12 Reacties

gisteren

1: troep word allemaal opgeruimd, nergens geen omkijken naar gehad. 2: nee want die waren er nog niet, maar zou ze denk ik op laten halen door opa/oma, maar als het zo snel zou gaan als bij de eerste is daar de tijd niet eens voor. 3. binnen 20 minuten 4. Ja hechten kan thuis, net als evt injectie bij teveel bloedverlies. 5. Tot alles klaar is wat er moet gebeuren. Bij ons was dat ong na 1,5/2u. 6. Nee was een andere hulp speciaal opgeleid voor ondersteuning bij de bevalling, maar is afhankelijk van de kraamzorg organisatie, soms is het wel dezelfde. 7. Zou het zo weer doen :)

gisteren

1. Bijna niet. Alleen het bevalbad was even een klusje voor mijn man. 2. Heb geen kinderen, maar zo bij een tweede ons dochtertje thuis houden. 3. Toen ik belde met regelmatige weeen. In overleg ging ze weer weg want dat wilde ik en toen dat ik al aan het persen was, want ging snel. 4. Ja ze hechten thuis. 5. Tot je in bed ligt en je baby ook. Althans dat was bij mij zo. 6. Zelfde organisatie andere kraamverzorgster. Vaak eentje die piepdiensr heeft. 7. Love it, ik hoop dat het weer mag lukken de volgende keer. Vraag gerust als je nog dingen wil weten.

gisteren

Yes, was niet de bedoeling maar kon niet meer anders🤭 Troep hebben ze opgeruimd en heb ik niks van weer gezien. Bed ook meteen verschoond en in de was gedaan. Andere kinderen waren thuis. Maar 1 werd wakker. Oma was al gebeld omdat we dachten naar het ziekenhuis te gaan. Nu was ze er voor mijn zoon die wakker was, maar je hoort ook vaak genoeg dat kinderen er door heen slapen (als het 's nachts is). Hoe snel de verloskundige komt ligt echt aan de situatie. Bij mij kwam ze vrij snel, maar ik was toen ook al op 10cm dus was maar goed ook. Ze kunnen thuis hechten, mits het niet te erg is. Ik moest naar het ziekenhuis voor een check of het geen totaal ruptuur was. Daardoor was ik snel weg, en toen ik terug kwam was alles schoon en was er niemand meer. Er zijn binnen de kraamzorg organisatie mensen die bij bevallingen zijn en mensen die in de kraamweek komen, dus dit is niet dezelfde. Ik vond thuis bevallen heel fijn. Als ik van te voren had geweten hoe het was geweest had ik hier direct voor gekozen. Fijn om in je eigen huis te zijn, je eigen spullen en het voelde toch wat relaxer ofzo. Al was mijn eerste bevalling een inleiding met een tweeling, dat is sowieso niet te vergelijken. Maar dus zeker heel positief!!

gisteren

Ik vond thuisbevallen fantastisch. Het belangrijkste in je overweging is: waar voel jij je het meest ontspannen en op je gemak? Want hoe met ontspannen jij bent, hoe beter je ontsluiting gaat. Ik had een bevalbad, dat was even een klusje voor mijn man. Verder wordt als opgeruimd. Hoe snel de verloskundige komt ligt ook aan hoe druk het op dat moment is. Ik had een stortbevalling, waardoor ik bijna alles zonder verloskundige heb gedaan. Dat vond ik wel mooi eigelijk. Hechten doen ze gewoon thuis. Je bent in een ziekenhuis niet echt veiliger dan thuis: ook als er wat gebeurd in het ziekenhuis moet een arts vaak nog worden opgeroepen. Al het andere kunnen ze thuis ook. Na de bevalling blijft de verloskundige tot alles is afgewikkeld. De kraamverzorger blijft langer, om te helpen het kindje naar bed te doen en alles. In de praktijk krijg je vaak meerdere kraamverzorgers door de week heen, omdat ze het druk hebben.

