27 Reacties

14 dagen geleden

Ik werk ook op een kdv en kan alleen maar zeggen dat je goed moet luisteren naar je lijf! De regels/richtlijnen qua bukken en tillen zijn er niet voor niets! En onthouden dat je de eerste zwangerschap niet over kan doen. Dat is mij verteld door collega’s/de manager en dus goed ervan genieten/ op jezelf letten. Verder wel echt fijn dat jij je nog goed voelt, van genieten hoor 🥰! Helaas heb ik dit zelf niet zo, is ook niet erg. Zo zie je maar dat iedere zwangerschap anders is.

13 dagen geleden

Ik werk ook op een kdv en ben momenteel 25+3 weken zwanger, helaas merk ik toch echt wel steeds meer dat het me zwaar valt allemaal en in de avond vaak toch wel een harde buik gehad, rusteloze benen. En zoals je al zelf zegt soms is het tillen en bukken echt niet te vermijden… alleen denk ik toch dat het op een gegeven moment wel beter is om rustiger aan te gaan doen.

13 dagen geleden

Reactie op Ghisjhe

Ik werk ook op een kdv en kan alleen maar zeggen dat je goed moet luisteren ...
Ja ik mag ook echt van geluk spreken, maar wat je zegt geniet ervan (het was al niet van zelf sprekend) ik vind het onwijs spannend en ik denk dat ik daar in tegen toch een stukje controle probeer te houden wat betreft werk en structuur endoor ga. Vandaar ook de vraag wat zijn dan echt de grenzen.

13 dagen geleden

Wat fijn dat je je nog zo fit voelt! Hier mijn ervaring. Ik heb langzaamaan minder energie gekregen. Tweede trimester glow up? Waar dan?? Als ik nu over mijn grenzen ga krijg ik huilbuien. Ik ben natuurlijk grandioos over mijn grenzen gegaan in het begin... zo'n klassieke "kom op, ik ben moe, maar als ik dit nog even doe...." Gevolg: twee weken ziek thuis en de hele tijd janken. Ik ben sinds deze week voor 60% weer aan het werk en eigenlijk nog steeds niet helemaal "beter". Lang verhaal kort: don't be like me, doe een stap terug voordat je 100% uitvalt voor langere tijd. Het feit dat je deze vragen stelt is een signaal dat het te veel aan het worden is. Sterkte en succes!

13 dagen geleden

Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en herken over je grenzen gaan zo erg. Kan moeilijk stil zitten en wil mij niet laten kennen. Afgelopen dinsdag op mijn donder gekregen van de VK dat ik het rustiger aan moet doen. Haar woorden waren confronterend maar waar. Ze had het over een babydino ei en waar iedereen heel lief voor was en veel moeite voor deed, zodat het ei goed uit kon komen. Waarom doen wij dat niet voor onze baby’s in onze buik. Toevallig sinds woensdag zwaar de griep te pakken, maar denk ook een teken van mijn lichaam om het rustiger aan te doen. Deze tijd kan je niet meer overdoen en denk goed aan jezelf 🤍

13 dagen geleden

Reactie op maxitaxi

Wat fijn dat je je nog zo fit voelt! Hier mijn ervaring. Ik heb langzaamaa ...
Die huilbuien zijn heel herkenbaar. Zoals ik zo hoor mag ik toch beter gaan opletten en niet te wachten tot de pijntjes komen. Bedankt allemaal. Hopelijk voelen jullie jezelf snel beter en kunnen we allemaal nog lekker van het laatste trimester gaan genieten 🍀 ♥️

13 dagen geleden

Is er geen mogelijkheid dat je minder uren kan werken? En/of je collega's om ondersteuning vragen met bijv tillen. Of andere werkzaamheden? Ik denk dat ze liever jou even ondersteunen en dat je wat langer kan blijven dan dat je al volledig weg valt (mits dit is wat je zelf zou willen en je fijn bij voelt). Volgens mij als je in de ziektewet gaat, moet je ook verplicht dacht ik met 32 weken met verlof? Ik weet niet hoe dat zit als je bijv half ziekgemeld bent. Mij houdt dat toch altijd een beetje tegen. Maar goed ik moet wel zeggen dat ik me vorige week voor de eerste keer in 6 jaar tijd heb ziekgemeld. Voor 2 diensten in elk geval. Mijns hoofd en mijn lijf wilde echt even niet meewerken. Het belangrijkste is dat je voorzichtig bent met je lichaam. Daar heb je er maar 1 van.

