12 Reacties

2 maanden geleden

Tijdens mijn eerste zwangerschap stond dit op ZwangerHap. 2021/2022. Is nu aangepast naar doe dit niet. Maar als je dit een keer hebt gegeten hoef je je niet druk te maken. Pas als je dit regelmatig eet is het schadelijk.

2 maanden geleden

De tonijn die we in Nederland eten bevat veel schadelijke stoffen en de normen van voedingscentrum zijn strikt, ze hebben het goed uitgezocht en toch besloten tonijn daarom niet te adviseren aan zwangeren. Ik heb het hier ook met de verloskundige over gehad. Waarschijnlijk kan het niet zoveel kwaad als je het 1 of 2 keer tijdens je zwangerschap eet, in andere vissoorten die ze adviseren zitten ook schadelijke stoffen maar een stuk minder dan tonijn… het gaat er vooral om dat je het niet frequent eet. Het landelijk advies blijft om het te vermijden maar uiteindelijk moet jij beslissen waar je je goed bij voelt … Ik ben zelf dol op tuna melt wrapjes, denk wel dat ik het 1 keer tijdens de zwangerschap toch ga eten . En misschien een keer sushi met garnaal … 6 stukjes sushi bevatten denk ik 2 garnaaltjes . Maar in deze prille fase doe ik het nog maar niet omdat nu alle organen worden aangelegd

2 maanden geleden

Ik was gister in een sushi restaurant, en ik had zooo’n zin in die gebakken garnaal sushi. (rauwe vis etc nam ik uiteraard niet). Twijfelde om het te doen maar heb het ook niet gedaan want al is het risico klein, wil het toch niet nemen. Heb het wel voor mn baby over om een paar maandjes te wachten voor de zekerheid 🤗

2 maanden geleden

Pff tuna melt is echt mn favo en vind het ook moeilijk te laten staan. Ik denk dat ik het ook 1x ga eten. Garnalen zijn pas een paar jaar in de lijst van dingen die je beter niet kan eten. Ik eet heel af en toe 2 gebakken garnalen van mn vriend mee. Verder eet en drink ik niets dat afgeraden wordt dus ik voel me er goed bij. Ik eet normaal gesproken eigenlijk sowieso voornamelijk vis en kip en de keuze is nu niet reuze 😅

2 maanden geleden

Ik eet wel af en toe tonijn en garnalen etc :) probeer het wel te minderen. Maar alles waar ook maar iets risico in zit raden ze af. Het is inmiddels mijn 3e zwangerschap. Dus ben er ook wel iets makkelijker in geworden.

2 maanden geleden

Mijn verloskundige zei dat tonijn in blik gewoon moet kunnen. Bij mijn vorige zwangerschap mocht dat ook gewoon nog en ik at het toen bijna elke dag

2 maanden geleden

Ik hoorde laatst een vriendin over nep-tonijn, een soort sashimi. Was lekker zei ze! Misschien kun je dat proberen

2 maanden geleden

Probeer eens Vuna, bij onze ah in het vegetarische koelschap. Ik vind dit een super alternatief voor tonijn, beter voor jezelf, de baby en de tonijn 👌 deze mag je gewoon eten, meestal verwerk ik het in een tonijnsalade of inderdaad als tuna melt en ik vind het echt heerlijk 🤤 Toen ik laatst de tonijnsalade meenam naar het zomerfeest van de kinderopvang, kwam iedereen vragen hoe ik dat gedaan had; vegetarische tonijnsalade. Ze vonden het heerlijk.

2 maanden geleden

Tijdens mij vorige zwangerschap had ik met mezelf afgesproken dat een paar keer wel mocht. Bijvoorbeeld 1x per trimester. Vooral omdat er staat dat het pas in grote hoeveelheden kwaad kon. Ik merkte dat ik het daardoor juist makkelijker kon laten staan en heb het de eerste 20 weken niet op. Omdat ik dan steeds dacht: nee ik wil die ene keer dat het mag niet nu inzetten, ik bewaar hem nog even haha. Verder heb ik 1x de vegetarische versie van John West geprobeerd. Cravings naar tonijn waren als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik vond dat zoooo smerig!🤣 Heb er een soort tonijnsalade van gemaakt met een beetje mayo doorheen maar zelfs dat vond ik niet te doen. Heb uiteindelijk de helft weggegooid. Hopelijk is het alternatief wat hiervoor wordt genoemd beter!

2 maanden geleden

Ik eet incidenteel tonijn - als ik er echt superveel zin in heb, mag het.