52 Reacties

één maand geleden

Reactie op Samensterk2024

Tijds inspanning, je kan ontstekingen krijgen, stuwing, mastitis, dichtzitt ...
Het is zeker niet altijd rozengeur en maneschijn, maar veel hiervan valt te voorkomen door je goed voor te bereiden. Ik heb zelf in 9 maanden tijd 1x een ontsteking gehad en verder niks van wat je hierboven opnoemt. De tijdsinvestering zie ik daarbij ook niet als nadeel want voeden moet je toch. Nu was het kind aanleggen en klaar. Die flesjes klaarmaken en steeds wassen enz vond ik persoonlijk meer gedoe. Even aanhakend op de rest nog: het is en blijft heel persoonlijk. De een vindt het fijn, de ander vindt het niks. Gelukkig zijn er prima alternatieven tegenwoordig, dus wat je ook kiest, je kindje wordt echt wel groot. Ik vond zelf bv geven superfijn, heeft me enorm geholpen met de bonding en had ook het 'geluk' dat het vrijwel direct goed ging. Lactatiekundige vroeg laten meekijken en toen ging het al helemaal soepel. Ik vond het heel fijn dat er geen max zat op wat ze mogen hebben aan bv dus dat ik dr altijd aan mocht leggen als ze er om vroeg, je hebt het altijd 'bij de hand', geen gehannes in de nacht met flesjes en mn dochter is nu 1.5 en pas 1x ziek geweest. Maar again, dat is mijn ervaring. Succes met het maken van een keuze. Weet dat wat je ook kiest, er is geen foute keuze.

één maand geleden

Dit is mijn vierde kindje en heb ze allemaal borstvoeding geven de eerste maar 2 weken de rest minimaal 3 maanden. Ik moet heel eerlijk bekennen dat dit voor een 19 jarige dat was ik bij de eerste een hele opgave was het nieuwe en vooral ook alles goed willen doen ben toen veels te snel achteraf gezien gestopt. De tweede en derde hebben echte heel lang borstvoeding gehad omdat ik vind dat dit het beste is , wij zijn vrouwen en het is niet voor niets goed, wordt al eeuwen gedaan en je beschermt je kindje ook tegen ziektes ermee en alleen het gekloot al ‘s nachts ook flesjes te maken bijv dat vond ik zo n gedoe, was ik meteen klaar wakker. Het is dus en makkelijk want je draagt het altijd bij je en daarnaast ook voor de binding heel goed. Flesvoeding zou ik persoonlijk alleen in het uiterste nood geval gebruiken en zo denk ik dan nu op 36 jarige leeftijd 😀 ben ik dus ook in gegroeid

één maand geleden

Ik twijfel ook nog alhoewel ik altijd heb geroepen dat ik flesvoeding wil geven en nu toch wel zeker ben dat ik borstvoeding wil proberen. Ik stuggle ook een beetje met het openbaar voeden/voeden met mensen erbij. Om wat dingen duidelijk te krijgen heb ik me aangemeld voor een bijeenkomst op de VK praktijk met een lactatiekundige. Mocht ik daarna nog meer duidelijkheid willen ga ik een 1-1 consult inplannen. Wellicht voor de dames die twijfelen: misschien kun je eens informeren bij je VK of ze ook dit soort avonden hebben 😊.

één maand geleden

Ik ben ook weer gaan twijfelen. Zei ook dat ik er niet aan ga beginnen maar denk toch dat ik het in iedergeval ga proberen, eerste paar dagen desnoods aan de borst en daarna via kolven. Mij lijkt het ook prettiger om te zien wat je kindje binnen krijgt en je man ook de fles kan geven. Als ik het kolven niks vind of te zwaar is stop ik er direct mee en ga ik over naar kunstvoeding of het combineren. Hoor genoeg negatieve verhalen over van anderen in mijn omgeving over hoe zwaar het is etc. Dat maakt het er ook niet makkelijkerer op. Maar dan heeft je kindje in iedergeval een start mee gekregen van de antistoffen ook al is het maar voor korte tijd. En heb ik het wel ervaren hoe het is. Ga ook nog naar een informatieavond in het ziekenhuis. 😊

