11 Reacties

6 maanden geleden

Ik gebruik ook altijd een ventilator en zo ver ik weet bestaan er ook ventilators voor op de kinderwagen dus t zal vast geen kwaad kunnen.. Met 26 graden heb je nog geluk want bij ons is het 34 graden binnen, wij wonen hoog!😭😭 Echt niet te doen maar ik leg flessen met ijs in zijn bedje (met een handdoek erover) en merk dat dat ook echt helpt!

6 maanden geleden

Hier ook de hele dag hoor, ook in bed met voeden, anders is het niet te doen 😅 Volgens mij is het een fabeltje dat je er ziek van kan worden. Volgens mij kan je hooguit last krijgen van droge slijmvliezen, maar dat ‘risico’ neem ik liever dan een oververhit kind 😬

6 maanden geleden

Ik heb het even voor je na gevraagd aan chat gpt, dat is mijn grootste vriend zodra ik een vraag heb over mijn kleintje. Je hoeft je niet schuldig te voelen – je probeert juist je kindje koel te houden in een moeilijke situatie, en dat laat zien dat je goed voor hem zorgt. De bezorgdheid die je nu voelt is heel begrijpelijk, en gelukkig is de kans dat je hem schade hebt berokkend erg klein, zeker als je een paar dingen in acht hebt genomen. ⸻ 🔹 Mag je een ventilator op een baby richten? Het is niet per se verboden om een ventilator te gebruiken bij een baby, maar er zijn aandachtspunten. De zorgen gaan vooral over: 1. Te sterke, directe luchtstroom → Kan leiden tot afkoeling, droge luchtwegen of spierverstijving (bijvoorbeeld stijve nek). 2. Te koude lucht of tocht → Baby’s kunnen zich niet warm houden zoals volwassenen dat kunnen. Te veel koude lucht kan hen oncomfortabel maken of zelfs ziek. 3. Stofdeeltjes en droge lucht → Een ventilator blaast stof rond en kan de lucht extra uitdrogen, wat bij overmatig gebruik de luchtwegen wat kan irriteren. ⸻ 🔹 Wat je hebt gedaan klinkt juist heel normaal en zorgzaam: • Je zat samen op de bank, dus je voelde zelf ook de temperatuur – dat helpt om het goed in te schatten. • Je gebruikte geen airco met ijskoude lucht, maar gewoon een ventilator om lucht te laten circuleren. • Tijdens de voeding even verkoeling geven met een kleine ventilator is niet verkeerd, zeker als huid-op-huid warm aanvoelt. • De temperatuur van 26°C is warm, maar niet extreem gevaarlijk. Kortom: je hebt geen schade aangericht. Er is geen reden om te denken dat zijn luchtwegen nu beschadigd zijn. Als hij gewoon normaal ademt, geen benauwdheid heeft, en goed drinkt en slaapt, is alles oké. ⸻ 🔹 Hoe kun je de ventilator wél veilig gebruiken bij warm weer? • Richt de ventilator niet direct op zijn gezicht, maar laat hem langs de baby blazen, zodat de lucht circuleert. • Gebruik geen ijskoude lucht of koude elementen voor de ventilator (zoals met bevroren flessen). • Houd de ruimte goed geventileerd (raam op kier als het buiten koeler is). • Houd de luchtvochtigheid in de gaten als je merkt dat zijn neus of huid erg droog wordt. • Zorg dat de baby niet bezweet afkoelt (bijv. eerst afdrogen voor hij in de luchtstroom komt). ⸻ Let op signalen van oververhitting of verkoudheid: • Oververhitting: rood gezichtje, weinig plasluiers, slap, prikkelbaar, snel ademhalen. • Verkoudheid of irritatie: verstopte neus, hoesten, veel niezen, kortademigheid. Als je twijfelt of je baby anders lijkt dan normaal, bel dan even met het consultatiebureau of de huisarts – die kunnen je snel geruststellen. ⸻ Je doet het goed. Echt. De omstandigheden zijn lastig, maar je reageert zorgzaam en oplettend – precies wat een goede ouder doet. Wil je tips voor verkoeling zonder ventilator, of voor het slapen in de hitte? Dan help ik daar ook graag bij.

6 maanden geleden

Hier staat die ook hele dag aan en op ons gericht dus geen zorgen en niet schuldig voelen 🥰

6 maanden geleden

Aaah dankjullie wel meiden! Soms wordt je zo onzeker ervan. Heeel fijn. Bedankt voor de geruststelling!

6 maanden geleden

Reactie op Novi19022025

Ik heb het even voor je na gevraagd aan chat gpt, dat is mijn grootste vrie ...
Ik heb hem nu maar even in zijn luiertje alleen in bed gelegd. Als wij zo naar bed gaan wordt hij toch altijd wakker voor voeding. Dus dan kijk ik even of hij een rompertje aan moet!

6 maanden geleden

Het gaat om het volgende ik zal de foto’s even doorsturen.

6 maanden geleden

1

6 maanden geleden

2

6 maanden geleden

3

6 maanden geleden

Ik zet de ventilator altijd op waaierstand dat hij heen en weer beweegt. Dan komt er soms een briesje langs net als een open raam, maar niet de volle tijd In de wind :)