7 Reacties
8 maanden geleden
Rond deze leeftijd (ongeveer 12 weken) **begint je baby het vermogen te ontwikkelen om zelfstandig in slaap te vallen** — maar het is nog pril en sterk afhankelijk van hoe je hem/haar begeleidt.
Wat gebeurt er in deze fase?
- Haar zenuwstelsel rijpt, waardoor ze langzaam leert om haar slaap zelf te reguleren.
- Ze begint slaappatronen te herkennen (bijv. slapen gebeurt na het aankleden, zingen, of verduisteren).
- Ze kan soms al zonder hulp inslapen (dus zonder voeden, wiegen of dragen), maar meestal is er nog wat begeleiding nodig.
Hoe kun je zelfstandig slapen stimuleren?
1. Vaste slaaproutine
- Korte, herhaalbare handelingen voor elk dutje en bedtijd (zoals een liedje, slaapzakje, gordijnen dicht). Dit geeft haar houvast: "nu komt slaap".
2. Wakkertijd goed timen
- Niet te lang op laten blijven. Oververmoeid = moeilijker zelf in slaap vallen.
3. Slaperig maar wakker neerleggen
- Dit helpt haar wennen aan het zelf inslapen in haar bedje.
4. Rustige overgang naar slaap
- Geen wilde activiteiten vlak voor bedtijd. Baby’s hebben tijd nodig om te “landen”.
5. Korte momenten van wachten
- Als ze even mopperig is bij het in slaap vallen, kun je 1-2 minuutjes wachten voordat je ingrijpt. Zo leert ze kleine frustraties zelf op te lossen.
Belangrijk om te weten
Je verwacht op deze leeftijd nog geen volledige zelfstandigheid. Het is een leerproces.
Veel baby’s hebben pas rond 4-6 maanden echt de vaardigheid om structureel zelf in slaap te vallen.
8 maanden geleden
Dit is heel handig! Verklaart ook denk ik waarom onze baby van bijna 11 weken zn hoofdje naar links en rechts gooit in zn slaap. Heb begrepen dat dit is om comfort te zoeken. Andere die dit herkennen?
8 maanden geleden
Reactie op Laura95San
Dit is heel handig! Verklaart ook denk ik waarom onze baby van bijna 11 wek ...
Ja sinds een week ongeveer hier ook! In combinatie met benen omhoog gooien en weer neergooien 😅 kleine is morgen 11 weken
Hij laat er sinds kort soms nu ook 4-5 uur tussen de voedingen ipv 2
Maar als ik dit lees zou dat juist dan weer omlaag moeten gaan en zou hij zich weer eerder moeten gaan melden 😅
Wat ik me dan wel afvraag: hoe doen baby’s dit voor die tijd dan qua cyclussen koppelen? Want mijn zoontje kan er al wel langer tussen laten dan 1 cyclus. Merk ik dan gewoon niet dat hij wakker is? Of koppelen baby’s de 2 soorten slaap die ze eerst hebben makkelijker aan elkaar?
8 maanden geleden
Reactie op RomyMM
Ja sinds een week ongeveer hier ook! In combinatie met benen omhoog gooien ...
Herkenbaar ook die benen😅 soms met scheetjes erbij of gekreun (heel gezellig in de nacht haha). Hetzelfde hier, laatste voeding rond 22/23 en dan komt hij om 4-5 weer, soms iets eerder of iets later. Had juist gehoopt dat de nachtblokken alleen maar langer zouden worden😅
8 maanden geleden
Reactie op Laura95San
Herkenbaar ook die benen😅 soms met scheetjes erbij of gekreun (heel gezell ...
Ohh ja de scheetjes en het gekreun ook ja 🙈
Ik heb al zo veel voorbij zien komen over slaap rond de 3-4 maanden, dat ik er maar gewoon vanuit ga dat het eerst weer slechter word, dan kan hef alleen maar meevallen 🙈