één maand geleden

Reactie op Cx97

Ik ben ook weer gaan twijfelen. Zei ook dat ik er niet aan ga beginnen maa ...
Live voeden is veel minder zwaar dan fulltime kolven. s ‘Nachts moet je dan en kolven en flesje geven bijvoorbeeld wat veel meer tijd en werk kost (en afwas). Sowieso wordt normaal aangeraden de eerste weken enkel live te voeden en niet te kolven om de productie goed op gang en goed afgestemd te krijgen. Maar dat zullen ze normaal op die info avond ook uitleggen. Ik geef intussen 2,5 jaar borstvoeding wat aanvankelijk niet het plan was maar gewoon zo gelopen omdat het goed beviel. Goede begeleiding en een zekere motivatie in het begin zijn wel essentieel want het begin is lastig, pas daarna wordt het gemakkelijk en leuk

één maand geleden

Ik wil het absoluut gaan proberen en ik hoop ook enorm dat het mag lukken. Mocht dat niet zo zijn dan leg ik me daarbij neer en is flesvoeding ook helemaal prima

één maand geleden

Reactie op MariekeZ

Live voeden is veel minder zwaar dan fulltime kolven. s ‘Nachts moet je dan ...
Aah oke, ik ga het nog even aan kijken. Ik wil het denk ik gaan combineren met kunstvoeding, dus zoals snachts bijvoorbeeld gewoon kunstvoeding met een flesverwarmer op nachtkastje) en overdag paar keer kolven en dan via de fles geven. Als dat allemaal lukt natuurlijk :)

één maand geleden

Reactie op Cx97

Aah oke, ik ga het nog even aan kijken. Ik wil het denk ik gaan combineren ...
Even hierop inhakend, let dan vooral op dat je er niet een te grote tijd tussen laat in de nacht bijvoorbeeld. Want dan krijg je eerder last van stuwingen omdat de borsten dan te lang niet geleegd zijn. Zelf heb ik bijna 2 jaar borstvoeding aan mijn dochter gegeven, het begin is pittig maar daarna gaat het als vanzelf. Ik was ook niet zo van het voeden in het openbaar/met andere mensen erbij. Dan ging ik of even boven zitten of ik zorgde voor een afgekolfd flesje. Dit ging prima. En mocht ik toch langer weg zijn dan gepland, ging ik even ergens zitten om nog extra te voeden. Ik heb het als een enorm gemak ervaren. Mijn dochter is in die 2 jaar tijd misschien 2 keer ziek geweest. Zelf 2 keer borstontsteking gekregen, maar dat kwam beide keren omdat ik er perongeluk 's nachts op geslapen had. Ik wil het straks bij de tweeling ook weer zo gaan doen😊

één maand geleden

Je hoeft ook nog geen keuze te maken toch? Kunt ook zien hoe het loopt... bij ouderschap geldt vaak dat dingen toch anders gaan lopen zoals je zelf had verwacht... Ik wist het zelf bij de eerste niet. Had voor de zekerheid wel kleine zakjes kunstvoeding in huis en een flesje. Uiteindelijk 9 maanden bv gegeven. Pittig, maar vond het ook zo'n fijn momentje samen. Ben vanaf 2 maanden wel gestart met soms kunstvoeding. En Uiteindelijk 50/50.

één maand geleden

Reactie op Cx97

Aah oke, ik ga het nog even aan kijken. Ik wil het denk ik gaan combineren ...
Heb je al eens gekeken naar de cursus van Teddy Roorda? Zoo fijn en goede tips over dit soort vragen en ideeën!

