14 Reacties

10 dagen geleden

Ik ben bij de eerste via een spoedkeizersnede bevallen, maar heb het op zich niet zo traumatisch ervaren. Er zijn echter wel bepaalde zaken die ik nu anders wil zien, ongeacht van de manier waarop ik nu beval. Ik twijfel zelf heel hard tussen VBAC of CBAC. Ik ben me momenteel wat aan het “verdiepen” over beide opties, met de gynaecoloog bespreek ik dit binnen enkele weken ook nog eens. Momenteel luister ik naar de podcast Studio VBAC, ik vind het wel fijn dat er daar verschillende situaties worden besproken en dat ze ook professionals aan het woord laat. Ik geloof trouwens niet dat een vaginale bevalling sowieso beter is voor moeder en kind. Een levend kindje en een gezonde/gelukkige moeder staat voor mij voorop. Ik weet dus nog niet welke keuze ik ga maken en ben me nog volop aan het verdiepen in wat ik nu tijdens de bevalling echt belangrijk zou vinden. Ben ook zeker benieuwd naar hoe anderen hun keuze daarin maken!

10 dagen geleden

Als het goed is krijg je van de gynaecoloog een eerlijke kansberekening obv verschillende factoren die op jouw situatie van toepassing zijn. Zo kun je een goede afweging maken of de kans groot genoeg is dat het mogelijk vaginaal gaat lukken. Ik mag deze keer ook kiezen voor een geplande keizersnede na de vorige bevalling die uiteindelijk eindigde in een keizersnede. Ik heb de statistieken al gezien, op basis daarvan moet ik eerlijk zeggen dat ik neig naar een geplande keizersnede. Binnenkort krijg ik nog de glucosetolerantietest, na 30 weken nog groei-echo's en oa op basis hiervan zullen zij ook een advies geven (vaginaal proberen of geplande keizersnede). Daarna ga ik pas definitief beslissen. Maar volgens mij mag je zelfs op het moment van de bevalling nog zeggen dat je het graag toch vaginaal wil proberen (als ik het goed begrepen heb en het verantwoord is in hun ogen uiteraard).

10 dagen geleden

Aanvullend hierop: uit de statistieken die ik heb gekregen bleek zeker niet dat vaginaal proberen veiliger is voor de baby in ieder geval.

10 dagen geleden

Reactie op zowelkom2023

Ik ben bij de eerste via een spoedkeizersnede bevallen, maar heb het op zic ...
Helemaal mee eens! Heb ook een spoedkz gehad en niet als traumatisch ervaren. Denk dat ik nu graag een vbac zou willen (proberen) mede omdat ik sinds kort alleenstaand bent en ondanks het grote vangnet wat ik heb herstel je over het algemeen sneller van een vbac. Ik mocht en kon 6 weken niet tillen en autorijden. Dat zou nu gewoon eigenlijk niet kunnen, als het moet dan moet het maar liever niet. Ben heel benieuwd.

9 dagen geleden

Reactie op Pipp

Als het goed is krijg je van de gynaecoloog een eerlijke kansberekening obv ...
Ik heb persoonlijk wat moeite met die statistieken. Bij mijn eerste was de kans op keizersnede zogezegd rond de 8% aangezien de statistieken dat zeggen over een ongeplande keizersnede en het is toch ook gebeurd. Nu is de kans procentueel aanzienlijk hoger en er is ergens een klein stemmetje in mijn hoofd dat zegt dat ik wel weer in dat percentage zal thuishoren (ook al weet ik dat de kans op succesvol vaginaal bevallen procentueel hoger ligt in mijn geval). De reden waarom ik de eerste keer een spoedkeizersnede heb gehad, was ook echt baby-gerelateerd en geeft geen hoger risico dat het bij deze baby ook zo zou gaan. Maar ja, je weet natuurlijk nooit hoe je bevalling zal gaan. Ik ga net zoals jou ook nog de komende testen en echo’s enzo afwachten vooraleer ik een beslissing maak, maar ik merk dat ik wel dagelijks bezig ben met de keuze.

