40 Reacties
één maand geleden
Reactie op Kel K
HoiiiHoiii
Zelf ben ik wel gestopt met roken rond de 15 weken ongeveer maa ...
Sorry maar zo Eén gynaecoloog zou ik toch zeker nooit serieus nemen. Wat een waardeloze arts
één maand geleden
Reactie op Dandelion89
Sorry maar zo Eén gynaecoloog zou ik toch zeker nooit serieus nemen. Wat ee ...
Ieder ze eigen mening maar ik loop in het ziekenhuis bij de gynaecoloog verloskundige en hun vertellen mij dit en heb meer mensen in mijn kring die dit zelfde te horen hebben gekregen.
En ik vind persoonlijk dat iemand zelf moet weten want nogmaals we weten allemaal dat het niet goed is
één maand geleden
Reactie op Kimberley2802
Sorry maar het stukje “doen waar jij je goed bij voelt” vind ik belachelijk ...
Even een kritische opmerking als jij in de verslavingszorg werkt weet je dat een verslaving niet zo 1 2 3 weg is en er bij sommige meer nodig is dan te zeggen/ roepen dat de baby hierbij zich wel of niet goed voelt sorry hoor.
Er zou gekeken kunnen worden naar een passende oplossing met hulp middelen
één maand geleden
Reactie op nice88
Even een kritische opmerking als jij in de verslavingszorg werkt weet je da ...
Je leest daarom ook nergens dat ik zeg “dat het 1 2 3 weg is”. Neemt niet weg dat er best iets gezegd mag worden over het feit dat het roken in deze reactie eigenlijk wordt afgedaan als iets wat niet zo erg is want “mijn moeder heeft gerookt en ik ben goed terechtgekomen”. Buiten dat vind ik het stukje over het niet meer beginnen met roken omdat ze bang is er misselijk van te worden ook heel bijzonder.
Jazeker ik werk in de verslavingszorg en ik maak het mee in de ergste vorm die je maar kunt bedenken. Daarom staan de argumenten en redenen om wel/niet te stoppen met roken of zelfs doorgaan zo ver van de realiteit dat ik denk dat je je eerst goed moet inlezen of laten informeren door deskundigen als je echt de intentie hebt om te stoppen. Anders is het bij voorbaat al kansloos.
één maand geleden
Reactie op Kimberley2802
Je leest daarom ook nergens dat ik zeg “dat het 1 2 3 weg is”. Neemt niet ...
Ik vind jouw reactie als medewerker in de verslavingszorg erg wijzend en niet begripvol ik denk dat je daar eens bewuster over na moet denken.
Het is slecht om te roken dat weten de mensen die roken echt wel het gaat meer om hoe je zegt , en daarbij vermeld je dan ook nog dat je werkzaam bent in de verslavingszorg, ik zou jouw dan persoonlijk niet graag tegenkomen als begeleider , mensen die weinig begrip hebben voor verslaafde komen in een behandeling niet verder is de ervaring.
Ben zelf werkzaam in de jeugdzorg dus heb ook te maken met mensen die verslaafd zijn maar die zoeken juist steun bij jouw en dat voel ik niet in jouw reactie terug sorry!
één maand geleden
Reactie op nice88
Ik vind jouw reactie als medewerker in de verslavingszorg erg wijzend en ni ...
Nou doe je uitspraken waar je totaal niets van afweet. Hoe ik mijn cliënten behandel is niets mis mee en staat niet ter discussie. Er zit een groot verschil tussen begrip hebben voor een verslaafde en/of zijn/haar situatie en verslavingsgedrag. Dat zijn totaal verschillende dingen. Ja iemand is verslaafd en ja dat is heel moeilijk! Meegaan in verslavingsgedrag help je niemand mee en al helemaal niet degene die verslaafd is. Elke verslaving (hoe groot of hoe klein ook) draait om manipulatie, liegen, smoesjes verzinnen of iets goedpraten voor jezelf. Ik heb zelf ook jaren gerookt en er was altijd wel een smoesje om niet te stoppen met roken. Stress, verjaardag, werkdruk, weekend of gewoon omdat het maandag was. Dat is niet om iemand persoonlijk aan te vallen maar gewoon hoe verslaving werkt. Uiteindelijk heeft hulp nooit zin als iemand er niet open voor staat en eerlijk tegen zichzelf durft te zijn.
