30 Reacties

6 dagen geleden

Niet wat je graag wil horen waarschijnlijk, maar ik denk dat je vriend wel een beetje gelijk heeft eerlijk gezegd. Je kunt iemand niet verbieden te roken in haar eigen tijd, voordat ze op je kindje gaat passen. Je kunt haar hoogstens vragen om buiten te roken wanneer ze op je kindje past. Wat betreft het binnen roken in eigen huis, ook daar kun je gewoon niet zo heel veel mee. Je kunt niet van iemand eisen in hun eigen huis buiten te gaan roken, al zou het wel netjes zijn om te doen als ze weten dat jij het onprettig vindt. Verplichten kan niet.

6 dagen geleden

Je vriend heeft helemaal gelijk. Ik vind het echt heel ver gaan om dat van iemand te eisen? Ik ben ook absoluut geen voorstander van roken, maar je kunt niet van iemand eisen om de dag dat ze op komt passen ze niet mag roken of zich dan maar om moet kleden voordat ze komt. Zwaar onsympathiek naar je schoonmoeder toe. Wat het roken bij haar thuis betreft, tja.. ik snap dat je het niet fijn vindt, maar ook daar valt weinig aan te veranderen. Het is haar huis. Kan je niet bv even naar de keuken wanneer zij in de woonkamer een sigaret opsteekt?

6 dagen geleden

Hé, mijn advies; eenmaal een goed gesprek aangaan over alle voordelen van niet roken in bijzijn van een zwangeren of kind zou ik adviseren. Kijken waarmee je samen tot een compromis kan komen, buiten roken tijdens een ommetje met de kleine kan bijv een goede compromis zijn. Ik heb zelf de hekel aan dat ze niet blijken te snappen dat de longen na een sigaret uit is nog ff langer rook in de ruimte of gezicht blazen. Dus als ze er een opsteken begin van de wandeling beter zou zijn. Ja kan ver gaan maar iedereen kan er ook beetje z'n best voor doen, ook al is het een verslaving. Heel veel succes!

6 dagen geleden

Wow dat vind ik echt heftig.... Denk echt dat je vriend gelijk heeft...

6 dagen geleden

Ik snap je heel goed, ik vind roken zelf ook echt heel vies. Vooral in huis.. maar net als wat de rest zegt ben ik bang dat je hier weinig aan kunt doen

6 dagen geleden

Ik snap je wel, maar de reacties die je al kreef ook. Misschien is het beter dat ze niet zal oppassen? Een hele dag verwachten dat ze niet rookt wordt lastig en ik denk het begin van veel teleurstelling en een vertrouwensbreuk als je merkt dat ze het stiekem deed. Dat ze rookt in je bij zijn, ook in eigen huis, vind ik erg! 1 nonkel van mij rookt en oude vrienden van mijn ouders ook. Die hebben nooit gerookt in ons bijzijn omdat ze wisten dat wij geen rokers zijn. Kleine moeite wat respect te hebben voor je bezoek. Zeker als dat bezoek zwanger is.

6 dagen geleden

Ik denk dat je her gesprek aan kunt gaan, maar er ook niet van op moet kijken dat er niks gaat veranderen bij je schoonmoeder. Dan moet je kijken wat je wilt en hoe je dit zelf kunt oplossen. Dus niet meer op bezoek gaan en niet laten oppassen bijv. Dit zou ik persoonlijk doen, want roken incl meeroken ook 3ehands dus uit kleding enz. kan heel slecht zijn voor jezelf en je kindje. Dus bedenk wat je wilt, maak dit bespreekbaar en maak dan keuzes.

6 dagen geleden

Mijn schoonvader rookt nu buiten. Maar lijkt het ook niet helemaal te begrijpen hoor. Het is echt ontzettend ingewikkeld

6 dagen geleden

Persoonlijk vind ik het erg ver gaan om dat te eisen. Mijn moeder rookt ook en heeft de eerste jaren ook op mijn zoontje gepast. Ik was dankbaar dat ze dat wou doen. De enige afspraak die we hierover hebben gemaakt is niet roken bij de baby. Zij rookte dus buiten als de baby lag te slapen. Natuurlijk weet ik dat ook rook uit kleding niet goed is, maar daarin heb ik zelf een keuze gemaakt. Als je je kind daar niet aan bloot wil stellen dan zal je toch eens moeten overwegen of dit voor jou de juiste opvang oplossing is.

