22 Reacties

één maand geleden

Zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik ga het deze zwangerschap ook gebruiken. Bij mij is niets verteld over dat het alleen op dieren getest is. Het wordt inmiddels al een hele tijd gebruikt en schijnt de kans op vroeggeboorte wel sterk te verminderen. Afhankelijk van de situatie, maar tegen mij zeiden ze met 50/60 procent minder kans op vroeggeboorte. Ik ga zelf uit van de voorlichting die ik van onze gynaecoloog heb gekregen en ga het dus wel gebruiken. Het kan inderdaad geen kwaad, maar het is ook geen 100% zekerheid dat je geen vroeggeboorte krijgt. Ik pak nu alles aan om de kans op herhaling te voorkomen.

één maand geleden

Overigens als je er op googlet, krijg je al snel informatie over onderzoeken met progesteron tegen vroeggeboorte die bij vrouwen zijn gedaan. Dus niet alleen bij dieren

één maand geleden

Ik heb dit gebruikt in ons IUI traject en mocht dit tot uiterlijk week 6 van de zwangerschap gebruiken. Voor wat ik weet is dit hetzelfde als bij IVF trajecten. Wat het effect is van het gebruik later in de zwangerschap weet ik niet..

één maand geleden

Reactie op Fier

Zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik ga het deze zwangerschap ook gebruike ...
Dankjewel voor je reactie. Hopelijk gaat het goed werken voor je!

één maand geleden

Reactie op Fier

Overigens als je er op googlet, krijg je al snel informatie over onderzoeke ...
Ik ga er naar kijken, dankjewel!

één maand geleden

Reactie op maxime25

Dankjewel voor je reactie. Hopelijk gaat het goed werken voor je!
Dat hoop ik ook! En voor jou natuurlijk hetzelfde:)

één maand geleden

Wij kregen utrogestan na de 1e terugplaatsing van IVF. Ik moest ze tot de testdag. Mijn beste vriendin heeft ze tot week 10 gebruikt. Of het werkt tegen vroeggeboorte weet ik niet. Wij kregen ze voor vroegtijdig bloedverlies

één maand geleden

Ik ga 22 aug naar de gynaecoloog daar mijn zoontje met 31.3 is geboren grote kans dat ik het ook ga krijgen dus ben benieuwd wat hun er over zeggen..

één maand geleden

Reactie op Bob2025

Ik heb dit gebruikt in ons IUI traject en mocht dit tot uiterlijk week 6 va ...
Mag ik vragen waarom maar tot week 6? Ik neem dit vanaf mijn eisprong en moet het doornemen tot week 12. (Iui) Heb het ook gebruikt tegen een eventuele vroeggeboorte in mijn vorige zwangerschap, baarmoederhals was al verkort op 24 weken. Kindje is geboren op 39 weken.

één maand geleden

Reactie op Iris_x

Mag ik vragen waarom maar tot week 6? Ik neem dit vanaf mijn eisprong en mo ...
Bij mij was het in verband met de LUMO studie, waarin ze over heel wat jaren data verzamelen of het nu wel of geen grotere kans is om zwanger te worden icm IUI. Het kan dus ook zijn dat ik een placebo heb gehad. Maar het is dus gestandaardiseerd in de studie. Misschien kan je nog wat info vinden waarom dit 6 weken is op hun site https://www.umcutrecht.nl/nl/wetenschappelijk-onderzoek/lumo-studie

één maand geleden

Reactie op BabsG

Ik ga 22 aug naar de gynaecoloog daar mijn zoontje met 31.3 is geboren grot ...
Ben ook heel benieuwd wat jouw geadviseerd wordt. Omdat het bij mij 35.2 was was het een beetje een twijfelgeval. Denk toch dat ik het wel ga doen (dan is het van week 16 t/m week 36 overigens), want ze gaf aan dat er naast veel afscheiding door het vaginale tablet er niet veel bijwerkingen zijn..

