18 Reacties

één maand geleden

Bij mijn dochter ben ik 9maamden lang door gegaan. Maar krijg nu ook te horen dat je het de 1ste 4maanden moet innemen en daarna stoppen. Je moet dan wel nog extra vit. D innemen

één maand geleden

Ik ben van plan het sowieso in het eerste trimester in te nemen. Dus wel iets langer dan 10 weken (ondanks dat de vk zei dat het geen toegevoegde waarde heeft). Er zit ook vit d3 in en daar word ik binnenkort op geprikt om te kijken of ik daar extra van nodig heb of niet.

één maand geleden

Overigens in mijn vorige zwangerschap wel gewoon doorgeslikt. Maar toen had ik echt een supplement met alles erin, nu alleen foliumzuur/d3 dus die voelt anders haha

één maand geleden

Goed topic! Mijn verloskundige zei: de zwangerschappillen gewoon de hele zwangerschap doorslikken (daar zit dus altijd foliumzuur in). Ze gaf aan dat mogelijke vitamines worden aangevuld die je op een dag mist. Wat logisch klinkt, maar lees ook verschillende onderzoeken dat het doorslikken van foliumzuur niet per se goed is 🤷🏼‍♀️

één maand geleden

Goede vraag, ik zat mezelf hier ook in te lezen. En lees dat je na 10 wk mag stoppen. Ik heb overigens doorgeslikt tot week 12. En heb tot nu toe niks meer ingenomen, omdat ik niet weet of het veder helpt

één maand geleden

13+4 gynaecoloog zei dat ik ze het beste gewoon door kon slikken

één maand geleden

Ik ben nu 12+1 ik slik nog steeds een mix van vitamine. Met specifiek foliumzuur stop ik maandag. dan ben ik precies 13 weken. (dan gaat namelijk het 2e trimester in)

één maand geleden

Ik moest het bij mijn vorige zwangerschap (tweeling) constant blijven gebruiken. Nu zwanger van 1 en ik heb met 13 weken gevraagd wat te doen. Vk gaf aan dat ik mocht stoppen hiermee. Dus ook gedaan.

één maand geleden

Ik heb de mommy yummygums waar oa foliumzuur in zit. Aangezien ik ook heel makkelijk een jodiumtekort heb opgelopen vorig jaar ga ik het niet riskeren. Ik lees dat het niet schadelijk is om te blijven slikken dus ik neem het ervan :)

één maand geleden

Gestopt want er zijn onderzoeken die zeggen dat foliumzuur doorslikken kan leiden tot .... uhm, obesitas of diabetes, bij je kind, wanneer het ouder is. Zoiets 😅. Klinkt betrouwbaar zoals ik het breng he? Even googlen! En uiteraard vragen wat je vk vindt. Ik mag wel vit d doorslikken maar niet de foliumzuur.

één maand geleden

Reactie op Kiimi

Gestopt want er zijn onderzoeken die zeggen dat foliumzuur doorslikken kan ...
Grappig. Ik lees juist ook positieve dingen: https://www.zwangerenportaal.nl/foliumzuur-slikken-tijdens-de-hele-zwangerschap-wat-zijn-de-effecten

één maand geleden

Ik stop ermee bij 13 weken. Heb sowieso al heel veel moeite om de pillen binnen te houden door mijn hg, en daarbij zijn er onderzoeken waaruit lijkt te komen dat de hele zwangerschap door slakken ook nadelen kan hebben (verhoogde kans op latere obesitas kindje). Ook lopen er nu onderzoeken omdat de hoeveelheid verkorte lip/tong riempjes flink verhoogd lijkt te zijn sinds het advies wordt gegeven om door te slikken tot einde zwangerschap.

één maand geleden

Ik heb multivitamine + visolie voor zwangeren, waarvan ik sowieso nog minstens 70 dagen vooruit kan, dus ik ga het daarna pas weer bekijken. De andere vitamines/mineralen kan ik wel goed gebruiken, want ik heb zelf eigenlijk een 'hekel' aan meerdere pillen slikken en ik voel mij er voorlopig goed bij (+ waardes zijn ook goed), dus vandaar dat ik het voorlopig gewoon zo doe.

één maand geleden

Ik heb het ook gevraagd aan de VK omdat ik had gelezen dat teveel foliumzuur niet goed was. De ene VK zei dat het vaak gaat om te lang doorslikken en raadde mij ook aan om te stoppen met de vitamine B12 tabletten met folaat die ik heb na 10 weken. De tweede VK zei dat de B12 pillen geen kwaad kunnen en dat verkorte tongriempjes de enige gevolgen kunnen zijn maar dat dit helemaal niet onderbouwd is. Ik neem de vit. B12 met folaat nu zo'n beetje om de dag en dan 1 ipv de 2 die de vorige zwangerschap was aangeraden. Ik eet vegetarisch, vandaar de B12.

één maand geleden

Ik maak het gewoon op, dat is tot 13 weken ongeveer. Daarna alleen nog vit D en omega 3 + calcium

één maand geleden

Ik ben gestopt met foliumzuur. Mijn verloskundige praktijk zei dat het geen kwaad kan, en dat je multivitamines voor zwangeren kan blijven slikken in je hele zwangerschap. Maar een vriendin die zelf arts is vertelde dat ze dit had gedaan tijdens haar zwangerschap en uiteindelijk veel te hoge waardes bleek te hebben. Sommige vitamines kunnen stapelen in je lichaam, en zij kreeg daardoor tintelingen. Daar heb ik geen zin in. Ik wil wel visolie blijven nemen omdat ik vis sinds mijn zwangerschap opeens heel vies vind gek genoeg.

één maand geleden

Reactie op bobbie3000

Ik ben gestopt met foliumzuur. Mijn verloskundige praktijk zei dat het geen ...
En inderdaad ook vanwege dat onderzoek naar verkort tongriempje… al zijn de meningen daar volgens mij nog over verdeeld

één maand geleden

Ik ben bij 12+4 gestopt. Werd er erg misselijk van en vond het wel prima. Vk zei 13 mag je stoppen