6 dagen geleden

Ik snap je heel goed! Ik vind helemaal niet dat je iets ‘eist’. Roken is ontzettend slecht en wordt helaas nog steeds te vaak geaccepteerd ondanks dat we weten dat het een sluipmoordenaar is die de samenleving bakken met geld kost. Ik vind het echt ronduit asociaal dat ze rookt waar je bij bent, ook is het haar huis. Lijkt alsof ze niet doordrongen is van de schadelijkheid en dat is misschien voor haar ook wel fijn (want dat rookt natuurlijk niet echt lekker). Kan je het nog over een andere boeg gooien? Dat je in de eerste plaats je kind alle gezondheid toewenst en daarom deze keuzes maakt maar dat je je kind ook een oma gunt voor de langere termijn? En het verschrikkelijk zou vinden als zij ziek zou worden? Je doemscenario’s voor je ziet waarin je kind helemaal gek is op oma en oma dan opeens (longkanker gaat helaas heel snel) moet missen? Ik weet niet of dat misschien nog iets bij haar kan raken? Als je dit brengt icm je zwangerschapshormonen (bezorgd, verdrietig?) zou het misschien wat met haar kunnen doen? En ja, het is een verslaving. Maar je schoonmoeder is ook een volwassen vrouw die haar eigen keuzes maakt. En als ze er niks aan wil doen dan kunnen de consequenties van die keuzes hard zijn. Jíj moet je kind beschermen en daarin keuzes maken die voor jou goed voelen. Kunnen wij van alles van vinden maar dat boeit niet 🙂

6 dagen geleden

Zoals de meerderheid al hier zegt: je vriend heeft gelijk. Naar mijn mening kun je zoiets niet eisen.

6 dagen geleden

Ik vind het ook wel een beetje ver gaan. Zelf rook ik niet. Ben wel opgevoed met rokende ouders. Ik ben ook gewoon groot geworden en heb het allemaal overleefd 🤪. We begrijpen allemaal dat roken ongezond is en je kan wel wat logische afspraken maken. Zoals niet roken in huis als het kindje er is. Het moet haar keuze zijn om te stoppen met roken, het heeft totaal geen zin om het bij haar af te dwingen. Het is mooi dat je kindje een oma heeft die op gaat oppassen en betrokken gaat zijn in zijn/haar leven. Focus je daar op, ipv alle negativiteit.

6 dagen geleden

Ik vind dat je niet overdrijft in je zorgen, maar wel in je verwachtingen. Je mag verwachten dat je schoonmoeder niet rookt in jullie huis, want het is jullie huis, maar wat zij doet in haar eigen huis, gaat jou bot gezegd niks aan. Ik begrijp je zorgen heel erg goed, maar je kan zoiets niet afdwingen. Wel kan je het gesprek aangaan en afspraken met elkaar maken, zoals bijvoorbeeld: handen wassen na het roken en niet roken in het zicht van ons kind. Ook hier geldt echter dat je dit niet kan afdwingen. Dat betekent niet dat het gesprek aan gaat nutteloos is. Meerdere reacties stellen dat iedereen weet dat roken ongezond is, maar er zijn toch nog heel veel mensen niet op de hoogte van de gevaren en gevolgen van derdehands rook. Misschien is je schoonmoeder ook een van die mensen. Dat gezegd te hebben - hier komt wat ongevraagd advies - zou ik je schoonmoeder niet structureel laten oppassen en zeker niet bij haar thuis. Ik zou mijn kind niet structureel willen blootstellen aan rook; ook niet aan de derdehands rook in huis (die er al is door het roken in huis).

6 dagen geleden

Ik vind dat je niet overdrijft in je zorgen, maar wel in je verwachtingen. ...
Ik snap je zienswijze wel. Maar vraag me wel even af of jij je kind bewerkt vlees gaat geven en of je in een stad woont met veel fijstof, of op de boer waar ze de grond meermaals per jaar behandelen met mest? Het is allemaal slecht en gevaarlijk voor onze gezondheid. Nog niet eens gesproken over al het bewerkte voedsel wat we de hele dag naar binnen schuiven. Weetje, we willen allemaal het beste voor ons kind! Het liefst bouwen we een huisje om hem/haar heen. Maar je kunt het niet beschermen tegen alle ongemakken/gevaren van buitenaf. Je kunt enigszins proberen het roken een beetje buiten de deur te houden door het bespreekbaar te maken en denk dat als je dat op een goede manier doet, er wss veel mogelijk is. Een fijne oma, die heel betrokken is bij het kind is toch ook wat waard? Uiteindelijk zal het kind ook zelf keuzes gaan maken en daar zullen ook hele onveilige situaties bij zitten. Hoe graag je wilt, je kunt het niet overal voor beschermen.

