46 Reacties

2 maanden geleden

Reactie op RomyMM

Dat is inderdaad wel iets wat ik dan jammer vind, dat je je hele zwangersch ...
Jaa dat snap ik, maar je weet toch nooit hoe het loopt. Bij mij ging het zo snel dat de verloskundige er niet eens bij was. De verpleegkundige heeft haar aangepakt nadat ze even voor een check de kamer in liep en dochter er al uit vloog 😅. Je krijgt overigens wel een paar standaard dingen met een verhoogd bmi, zoals de suikertest en groeiechos. Maar ook dit is echt niet perse erg. Geef gewoon goed aan wat je fijn vind, en als je geen fijne gyn/ vk heb, vraag je gewoon om een ander. Voordeel aan het ziekenhuis, genoeg mensen.

2 maanden geleden

Even een vraagje aan de dames die dit eerder hebben meegemaakt want dat is mij niet helemaal duidelijk: als je doorverwezen wordt naar de gyn heb je dan helemaal geen contact meer met je VK of is het nog steeds afspraken bij de VK en extra controles bij de gyn?

2 maanden geleden

Reactie op soofjes

Jaa dat snap ik, maar je weet toch nooit hoe het loopt. Bij mij ging het zo ...
Nee dat is ook wel waar haha, het is allemaal nieuw en afwachten voor mij 😅😂

2 maanden geleden

Reactie op kdc1997

Even een vraagje aan de dames die dit eerder hebben meegemaakt want dat is ...
Daar kun je zelf afspraken over maken. In NL is het zo dat de verloskundige uit je dorp na de bevalling bij je thuis komt voor de controles. Ik heb ervoor gekozen toen om 1x in de 10 weken even een "klets" afspraak te hebben met de verloskundige uit het dorp. Zodat het niet helemaal vreemde zouden worden. In het ziekenhuis is het vaak zo dat je de ene afspraak de gyn ziet, en de andere afspraak een verloskundige.

2 maanden geleden

Reactie op kdc1997

Even een vraagje aan de dames die dit eerder hebben meegemaakt want dat is ...
Ik had het inderdaad naast elkaar. Maar de verwijzing naar het ZH was niet voor mij maar voor de baby. Ik vond het wel fijn want bij de VK krijg je toch wat meer randinformatie en is het allemaal wat minder medisch. Soms was het wel dubbelop maar dat kun je gewoon bespreken en bijvoorbeeld alleen even bellen met de VK die week.

2 maanden geleden

Reactie op RomyMM

Ja er zitten idd ook wel weer voordelen aan dan 😅 Wat jammer dat je de in ...
Ik had gisteren mijn eerste intake (7+4) maar ook een echo zonder hartje te luisteren, mijn verloskundige gaf aan dat het in een vroeg stadium schadelijk kan zijn voor het embryo?🤷🏻‍♀️ Maar goed ik moet straks terug komen want gisteren moest ze de echo doen via de tablet omdat het echo apparaat aan het updaten was🤭 Maar via de tablet was heel onduidelijk omdat die de vroege termijn niet zo goed ziet, er was wel een vruchtzakje te zien maar het leken er soms ook 2 dus straks even terug voor een goede echo en meer duidelijkheid😊

2 maanden geleden

Mijn bmi is net iets boven de 30 hierdoor heb ik straks een extra echo+ bloedsuiker controle met 28 en 32 weken. Ik word niet na de termijn echo direct door gestuurd.

2 maanden geleden

Reactie op kdc1997

Even een vraagje aan de dames die dit eerder hebben meegemaakt want dat is ...
Mijn verloskundige nu (mijn bmi is nu stuk lager dus ga deze keer niet naar de gynaecoloog) zegt dat ze hier veel meer samen werken. Dus dat je de normale controles bij de verloskundige kunt blijven doen en alleen de extra checks bij de gynaecoloog. Dit zijn dus wel opties, mocht je dit willen kun je dit altijd bespreekbaar maken.

