30 Reacties

5 dagen geleden

Hoi, ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Mijn schoonmoeder rookt ook en wil graag oppassen maar wij hebben gezegd dat dat alleen kan als ze pas rookt nadat ze klaar is met oppassen. Tweedehands rookoverdracht zit in kleren, haren en huid. Laat je niet overhalen dat het ‘ wel meevalt’ want dat is gewoon niet zo. Daarbij is het jouw kind en maak jij de regels daarover. Ik zou even artikelen of filmpjes over de schadelijke gevolgen laten zien aan je vriend en hopelijk snapt hij dan ook wat je bedoelt en kan hij jou steunen hierin.

5 dagen geleden

Reactie op Fleuri25

Ik snap je heel goed! Ik vind helemaal niet dat je iets ‘eist’. Roken is on ...
Wauw deze reactie is wel heel erg heftig! Alsof iedereen die rookt long kanker krijgt. De kans op longkanker vergroot zeker! Maar niet iedereen krijgt longkanker. Ook dit voorleggen aan iemand die rookt gaat iemand niet van denken Ohw ik krijg longkanker dan stop ik maar. Als je rookt weet je heus wel de gevolgen van roken en die zijn zeker groot. Maar iemand die verslaafd is moet helemaal zelf die keuze maken. Om even te regeren op het topic: Overigens kan je niet van iemand verlangen een dag niet te roken. Ook omdat ze het waarschijnlijk alsnog wel gaat doen omdat een roker zelf heel anders denkt over roken. (Vooral de verslaving denkt anders) Als ze zou zeggen ik rook die dag niet en doet het toch doet dit heel veel in het vertrouwen. Je kan dan beter aan je schoonmoeder uitleggen dat je het niet prettig vind dat ze rookt en daarom de keuze maakt om naar een andere opvang te brengen. Eerlijkheid duurt dan het langste. En een roker zou dit sneller begrijpen. Maar met praatjes komen het zit in de kleren en dit zorgt alsnog voor schade aan mijn kind ect. Kan een roker echt niet waarderen, die vind dit zwaar overdreven. Probeer vooral gewoon op het feit te houden dat je het roken zelf niet prettig vind en dat het erg stinkt. Dit zal een roker makkelijker kunnen accepteren. Dat jou man je niet goed begrijpt is ook wel logisch hij heeft nooit anders gezien en is opgegroeid met roken. Hij heeft hiervan waarschijnlijk helemaal geen gevolgen van ervaren. Waardoor hij waarschijnlijk niet wil dat dit iets wat tusse. Jou en zijn moeder gaat liggen.

5 dagen geleden

Reactie op kleinesibbe

Ik snap je zienswijze wel. Maar vraag me wel even af of jij je kind bewerkt ...
Ik denk dat je mijn reactie wat uit zijn verband trekt. Dit topic gaat specifiek over roken. Ik wil dat mijn kind zoveel mogelijk opgroeit in een rookvrije omgeving. Je kan een kind niet overal tegen beschermen. Echter kan je bepaalde risicofactoren wel zoveel mogelijk beperken. Ik zou er niet voor kiezen om mijn kind bewust bloot te stellen aan rook als dat niet nodig is. Ik zou er zelf dus niet voor kiezen om een roker op te laten passen in een huis waarin wordt gerookt. Wat iemand in zijn of haar eigen huis doet, gaat mij verder niks aan, maar dan zou ik er wel voor kiezen om mijn kind daar niet meerdere dagen per week te laten verblijven. Immers kan je niet verwachten dat degene die rookt zich helemaal aanpast en zeker niet in de eigen woning. Dat schrijf ik ook in mijn reactie. Tevens geef ik aan dat TS het gesprek aan kan gaan en afspraken kan maken met haar schoonmoeder, maar hierin is ze ook afhankelijk van hoe meewerkend haar schoonmoeder is. Als haar schoonmoeder zich niet aan wilt passen - wat haar eigen keuze is - dan vind ik toch dat TS het ofwel moet accepteren of een andere vorm van opvang moet regelen voor haar kind.

5 dagen geleden

Reactie op kleinesibbe

Ik snap je zienswijze wel. Maar vraag me wel even af of jij je kind bewerkt ...
Ter aanvulling: "Een fijne oma, die heel betrokken is bij het kind is toch ook wat waard?" kan ook omgedraaid worden naar oma. Als oma zo betrokken is, dan kan ze haar verslaving ook wel even parkeren. Ik begrijp heus wel dat dat waarschijnlijk niet zo makkelijk gaat gezien roken een verslaving is, maar ik vind wel dat het ook vanuit deze kant bekeken mag worden. Als oma zo graag wil oppassen en zo begaan is met haar kleinkind, dan kan ze daar ook wat voor over hebben.

