15 Reacties
15 dagen geleden
Lijkt me heerlijk! Alleen maar meer kleding voor de kleine. En heerlijk zo’n betrokken schoonmoeder. Ik heb zelf geen schoonmoeder en ik vind het juist zo jammer dat mijn kleine maar één omaatje heeft. En als ik zelf oma word hoop ik ook betrokken te zijn bij de kinderen van mijn kinderen. Dus ik zou vooral haar bedanken ervoor en haar ook haar oma rol laten innemen. Maakt het voor jou ook in de toekomst heerlijker. Geniet ervan :)!
15 dagen geleden
Ah herkenbaar. Hoewel ik de reactie van februari2022mama hieronder enerzijds wel begrijp, als je geen sm hebt. Maar ik weet uit eigen ervaring hoe verstikkend het kan zijn.
Toen ik zwanger was van onze eerste kwam mn sm al vrij snel met hele shoppers vol met kleding. Allerlei maten, veelal niet mijn stijl, maar ook bijv zomerkleding in een maat die ze in de winter zou hebben, etc.
Ik vond het in het begin schattig, maar na een tijdje werd het bloedirritant. Want ik zat vervolgens met bergen spullen 'opgescheept' die ik niet mooi vond. Tja misschien ondankbaar, maar ik wil ook gewoon mooie dingen kopen voor mn kind, in mijn eigen smaak. En als ik iets niet mooi vind doe ik het dr niet aan. Inmiddels heeft mn sm dit ook wel door en belt ze me voor ze iets koopt of geeft ze me de bonnen om te kunnen ruilen.
Wat ik persoonlijk fijner vind (wat mijn eigen ouders doen), is dat ze me vragen wat we nodig hebben/kunnen gebruiken. En sturen dan bijv. linkjes door met de vraag of ik het leuk vind of we gaan samen shoppen of ze geven geld. Misschien kan je dit met dr bespreken en vragen of ze dingen in overleg wilt kopen om te voorkomen dat jullie straks te veel spullen hebben of spullen krijgen die niet jullie smaak zijn. Succes!
15 dagen geleden
Reactie op Ina33
Ah herkenbaar. Hoewel ik de reactie van februari2022mama hieronder enerzijd ...
Bij haar andere klein kinderen deed zij dit ook. En haar schoondochter klaagde er ook over tegen mij. Maar toen vond ik haar wat ontdankbaar maar nu begrijp ik haar echt volkomen 😄 in het begin vond ik het nog leuk en schattig
15 dagen geleden
Reactie op februari2022mama
Lijkt me heerlijk! Alleen maar meer kleding voor de kleine. En heerlijk zo’ ...
Maar ik vind het zelf leuk om die spulletjes te kopen. Vind het ook niet erg dat ze af en toe iets koopt. Maar het is wel echt elke week dat ze iets bij heeft. Vind het zo een zonde van het geld. Want de helft wat ze koopt is echt niet mijn smaak
15 dagen geleden
Je kan het gwn vriendelijk aangeven door te zeggen als je op bezoek bent of zij "hey kijk wat leuk" beetje je stijl laten zien.
Je kan ook aangeven van je hoeft niet zoveel kleertjes te kopen want in het begint groeit de baby heel snel en we hebben met jouw collectie al meer dan genoeg voor nu. Ondertussen kan je gwn door kopen en de hormonen de schuld geven. Of je geeft haar gwn een lijstje met dit is nog wat ik nodig heb mocht je nog iets willen kopen zou zonde zijn als we allemaal dezelfde maten kopen waar de baby al na paar weekjes niet in past. Ze bedoeld het denk ik wel goed hoor, je moet gwn even je grenzen aangeven op een lieve manier.
Mijn sm vraagt om de zoveel tijd hoe het gaat en daar houd het bij op.
Mijn ouders daaraan tegen sturen mij linkjes en/of foto's van spulletjes met de vraag of ik dat leuk vind. Heel betrokken in het proces wat ik alleen maar leuker vind.
Had gehoopt voor sm dat ze ook zo is, want nu vraag ik me af wat als die kleine er is hoe gaat ze dan met hem/haar om? Zou het dan eigenlijk niet tof vinden als ze ineens de kleine wil "toe-eigenen" als hij/zij is geboren terwijl ze in de begin niet aanwezig was.
15 dagen geleden
Ik ben een redelijk conflict vermijdend persoon. Ik zou gewoon dankjewel zeggen. Kijken wat je leuk vind en dat gebruiken en de rest in de kast dan kan het later op vinted. Je kunt ook nog voorstellen een dag samen te shoppen. Dan heb je laten zien dat je wel wil nou en dan zoek je dingen uit die jij echt leuk vind. Ga je samen lunchen en zeg je we hebben nu al heel veel spullen. De rest kijken mijn man en ik samen naar of ik ga nog eens met mijn moeder want die vinden dat ook heel erg leuk. Fijn dat we al zo veel hebben. ( ik heb ook veel gekregen spul voor de eerste wat ik nooit aan heb gedaan.)
