18 Reacties

14 dagen geleden

Nog een kleine toevoeging, Zittend werk zit er op de plek waar ik werk niet in. Ik sta/loop de hele dag, waar een groot deel van de klachten vandaan komt. Loop nu ook bij een fysio daarvoor. Zou dat nog uitmaken voor een bedrijfsarts?

14 dagen geleden

Hi , ik heb hier ervaring mee. Zodra je meer dan 2 weken deels of totaal ziek gemeld bent komt er een bedrijfsarts bij. Bij mijn eerste zwangerschap was dit en nu bij de 2e. Het is totaal geen punt een bedrijfsarts. Bespreek wat er aan de hand is en zodra het zwangerschaps gerelateerd is zijn ze vaak erg meegaand. Belangrijkste is dat het met jou en de baby goed gaat dus geef je grenzen duidelijk aan.

14 dagen geleden

Reactie op Esm89

Hi , ik heb hier ervaring mee. Zodra je meer dan 2 weken deels of totaal zi ...
Ohh oke! Ik maak me er gewoon een beetje te druk om dus haha 😅 Gelukkig gaat het met de kleine tot nu toe helemaal goed! Hopelijk als ik minder ga werken met mij ook weer 😂

14 dagen geleden

Bij ons komt er pas na 6 weken een bedrijfsarts om de hoek kijken. Volgens mij is dat de 'standaard'. Ik ben nu ook deels ziekgemeld. Over drie of vier weken word ik volgens mij gebeld door de bedrijfsarts, dat is ook protocol, ookal is mijn bedrijf daar ook niet zo moeilijk in. Hij zal (volgens hr) alleen ff vragen wat de klachten zijn en wat ik zelf wil. Reïntegratie is geen optie, ik blijf ziekgemeld tot m'n verlof. Die is toch al vanaf 23 dec. Verder heeft zo'n pipo niks te zeggen. Bewijs jij maar dat ik wel kan werken, in plaats van andersom. Dus maak je niet te druk! (Het schijnt ook dat ze een beetje bang zijn voor zwangere vrouwen, want 1 verkeerde vraag of opmerking en ze hebben een rechtzaak aan hun broek hangen 🫣.)

14 dagen geleden

Het gaat altijd via de bedrijfsarts. Zo is het hij mij ook gegaan!

14 dagen geleden

Ik heb ook een gesprek gehad met een bedrijfsarts, ging uiteindelijk gewoon telefonisch en hij was echt heel makkelijk. Hij zei gelijk al mijn advies is dat je dan 50% blijft werken 😅 en verder moest hij van die standaard formulieren invullen en omdat mijn manager nogal zeurde (zei ik) over wanneer het beter zou gaan, heeft hij er voor mij in gezet dat hij niet verwacht dat het de zwangerschap nog zou verbeteren haha. Dus ik heb een hele positieve ervaring er mee gehad 😃

14 dagen geleden

Wettelijk gezien moet je werkgever een bedrijfsarts inschakelen. Of ze er nu heel makkelijk in staan of juist heel moeilijk doen, dat maakt niet uit. Zijn gewoon verplichtingen vanuit het UWV. Over het algemeen zal een bedrijfsarts als je klachten hebt rondom zwangerschap heel makkelijk zijn. Soms kan het inderdaad een telefonische afspraak zijn. Dat verzoek kan je ook indienen bij je werkgever.

14 dagen geleden

Ik zit zelf ook 50% thuis. De bedrijfsarts belt vaak en alleen even horen hoe het gaat.. dit is echt niet een heel groot ding verder dus daar zou ik me niet druk om maken hoor! Mocht je meer willen weten doe je maar privé bericht

14 dagen geleden

Dankjewel allemaal voor de antwoorden!! Ik wacht het gewoon rustig af. Als het goed is word aankomende week de ziekmelding bij het uwv gedaan, dan zie ik wel wanneer ik bericht krijg van de bedrijfsarts. Jullie hebben me iig gerustgesteld! 😄

13 dagen geleden

Bij mij belde het uwv ook en ze bellen nogmaals 8 oktober. Dus ik vermoed dat ze vaker gaan bellen en ik kan pas 14 oktober met de bedrijfsarts wegens drukte. Dus de 6 weken en na 8 weken een plan van aanpak halen we niet. Ik sta nu 1 dag ziekgemeld en werk 4 middagen bso

13 dagen geleden

Hoihoi. Je werkgever zal dit in gang zetten. Ziekmelding door zwangerschap valt onder de vangnetregeling, wat betekent dat jouw werkgever je loon voor het percentage dat je ziek bent krijgt doorbetaald. Daarnaast wordt van de werkgever verwacht dat ze de arbo inschakelen. Het uwv zal je ook bellen en je moet een vragenlijst invullen ivm de ziekmelding. Het is allemaal niet zo spannend in mijn beleving. Dit is m’n 3e zwangerschap en ik ben sinds de 10e week 50% ziekgemeld. Mijn klachten zullen niet over gaan voor ik bevallen ben en ik weet dat het daarna weer goed komt. Ik heb toevallig afgelopen week mijn reintegratieplan opgesteld, wat ik in mijn situatie onzinnig vind maar ik snap waarom dit gedaan wordt (dossiervorming voor UWV als je wel de 2-jaar ziektegrens bereikt). Arno arts inmiddels 2 x gesproken en verwacht in nog 2 x te spreken, UWV heeft 1 x gebeld en ik verwacht dat ze komende week nog 1 x bellen en daarna niet meer. Vorige keer gaf de dame van UWV aan dat het duidelijk was wat de klachten zijn en hoe ze over gaan (in mijn geval door te bevallen) dus dat ze na +/-20 weken) nog 1 x bellen en dan het niet meer opvolgen. Rustig aan in de tijd dat je ziekgemeld bent, denk aan jezelf en die kleine en beterschap 🍀.

13 dagen geleden

Reactie op Lisavnbk

Hoihoi. Je werkgever zal dit in gang zetten. Ziekmelding door zwangerschap ...
Wat zijn je klachten dan ?

13 dagen geleden

Bedrijfsarts is bij mij iedere 6 weken een telefoontje van 10 minuten. Ze zijn heel relaxed en denken mee maar pushen je niet tot meer werken.

13 dagen geleden

Wat zijn jullie klachten het meest?

12 dagen geleden

Heeft het gedeeltelijk ziekmelden invloed op je loon of op de hoogte van je verlof? Of blijft dit 100% als het ziekmelden vanwege de zwangerschap is?

12 dagen geleden

Reactie op Sunflowers

Heeft het gedeeltelijk ziekmelden invloed op je loon of op de hoogte van je ...
Blijft gewoon 100% altijd een bedrijf is ervoor verzekerd dus krijgt gewoon het geld terug.

12 dagen geleden

Ik heb het gelijk met de bedrijfsarts/bedrijfsverpleegkundige besproken en zij gaf zelf het advies helemaal in de ziektewet. Zelf wil ik dat niet, dus ga ik 50%. Met haar heb ik afgesproken om over een paar weken even in te checken met elkaar of 50% wel nog gaat.

12 dagen geleden

Reactie op Sunflowers

Heeft het gedeeltelijk ziekmelden invloed op je loon of op de hoogte van je ...
Bij ziekte door zwangerschap krijg je altijd 100% doorbetaald (met een max van 2 jaar dachr ik..). Dit krijgt de werkgever volledig vergoed door het UWV.