9 dagen geleden

Reactie op Kim-regenboogbaby

Helemaal mee eens! Heb ook een spoedkz gehad en niet als traumatisch ervare ...
Heel begrijpelijk dat je een VBAC zou willen proberen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, voorzie je dan wel een back up plan voor nadien moest het toch een keizersnede worden? Of in welke mate bereid je dan zoiets voor? Daar loop ik zelf namelijk wat op vast.

9 dagen geleden

Vbac?

9 dagen geleden

Reactie op gazelle-24

Vbac?
Vaginal birth after cesarean 😊 dus vaginale bevalling na een keizersnede

9 dagen geleden

Reactie op zowelkom2023

Heel begrijpelijk dat je een VBAC zou willen proberen. Gewoon uit nieuwsgi ...
Heyy, ja ik vraag liever niet zoveel om hulp maar dan zal het wel moeten. Na de vorige keizersnede heb ik mijn buurjongen gevraagd de boodschappen etc omhoog te tillen als mn vriend niet thuis was. Nu woon ik er nog niet zolang en heb nog niet zoveel contacten dus denk boodschappen bestellen en veel op mn familie en vrienden leunen waar nodig. Het zal allemaal wel loslopen en zo lang is het ook allemaal niet. Ik plan normaal het liefst alles tot in de puntjes maar dat lukt gewoon niet in zulke situaties.

8 dagen geleden

Ik ben ook in die situatie en er ook nog niet uit. Ik heb een keizersnede gehad na twee dagen inleiding die maar niet lukte.

8 dagen geleden

Ik ben bij de eerste 5x natuurlijk bevallen. Waarbij de 5e zeer heftig is afgelopen. Bij de 6e een geplande keizersnede gehad. En dat is echt heel goed bevallen. Nu bij ons 7e kindje weer voor een geplande keizersnede. Geeft zoveel meer rust. En het herstel valt ook echt mee. Het is even 1,5 week rustig aan doen, daarna kan je al heel snel weer iets doen. Je lichaam kan meer als dat mensen zelf denken. Vaak wordt je gek gemaakt door wat er allemaal gezegd wordt wat je niet mag, maar kijk eens wat je wel kan. Dat is vaak zoveel meer

8 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste inderdaad ook een spoedkeizersnede gehad. Nu zou ik toch graag voor een VBAC gaan. Ik wil het graag meemaken en de eerste keer was het een keizersnede wegens foetale nood. Gynaecoloog had betekend dat de kans op een geslaagde VBAC 80% zou moeten zijn (volgende de statistieken). Er is een iets hoger risico voor het kindje inderdaad vergeleken met een geplande keizersnede. Wie weet denk ik er over een paar weken anders over, maar voor nu is dit het plan.

7 dagen geleden

Reactie op LvBo

Ik ben bij de eerste 5x natuurlijk bevallen. Waarbij de 5e zeer heftig is a ...
Mijn herstel na mijn keizersnede ging best vlot, maar ik heb dan ook rust genomen en heb ervoor gezorgd dat ik niet over mijn grenzen ben heengegaan en ik ben er eigenlijk best zeker van dat dit mee voor een vlot hersteld heeft gezorgd. Om dus nu 1,5 week na de bevalling mijn dochter van 13 kg in en uit bed te heffen en haar met de fiets naar de crèche te brengen is niet haalbaar denk ik dan. Oké mijn man is de eerste paar weken thuis, maar ik wil er ook op een goede manier voor mijn eerste kindje zijn. Mezelf forceren om vroeger dingen te doen heeft volgens mij een nefaste invloed op lange termijn.

7 dagen geleden

Ik heb bij mijn eerste ook een buikgeboorte gehad en mijn wens is nu een vbac. Ik heb het herstel van een ks als heel intens ervaren, maar dat is per persoon denk ik heel verschillend. De podcast mijn vbac is heel fijn om te luisteren en geeft me ook vertrouwen. Binnenkort samen met mn caseload verloskundige naar de gynaecoloog voor een gesprek en mijn wensen! Wel heel spannend maar voel ook vertrouwen en dat is denk ik ook heel belangrijk!