2 maanden geleden

Bij mijn eerste zwangerschap was mijn BMI net onder de 40 en mocht ik bij de verloskundigenpraktijk onder controle blijven en evt. ook thuis bevallen. Nu ik zwanger ben van een tweede en mijn BMI boven de 40 is, wordt er overlegd met de gynaecoloog of ik ook bij deze zwangerschap bij de verloskundigenpraktijk onder controle mag blijven, omdat mijn eerste zwangerschap/bevalling zo goed is verlopen. De verloskundige vroeg echt naar mijn wens en behoefte, dus weet dat er echt ruimte is voor overleg en je samen een manier kunt vinden die bij jou past.

2 maanden geleden

Je mag me altijd een berichtje sturen als je vragen hebt! Ik kan je denk ik wel veel info geven☺️

2 maanden geleden

Dankjulliewel allemaal voor de berichtjes! Ik ga bij mijn volgende echo sowieso even goed vragen wat er mogelijk is en hoe we dit het beste kunnen gaan regelen allemaal ☺️

2 maanden geleden

Reactie op Lknip01

Je mag me altijd een berichtje sturen als je vragen hebt! Ik kan je denk ik ...
Voor nu wacht ik even af tot de volgende echo zodat ik nog wat vragen aan de verloskundige kan stellen hoe we alles kunnen gaan doen, maar ik zal daarna vast nog wel weer meer vragen hebben, dus dankjewel, dan hoor je denk ik wel van me 😇😄

2 maanden geleden

Ik heb vanmorgen de intake gehad bij de verloskundige. Ik ben ook te zwaar, BMI 34.8. Het enige wat ze bij mij aangaf was dat ik sowieso een suikertest moet gaan doen en krijg extra echos. (Dat vind ik helemaal niet erg😜) Ik kan gewoon bij de verloskundige blijven.

2 maanden geleden

Reactie op Mortieee

Ik heb vanmorgen de intake gehad bij de verloskundige. Ik ben ook te zwaar ...
Die heb ik ook inderdaad, en mijn reactie was precies hetzelfde 😂

2 maanden geleden

Reactie op kdc1997

Mijn bmi was bij mijn vroege echo (7 weken) 39.4 uit mijn hoofd, en vanaf b ...
Het gaat om je gewicht voor de zwangerschap en dus daar bmi van. Als het goed is maakt het gewicht wat je groeit tijdens de zwangerschap niets uit of je door verwezen wordt. Voor mij zit ik dus nog net onder de 40 bmi lijn en zijn enkel de groei echo’s en suikertest nodig. Je mag eventueel medium risk bevallen in het ziekenhuis. Maar gewoon thuis bevallen mag ook mits je verloskundige dat ziet zitten.

2 maanden geleden

Reactie op ivemae

Het gaat om je gewicht voor de zwangerschap en dus daar bmi van. Als het go ...
Ik zit ook net onder die grens, maar tegen mij zei de VK je mag niet meer dan 3 kilo aankomen anders moeten we je doorverwijzen. En inderdaad dat ik sowieso meer groeiecho’s krijg, een suikertest moet, en aspirine moet gaan slikken vanaf wk 12. Ik wil eigenlijk sowieso in het zkh bevallen dus dat maakt voor mij niet uit. Ben benieuwd hoe het gaat lopen de komende tijd bij de VK, en of ik mag blijven haha!

2 maanden geleden

Reactie op kdc1997

Ik zit ook net onder die grens, maar tegen mij zei de VK je mag niet meer d ...
Waarom moet jij aspirine slikken ?

2 maanden geleden

Daar ben ik ook wel benieuwd naar? Is dat voor de zekerheid voor iets?

2 maanden geleden

Jaa om zwangerschapsvergiftiging te voorkomen, ze zei dat als je hoog bmi hebt dat je daar meer kans op hebt. En 1 aspirine per dag vanaf 12 weken schijnt die kans te verlagen, mag geloof ik wel zelf kiezen of ik dat wel of niet wil doen. Denk dat ik het wel ga doen voor de zekerheid!

2 maanden geleden

Ohhh oke! Benieuwd of ze daar bij mij nog over gaan beginnen 😄