20 uur geleden

1. Geen troep gezien. Alleen het bevalbad. 2. Geen andere kinderen. 3. Binnen 30 min nadat we hadden gebeld met regelmatige weeën. 4. Yes, werd gehecht op ons bed. 5. 8.14 was zoon geboren, 11u vertrokken ze. 6. Nee, andere kraamverzorgster die partusdienst had. Eigen kraamverzorgster kwam na de bevalling. 7. Het was heftig, bijzonder, fijn. Ik zou het zo weer doen
Ik was niet van plan om thuis te bevallen, maar omdat het zo snel ging wilde/kon ik niet meer naar het zielenhuis. 1. De troep werd opgeruimd, het afval in één vuilniszak en de vuile was in een andere. Helaas bloedde ik zoveel dat er wel permanent bloedvlekken op het matras en het bed zitten, maar dat zal niet in alle gevallen zo zijn. 2. Ik heb geen andere kinderen. 3. Denk een half uurtje nadat we gebeld hadden. Toen had ik echt al flinke weeën en 8 cm ontsluiting. 4. Normaal gesproken wel, maar ik had een totaalruptuur dus moest alsnog naar het ziekenhuis om daar geopereerd te worden onder narcose. 5. Ze lieten ons ongeveer een uurtje liggen met de baby, daarna hebben ze ons naar het ziekenhuis gereden. 6. Er was een vrouw van de kraamzorg, maar niet degene die later in de week ook kwam. Naast degene die bij de bevalling was hebben we twee kraamverzorgsters gehad. 7. Omdat ik niet was voorbereid op een thuisbevalling vond ik het heel hectisch. Mijn bevalling kwam sneller en vroeger dan gepland, dus ik was er sowieso niet op voorbereid. Ik raakte afgeleid doordat ik het huis niet had kunnen opruimen. En ik had ook nog niet aan mijn vriend laten zien waar alles lag, dus dat moesten ze steeds aan mij vragen. Verder heb ik er geen spijt van dat het zo gelopen is, maar de volgende keer zou ik zeker al bij 36 weken zorgen dat ik er klaar voor ben.

16 uur geleden

1: troep wordt grootste gedeelte gedaan door kraamzorg maar bijvoorbeeld bad wordt wel verwacht dat Partner mee helpt met opruimen (nu had ik daar zelf grotendeels mee geholpen haha 🤪) 2: geen andere kinderen dus geen ervaring mee. 3: na mn vliezen braken waren ze gekomen had ik 1 cm ontsluiting al. Daarna moest ik bellen als ik regelmatige weeën kreeg. Die kwamen 3 uur later al, en zat toen op 6-7 cm waardoor ze meteen bleven. 4: geen ervaring mee ik moest naar het ziekenhuis wegens weeen die er niet meer waren uiteindelijk dus moest opwekkers krijgen. 5: - 6: hier sws niet want deze had binnen de kraamzorg ook partusassistentes en die zijn specifiek voor bij bevalling. 7: ik zou volgende keer eerder voor ziekenhuis kiezen. Merkte dat het heel soepel ging daar. Goede zorg. Alles bij de hand. Maar nu ik een zoontje heb denk ik, o wat lekker als we volgende keer wel thuis bevallen. Hoef je niemand van je familie te regelen enzo. Want mochten we voor ene tweede gaan wil ik liever de eerste dagen geen kraamvisite. Maakt weer lastige situatie om familie dan op je zoontje te laten passen zegmaar, want wil hem dan natuurlijk wel gelijk erbij zodra dat kan

15 uur geleden

Volgens mij zijn je meeste vragen al veelvuldig beantwoordt, alleen zijn er weinig die al kinderen hadden. Mijn bevalling vond plaats tussen 18 en 21u en ik vond het wel heel fijn dat ons zoontje niet thuis was. Mijn partner was druk met bad opzetten en later mij wat ondersteunen, ik zou niet weten hoe hij of ik tijd voor ons zoontje hadden gehad... Terwijl het waarschijnlijk wel een bijzondere ervaring voor hem was geweest waar hij wel de beschikbaarheid van zijn papa of mama nodig had!

15 uur geleden

Ik ben ook thuis bevallen omdat het allemaal te snel ging haha. 1) ruimt de Kraamzorg op, ik heb niks van de troep gezien. Ze hebben de rotzooi in 1 vuilniszak gedaan en het beddengoed meteen in de was gedaan. 2) dit was mijn eerste kind 3) de verloskundige was er steeds binnen een kwartier na bellen 4) als het nodig is hechten ze thuis 5) de verloskundige en Kraamzorg zijn ongeveer twee uur gebleven, ze hebben ons eerst het gouden uurtje alleen gelaten en daarna alle controles uitgevoerd, mij onder de douche gezet, opgeruimd enzovoorts 6) bij ons was het een andere Kraamverzorgster dan de rest van de week, maar dat ligt maar net aan op welk moment je bevalt en je regio 7) ik wilde eigenlijk in het ziekenhuis bevallen met de gedachte ‘dan heb ik de troep niet thuis en als het misgaat ben ik in het ziekenhuis’. Het ging echter zo snel dat ik het ziekenhuis niet meer ging redden. Achteraf gezien ontzettend blij mee!! Ik ben om 00.53 bevallen, we waren meteen lekker thuis, onder mijn eigen douche en daarna lekker samen in je eigen bed. Geen nacht ergens anders of nog in de auto moeten stappen. Ik zou een volgende bevalling zo weer thuis doen!

15 uur geleden

Dankjewel allemaal voor jullie uitgebreide reacties 🫶🏼 Ik ga voor de thuis bevalling, ben ergens ook bang dat ik het ziekenhuis niet haal deze keer… het lijkt me heerlijk onder de eigen douche te stappen en daarna in eigen bed 😍 … nogmaals dankjewel mama’s!