5 dagen geleden

Heel apart hoeveel mensen het eens zijn met je vriend. Ik vind het al knap dat je daar heen gaat terwijl ze loopt te paffen in huis. Meeroken verhoogt de kans op ziektes tot 30% bij degene die niet rookt. Ook heb je een grotere kans op wiegendood. Zwanger in een huis zitten waar gerookt zou ik zelf al absoluut niet doen, laat staan een klein kwetsbaar baby’tje daar achterlaten. Lijkt mij nogal onverantwoord, en kwalijk dat zij en jouw vriend niet inzien hoe schadelijk dit is voor jou als zwangere en straks als het kindje er is. Echter kan je inderdaad niet van haar vragen dat zij niet zal roken in haar eigen huis, je kan er wel zelf afstand van nemen. Als je haar alsnog wil laten oppassen zou ik haar vragen dit bij jullie thuis te doen, absoluut niet binnen roken en gewoon buiten roken met jas aan, en goed handen wassen. Jouw baby, jouw regels! Als ze hier schijt aan heeft of niet wil doen, andere oppas zoeken.

5 dagen geleden

Reactie op kdc1997

Heel apart hoeveel mensen het eens zijn met je vriend. Ik vind het al knap ...
Zo eens! Schrik er ook van. Mijn reactie wordt als ‘heftig’ betiteld en moet er steeds aan denken wat er dan zo heftig aan is. Ik zou er echt álles aan doen om m’n kind te beschermen en als ik zo’n schoonmoeder zou hebben… nou dan niet! Want mij maak je niet wijs dat dit gedrag dan alleen over het roken gaat. Maar later ook over andere dingen die je niet wil zoals veel schermtijd, een eventueel dieet etc. TS, wat zijn je gedachtes nu?

4 dagen geleden

Reactie op Fleuri25

Zo eens! Schrik er ook van. Mijn reactie wordt als ‘heftig’ betiteld en moe ...
Hmm ja, ik vond je advies eigenlijk zwaar manipulatief (het over een andere boeg gooien, hormonen, verdriet, angst om schoonmoeder te verliezen, blabla) en je kan ook niet zeggen dat TS niet iets probeert te eisen. Dat is het hele punt waar iedereen over valt. TS eist dat schoonmoeder maar gewoon een hele dag niet rookt als ze komt oppassen en zich ook helemaal omkleed voor ze komt. Dat is inderdaad overdreven, dus daar heeft haar partner gelijk in en op dat punt ben ik het met partner eens. Het oppassen en de rook zelf zijn een ander verhaal en ik denk dat iedereen die gereageerd heeft daar hetzelfde over denkt: begrijpelijk dat TS het niet prettig vindt dat de baby op deze manier in aanraking komt met 2e of 3e hands rook, omdat rook natuurlijk wel degelijk schadelijk is. Maar het enige wat zij kan 'eisen' is dat schoonmoeder geen sigaret opsteekt bij TS binnen. TS mag het schoonmoeder niet verbieden om te roken en ook niet voor schoonmoeder bepalen wanneer zij zich moet wassen en omkleden. Wat ze wel kan doen is grenzen stellen. Je wil absoluut niet iemand die rook bij zich draagt in de buurt van je kind? Prima, dan kan die persoon simpelweg niet oppassen en zul je een andere oplossing moeten zoeken. Dan houd je het ook puur bij hetgeen je wel invloed op hebt en op uit mag oefenen: wie je dicht bij je kind laat. Mijn moeder rookt ook en ik vind het verschrikkelijk, maar ik besef me ook dat het niet aan mij is om te zeggen dat ze maar gewoon ff een hele dag niet mag roken om vervolgens mij een dienst (het oppassen, lekker gratis) te komen verlenen. Als ik haar dus vraag om een hele dag op te passen bij mij thuis, moet ik accepteren dat ze buiten rookt. Als het bij haar thuis is kan ik hoogstens vragen of ze alsjeblieft niet in dezelfde ruimte wil roken en daar dan het beste van hopen, maar eisen kan ik niet niet. Uiteindelijk komt het dan toch weer neer op: als ik dat niet wil accepteren, moet ik haar ook niet op laten passen.