één maand geleden
Reactie op nice88
Ik vind jouw reactie als medewerker in de verslavingszorg erg wijzend en ni ...
Ik denk dat jou hele probleem bij jezelf ligt en hoe jij leest. Ik vind dat Kimberly gelijk heeft. Er word hier vooral gezocht na goede verhaaltjes ipv stilstaan hoe slecht het is. In dit geval gaat jou baby voor en roken is geen eerste levensbehoefte. Je gaat niet dood als je stopt. Is het moeilijk ja! Maar voor je kind zou je dit wel moeten doen
ADMIN
één maand geleden
Hoi allemaal,
Laten we respectvol met elkaar omgaan. Maar laten we wel ook duidelijk zijn dat roken tijdens de zwangerschap wel degelijk schadelijk is voor je ongeboren kind. Het argument dat een gynaecoloog of verloskundige zou zeggen dat roken minder erg is dan de stress is inmiddels achterhaald. Dit werd in de jaren '80 en '90 nog weleens gezegd, maar inmiddels is de wetenschap hierover duidelijk. Stress is vele malen minder erg dan de gevolgen van een paar sigaretten per dag.
Dit gezegd hebbende denk ik dat niemand er baat bij heeft om vingers te wijzen. Laten we het topic daarom positief draaien naar: hoe kunnen we elkaar motiveren en ondersteunen bij het stoppen en volhouden met stoppen.
Mijn ervaring: ik heb 20 jaar mega veel gerookt. Vele stoppogingen zonder succes, tot wanhoop aan toe. Ik wilde echt graag stoppen, maar het lukte gewoon niet. Ik stopte elke keer in de weken dat ik mogelijk zwanger was, maar zodra ik menstrueerde begon ik weer. Totdat ik dus écht zwanger was. Zodra ik dit wist, ben ik per direct gestopt en ook nooit meer begonnen. Dat ik de keuze maakte om mijzelf te vergiftigen is mijn eigen keuze, maar het idee dat ik mijn kind (die hier geen keuze in heeft) iets toediende dat kankerverwekkend is kon ik niet verdragen. Als ik het moeilijk heb, denk ik daaraan. Ik gun mijn kind een gezonde start en toekomst, én een gezonde moeder. Dit motiveert mij om te blijven stoppen.
Ik had nooit gedacht dat ik het zou kunnen, maar het is mij ook gelukt. Kom op. Jullie kunnen dit! En al doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor je (ongeboren) kindje.
Jullie kunnen dit!
één maand geleden
Ik hoop dat het je lukt om te stoppen met roken, al is het niet voor je eigen gezondheid danwel voor je ongeboren kind.
Mijn moeder was rookte door tijdens de zwangerschap van mij en mijn zusje we zijn beiden daardoor te vroeg geboren met ondergewicht en ik heb daardoor in de couveuse gelegen. Roken verhoogt de kans op vroeggeboorte en ondergewicht bij je kind aanzienlijk.
Ik wil je vooral sterkte en succes wensen met je stop poging.
één maand geleden
De rokers hier zijn evident op zoek naar geruststelling dat het toch niet zoveel kwaad kan, of dat roken beter is dan de stress van het niet roken. Als iemand benoemt wat de negatieve gevolgen zijn, wordt dat niet leuk gevonden. Tja.
De risico lijst t.g.v. roken tijdens de zwangerschap is helaas erg lang.
één maand geleden
Reactie op Kimberley2802
Nou doe je uitspraken waar je totaal niets van afweet. Hoe ik mijn cliënten ...
Het komt haast over alsof er wordt gedacht dat je dan alleen moet pappen en nat houden bij een verslaafde… ja en armen knikken hoe zwaar het is om verslaafd te zijn? Nooit wijzen op eigen verantwoordelijkheid. “
Als je het aan abstinente ervaringsdeskundigen zelf vraagt , gaat dat pappen en nathouden absoluut niet werken. Ik zie dit ook steeds meer veranderen in de verslavingszorg. Het is echt wel belangrijk om het gezonde stuk aan proberen te spreken. Verslaving is een ziekte maar die kun je te baas zijn met genoeg motivatie.
En dan hebben we het nu niet over de groep harddrugs verslaafden bij wie de hersenen zo kapot zijn dat de koppeling naar het stukje in het brein wat keuzes maakt , niet meer werkt, die niet meer functioneren, amper eten en de hele dag alleen maar bezig zijn met hun verslaving en die je alleen nog kan proberen te helpen middels verplichte zorg en detox . Dat is een behoorlijk zieke groep. Daar gaat het hier niet over .