13 dagen geleden

Reactie op Cupcake19

Is er geen mogelijkheid dat je minder uren kan werken? En/of je collega's ...
Met 34 weken met verlof als je een vorm van ziekmelding hebt, of dit nou zwangerschapsgerelateerd is of niet :), anders is het met 36 weken met verlof. Ik zelf sta vanaf het begin al ziekgemeld, eerst 100%, daarna opgebouwd naar 50%, dat 1 week volgehouden en nu wekelijks aankijken wat wel en niet gaat. Ik werk dan thuis, naar werk gaan vraagt helaas al te veel van me.

13 dagen geleden

Reactie op Tillie91

Ja ik mag ook echt van geluk spreken, maar wat je zegt geniet ervan (het wa ...
Als het al niet vanzelfsprekend was zou ik proberen er des te meer van te genieten! Klinkt heel stom, maar dubbele n dwars verdiend dan hoor! En die grenzen weet je alleen zelf helaas 😔. Die kan niemand voor jou bepalen en dat moet je echt voelen met je lijf hoe lastig dat ook is. Maar ik zou je wel willen aanraden om je aan de til en buk regels te houden, die zijn er niet voor niets!

13 dagen geleden

Reactie op Lisaaa-

Met 34 weken met verlof als je een vorm van ziekmelding hebt, of dit nou zw ...
Ahja. Dat was het. Vervelend zeg.

13 dagen geleden

Reactie op Cupcake19

Is er geen mogelijkheid dat je minder uren kan werken? En/of je collega's ...
Ja dat kan zeker, alleen werk ik 1 dag in de week met een “oudere” collega en juist dan met heel veel jonge kindjes die je moet tillen. Ik kan haar natuurlijk niet alles laten doen en ik voel mezelf veel te verantwoordelijk omdat ik vast gezicht ben van de week. Ik weet, moet het los loten maar blijft toch lastig als je het gevoel hebt dat niemand anders het doet haha. Iets met controle houden 😅 Ik ga aankomende echt wel rekening houden met mezelf en zodra ik denk dat het niet gaat ga ik overleggen met m’n collega. Bedankt voor het goede en directe advies.

13 dagen geleden

Hoi! Ik werk ook op een KDV op een babygroep, het ging prima. Maar kreeg vorige week aan het eind van de dag ineens last van strakke/harde buik, elke dag na het werk. Moest echt een stapje terug doen, sinds afgelopen week werk ik nog 50% halve dagen. Ik ben nu 24 weken, m’n gezondheid en de baby gaan voor! Wel ook echt luisteren naar je lijf als het minder gaat!

13 dagen geleden

Reactie op Tillie91

Ja dat kan zeker, alleen werk ik 1 dag in de week met een “oudere” collega ...
Ik werk in het onderwijs en bij mn eerste zwangerschap "gewoon" tot 36 weken doorgewerkt. Los van de standaard klachten weinig aan de hand. Mensen schoten toen al in paniek als ik wat zware boeken tilde, terwijl ik nu mn peuter van 15kg vaker optil. Nu ga ik komende week met 28weken naar 50% minder werken. Het is gewoon een stuk anders en hou het qua onderlichaam als het ware niet vol. Alternatieve als zittend lesgeven etc al gedaan. Ik vond het een tijd lastig want "dan moet ik mn leuke klassen opgeven" en nu denk ik "hier heb je ze, geef me rust". Dus ik denk ook dat je toch zelf wel aardig kunt inschatten als het echt niet meer gaat. Ik zag de bui al hangen en heb het een aantal weken geleden bij mn werkgever aangegeven zodat ze een vervanger konden zoeken terwijl ik er nog was. Dat kun je ook overwegen, zodat het niet helemaal voelt alsof je de boel opeens in de steek laat.

