10 Reacties

2 maanden geleden

Ik weet niet hoe makkelijk het voor je is om te wisselen van praktijk? Ik woon in een dorp dus heb bijvoorbeeld geen keuze in welke praktijk ik kies als ik iets in het dorp wil hebben. Maar ik vind 1 van de verloskundige ook minder leuk, de andere zijn heel lief. Dus je kan het ook afwachten? En als het de volgende keer ook niet fijn is dan bijvoorbeeld wisselen. Of je wisselt nu, wat jij wil..

2 maanden geleden

Ik had die ervaring ook. Het is mijn 1e zwangerschap na een miskraam en de 1e keer dat ik kon gaan voor een echo (miskraam geveurde dag voor de 1e echo). Moest er eerst nog even een gesprek aanhoren over een miskraam waarbij ze advies gaf... hierna werd alles voor mij ook snel snel gedaan en kreeg keen enkele uitleg tijdens de hooguit 10 seconden durende echo. Ik heb helaas niet echt optie om te veranderen. Kan je ergens revieuws of ervaringsverhalen over die praktijk vinden?

2 maanden geleden

Je verloskundige speelt een grote rol in de zwangerschap en bevalling. Helemaal omdat dit je eerste is. Zitten er meerdere praktijken in de buurt, en je kunt altijd kijken hoe de andere is. Maar weet aub dat de kans bestaat dat wanneer je bevalt je haar aan bed heb en geloof me dan wil je iemand die je wel mag😅

2 maanden geleden

Reactie op Skittle19

Je verloskundige speelt een grote rol in de zwangerschap en bevalling. Hele ...
Ik bedoel dan de andere vk in de praktijk😉

2 maanden geleden

Ik weet niet welke keuzes je in de buurt hebt, maar ik zit zelf bij een caseload verloskundige. Afspraken zijn dan altijd een uur, er is ruim de tijd voor vragen en persoonlijke aandacht en je hebt maar 1 eigen verloskundige die je bevalling doet. Ze doet dus ook maar 4 bevallingen per maand ipv heel erg veel. Dat vonden wij een erg fijne keuze bij een eerste zwangerschap

2 maanden geleden

Wanneer het niet goed voelt, voelt het niet goed. Als je de mogelijkheid hebt om over te stappen kan je dat gewoon overwegen. Je gaat hele pure en intieme momenten delen met je verloskundige dus het is fijn wanneer dat vertrouwd is. Zelf ben ik (alweer) voor caseload gegaan. Het heeft voor en nadelen maar het grootste voordeel is dat er meer tijd is en je elkaar beter leert kennen.

2 maanden geleden

Ik denk dat je gevoel wel juist is en zou lekker overstappen! Ik heb mijn vorige zwangerschap veel te lang doorgelopen bij een verloskundige die ik helemaal niet fijn vond. En pas richting het derde trimester durven overstappen, ook omdat het mijn 1e zwangerschap was en te onzeker was en er ook een andere vrouw werkte die ik wel leuk vond. Alleen die kreeg ik lang niet altijd. Nu bij mijn tweede zwangerschap dezelfde verloskundige als waar ik naar ben overgestapt de vorige keer en een heel goed positief gevoel bij 😃 ze werken echt totaal anders en ook veel minder zakelijk!

2 maanden geleden

Je kan evt de intake afwachten en wat dan je gevoel is? Maar als je gevoel dan niet beter is, zeker overstappen. Ik heb een trauma bevalling gehad bij de eerste door slecht handelen van de verloskundige, dus ja, hun rol is mega groot! En voel je ook echt niet verplicht om bijvoorbeeld bij de enigste praktijk in het dorp te blijven, ik ga nu naar een stadje verderop en blijkbaar doen best veel mensen dat.

2 maanden geleden

Ik heb ditzelfde gevoel bij mijn huidige vk! Toen ik belde voor de eerste afspraak zei ze niet eens gefeliciteerd. Dat zit me blijkbaar zo dwars dat ik het heel specifiek heb onthouden :). Ze vroeg alleen geboortedatum en wie m'n huisarts was, ofzoiets.. Tijdens de afspraak was het ook wel lijstje afwerken en wat bullshit folders met reclametroep overhandigen. Toen wel gefeliciteerd, overigens, en het was een ander. Er zitten welgeteld 7 vrouwen, totáál niet mijn ding! Elke keer hetzelfde verhaal moeten vertellen .. 🙄 Ik overweeg ook een ander. Mijn eerste vk (woonde toen in Dordrecht) was heul anders, en een eenmanspraktijk. Super chill dus, altijd dezelfde vrouw, en hoewel ze in mijn ogen wat druk was (echt zo'n 'spring in 't veld'), zat er veel meer emotie en gevoel in de gesprekken. Helaas in Papendrecht maar 1 keuze.. Maar ik overweeg dus weer naar Dordt of een andere drechtstad te gaan. Als het voor jou niet goed voelt en je kan makkelijk switchen, doe het! Aan het eind van de zwangerschap heb je elke twee weken ofzo een afspraak.. Da's niet leuk als de persoon je niet zo ligt!

2 maanden geleden

Heel herkenbaar maar wel iets andere situatie. Ook zwanger van de 1e en woon in het buitenland, waarbij alles via de gynaecoloog gaat. Omdat wij afhankelijk zijn van een Engstalig sprekende gynaecoloog en er maar 1 bij ons op loopafstand zit, moeten wij het hier mee doen. Wij hebben na 2 afspraken zelfs nog steeds geen enkele folder/flyer of Engelstalige website gekregen voor meer informatie, geen gefeliciteerd, hoe voel je je, heel zakelijk (lijstjes afwerken) over wat MOET en niet wat Mag/gevoelens. Hier is dus alles heel medisch en ik ben zelf een heel gevoelig persoon, dus voelt ook totaal niet fijn. Wij zijn zelf maar wat gaan zoeken online en kwamen uit bij een 'instantie' met (zelfstandige) verloskundigen, die heel beperkt mogen helpen tijdens de zwangerschap (bepaalde cursussen geven etc, maar mogen niet aanwezig zijn bij bevalling) en kraamzorg bestaat hier überhaupt niet. Via deze website een Nederlands sprekende verloskundige gevonden, waarbij wel wat meer ons ei bij kwijt kunnen gelukkig. Dit heeft ons wel iets meer rust gegegeven, maar het is nog steeds verre van ideaal. Mijn advies is daarom, als je de mogelijkheid hebt, zoek iemand waarbij je je fijn voelt! Als het zou kunnen, zou ik hierdoor zelfs liever mijn zwangerschap in Nederland hebben!