6 dagen geleden

Roken vind ik het smerigste wat er is, zeker binnen? Ik vind niet dat je teveel eist maar ik weet uit ervaring dat ze niet gaan stoppen totdat ze zelf willen. Ik zou meer compromis aangaan om te zeggen het niet binnen te doen want tweedehands rook is mega slecht, zoek maar op. Dat wanneer ze wilt oppassen prima mag roken maar niet met je kind in huis maar lekker buiten en goed de geur weghalen want dat is voor niemand lekker. We kunnen wel allemaal zeggen dat je niets kan eisen, prima, maar kan wel rekening gehouden worden met beide. En als ze daar niet aan toe in staat is vind ik het wel kortzichtig en erg zwart/wit. Opmerkingen van “ja maar dit is ook slecht” en “vroeger dit dat”, maakt niks uit. Ik zou het ook niet willen, je mag echt grenzen stellen hoor.

6 dagen geleden

Met hetzelfde te maken gehad, heel eerlijk, ik heb gekozen haar niet als vaste oppas te vragen. Roken in mijn huis is no go, maar haar eigen huis is haar eigen ruimte, evenals de kleding die je aantrekt. Eisen is geen optie, wel kun je eerlijk zijn dat je het niet wenst voor je kind en anders andere opvang regelen. Succes is ingewikkeld.

6 dagen geleden

Je bent nu zwanger, en gezien je laatste zin over niet roken waar jíj bij bent: 'maar hier wordt niks mee gedaan': Dit geeft aan dat ze de ernst er dus niet van inzien. Bespaar jezelf toekomstige discussies en ellende, en zoek een opvang. Je schoonmoeder gaat echt niet +-10 uur lang (tijdens oppassen) niet roken. Ookal zegt ze misschien dat ze het niet doet. Moet je voorstellen, een klein vers babietje die alles ook nog eens tien keer zo sterk ruikt als wij. Geuren komen heel hard binnen. Je baby vind het heerlijk om geknuffeld te eorden, maar stel je dan nu voor dat ie continue die gore rooklucht in je schoonmoeders kleding moet ruiken. Zelfs als het niet schadelijk was, stinkt het voor zo'n kleine gewoon ontzettend. Als ik in de stad achter iemand loopt die naar rook stinkt, loop ik al om. Zoals velen al aangeven is het harstikke slecht, in welke vorm dan ook.

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Je bent nu zwanger, en gezien je laatste zin over niet roken waar jíj bij b ...
Dit! Ik wil dit ook echt niet in de buurt van onze kinderen, er is zo ontzettend veel onderbouwing over de schadelijkheid hiervan. En ja, ik heb het vroeger ook overleefd met mijn opa en oma, maar weet nog hoe vréselijk ik het vond als kind om er steeds middenin te zitten. Echt zo goor. Dat betekent dat er niet structureel wordt opgepast op onze kinderen door mensen die roken. Helaas pindakaas voor hen, maar als ze roken belangrijker vinden dan de gezondheid van mijn kind, zijn ze de oppasdag niet waard. Heel simpel. Mijn tante is de enige die rookt die wel eens oppast. Maar die is uit zichzelf het gesprek hierover aangegaan. Zij rookt inderdaad niet voordat ze komt en niet als ze met onze dochter is. Pas als ze weer thuis is (en sowieso alleen buiten). En dat is dus volledig op haar eigen initiatief zo tot stand gekomen, haar eigen voorstel. Dus ja, roken is een verslaving, maar mensen kunnen heus prioriteiten stellen als ze dat belangrijk vinden (tante rookt al vanaf haar 13e en is nu in de 60, dus wel echt een ‘doorgewinterde roker’. En qua nu; niet meer naar je schoonmoeder gaan. Ik ga echt niet in de rook van een ander zitten. Al niet als ik niet zwanger ben, nu al helemáál niet. Vindt iemand het belangrijk om mij te zien? Dan lekker niet roken. En anders kan het je dus blijkbaar niet schelen. Ook prima voor mij, joe! 🤷🏻‍♀️

6 dagen geleden

Reactie op Kiimi

Je bent nu zwanger, en gezien je laatste zin over niet roken waar jíj bij b ...
Ik sluit me hier helemaal bij aan. Je kan het altijd van d'r vragen, maar meer niet. Ik vraag mijn schoonvader altijd om zn shirt te wisselen als hij langs komt en dat doet hij met liefde. Maar als ze gaat oppassen heb je er simpelweg geen controle over. Dus als je zeker wilt weten dat t niet gebeurt, kun je dr beter niet laten oppassen. Ik snap je punt overigens 100% , ik vind het persoonlijk schokkend om te lezen hoe makkelijk sommigen hierover denken.

6 dagen geleden

Oh en toevoeging: ik vind het echt bizar asociaal dat ze binnen rookt wanneer jij daar Zwanger(!) bent 😵