsnaam mensen proberen te motiveren om te stoppen ipv het te gaan bagataliseren en voorbeelden te gaan benoemen van mensen die “goed” terecht zijn gekomen waarvan mama altijd heeft gerookt.