14 uur geleden

Hoi, gefeliciteerd met je 2e zwangerschap! Leuk dat je thuis bevallen overweegt 😊. Ik ben bij de 2e ook thuis bevallen, in het bevalbad. Hier mijn ervaring mbt je vragen: - Geen idee, er werd troep gemaakt maar toen ik beneden kwam was álles weg! Echt alles; het bad, het bebloedde matras, handdoeken, alles. Fantastisch. - Ja, ik wilde de peuter sowieso thuis houden want ik wilde dat ze bij het gouden uurtje was. Alleen als we naar het ziekenhuis moesten, zou er iemand moeten komen. Wij zaten tot de bevalling in de 'stress' over wie dat zou moeten doen. Uiteindelijk hebben we met moeite iemand kunnen regelen die paraat zou staan, maar thank God dat het niet nodig is geweest :). - Vriend belde om 22h. Ze hoorde me nog niet gillen en vriend zei dat ik nog normaal aanspreekbaar was, dus ze wilde nog niet komen. Rond 00h geloof ik belde hij weer, deze keer wél met mijn gekreun op de achtergrond 😬. Toen was ze er binnen 20 minuutjes ofzo. - Ja, had 2e graads. Ben op een matras op de grond gehecht. Heb er nul van gevoeld, en ook achteraf nul last van gehad. Mijn herstel was echt bijzonder voorspoedig. - Ik beviel rond 05h geloof ik. Daarna bonden met baby op het matras terwijl ik gehecht werd, toen naar boven gelopen, en daar met peuter en papa het echte gouden uurtje gehad (🥰) terwijl de dames opruimden. Na het uur ging vriend ook even helpen met opruimen. Denk dat ze rond 08.00 weggingen, want toen kwam de echte kraamverzorgster voor de week. - Nee dus ;). - Echt fantastisch. Het totaal duurde van ongeveer 22h tot 5h. Tuurlijk was er pijn, maar da's maar ff. Zo moet je blijven denken; het is maar even. Elke wee een stapje dichterbij. Rond 01.30 ging ik het bad in, dat verzachtte minimaal maar leidde wel af. Rond 5h30 ongeveer was het hechten klaar, en hoorden we de peuter boven aan de trap keiiihard huilen. Die had overal doorheen geslapen (ofwel mijn geschreeuw), maar werd nu wakker van de krijsende baby. En ze zei dat ze over een enge grote geit had gedroomd, misschien was dat in haar dromen de visualisatie van mijn geschreeuw 😂. Ik ging haar gerust stellen (net gehecht maar ik vloog de trap op) terwijl papa de baby naar boven nam. Toen ging ik met peuter naar papa & baby toe, waar ze elkaar ontmoette. Dat moment is gefilmd, de kraamverzorgster liep stiekem achter ons aan met dr camera 🥰. Toen lekker met z'n vieren op bed gechild een uur lang. Kreeg nog fruit aangeboden. Ik gun echt iedereen zo'n droombevalling. Ik had vroeger echt een hekel aan dat woord (droombevalling), maar het bestaat echt... (Sorry ik kan niet kort van stof typen 😆. En ook niet zonder smileys haha.) Ik zou je aanraden om echt goed voor te bereiden middels mindfullness, en tips en tricks, maar zeker ook inlezen in 'wat als het toch fout gaat'. Dat zorgde bij mij alleen maar voor meer vertrouwen. Was zelf voorstander van hypnobirthing, maar dan wel de laagdrempelige, niet te zweverige variant. Succes met je keuze 😊

14 uur geleden

Reactie op Kiimi

Hoi, gefeliciteerd met je 2e zwangerschap! Leuk dat je thuis bevallen overw ...
Dankjewel voor het uitgebreide antwoord! Ik ben zelf mega relaxed in het bevallen, eerste bevalling was ook echt een droom bevalling dus deze kan alleen maar tegenvallen 😛 ga ik niet van uit hoor, net zoveel zin in! Had bij de eerste de eerste wee rond 02:00 en om 07:00 naar het ziekenhuis, vriend kon het thuis niet meer uithouden vond het spannend hahaha! Ik kwam in het ziekenhuis met 8 cm en na 20 minuten persen was ze er.. paar kleine hechtingen gehad maar echt na mijn idee een pijnloze bevalling 😬 zou dit zo 10x doen … Hahaha ben zelf ook nooit kort van stof en ook niet zonder smileys! Ik ben ook echt 1 met mijn verloskundige, baalde dat ik toen medisch was omdat ze een ballon geplaatst hadden omdat we haar niet meer voelde bewegen.. nu kijk ik er echt naar uit om de bevalling samen met haar te doen, wonen in het zelfde dorp zien elkaar vaak en ze is echt een fijne vrouw… ons dochtertje zal 1 jaar en 2 maanden zijn wanneer haar broertje geboren zal worden, ben heel benieuwd want wil haar ook graag thuis houden… ik kan niet wachten tot april om helemaal compleet te zijn als gezin😍