één maand geleden

De stuwing en ontsteking is jij mogelijk en kan heuuul erg als je niet begint, dan heb je dat gelijk omdat je lijf denkt: ik heb een baby gebaard die wil voeden- ook fijn om daar goed op voor te bereiden! 😘

één maand geleden

Ik heb voor ons zoontje bv gegeven de eerste maanden en heb er geen sec spijt van :) al moet ik idd toegeven dat de eerste dagen echt wel pittig zijn maar oh zo waard! Heb dit spijtig genoeg maar 3maanden kunnen doen want met mijn werk kon ik moeilijk combineren waardoor mijn productie hiervan afnam... Nu voor ons 2de doe ik zoizo opnieuw en hopelijk langer :D

11 dagen geleden

Ik twijfel ook nog. En zeker als ik de laatste reel van de Mama is Moe podcast zie op insta 😅😅

11 dagen geleden

Ik heb niet zozeer twijfel, maar hoop op een iets makkelijkere start dan met mijn dochter. Mijn dochter is recent gestopt en ik heb haar drie jaar gevoed. Bij haar kwam het na een zware bevalling moeilijk opgang en koste daardoor de eerste twee maanden extra moeite, daarna werd het steeds makkelijker. Ik hoop met de ervaring nu dat de start vooral soepeler gaat. Ik wel blij dat mijn dochter zo uit zichzelf gestopt is en hoop dat ik de aanbevolen tweejaar heb kunnen halen. De week nadat ik gestopt was met bv werd ze wel gelijk snipverkouden waar ze voorheen amper last van had van griep of verkoudheid, dus ik ben benieuwd hoe het deze winter zal gaan met haar weerstand. Het geeft me wel extra stimulans om er weer vol voor te gaan bij mijn zoontje straks.

11 dagen geleden

Dat kan ook zonder actief borstvoeding te geven gebeuren, omdat je borsten zich daar nu eenmaal op voorbereiden. Ik zou je aanraden om je daar meer in te verdiepen hoe ernee on te gaan, omdat de kans ongeacht of je bv geeft of niet wel aanwezig dat je last kan krijgen van lekken, stuwing, ophopingen en ontstekinhen zelfs maanden nadat je gestopt bent met het geven van bv.

11 dagen geleden

Ik ga het zeker proberen! Er werd mij door de verloskundige en meerdere personen echt aangeraden om een borstvoedingscursus te volgen al in je zwangerschap. Volgens sommigen echt de meest waardevolle cursus. Dus die heb ik over 2 weken gepland, ben erg benieuwd.

10 dagen geleden

Ik wil me er wel voor inzetten maar grote angst van hoeveel het van mijn lichaam gaat vragen… we gaan het meemaken. 😂 ik ga mee geen mislukking voelen als ik er na een paar dagen /weken/ maanden mee kap.

10 dagen geleden

Bij mijn vorige twee heb ik het beide keren alleen tijdens mijn verlof gedaan. Start met borstvoeding en erna over op kunstvoeding. Ga nu hopelijk weer hetzelfde doen en wellicht wat langer door omdat mijn werk nu meer hybride is. Vooral doen waar je je goed bij voelt, hou het relaxed, lukt het niet dan niet, maar ontspannen zijn scheelt al de helft. Voor je eigen lijf ( niet mbt ontstekingen etc. ) maar wel qua herstel na de bevalling kan dit vlotter verlopen. Ik was bij 1 & 2 weer sneller in vorm en volgens mij VK droeg dit daar wel aan bij.

10 dagen geleden

Gewoon proberen, mijn moeder (oud kraamzorg) vertelde dat wanneer je dit aangeeft bij de kraamzorg je extra uren krijgt. Dus alleen daarom zou ik het al proberen, daarnaast heeft het voor je kindje allerlei gezondheidsvoordelen. Dus ik ben (en was) sowieso al pro bv.

9 dagen geleden

Oh en er zijn lactatiekundigen bijvoorbeeld borstvoeding en meer met een goed voorbereidend webinar. Dat kan helpen om je voor te bereiden! En als de kleine eenmaal daar is, gewoon kijken hoe het gaat. Het is echt wel wennen en er moet productie op gang komen, maar wordt je er na 1 a 2 weken nog steeds altijd zwaar ongelukkig van is een flesje ook echt dikke prima!