13 dagen geleden

Reactie op Tillie91

Ja dat kan zeker, alleen werk ik 1 dag in de week met een “oudere” collega ...
Ja is ook moeilijk. Ik geef zelf bijv weinig uit handen op werk omdat ik toch het idee heb dat het vaak blijft liggen (regelzaken) en als ik het zelf doe gaat het snel, efficiënt en precies zoals ik het fijn vind. Vind het daardoor lastig loslaten. Helpend is ook niet dat ik laatst een aantal dingen bewust uit handen gaf omdat het hoge prioriteit had en die ruim een week later tijdens mijn eerste dienst niet geregeld waren. Toen ben ik toch wel even een beetje boos geworden op/tegen mijn collega's en hun erop gewezen dat ik nu toch echt hun ondersteuning nodig heb nu ik verder in mijn zwangerschap zit. Dat heeft toen wel geholpen.

13 dagen geleden

Reactie op Lousb12

Ik werk in het onderwijs en bij mn eerste zwangerschap "gewoon" tot 36 weke ...
Herkenbaar en wat goed dat je je werkgever tijdig hebt kunnen inlichten. Zijn vast blij met jou!

11 dagen geleden

Hopelijk gaat het deze week iets beter met loslaten en werk wat uit handen geven 🍀! Ik ga straks aangeven dat vandaag voor nu in elk geval mijn laatste dag is. Heb constant buikpijn en het gevoel dat mijn buik heel hard is, voelt echt niet prettig. Verloskundige zei ook dat ik rustiger aan moest doen en ookal vind ik het niet leuk, toch maar luisteren. Plus ik heb nog maar een vuist breedte aan ruimte tussen mijn buik en het stuur van de auto. Is ook niet bepaald een fijn gevoel wanneer je een uur moet rijden 🙈

11 dagen geleden

Reactie op Ghisjhe

Hopelijk gaat het deze week iets beter met loslaten en werk wat uit handen ...
Heel goed dat je nu dan je grens aangeeft. Echt niet fijn om steeds buikpijn te hebben en een harde buik. Ik moet ook idd een uur rijden, mijn werktijden zijn heel gunstig gelukkig dus hoef niet dagelijks in de auto. Maar merk ook dat ik bij langer dan 15 a 30min autorijden zo'n pijnlijke plek linksboven aan mijn buik krijg en rugpijn.

11 dagen geleden

Reactie op Cupcake19

Heel goed dat je nu dan je grens aangeeft. Echt niet fijn om steeds buikpij ...
Nee zeker niet en die pijn herken ik, alleen heb ik m rechtsboven vaak! Heb ook plasje moeten inleveren bij de huisarts om te kijken voor blaasontsteking. Weet niet of ik het heb, moet vooral tijdens/ na het autorijden en doet geen zeer ofzo. Verder alleen als ik veel gedronken heb in een korte tijd maar dat lijkt me normaal haha. Op de heenweg naar werk moet ik vort stoppen tussendoor, terugweg haal ik wel altijd. Ook zo gek 🤣. Maar wel fijn dat je niet dagelijks in de auto hoeft! Scheelt denk ik ook wel of niet? Ik vind het iig niet meer heel fijn zitten

11 dagen geleden

Reactie op Ghisjhe

Nee zeker niet en die pijn herken ik, alleen heb ik m rechtsboven vaak! Heb ...
Ik zorg wel echt dat ik voor het autorijden ga plassen haha. Ik voel niet altijd wanneer ik moet, vaak uit het zich als een soort spanning in mijn onderbuik. Gelukkig hoef ik dan niet te stoppen onderweg maar ga vaak wel direct weer op plek van bestemming haha. Ja scheelt veel. Heb sws best veel last van bekkenpijn. Dus ik ben dan na een uur rijden redelijk stijf. Ik werk 24uurs diensten, 6 a 7 per maand. Dus de ene dag heen, de dag erna terug. Dat is prima te doen. Alhoewel de diensten me wel zwaarder beginnen te vallen. Ik slaap dan wel tijdens de nachten van mijn dienst. Heb nu uitgerekend dat ik nog maar 12 diensten hoef tot einde verlof. Heerlijk!

11 dagen geleden

Reactie op Cupcake19

Ik zorg wel echt dat ik voor het autorijden ga plassen haha. Ik voel niet a ...
Dat doe ik ook, maar toch onderweg stoppen helaas. Blijk dus wel blaasontsteking te hebben 😔. 24uurs diensten lijken me ook best heftig hoor! Met rijden scheelt het dan idd de ene dag heen en andere terug. Nog maar 12, aftellen dus 🥳