één maand geleden
Valt mij nogal op dat er veel mensen happen op het feit dat het zo slecht is roken wat natuurlijk ook zo is maar dat was de vraag in deze niet , werd zelfs gevraagd of de negatieve reacties voorgehouden konden worden.
Ik sprak zelf uit ervaring heb zelf 14 jaar lang gerookt dus je hoeft mij niet te vertellen hoe het werkt helaas zelf aan den lijve ondervonden.
Ik vind vooral de manier van hoe je iets brengt belangrijk bij iemand die verslaafd is aan iets.
Of dat nou een harddrugs verslaving is of een rook verslaving een verslaving is een verslaving!
één maand geleden
Hoe zou je het dan moeten brengen volgens jou?
Jij bent ervaringsdeskundige dus misschien kun jij de topicstarter en andere rokers helpen.
Naar mijn idee zijn de berichten echt bedoeld om ze te helpen stoppen en iedereen heeft daar zijn eigen aanpak voor. Om dit te bereiken worden vooral feiten en tips gedeeld. Laten we elkaar blijven helpen en stimuleren!!
één maand geleden
Reactie op nice88
Valt mij nogal op dat er veel mensen happen op het feit dat het zo slecht i ...
Ik ben nergens in dit topic negatieve reacties tegengekomen. Het is een beladen onderwerp waar open en eerlijk over gediscussieerd kan worden. Jij leest een reactie van mij en koppelt daar een interpretatie aan. Vervolgens val je mij aan door vraagtekens te zetten bij mijn deskundigheid in de verslavingszorg. Ik denk dat er dan vooral bij jou wat schort aan je wijze van communicatie?
één maand geleden
Reactie op Roos | 24Baby
Hoi allemaal,
Laten we respectvol met elkaar omgaan. Maar laten we wel ook ...
Precies dit! Om eerlijk te zijn dit soort onderwerpen raken mij, waardoor ik al lang heb getwijfeld of ik moest reageren in deze topic. Ik probeer onderstaande zo respectvol mogelijk te formuleren.
Als je een keuze maakt om een kind in de wereld te brengen, dan maak je ook de keuze om ALLES voor dat kind te doen, hoe moeilijk het ook is. Het draait namelijk niet meer om ons - onze behoeftes, valkuilen, wensen etc. Uitgangspunt is het Kind. Als je niet in staat bent - voor welke reden dan ook - om zo te leven, dan kies je niet om een kind in de wereld te brengen. Dat is gewoon een keuze vanuit ego.
Bovenstaande geldt nog meer voor mensen die de kennis hebben dat x of y slecht is voor het kind. Natuurlijk zijn er factoren zoals stress, eigen traumas en tekorten etc. maar je kiest om een Mens in de wereld te brengen. Klinkt te simpel misschien maar als je een keuze maakt voor een kind, dan maak je ook de keuze om bepaalde dingen niet of wel te doen in het belang van jouw kind. En dat geldt voor alles - niet alleen roken.
één maand geleden
Zelf geen roker. Maar toevallig net een (oude) aflevering gezien van Vier Handen op Een Buik, daar lieten ze twee échte moederkoeken zien. 1 van een gezonde moeder en 1 van een moeder die zelf niet eens rookt maar wel in een omgeving zat waar werd gerookt binnen.
Hoe die arts dat liet zien schrok ik zelf wel heel erg van en dat is van iemand die zelf niet rookt, dus hoe erg zal het zijn als je wel zelf rookt. Misschien even opzoeken hoe dat in z’n werking gaat? Eventueel motivatie om te stoppen.
één maand geleden
Sluit dit topic gewoon, zorgt alleen maar voor extra stress. En stress is voor geen één zwangere dame goed ❤️. Er is genoeg gezegd en we weten allemaal hoe het zit:
Roken is slecht
Alcohol is slecht
De rode dingen eten van ZwangerHap zijn slecht
Bepaalde medicatie zijn slecht
Maar stress door discussiëren en mensen bang maken is ook slecht voor je
En zo zullen er nog wel 1001 dingen slecht zijn
Wat dat je van skiën tijdens je zwangerschap??
Dus stop deze hele discussie gewoon en lekker genieten van de laatste 20 weken van jullie zwangerschap 🥳🥳
We weten allemaal heel goed wat goed en fout is 😅