4 dagen geleden

Mijn man rookt en mijn schoonouders ook. Ben ik hier blij mee? nee absoluut niet, wel heb ik dit 8 jaar geleden geaccepteerd en vind ik dat ik hier nu niet “ineens” een probleem van kan maken. Wel ben ik mijn man aan het laten zien dat niet roken zn leven een stuk makkelijker maakt met twee kinderen straks😂 (in verwachting van de tweede, de eerste is nu bijna 1,5 jaar) Wel hebben we hele duidelijk afspraken. Sowieso voor mijn man, die heeft even niks te willen heel bot gezegt😂 oma en opa doen er in dit geval “alles aan” om zich niet bloot te stellen. Roken sowieso buiten, ook in mijn zwangerschap. Vind het persoonlijk echt schandalig dat ze geen rekening met je houden in je zwangerschap. En roken dus ook buiten en wassen hun handen als ons zoontje bij hun is. Nu wonen zij wat verder weg dus is ons zoontje niet echt vaak hele dagen over de vloer. En die paar uurtjes dat we er zijn vergeten ze eigenlijk te roken 🙃 Heb ik tips voor je, nee helaas. Ik zou willen dat ik ze had. Zou ik het gesprek aangaan, ja 100%. Ik vond dit dood eng om te doen, aangezien mijn schoonfamilie een harde eerlijke mening heeft. Wel had ik me dus voorgenomen om het niet op de feiten te gooien, zij weten zelf ook wel dat dit slecht is. Maar vanuit mijn hart te praten. Ik rook niet, dus ik zou het heel vervelend vinden om die geur continu bij mn kind te moeten aantreffen bijvoorbeeld. Ik had ook aangegeven, dat ik het een vervelend gevoel zou vinden dat stel mn baby ligt in bed, en zij is roken, mn baby overstuur raakt (ons eerste zoontje zat helemaal verstopt dus veel complicaties) dat zij dan eerst “de sigaret uit moet doen, dan dr handen moet wassen” voordat ze kan gaan helpen en die verse rookgeur nog om haar heen hangt. Bereid samen met je vriend voor wat je wilt gaan zeggen, en vraag vooral de mening van hem en toon interesse, mijn man rookt zelf maar als hij alleen was met de baby vond hij het ontzettend makkelijk om zn roken aan de kant te zetten. Je mag echt wel zeggen wat je ervan vind, alleen een gesprek aan gaan met dat het schadelijk is en dat het slecht is etc heeft denk ik weinig zin. Ik begrijp het, maar dat is hetzelfde als het lievelingssnoepje voor je kind zn neus later leggen en zeggen dat hij deze niet mag pakken. Omkleden etc vind ik persoonlijk ook wel ver gaan, maar je mag wel aangeven dat je dit het liefste hebt, al denk ik echt dat dit geen nut gaat hebben. Ik moet eerlijk zeggen, mijn man rookt dus (al zn hele leven, en ook zn hele leven buiten) buiten, met zn “rook vest” wast zn handen en spoelt ff zn gezicht af en ik ruik persoonlijk niks. Als ik die walm nog ruikt als hij binnenkomt mag hij simpelweg niet bij ons zoontje komen😂 maar dit komt eigenlijk vrij weinig voor. En ja ook ik ben op de hoogte van alles wat schadelijk is, maar ergens is wel meer schadelijk. Tuurlijk heb ik liever dat hij stopt, maar hoe harder ik ga roepen je moet stoppen, en je mag niet roken bij ons kindje, gaat hij echt niet ineens van stoppen. Hij ging vaak op moeilijke dagen, wandelen als hij wilde roken. Dus dan wandelde hij de kleine in slaap, zette de wagen wat van een bankje af, en ging daar zitten. Maak voor jezelf wel duidelijk wat je wilt, dus als je het gesprek aan gaat en je schiet in dat ze niet mag oppassen, houd het daar dan ook bij. De broer van mijn man is gestopt omdat hij “moest” van zijn vrouw. En die rookt nu na 3 jaar nogsteeds stiekem. Ik weet niet wat ik erger zou vinden. Anyway, je mag me altijd een berichtje doen met vragen hoe we dit gesprek zijn aangegeven of hoe ik er verder in sta🥰 succes!

3 dagen geleden

Hi, Ik heb alles even laten bezinken en ben in gesprek gegaan. Mijn schoonmoeder komt in de toekomst, bij ons thuis oppassen. Dit scheelt natuurlijk al super veel. Ook zullen het nooit hele dagen zijn omdat mijn vriend in ploegendienst werkt. Verder geeft ze nu zelf aan helemaal niet te roken als ze hier is.. Laten we hier dan maar op vertrouwen. Verder ziet ze het probleem van bij haar thuis binnen roken als ik er ben niet echt in dus dit accepteer ik maar een beetje..