14 dagen geleden
Wij hebben het gewoon gezegd in het begin. Ze kwam rond 15 weken zwangerschap aan met een pakje en zei: 'dit kan ze direct aan na de geboorte' 😂. Ik zei 'ben je wel helemaal lekker? Wij kopen zélf haar geboorte pakje, en daarnaast is dit niet onze stijl. En we waarderen het niet dat jij eerder kleding voor haar koopt dan wij, we weten nog niet eens zeker dat het een meisje wordt.' Daarna ook meteen uitgelegd dat wanneer ze geboren is, wij niet willen dat ze elke keer troep meeneemt. Want dat is hier het vervelendste: ze koopt troep. Ze koopt niet iets leuks of nuttigs, maar slechte kwaliteit kleding van c-merken die niet van 100% katoen zijn, wat voor mij een vereiste is. Ze vraagt ook niet: joh kunnen wij bijdragen aan de kamer, leerzaam speelgoed, of iets anders wat écht nuttig is, nee, ze koopt Disney troep en dingen waarvan ze dondersgoed weet dat wij het niks vinden. Gelukkig nam mijn partner in deze het woord.
Zelfs nu mijn dochter 2,5 is neemt ze nog weleens troep mee. Vorige keer sandalen van een of andere supermarkt, die aanvoelden als karton en keihard in haar hielen zouden snijden. Dan zeg ik ook, lieve schat, dit kun je een peuter toch niet aandoen?! Het valt al uit elkaar voordat ze er een stap op heeft gezegd (de lijmlaag). We hebben al meerdere keren gezegd dat we dat vreselijk vinden en dat we het niet aantrekken. Vervolgens laat ze de schoenen of kleding toch hier. Dan gaat het met kaartje en al naar de kledingcontainer...
(We hebben geen goede band met ze. Ze zijn ook ontzéttend arm, komen net uit de schuldsanering. Zijn van die types die een lening afsluiten om kleding voor mijn kind te kunnen kopen, zodat WIJ ze straks wéér (ja, wéér) uit de schuldsanering moeten helpen. Dit hele verhaal klinkt allemaal misschien heel bozig of ondankbaar, maar voordat je een oordeelt hebt, besef dat je hier nog geen 1% weet van onze vreselijke geschiedenis ;-).)
Kortom: eerlijk zijn. Anders blijf je hier jaren last van hebben. Wij zijn eerlijk geweest en zelfs wij hebben er nog weleens last van. Maak haar duidelijk dat je ook zelf graag dingen koopt en dat het nogal overbodig is om meteen al voor een heel jaar sokken te kopen, zonder dat jij daar een mening over mag geven.
14 dagen geleden
Oef, wat lastig zeg.
Hoe moelijk ook: ik denk dat je eerlijk moet zijn. Anders wordt het alleen maar lastiger in de toekomst voor jezelf en wen je jezelf aan dat je geen weerwoord mag geven. Het is misschien moeilijk verwoorden en je wilt inderdaad dankbaar zijn, maar dat kan ook door je grenzen aan te geven. Aan haar de keus hoe ze dit oppakt, maar dat ligt dan bij haar.
Succes ❤️
14 dagen geleden
Ik heb bewust aangegeven dat we een lijstje hebben gemaakt over spulletjes die we nodig hebben in ONZE smaak, zodat dit ook afgestreept kan worden zodat we niet 5x hetzelfde krijgen. Nu heb ik niet perse iemand in omgeving die echt aankomt met andere, totaal niet onze smaak, dingen, dus dat scheelt. Maar ik zou er inderdaad wel eerlijk over zijn. Stel je bent echt een beige mom maar krijgt een slaapzak in rood, zou ik gewoon subtiel eens laten zien van kijk, dit heb ik gezien die ik wil gaan halen, zo mooi alles beige. Als ze daar dan commentaar op geeft, kun je duidelijk aangeven dat smaken verschillen en dit jullie smaak is. ❤️
14 dagen geleden
Reactie op Opgoedgeluk
Ik heb bewust aangegeven dat we een lijstje hebben gemaakt over spulletjes ...
Aanvullend daarop heb ik ook gewoon tegen familie gezegd, gezien ze de naam al weten en er commentaar kwam met ik zou er deze letter aan toevoegen, gewoon keihard gezegd, wat jullie vinden hadden jullie destijds met jullie kinderen kunnen doen. Soms is hard zijn de enige optie..
14 dagen geleden
Ik snap je gevoel het is misschien goed bedoeld maar je zou ook kunnen vragen of ze rekening zou willen houden met het feit dat jij bijv een andere smaak hebt of zelf graag dingetjes shopt , je kan het dus eventueel subtiel en netjes brengen dat je het liever zelf koopt omdat je dit leuk vind
14 dagen geleden
Reactie op Opgoedgeluk
Ik heb bewust aangegeven dat we een lijstje hebben gemaakt over spulletjes ...
Ik heb haar ooit subtiel verteld. Dat we een geboortelijst en een pamper rekening hebben gepakt. Want als je alleen pamper tekening pakt gaan mensen allemaal dingen kopen wat je mss niet leuk vind en waar je niks mee bent. Omdar mensen vaak toch liever fysieke dingen kopen. Dat was nog voor ze vanalles had gekocht. Dus de hint was niet duidelijk. Mijn vriend heeft haar ook al hints gegeven dat we done by deer heel leuk vinden. Koopt ze nog boerderij spulletjes van little dutch. Op zich mooie dingen. Maar het past gewoon niet bij elkaar. En door mijn autisme ben ik daar best gevoelig aan. En ze koopt ook veel dingen in maat 68. Maar ik weet nu toch nog niet of hij dan nog in de zomer zit of al in de winter
14 dagen geleden
Reactie op Grietj
Ik heb haar ooit subtiel verteld. Dat we een geboortelijst en een pamper re ...
Lastig zeg, als ze hints niet wil snappen, is heel direct en wellicht een beetje hard, de enkele manier als je het echt niet leuk vind wat ze koopt