één maand geleden

Yes hier zwanger na ivf in kunstmatige cyclus. Normaliter afbouwen week 10, stoppen week 12. In mijn geval gaan we door tot week 16. Dit vanwege verkleinen van het risico op vroeggeboorte. Overigens ben ik van utro inbrengen overgestapt op spuiten van Prolutex.

één maand geleden

Vorige zwangerschap aan 16 weken premature contracties. Aan 18 weken moest ik Utrogestan oraal nemen en vanaf 25 weken vaginaal. Of het echt daardoor is weet ik niet, maar uiteindelijk wel pas aan 39 weken bevallen

één maand geleden

Reactie op TyeTom123

Vorige zwangerschap aan 16 weken premature contracties. Aan 18 weken moest ...
Ik moet het nu ook weer beginnen innemen als ik premature contracties krijg & meteen vaginaal

7 dagen geleden

Zijn hier al meiden ook met de utrogestan begonnen inmiddels? Ben benieuwd of jullie bijwerkingen ervaren, en zo ja, welke?

7 dagen geleden

Reactie op Fier

Zijn hier al meiden ook met de utrogestan begonnen inmiddels? Ben benieuwd ...
Ik nam het vanaf de eisprong tot 13 weken 2x2 per dag. Ik werd er in het begin vooral moe van en hongerig dacht ik. Het stabiliseerde wel na een tijdje. Ik ben vrij snel weer moeten herbeginnen op 14 weken vanwegen nu al een verkorte baarmoederhals , eentje savonds. Buiten veel waterige afscheiding merk ik er niks van.

7 dagen geleden

Reactie op Iris_x

Ik nam het vanaf de eisprong tot 13 weken 2x2 per dag. Ik werd er in het be ...
Ah gelukkig heb je er niet teveel last van! Krijg je ook een cerclage of dat niet? Hopelijk blijft de lengte van de baarmoederhals nu stabiel en blijft de kleine nog even zitten Ik merk ook dat ik veel afscheiding heb. Vind ik doodeng, ben steeds bang dat het bloed is.. Maar heb ook echt flinke darmkrampen / diarree. Ben benieuwd of dat door de progesteron kan komen. Zag ik een oud topic wel iets voorbij komen, maar kan er niet heel veel over vinden

7 dagen geleden

Reactie op Fier

Ah gelukkig heb je er niet teveel last van! Krijg je ook een cerclage of da ...
Nee voorlopig niet, de lengte is 2.5 nu en als ik veel heb gerust terug 3... een cerclage plaatsen hebben ze wel in het achterhoofd moest het verder verkorten, alleen bloed ik al sinds 12+4 door een laag en voorliggende placenta. En ze plaatsen dus geen cerclage als je bloedt.😔 ik denk dat je door progesteron eerder obstipatie kan krijgen dan diarree, alleszins zeker wel darmkrampen dus dat kan echt wel! Waarom moet jij het nemen?

7 dagen geleden

Reactie op Iris_x

Nee voorlopig niet, de lengte is 2.5 nu en als ik veel heb gerust terug 3.. ...
Ah spannende tijd nog wel dus! Hopelijk blijft het allemaal goed gaan. Ik lees online indd ook over obstipatie bij progesteron, maar ook dat maagdarmklachten kunnen voorkomen. Lekker dubbel dus haha. Darmkrampen kunnen natuurlijk sowieso al tijdens de zwangerschap optreden, maar heb het sinds de progesteron wel vaker heb ik het idee. Ik heb vorige zwangerschap een vroeggeboorte gehad met 21+6. Daardoor nu een grote kans op herhaling, dus vandaar d progesteron. Twee weken terug was mijn baarmoederhals nog ruim 3cm. Alleen het exacte cijfer weet ik niet. Woensdag weer controle dus ik hoop dat hij dan nog een mooie lengte heeft.

7 dagen geleden

Reactie op Fier

Ah spannende tijd nog wel dus! Hopelijk blijft het allemaal goed gaan. Ik ...
Oh zo erg. Lukt het een beetje om je rust te vinden dan tijdens deze zwangerschap? Kan mij voorstellen dat je soms bang bent. Ik duim voor jou dat alles goed gaat nu❤️🤞